UPC aansluiting zelf (moeten) verhuizen

Pagina: 1
Acties:
  • 14.708 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:49

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Ik ga binnenkort verhuizen en mijn UPC aansluiting gaat mee. Ik heb analoge tv, internet en telefonie van UPC. Alhoewel mijn huidige aansluitingen destijds door een UPC monteur zijn aangelegd, heb ik van UPC te horen gekregen dat ik zelf moet zorgen voor het meeverhuizen van het internet/telefonie modem en het weer aansluiten in het nieuwe huis. Momenteel hangen in mijn oude woning in de huiskamer twee witte splitter kastjes plus het modem. Dit ziet er als volgt uit (de witte deksels van de splitter kastjes heb ik er voor de duidelijkheid afgehaald en staan op de onderste foto).
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.schmitz3/aansluitingen.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.schmitz3/deksels.jpg
Beide plaatjes zijn klikbaar voor een grotere versie waarop de opschriften beter leesbaar zijn.

Nu is de boel op dit moment eigenlijk nogal exotisch aangesloten. Ten eerste: zoals je ziet heb ik geen enkele normale antenne wandcontactdoos meer (waar je normale antenne stekkers in kunt steken), de antennekabels naar mijn radio en tv zitten direct aan de splitters geschroefd. Ten tweede zit de antennekabel naar de radio op een andere splitter aangesloten (namelijk de linkse) dan de antennekabel naar de tv (die op de rechtse zit aangesloten, waar ook een kabel uit komt die naar het modem gaat). Nu wil ik in mijn nieuwe huis het modem niet meer in de huiskamer plaatsen, maar in de meterkast, waar de aansluiting van UPC het huis binnenkomt. Mij is echter niet helemaal duidelijk welke van die splitters ik dan echter mee zou moeten nemen en hoe ik het dan in het nieuwe huis zou moeten aansluiten. Zoals je namelijk kunt zien, wordt in de huidige opstelling het signaal dat uit de muur komt blijkbaar eerst gesplitst in radio en tv en wordt dat tv signaal vervolgens nog een keer gesplitst in een signaal voor de tv en voor het modem. Ik wil echter niet in de meterkast in m'n nieuwe huis al een splitsing tussen radio en tv gaan maken, want vanuit de meterkast gaat één kabel (voor radio en tv) naar de huiskamer van m'n nieuwe woning, waar dan een normale antenne wandcontactdoos zit die naar radio en tv splitst.
Wat ik dus wil is:

(groene) inkomende kabel van UPC -> splitter die antenne en kabelmodem signaal splitst -> van daaruit één kabel naar het modem en één kabel die een radio+tv signaal naar de huiskamer stuurt.

Heb ik daarvoor nu in principe alleen maar die rechter splitter nodig en kan ik die dan ook direct op de inkomende groene kabel aansluiten (waar die nu dus niet direct op zit aangesloten) of gaat dit niet werken?

De UPC medewerker kon me er ook niet 100% zekerheid over geven, blijkbaar is de manier waarop het bij mij is aangesloten niet echt standaard en doen ze dit normaal gesproken altijd in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 15:58

Bergen

Spellingscontroleur

jasjenl schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 21:42:
Wat ik dus wil is:

(groene) inkomende kabel van UPC -> splitter die antenne en kabelmodem signaal splitst -> van daaruit één kabel naar het modem en één kabel die een radio+tv signaal naar de huiskamer stuurt.

Heb ik daarvoor nu in principe alleen maar die rechter splitter nodig en kan ik die dan ook direct op de inkomende groene kabel aansluiten (waar die nu dus niet direct op zit aangesloten) of gaat dit niet werken?
Ja, dat kan gewoon.
De UPC medewerker kon me er ook niet 100% zekerheid over geven, blijkbaar is de manier waarop het bij mij is aangesloten niet echt standaard en doen ze dit normaal gesproken altijd in de meterkast.
Ze doen het waar de groene kabel binnenkomt. Of dat in de meterkast of in de woonkamer (of elders) is maakt niet uit. Zoals het bij jou is aangesloten is een heel normale aansluiting, het is niet "niet standaard". Maar meestal zitten die dingen tegenwoordig in 1 kastje met 3 uitgangen.

Docs over dat filter en die splitter:
www.technetix.plc.uk/products/section_a/a1/vq330.pdf
www.technetix.plc.uk/cdro...s/splitters/vq/vq1000.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door Bergen op 08-07-2006 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Ok, bedankt voor de antwoorden en de docjes! Wat er in de pdf's staat gaat mijn technische kennis over dit soort zaken een beetje te boven, maar ik kan er dan dus in ieder geval vanuit gaan dat het met alleen die splitter zou moeten gaan werken en dat ik die isolator niet nodig ga hebben.

Ook in mijn huidige huis komt de kabel al wel binnen in de meterkast, maar ik heb destijds mijn modem op verzoek juist in de woonkamer laten plaatsen, omdat daar ook m'n pc staat en dit qua netwerk bekabeling voor mij een stuk handiger was. Blijkbaar doen ze het dus niet altijd waar de kabel het eerste binnenkomt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

jasjenl schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 22:44:
Ok, bedankt voor de antwoorden en de docjes! Wat er in de pdf's staat gaat mijn technische kennis over dit soort zaken een beetje te boven, maar ik kan er dan dus in ieder geval vanuit gaan dat het met alleen die splitter zou moeten gaan werken en dat ik die isolator niet nodig ga hebben.
Nou, die linker is een filter, die filtert 2 delen uit het signaal: uit de linkerkant komt het radiosignaal, uit de rechterkant komt het tv-signaal en het modemsignaal. De andere is niets meer dan een splittertje.

Als je dat filter in je nieuwe huis achterwege laat, wordt het complete signaal dus gesplitst en naar zowel je woonkamer als je modem gestuurd. Maar dat is geen probleem.
Ook in mijn huidige huis komt de kabel al wel binnen in de meterkast, maar ik heb destijds mijn modem op verzoek juist in de woonkamer laten plaatsen, omdat daar ook m'n pc staat en dit qua netwerk bekabeling voor mij een stuk handiger was. Blijkbaar doen ze het dus niet altijd waar de kabel het eerste binnenkomt..
Nee, als jij dat wilt dan mag dat natuurlijk. :) Het nadeel is dat coaxkabel nogal wat signaalverlies heeft. Hoe langer de kabel, hoe zwakker het signaal. Als je goeie kabel hebt mag je rustig 10 meter kabel trekken, er zijn genoeg mensen die 20 meter hebben liggen en nergens last van hebben. Maar als 't goedkope kabel is kun je na een meter of 5 al last hebben van een modem wat vaak offline gaat enzo. Daarom zet men standaard de modem bij de groene kabel neer. UTP-kabel daarentegen kan honderden meters lang zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Bergen op 08-07-2006 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jasjenl schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 22:44:
Sterker nog, die Isolator is in jouw geval de overnamepunt waar de groene kabel binnen komt. Die blijft eigendom van UPC, blijft in de woning en daar mag je niet zelf aan zitten kutten :o
Al is het alleen maar omdat het voor de veiligheid is - het zorgt ervoor dat er geen stroom kan lopen over dat punt

Gewoon de tweede splitter loshalen en meenemen samen met de modem.
Dat had die monteur nooit moeten doen. De signaalsterkte is afgesteld op het eerste aansluitpunt. Het kan best zijn dat je modem ergens anders wel online komt, maar door grotere demping kun je last krijgen van kleine dipjes in het signaal waar je immuun voor zou moeten zijn, bovendien moet je modem zelf harder uitzenden om door te komen met mogelijke risico op strepen in je TV-beeld :o

CATV coax is bekabeling voor analoge breedband (=meerdere frequenties door zelfde kanaal), er komen heel wat meer haken en ogen bij verlenging/verkorting van de totale lengte kijken dan bij een digitaal signaal op een enkele frequentie. Hogere frequenties zijn gevoeliger voor demping, lagere voor ruis. Als je niet oppast kunnen je hoogste frequenties gewoon wegdempen terwijl je laagste in ruis verzuipen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-04 11:39

Mathizsias

Drizzt

Rechter filter mee, modem en adapter mee, rest laten zitten. UPC is verplicht om AOP's aan te leggen bij klanten. (Overheids verplichting voor kabelaanbieders) De linker is gewoon een simpele splitter voor meerdere tv's/internet/telefonie.

Het rechterfilter is een PDF-filter, heeft je internet/telefonie modem nodig. Een monteur mag inderdaad NIET een AOP verplaatsen naar een locatie uit de buurt van de orginele locatie: de meterkast in 80% van de gevallen.

Het signaal wat bij je binnenkomt wordt op afstanden berekend. Als je signaal slecht wordt en ze constateren dat het niet geheel volgens-het-boekje is geinstalleerd kan je nog gezeur verwachten ook en heb je kans dat als je een monteur van UPC langs krijgt dat hij het modem verplaatsen.

[ Voor 45% gewijzigd door Mathizsias op 08-07-2006 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

dion_b schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 22:55:
CATV coax is bekabeling voor analoge breedband (=meerdere frequenties door zelfde kanaal)
Waar heb je het over? :?
er komen heel wat meer haken en ogen bij verlenging/verkorting van de totale lengte kijken dan bij een digitaal signaal op een enkele frequentie. Hogere frequenties zijn gevoeliger voor demping, lagere voor ruis. Als je niet oppast kunnen je hoogste frequenties gewoon wegdempen terwijl je laagste in ruis verzuipen...
Maar het downstreamkanaal van de modem zit gewoon tussen de tv-kanalen in en het upstreamkanaal zit er ver onder. Valt allemaal wel wat mee dus.
Tidus schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 23:10:
Rechter filter mee, modem en adapter mee, rest laten zitten. UPC is verplicht om AOP's aan te leggen bij klanten. (Overheids verplichting voor kabelaanbieders) De linker is gewoon een simpele splitter voor meerdere tv's/internet/telefonie.

Het rechterfilter is een PDF-filter, heeft je internet/telefonie modem nodig. Een monteur mag inderdaad NIET een AOP verplaatsen naar een locatie uit de buurt van de orginele locatie: de meterkast in 80% van de gevallen.
Andersom. De linker is een filter. De rechter is een splitter. Zie de PDFjes. De modem heeft dat ding verder helemaal niet nodig. Als je het filter er niet tussenzet is het gevolg dat het hele frequentiespectrum naar de modem wordt gestuurd, ipv alleen 5-80 MHz en 120-1000 MHz. Maar dat zal de modem een worst wezen. Je zou hooguit last kunnen krijgen van spiegelfrequenties.

[ Voor 42% gewijzigd door Bergen op 08-07-2006 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathizsias

Mathizsias

Drizzt

Bergen schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 23:13:
[...]
Waar heb je het over? :?

[...]
Maar het downstreamkanaal van de modem zit gewoon tussen de tv-kanalen in en het upstreamkanaal zit er ver onder. Valt allemaal wel wat mee dus.
Van links naar rechts in mHz is de verdeling van de kabel frequenties voor neerlandse kabelaars.

code:
1
5[Onderband][  CATV VHF     ][    Internet   ][ CATV UHF ][    DTV    ][Ruimte HD etc]862

@Bergen
Geen PDF == Geen internet/telefonie. Modem kan die andere ranges niet behandelen, push on data staat het voor en heb je nodig om zowel data te ontvangen (Internet, Telefonie, DTV en CATV) als te versturen over de frequenties. (Internet en Telefonie) Wat het PDF doet: geselecteerde range van frequenties in en uit laten en niet boeiende frequenties stoppen.

Edit: Idd, de linker moet je ook meenemen, had de plaatjes niet vergroot. Je hebt hem simpelweg nodig. Het is aan de nieuwebewoner (of jij kan zo beleefd zijn) om een WCD'tje aan te leggen.

[ Voor 53% gewijzigd door Mathizsias op 08-07-2006 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Tidus schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 23:21:
[...]

Van links naar rechts in mHz is de verdeling van de kabel frequenties voor neerlandse kabelaars.

code:
1
5[Onderband][  CATV VHF     ][    Internet   ][ CATV UHF ][    DTV    ][Ruimte HD etc]862
Hmm dat klopt niet. Het upstreamsignaal van internet zit in de VHF (rond de 40 tot 60 MHz dacht ik) en de downstream kan in zowel VHF als UHF zitten. De DTV en HD transportstreams zitten gewoon in de VHF voor zover ik weet.
@Bergen
Geen PDF == Geen internet/telefonie. Modem kan die andere ranges niet behandelen, push on data staat het voor en heb je nodig om zowel data te ontvangen (Internet, Telefonie, DTV en CATV) als te versturen over de frequenties. (Internet en Telefonie) Wat het PDF doet: geselecteerde range van frequenties in en uit laten en niet boeiende frequenties stoppen.
Ja, hij filtert de rest eruit. Maar dat betekent niet dat de modem niet werkt als hij ze toch doorlaat (lees: als je het filter achterwege laat).
Edit: Idd, de linker moet je ook meenemen, had de plaatjes niet vergroot. Je hebt hem simpelweg nodig.
Nee, de linker moet je laten zitten, zoals dion_b ook aangeeft. Anders moet er weer een monteur langskomen om een nieuwe wcd te plaatsen. Van de termen PDF (anders dan Portable Document Format) en "push on data" heb ik nog nooit gehoord. Waar haal je die vandaan?

[ Voor 13% gewijzigd door Bergen op 09-07-2006 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Vreemd. Voor zover ik weet kan bij een verhuizing aan worden gegeven dat de monteur alles installeert in de nieuwe woning. Je moet wel zelf de apparatuur (modem, splitter, ect.) zelf meeverhuizen. Van de AOP (eerste kastje na groene kabel) afblijven.

Eventueel bellen en vragen naar Backoffice inzake je doorgegeven verhuizing. Je betaalt EUR 35,00 voor de verhuizing en dat is inclusief (eventuele) monteur.

[ Voor 11% gewijzigd door PcDealer op 08-07-2006 23:59 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathizsias

Mathizsias

Drizzt

In een normale situatie zit er een wcd>pdf>modem, bij jou is het anders. Als de nieuwe bewoner alleen tv heeft kan hij jouw aansluiting niet gebruiken, moet er sowieso een monteur komen om er een plug&play aansluiting van te maken.

Afbeeldingslocatie: http://www.coax.nl/news/news_images/aansluiting.jpg

Doe eens voor de lol verbinden naar 192.168.100.1 en kijk dan onder Configuration, daar kan je de frequentie zien, kan dit niet heb je helaas een ander modem. Ik heb zelf Casema en werk bij Casema daar gebruiken ze de 180-320 MHz band voor internet. Frequenties zijn voor vrijwel alle kabelaars hetzelfde voor zover ik weet.

Edit: Correctie, voor alle kabelaars behalve UPC. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Mathizsias op 09-07-2006 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13284

Het is echt niet speciaal hoor, hier hangt precies hetzelfde, en bij nog veel meer mensen kan ik me zo voorstellen.

Koop gewoon een goedkope wcd (tv/tuner) en plaats die aan de groene kabel (kan iedere idioot). En neem verder lekker alles mee, want wat nu aan de muur zit is van goede kwaliteit en kun je zo weer gebruiken, klaar.

Edit:
Ja is gewoon mogelijk. Neem dan nog alles mee, omdat je dan gewoon die goede wcd houdt, die nu aan die groene kabel zit.
In principe heb je alleen die rechter splitter nodig, maar ik neem aan dat je die andere antenne ook een keer wil gaan splitsen in tv/tuner en daarvoor kun je beter die goede wcd meenemen die nu aan de groene kabel zit.

Waarom probeer je het niet een keer uit? Het is allemaal los te schroeven.

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 13284 op 09-07-2006 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Er wordt nogal een groot bereik gebruikt.

Bij deze persoon zit het op 260 MHz.
Bij deze persoon zit het op 634,75 Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Nog even wat extra toelichting: vóórdat ik een telefonie modem kreeg had ik ook al chello, met toen nog een (internet-only) kabel modem (motorola). Toen had ik op de plek waar nu die linker isolator is geplaatst nog wel een wcd zitten. Daar was zo'n dingetje op aangesloten zoals Tidus in z'n post heeft staan, waar dus drie kabels uit kwamen: tv, radio en een coax naar het kabelmodem. Toen ik er telefonie bij kreeg heeft de monteur dus die wcd van de muur gesloopt en vervangen door wat ik hierboven heb laten zien. Ik heb de oude wcd nog wel, dus die kan ik nog terug plaatsen. Wat mij dus alleen in m'n huidige setup verbaast is dat er eerst een splitsing tussen radio en tv gemaakt wordt en daarna nog een keer tussen tv en modem. In m'n nieuwe huis zou ik dat dus, als ik de weg bewandel zoals ik zelf had voorgesteld en zoals door sommigen van jullie ook bevestigd, eigenlijk om gaan keren.

Maar goed, aangezien er waarschijnlijk toch sowieso weer een wcd tegen de muur zal moeten zitten in m'n oude huis als ik hier weg ga, zal ik in ieder geval alles wat er nu hangt wel meenemen naar m'n nieuwe woning. Mocht ik het daar dan niet voor elkaar krijgen, kan ik altijd nog een monteur van UPC laten komen. Volgens mij zouden daar trouwens wel extra kosten aan verbonden zijn, ik dacht dat die UPC medewerker dat vertelde. Helemaal zeker weten doe ik dat echter niet.

Ik krijg trouwens op http://192.168.100.1/ de volgende waardes:
Name WebSTAR EPX2203
Modem Serial Number 103939467
Cable Modem MAC Address xxxxxxxx
Hardware Version v2.0
Software Version v2.0.2r1152-050419epx2203-v202r1152-050419c-us-5.bin
Receive Power Level 3.2 dBmV
Transmit Power Level 44.5 dBmV
Cable Modem Status Operational

Andere dingen kan ik niet opvragen van het modem, er zitten nog items 'signal' en 'status' op de webinterface van 't modem, maar dan krijg je alleen maar de melding 'This feature has not been enabled in your cablemodem'.

[ Voor 21% gewijzigd door jasjenl op 09-07-2006 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13284

Het leuke is, dat in het instructieboekje van de upc decoder, ook eerst de splitter zit aangesloten aan de groene kabel en dan pas een wcd. Maar bij is het ook andersom aangelegd door de monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Lache die discussies tussen helpdeskers en monteurs hier ;)

@Sneeuwbal: Die POS-F splitter moet je nooit direct aan je groene kabel hangen, daar hoort altijd een galvanische scheiding tussen te zitten in de vorm van een AOP. In huizen waar de kabel in de meterkast binnenkomt is deze altijd aanwezig, bij huiskamersituaties voorziet de wandcontactdoos daar normaalgesproken in (lees: als bewoners niet zelf met hun aansluiting hebben zitten kloten).

Maar zoals al eerder gezegd werd.. middelste splitter en modem meenemen, linker kastje laten hangen. Als je nieuwe huis een woonkamer-situatie heeft (dus kabel komt binnen in de woonkamer) dan kun je UPC bellen voor een gratis woonkamersplitter, zo'n ding als Tidus hierboven post. Dan ben je in 1 keer klaar en heb je de splitter die er nu tussen zit niet nodig.

[edit]
Ow ik zie dat je nu nog zo'n woonkamersplitter hebt. Als daar niet de gevreesde woorden 'Cable modem optimizer' op staan dan kun je die ook gewoon gebruiken met je VOIP modem. De demping van die dingen is wel iets hoger, dus als je ooit problemen krijgt met je verbinding dan kun je het beste alsnog een monteur laten komen om een situatie zoals je nu ook hebt te laten maken. Ga iig niet teveel zelf aan je groene kabel lopen kutten, daar komt alleen maar ellende van ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Bigs op 09-07-2006 03:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

Zal ik even heel gemeen het topic gaan vervuilen door mijn mening hierover...

Het linker filter heb je nodig en moet je, zoals al gezegd is, afblijven (dus een nieuwe voor laten installeren) omdat dat het isolatiepunt is tussen de centrale aansluiting van UPC in de straat en jouw eigen antennenetwerk (voor de elektrogeeks onder ons: Galvanische scheiding en transformator en zo.). Mocht je het ding eraf halen en je onverhoopt een schok krijgen van de UPC kabel (ik weet niet wat voor DC-waarden en hoeveel netspanning erop lekt maar ik heb al eens een flinke opdoffer gehad van zo'n ding) dan is UPC daar niet voor verantwoordelijk. Of het strafbaar is om het ding van de muur te schroeven weet ik zo net nog niet, het is immers ook niet strafbaar om een stopcontact van de muur te schroeven en dan aan de fasedraad te gaan prutsen, hooguit onprettig voor de uitvoerende :Y)

Bij onze Essent-aansluiting bij mijn ouders thuis is het als volgt geregeld: Op het opleverpunt bij ons in de woonkamer is op de groene kabel een wandcontactdoos gezet met één aansluiting, waar zowel radio als TV doorheen gaat. Vandaar uit gaat het naar een filter (de linker doos) en één aansluiting naar het kabelmodem en de andere naar de rest van het TV net. Voordeel hiervan is dat bij verhuizing de kabels niet allemaal los hoeven (of bij dreigend onweer), je trekt gewoon de stekker eruit.

Wat bij ons in Eindhoven geregeld is is helemaal maf: Van de 'groene kabel' naar het filter en de TV/FM uitgang naar een antenneversterker, en van daaruit naar pakweg 4 of 5 aansluitingen in het huis toe (op één verdeeldoos). Probleem is dat er nu wel internet is, maar al onze TV's een bagger signaal weergeven, zelfs met de versterker op zijn max op 20dB. Misschien is het ding kapot maar ik kijk er binnenkort wel een keertje naar.

Voor de topicstarter: De setup die daar gemaakt is is op zijn minst maf als je nog ergens anders in huis antennedozen (gecombineerd) hebt zitten. Mag je mij vertellen waar je die op mag aansluiten, op een TV/FM combo in de woonkamer gaat het overigens prima. Wat je nodig hebt is een filter wat aan de ene kant een TV/FM signaal (dus alles) doorlaat en aan de andere kant alleen het TV signaal (voor het kabelmodem). UPC heeft die dingen liggen en je moet er toch even een monteur voor bellen denk ik. Of je moet zelf ergens zo'n ding vandaan halen maar dat wordt lastig.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Trouwens.. heb je nooit last van haperingen of echo's op je VOIP? Dat kabeltje tussen het filter en het splitter is namelijk best wel kort, wat reflectie kan geven met de hoogfrequente signalen waarop je kabelmodem werkt. Zelfde geldt voor het kabeltje tussen de splitter en het modem (alhoewel die volgens mij wel lang genoeg is). Die kabels moeten minimaal iets van 15cm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Bigs schreef op zondag 09 juli 2006 @ 03:38:
Die kabels moeten minimaal iets van 15cm zijn.
Persoonlijk houd ik altijd 30 cm aan als minimum, dat heb ik eens ergens gehoord. Het zal wel met de frequentie (en dus golflengte) te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:31
Als er niets is veranderd sinds dat ik voor upc heb gewerkt hoort het als volgt te gaan. (het volgende geld omdat jij het de 1e keer door een monteur hebt laten doen).
Monteur kom je modem demonteren en plaatste een verloopje op de vq 330 (ntp-d in upc termen ;) ).
Dit gebeurd meestal 's morgens.
's Middags wordt je nieuwe modem geherinstalleerd (met een klein beetje geluk heb je dan dezelfde monteur ;) ).
Deze zou dan weer een dezelfde type instal moeten doen als de vorige keer (dus basic of volledige installatie ;) ).
En als je AOP in de meterkast zit, laat je je modem daar dan ook plaatsen (max 1.5m coax tussen aop en modem voor goed signaal). In de woonkamer kan alleen maar problemen geven en de monteur in kwestie moet maar zorgen dat de kabel mooi op de plek van bestemming komt (daar betaal je ook voor bij een volledige installatie, basic install mag je zelf kabels trekken ;) )

Bij het verhuizen moet je de vq330 (links) laten zitten omdat dit je aop is.
Verder zou ik nogmaals met upc bellen omdat je in 1e instantie om een installatie had gevraagd omdat je zelf niet technisch bent en dat de daardoor ook de verhuizing moeten regelen. (weet niet of er kosten aan verbonden zijn maar dat kunnen ze je vast wel vertellen.)
Verder kun je omdat je nooit een DHZ pakket heb gehad nooit thuis de installatie voltooien omdat je eventuele verloopjes niet in je bezit hebt!!

Succes ermee in ieder geval

ps mits een monteur alles komt ophalen, laat hem dan wel optijd het modem afmelden (scheelt weer probs bij het aansluiten op het nieuwe adres ;) )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Bigs schreef op zondag 09 juli 2006 @ 03:24:
Lache die discussies tussen helpdeskers en monteurs hier ;)

@Sneeuwbal: Die POS-F splitter moet je nooit direct aan je groene kabel hangen, daar hoort altijd een galvanische scheiding tussen te zitten in de vorm van een AOP.
Met POS-F splitter bedoel je wat op mijn foto's de VQ1002 is? Die mag dus niet direct op de groene kabel zitten?
In huizen waar de kabel in de meterkast binnenkomt is deze altijd aanwezig, bij huiskamersituaties voorziet de wandcontactdoos daar normaalgesproken in (lees: als bewoners niet zelf met hun aansluiting hebben zitten kloten).

Maar zoals al eerder gezegd werd.. middelste splitter en modem meenemen, linker kastje laten hangen. Als je nieuwe huis een woonkamer-situatie heeft (dus kabel komt binnen in de woonkamer) dan kun je UPC bellen voor een gratis woonkamersplitter, zo'n ding als Tidus hierboven post. Dan ben je in 1 keer klaar en heb je de splitter die er nu tussen zit niet nodig.

[edit]
Ow ik zie dat je nu nog zo'n woonkamersplitter hebt. Als daar niet de gevreesde woorden 'Cable modem optimizer' op staan dan kun je die ook gewoon gebruiken met je VOIP modem. De demping van die dingen is wel iets hoger, dus als je ooit problemen krijgt met je verbinding dan kun je het beste alsnog een monteur laten komen om een situatie zoals je nu ook hebt te laten maken. Ga iig niet teveel zelf aan je groene kabel lopen kutten, daar komt alleen maar ellende van ;)
Op de oude (nu dus ongebruikte) woonkamer splitter die ik heb staat dus wel 'Cable modem optimiser', dus dat gaat dan volgens jou niet werken?
Bigs schreef op zondag 09 juli 2006 @ 03:38:
Trouwens.. heb je nooit last van haperingen of echo's op je VOIP? Dat kabeltje tussen het filter en het splitter is namelijk best wel kort, wat reflectie kan geven met de hoogfrequente signalen waarop je kabelmodem werkt. Zelfde geldt voor het kabeltje tussen de splitter en het modem (alhoewel die volgens mij wel lang genoeg is). Die kabels moeten minimaal iets van 15cm zijn.
Mja, over het algemeen werkt het telefoneren wel redelijk, maar ik heb wel eens storingen. Of dat dan aan mijn aansluiting ligt of aan het netwerk van UPC, dat durf ik niet te zeggen. Maar als die kabels volgens jullie niet zo kort mogen zijn, zal ik daar in m'n nieuwe huis wel extra op gaan letten.
klaasbram schreef op zondag 09 juli 2006 @ 04:37:
Als er niets is veranderd sinds dat ik voor upc heb gewerkt hoort het als volgt te gaan. (het volgende geld omdat jij het de 1e keer door een monteur hebt laten doen).
Monteur kom je modem demonteren en plaatste een verloopje op de vq 330 (ntp-d in upc termen ;) ).
Dit gebeurd meestal 's morgens.
's Middags wordt je nieuwe modem geherinstalleerd (met een klein beetje geluk heb je dan dezelfde monteur ;) ).
Deze zou dan weer een dezelfde type instal moeten doen als de vorige keer (dus basic of volledige installatie ;) ).
En als je AOP in de meterkast zit, laat je je modem daar dan ook plaatsen (max 1.5m coax tussen aop en modem voor goed signaal). In de woonkamer kan alleen maar problemen geven en de monteur in kwestie moet maar zorgen dat de kabel mooi op de plek van bestemming komt (daar betaal je ook voor bij een volledige installatie, basic install mag je zelf kabels trekken ;) )

Bij het verhuizen moet je de vq330 (links) laten zitten omdat dit je aop is.
Verder zou ik nogmaals met upc bellen omdat je in 1e instantie om een installatie had gevraagd omdat je zelf niet technisch bent en dat de daardoor ook de verhuizing moeten regelen. (weet niet of er kosten aan verbonden zijn maar dat kunnen ze je vast wel vertellen.)
Verder kun je omdat je nooit een DHZ pakket heb gehad nooit thuis de installatie voltooien omdat je eventuele verloopjes niet in je bezit hebt!!

Succes ermee in ieder geval

ps mits een monteur alles komt ophalen, laat hem dan wel optijd het modem afmelden (scheelt weer probs bij het aansluiten op het nieuwe adres ;) )
toon volledige bericht
Ik ga inderdaad nog maar eens met UPC bellen, want ik ben door alle reacties hier toch wel aan het twijfelen gebracht of ik dit zelf wel goed ga krijgen. Toen er vorige keer een monteur bij is geweest om dit aan te sluiten had ik een basic install gekozen. Dat was toen wel gratis, omdat een doe het zelf installatie in mijn situatie volgens UPC niet eens mogelijk was. Daarom is het eigenlijk ook wel vreemd dat ze nu dus wel verwachten dat ik zelf de boel ga verhuizen.. Er is me trouwens toegezegd dat een week voordat ik ga verhuizen er ook al in het nieuwe huis signaal op de kabel zou staan, zodat ik een overlap periode heb. Ik betwijfel echter of dat dan ook voor het internet/telefoon signaal geldt, ik kan immers toch niet op twee adressen tegelijk een actieve telefoon verbinding hebben? Of wordt die verbinding pas opgezet op het moment dat ik mijn modem ergens anders aan ga sluiten?

Ik heb dit topic trouwens ook op htforum gepost en daar heeft iemand nóg een extra wit kastje, een vq601r. Als ik zoiets nog nodig zou hebben, dan is het dus in principe niet eens mogelijk dat ik het zelf ga doen, want zo'n ding heb ik niet eens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Cable modem optimisers zijn voor een ouder type kabelmodem en geven problemen met nieuwere EuroDOCIS modem. Als je in je nieuwe huis een tv-signaal hebt kun je in principe ook meteen je modem aansluiten, dat is namelijk niet adresgebonden zoals bij ADSL. Je krijgt over de kabel meteen alles binnen (tenzij het retoursignaal uit staat, maar die kans is erg klein).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
...........
Ok zo kan het ook...

Ben zelf begin dit jaar verhuist en heb een paar keer internet heen en weer verplaatst, dit dus zonder medeweten van upc. Daarna heb ik geprobeerd upc op de hoogte te stellen van de verhuizing wat dus wat lastig was. Ik heb upc namenlijk 3 brieven moeten schrijven om ze op de hoogte te brengen van mijn verhuizing. Met als gevolg dat ik pas sinds kort officieel volgens upc op mijn nieuwe adres woon ;) .

Ik zit nog op dezelfde node dus ik kon de modem zowel in mijn oude huis als in de nieuwe woning gebruiken (niet gelijktijdig ik heb maar een modem).
Dus als het goed is kun je gewoon switchen waneer je wil en er een signaal is in de nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Mafketel schreef op zondag 09 juli 2006 @ 14:19:
[...]Daarna heb ik geprobeerd upc op de hoogte te stellen van de verhuizing wat dus wat lastig was. Ik heb upc namenlijk 3 brieven moeten schrijven om ze op de hoogte te brengen van mijn verhuizing. Met als gevolg dat ik pas sinds kort officieel volgens upc op mijn nieuwe adres woon ;) .
[...]
Gewoon bellen? Je kan aan de telefoon verhuisd worden door iedereen met mutaties-skill (afhankelijk van welke diensten verhuisd moeten worden).
Bergen schreef op zondag 09 juli 2006 @ 00:21:
Er wordt nogal een groot bereik gebruikt.

Bij deze persoon zit het op 260 MHz.
Bij deze persoon zit het op 634,75 Mhz.
Kan in elk gebied verschillend zijn: de radio- en tv-zenders zitten ook op een andere frequentie in elk gebied.
jasjenl schreef op zondag 09 juli 2006 @ 11:53:
[...]
Ik ga inderdaad nog maar eens met UPC bellen, want ik ben door alle reacties hier toch wel aan het twijfelen gebracht of ik dit zelf wel goed ga krijgen. Toen er vorige keer een monteur bij is geweest om dit aan te sluiten had ik een basic install gekozen. Dat was toen wel gratis, omdat een doe het zelf installatie in mijn situatie volgens UPC niet eens mogelijk was. Daarom is het eigenlijk ook wel vreemd dat ze nu dus wel verwachten dat ik zelf de boel ga verhuizen.[...]
Heeft mijn post toch nog effect gehad O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Inmiddels heb ik de sleutel van m'n nieuwe woning gekregen en heb ik eens kunnen kijken hoe daar de aansluitingen in de meterkast zitten. Er zit daar als eerste op de binnenkomende (groene) kabel een isolator van het type tratec telecom tras 10/CM aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.schmitz3/isolater-nieuwehuis-klein.jpg
Dit ding heeft één uitgang, in de vorm van een standaard coax antenne aansluiting. Hier zit dus dan ook een (volgens mij standaard) antenneplugje op, het coax draadje wat daar uit komt gaat een splitter in van het type astro hft 2
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.schmitz3/splitter-nieuwehuis-klein.jpg
De twee kabels die uit de splitter komen gaan naar twee antenne wcd's in de woning (eentje beneden, eentje boven).

Van de week nogmaals contact met UPC gehad en ze blijven er toch bij dat ik in principe in eerste instantie zelf voor de her-aansluiting moet zorgen. Dat lijkt me echter, nu ik gezien heb wat voor aansluitingen er in de nieuwe woning zitten, ook niet meer zo moeilijk. Volgens mij heb ik alleen maar de splitter van m'n oude woning nodig, kan ik die tussen de splitter en de isolator die in m'n nieuwe woning al zitten plaatsen en dan heb ik volgens mij de boel wel correct aangesloten. Wellicht laat ik die tweede splitter zelfs wel weg, want het lijkt mij dat twee splitters het antenne signaal nooit ten goede zullen komen en die tweede wcd boven ga ik toch niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Idd.. eitje zo :) Gewoon lekker zelf doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

jasjenl schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 00:47:
[...]
Van de week nogmaals contact met UPC gehad en ze blijven er toch bij dat ik in principe in eerste instantie zelf voor de her-aansluiting moet zorgen.[...]
Onzin, je betaalt EUR 35,11 verhuiskosten en dat is inclusief heraansluitmonteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

PcDealer schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 09:57:
[...]

Onzin, je betaalt EUR 35,11 verhuiskosten en dat is inclusief heraansluitmonteur.
Zeker niet. Als je verhuist met alleen een televisieaansluiting betaal je ook 35,11. Conclusie: het zijn administratieve kosten. Als het nodig is dat er iemand langskomt voor je verhuizing (binnen voor bekabeling of buiten om te schakelen) is dat kosteloos.

[ Voor 17% gewijzigd door Bergen op 15-07-2006 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Bergen schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 10:27:
[...]
Zeker niet. Als je verhuist met alleen een televisieaansluiting betaal je ook 35,11.
Daar heb je gelijk in.
Conclusie: het zijn administratieve kosten. Als het nodig is dat er iemand langskomt voor je verhuizing (binnen voor bekabeling of buiten om te schakelen) is dat kosteloos.
Toen ik er nog werkte (voor het laatst in mei 2006) was heraansluiten inclusief, maar niet verplicht. De meesten kozen er dus voor het zelf te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 15-07-2006 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
[b]PcDealer schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 10:31:Toen ik er nog werkte (voor het laatst in mei 2006) was heraansluiten inclusief, maar niet verplicht. De meesten kozen er dus voor het zelf te doen.
Ok, wellicht dat ik het dan verkeerd begrepen heb en dat er eventueel toch een monteur gratis bij zou kunnen komen (of de UPC medewerker letterlijk gezegd heeft dan een monteur extra kosten oplevert, weet ik niet zeker).

Echter weten we denk allemaal wel hoe 'betrouwbaar' monteurs afspraken bij UPC soms zijn, dus àls ik het eenvoudig zelf kan doen, vind ik dat best. Dan weet ik in ieder geval dat het op tijd zal gebeuren. En aangezien de aanwezige aansluitingen volgens mij voor weinig problemen zouden moeten zorgen, kan ik het in eerste instantie prima zelf gaan proberen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:51
Als je de WCD boven niet wil gaan gebruiken is't inderdaad vrij simpel.
Aansluitpunt op de groene kabel (ofja, op de scheiding dan) --> Splitter --> Modem en WCD beneden.

Overigens is AFAIK de installatiemonteur alleen gratis als het probleem bij UPC ligt (slecht signaal, niet geschakeld etc...) en daar valt 'het lukt me niet om het aan te sluiten' niet onder.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

jasjenl schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 10:57:
[...]
Ok, wellicht dat ik het dan verkeerd begrepen heb en dat er eventueel toch een monteur gratis bij zou kunnen komen (of de UPC medewerker letterlijk gezegd heeft dan een monteur extra kosten oplevert, weet ik niet zeker).

Echter weten we denk allemaal wel hoe 'betrouwbaar' monteurs afspraken bij UPC soms zijn, [...]
Monteurs die niet op afspraak komen, zijn een kostenpost voor de partij waar diegene voor werkt. Wanneer x aantal afspraken niet wordt nagekomen, wordt er op salaris ingehouden. Dus je kunt wel nagaan dat ze sinds die regel is ingevoerd, graag op tijd komen.
dus àls ik het eenvoudig zelf kan doen, vind ik dat best. Dan weet ik in ieder geval dat het op tijd zal gebeuren. En aangezien de aanwezige aansluitingen volgens mij voor weinig problemen zouden moeten zorgen, kan ik het in eerste instantie prima zelf gaan proberen, toch?
Mag altijd.
Wormaap schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 11:01:
Als je de WCD boven niet wil gaan gebruiken is't inderdaad vrij simpel.
Aansluitpunt op de groene kabel (ofja, op de scheiding dan) --> Splitter --> Modem en WCD beneden.

Overigens is AFAIK de installatiemonteur alleen gratis als het probleem bij UPC ligt (slecht signaal, niet geschakeld etc...) en daar valt 'het lukt me niet om het aan te sluiten' niet onder.
Dat geldt inderdaad voor een nieuwe installatie met een DHZ-pakket. Dan is een "Afmaken DHZ" beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:51
Afmaken DHZ wordt gepland bij een adres/modem combinatie die nog niet eerder werkend is geweest.
Als het probleem bij UPC ligt, worden er geen kosten gerekend.
Morgen als ik weer werk zal ik nog eens navragen of een verhuismonteur geld kost, maar dat het antwoord 'ja' gaat zijn, kan ik met redelijke zekerheid zeggen.

[ Voor 54% gewijzigd door Wormaap op 16-07-2006 00:34 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wormaap schreef op zondag 16 juli 2006 @ 00:33:
Afmaken DHZ wordt gepland bij een adres/modem combinatie die nog niet eerder werkend is geweest.
Als het probleem bij UPC ligt, worden er geen kosten gerekend.[...]
Dat moet achteraf gecrediteerd worden. Toen nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Tja maar wordt een verhuizing gezien als DHZ-install? Volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
PcDealer schreef op zondag 16 juli 2006 @ 01:44:
[...]

Dat moet achteraf gecrediteerd worden. Toen nog wel.
Ja, maar normaal geeft de monteur dit gewoon door aan de installatie-afdeling. Dus de klant hoeft er niet zelf nog achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Bergen schreef op zondag 16 juli 2006 @ 01:50:
Tja maar wordt een verhuizing gezien als DHZ-install? Volgens mij niet.
Klopt.
Bigs schreef op zondag 16 juli 2006 @ 10:49:
[...]

Ja, maar normaal geeft de monteur dit gewoon door aan de installatie-afdeling. Dus de klant hoeft er niet zelf nog achteraan.
Nog nooit meegemaakt. Ik crediteerde elke dag een aantal keer voor dat soort grappen en vaak bij dezelfde klant 2, of 3 maal omdat het niet in orde was buiten schuld van de klant om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
jasjenl schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 00:47:
Inmiddels heb ik de sleutel van m'n nieuwe woning gekregen en heb ik eens kunnen kijken hoe daar de aansluitingen in de meterkast zitten. Er zit daar als eerste op de binnenkomende (groene) kabel een isolator van het type tratec telecom tras 10/CM aangesloten:
[afbeelding]
Dit ding heeft één uitgang, in de vorm van een standaard coax antenne aansluiting. Hier zit dus dan ook een (volgens mij standaard) antenneplugje op, het coax draadje wat daar uit komt gaat een splitter in van het type astro hft 2
[afbeelding]
De twee kabels die uit de splitter komen gaan naar twee antenne wcd's in de woning (eentje beneden, eentje boven).

Van de week nogmaals contact met UPC gehad en ze blijven er toch bij dat ik in principe in eerste instantie zelf voor de her-aansluiting moet zorgen. Dat lijkt me echter, nu ik gezien heb wat voor aansluitingen er in de nieuwe woning zitten, ook niet meer zo moeilijk. Volgens mij heb ik alleen maar de splitter van m'n oude woning nodig, kan ik die tussen de splitter en de isolator die in m'n nieuwe woning al zitten plaatsen en dan heb ik volgens mij de boel wel correct aangesloten. Wellicht laat ik die tweede splitter zelfs wel weg, want het lijkt mij dat twee splitters het antenne signaal nooit ten goede zullen komen en die tweede wcd boven ga ik toch niet gebruiken.
Isolator -> splitter waar je modem aanhangt -> splitter die nu in meterkast zit, of kabel die naar de woonkamer gaat.

Ik vind je huidige situatie trouwens redelijk debiel aangesloten, tegenwoordig plaatsen ze die filters/splitters nml precies andersom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Inmiddels ben ik verhuisd en het zelf aansluiten van het modem is eigenlijk vlekkeloos verlopen. Inderdaad zoals hierboven al een paar keer aangegeven is, was het gewoon een kwestie van de meegenomen splitter op de reeds aanwezige isolator aansluiten en daar weer het modem op. Zowel telefonie als internet werkten meteen nadat ik de boel had aangesloten, dus UPC had zowaar woord gehouden wat betreft het tijdig actief maken van het signaal. De wonderen zijn de wereld nog niet uit >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zodra er TV signaal is, is er vrijwel ook altijd meteen internet signaal. In sommige straten wil er nog wel eens een filter in de kast zitten die het upstream signaal tegenhoudt, maar dat is dan ook alles. UPC hoeft niet zoals dat bij ADSL wel moet speciaal je aansluiting om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

jasjenl schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 11:41:
Inmiddels ben ik verhuisd en het zelf aansluiten van het modem is eigenlijk vlekkeloos verlopen. Inderdaad zoals hierboven al een paar keer aangegeven is, was het gewoon een kwestie van de meegenomen splitter op de reeds aanwezige isolator aansluiten en daar weer het modem op. Zowel telefonie als internet werkten meteen nadat ik de boel had aangesloten, dus UPC had zowaar woord gehouden wat betreft het tijdig actief maken van het signaal. De wonderen zijn de wereld nog niet uit >:) .
Lief he.. :*
_JGC_ schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 14:18:
Zodra er TV signaal is, is er vrijwel ook altijd meteen internet signaal.
Niet 'vrijwel' altijd, maar altijd. Als er TV-signaal is, is er ook internetsignaal. Vraag is alleen of er retourverkeer (upstream) mogelijk is.
In sommige straten wil er nog wel eens een filter in de kast zitten die het upstream signaal tegenhoudt, maar dat is dan ook alles.
Nee, zulke filters voor hele straten zijn er niet. Uhm... er zijn 2 verschillende kasten: kasten waarin aansluitingen handmatig moeten aangesloten en kasten met aansluitingen die op afstand kunnen worden in- en uitgeschakeld. Bij een handmatige aansluiting heb je of niets, of het down- en upstream tegelijk. In heel zeldzame gevallen zit er een upstreamfilter tussen, maar dat alleen per enkele aansluiting, niet per straat. Bij op afstand schakelbare aansluitingen is het mogelijk het down- en upstreamsignaal afzonderlijk te schakelen.
UPC hoeft niet zoals dat bij ADSL wel moet speciaal je aansluiting om te zetten.
Nouja, wel als het upstreamsignaal uit staat bij op afstand schakelbare aansluitingen dus. Maar het 'internetsignaal' idd niet. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Bergen op 29-07-2006 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Volgens mij staat het retoursignaal sinds de introductie van de Mediabox in principe bijna overal open..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Laatst online: 10:53
Bergen schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 15:39:
[...]

Nee, zulke filters voor hele straten zijn er niet. Uhm... er zijn 2 verschillende kasten: kasten waarin aansluitingen handmatig moeten aangesloten en kasten met aansluitingen die op afstand kunnen worden in- en uitgeschakeld. Bij een handmatige aansluiting heb je of niets, of het down- en upstream tegelijk. In heel zeldzame gevallen zit er een upstreamfilter tussen, maar dat alleen per enkele aansluiting, niet per straat. Bij op afstand schakelbare aansluitingen is het mogelijk het down- en upstreamsignaal afzonderlijk te schakelen.
Er zijn nogsteeds gebieden (vaak kleinere dorpjes) waar het netwerk niet geschikt is gemaakt voor tweeweg verkeer. Bij Casema zijn er nog zulke gebieden, UPC weet ik niet.

Dan kan je eigenlijk spreken van een filter voor upstream verkeer voor een straat/wijk/dorp. Alleen is het blijkbaar dan niet zo gemakkelijk om dat even aan te passen zo'n netwerk naar tweeweg verkeer. Anders hadden die oude netwerken wel eens opgelapt mogen worden ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Bigs schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 17:05:
Volgens mij staat het retoursignaal sinds de introductie van de Mediabox in principe bijna overal open..
Maar die hebben we waar ik woon (Doetinchem) niet. Digitale tv biedt UPC hier ook nog niet aan, volgens mij omdat het netwerk er hier nog niet geschikt voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bjck schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 17:25:
[...]

Er zijn nogsteeds gebieden (vaak kleinere dorpjes) waar het netwerk niet geschikt is gemaakt voor tweeweg verkeer. Bij Casema zijn er nog zulke gebieden, UPC weet ik niet.

Dan kan je eigenlijk spreken van een filter voor upstream verkeer voor een straat/wijk/dorp. Alleen is het blijkbaar dan niet zo gemakkelijk om dat even aan te passen zo'n netwerk naar tweeweg verkeer. Anders hadden die oude netwerken wel eens opgelapt mogen worden ;)
Die gebieden zijn er voor iedere provider. Ik geloof dat dat met name komt doordat waar ipv glasvezel nog coax ligt tussen de wijkcentrales de noodzakelijke toepassing van trajectversterkers het bijna onmogelijk maakt om retourdiensten fatsoenlijk aan te bieden (retoursignaal kun je namelijk niet zo versterken, anders versterk je ook alle ruis tot volstrekt onaanvaardbare niveaux).

Maar goed, UPC biedt in beginsel geen DTV en sowieso geen telefonie of internet aan in dat soort gebieden - dat is dus ook niet waar Bergen het over heeft. Hij heeft het over gebieden die wel in beginsel retourgeschikt zijn, maar waar dus per aansluiting apart up- en downstream geschakeld kan worden. Het is denkbaar dat ergens per ongeluk de up nog dicht staat (of hij door storing (blikseminslag :o ) onbedoeld dichtvalt).

Mbt het oplappen van die oude gebieden - ieder adres waar geen retoursignaal mogelijk is, is een adres waar geen extra diensten verkocht kunnen worden. Dus is er een duidelijk financieel motief om dat wel mogelijk te maken. Daar staat tegenover dat die gebieden ook vaak het dunstbevolkt zijn en technisch het meest lastig op te lappen. Daar moeten meerjarenplannen overheen om het voor een aanvaardbaar budget te doen (als in: zodra er toch gegraven/vervangen moet worden, dan gelijk goed doen, maar tot die tijd niets). Komt er ongeveer op neer dat als je nog geen retour hebt, je ofwel in een boerengat ver weg van de bewoonde wereld zit, danwel in een gebied waar de toenmalige gemeentelijke CAI er werkelijk een bende van gemaakt heeft :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hier ligt na 25 jaar nog altijd dezelfde kabel in de grond en staat nog altijd dezelfde antieke kast aan de weg. Toch hebben we hier 3 kabel providers, helaas geen een van de 3 die hier telefonie levert. Wel levert de lokale kabelboer hier digitale TV aan wat vergelijkbaar is met wat @home levert.
Hier moest letterlijk iets uit de kast aan de weg gesloopt worden om een com21 modem aan de praat te krijgen toen ik 8 jaar terug Chello kreeg. Inmiddels heb ik de nodige jaren @home met eurodocsis en is er in al die jaren alleen het een en ander aan corrosie uit de kast aan de weg verwijderd.
Wat dat betreft heeft dit dorpje in het noorden van Friesland het goed voorelkaar. Zelfs het boerengat hier 2km vandaan met 3 huizen, een tweetal boeren en een kerk heeft dezelfde voorzieningen (je moet het dan wel treffen om als boerengat precies op de route tussen 2 dorpen te liggen waar een kabel loopt :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Dan heb je ontzettend mazzel idd, anders kan het een dure grap worden als je kabel wilt...
Pagina: 1