P IV 1,6GHz 512mb, welke videokaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

• NilsBokdam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-01 06:43
Ik heb nu een pentium 4 1,6 ghz met 384 mb sd-ram geheugen, maar ik ga mijn moederbord upgraden zodat ik ddr-ram kan gebruiken.

Ik heb dan:

Pentium 4 1,6 GHz
2x OEM 256 mb ddr-ram PC3200 (dual channel)
Asrock P4Dual-915GL moederbord
Maxtor 20 gb hdd, 2mb cache, 7200rpm

Ik wil met deze computer beter kunnen gamen, maar hij hoeft maar een half jaartje mee te kunnen.
Nu zit er een Asus Geforce MX 4000 64mb in, maar deze draait niet zo goed.

De upgrade naar ddr-ram zou een performanceboost moeten geven.

ik hoor graag van jullie wat jullie hiervan denken, en welke videokaart jullie eraan toe zouden voegen.

Edit:
Of zou ik in plaats van de geforce 4 mx 4000 ook de onboard video beter kunnen gebruiken?

Integrated Intel Media Accelerator 900 in Intel 915GL chipset, capable of supporting DirectX 9.0 related application
- Dynamic Vedio Shared Memory Max. 192MB

Edit2:
Ik zie mijn CPU niet in de supported-list van asrock staan, daar staan alleen northwoods en prescotts in, dit betekend dat ik een ander mobo moet zoeken?

[ Voor 28% gewijzigd door NilsBokdam op 08-07-2006 23:08 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:19
Onboard video draait sowieso niet goed, dus als ik jou was zou ik uitkijken naar de AGP versie van bijvoorbeeld de Geforce 6600 GT, eventueel tweedehands.

• NilsBokdam
hmm, dat zou goed kunnen.... maar vormt dan de cpu geen bottleneck?

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:19
Ja, dat valt te bezien. Heb die kaart ook pas (omdat mijn Geforce 3 Ti 200 het begeven had) in combinatie met een P4 1,8 GHz (van eind 2001). Wij hebben flight simulator 2004 daarop draaien (is in totaal zo'n 20 GB met vele gedownloade vliegtuigen en landschappen) en dat duurt ook wel even voor het hele spul geladen is. Maar ja, je kunt nu eenmaal niet alles tegelijk upgraden, je moet met iets beginnen. Een nog zwakkere kaart zou ik afraden, omdat je dan waarschijnlijk nauwelijks verschil gaat merken. Maar inderdaad, heb de indruk dat inderdaad andere dingen de bottleneck zouden kunnen zijn (snelheid harde schijf, processor, sdram). Maar zelfs op een vrij recente pc, duurt het even (ligt vooral aan de omvang van 20 GB). Nu ja, een normale game is ook geen 20 GB, dus denk dat het wel zal mee vallen.

• NilsBokdam
ik kan inderdaad niet alles tegelijk upgraden, maar dit is wel mijn laatste upgrade (ik koop met kerst een compleet andere pc) maar ik wil graag deze zomer/herfst nog mee kunnen lannen met mn kameraden... De kaart moet dus nu nog wat spellen draaien enzo, en daarna verpats ik het hele systeem...

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik ben bang dat die processor niet gaat werken met dat moederbord, aangezien je het niet vermeldt hebt weet ik het niet zeker maar ik verwacht dat je een P4 willamette hebt, in dat geval gaat het in ieder geval niet werken.

Ik zou dus eerst eens kijken met cpu-z (of een ander tooltje) wat voor processor je precies hebt, de kans is aanwezig dat er geen moederbord is waarmee je ddr kan gebruiken.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• TheSeb
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-02 16:54
Waarom 2x256 en niet 1x512? Dual channel heeft weinig nut in dit systeem, omdat je geheugen single-channel al snel genoeg is (400 MHz ram / 400 MHz FSB).

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27

Thandor

SilverStreak

Dit kun je prima zelf uitzoeken a.d.v. benchmarks en informatie op de productpaginas van sites.
Bekijk of de processor erop kan ja/nee. Als dat niet het geval is dan dien je een nieuwe te kopen.

Er zijn talloze processoren beschikbaar en sommige zijn vrij populair onder de tweakers. (Intel Pentium D805, zie daarvoor een topic in TCA). Anderzijds is een AMD Athlon 64 uiteraard ook een goede keuze. Zeker de AM2 modellen die nog een redelijk lang upgradepad te gaan hebben omdat de toekomstige AM3 processoren er ook op passen :).
LGA775 kan ook een toekomst hebben. Bekijk PMG eens, daar staat een topic over de Conroe. (Intel Core 2 Duo processor)

Verder adviseer ik geen OEM geheugen. Er is best goedkoop merk geheugen te vinden van bv. Kingston, G-Skill of Dane-elec :).

Al met al gaat dit topic dus op slot. Voor interessante topics/stickies zie:
Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 12
Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?
**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?
De Pentium D 805, de nieuwe overklokkoning? Deel 3
Conroe (Core 2 Duo) moederborden Deel 2

Uiteraard hebben alle subfora ook eigen FAQ's met allerhande informatie.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.