[Ubuntu] SATA-schijf niet herkend, kan niet booten

Pagina: 1
Acties:
  • 833 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Ik heb hier een machientje staan met de volgende configuratie:

Asus P5VDC-MX (VIA P4M800 Pro, VIA VT8251)
Intel Pentium D 805
1 GB DDR2
1x Maxtor Diamondmax 10, 80 GB SATA
2x Maxtor Diamondmax 10, 250 GB SATA (RAID 1)

In het begin zat de 80 GB schijf er nog niet in maar daarmee kreeg ik Grub nieteens te zien na een installatie, vandaar dat ik die erbij gehangen heb.

Hierop wil ik graag Ubuntu 6.06 Server installeren. Het apparaat gaat namelijk primair gebruikt worden als fileserver en Windows is geen optie ivm kosten.

Het probleem is nu dat die schijf na de installatie niet herkend wordt (dus tijdens de installatie wel!), met als gevolg dat de root niet gemount kan worden en ik in een zeer beperkte shell terecht kom waar ik niks mee kan. Er wordt mij verteld dat /dev/sda1 niet gevonden kan worden, terwijl die tijdens de installatie probleemloos is aangemaakt.

Nu schijnt dit een bekend probleem te zijn dat te wijten is aan de VIA VT8251 chip, maar ik heb geen oplossing kunnen vinden. Wel heb ik een topic gevonden (deze, op UbuntuForums) waarbij iemand het probleem ook heeft, maar geen echte oplossing aandraagt (een PATA schijf heb ik niet). Ik post dit topic dan ook om een oplossing te vinden hiervoor. Ik vind het sowieso maar vreemd dat ik er hier niks over kan vinden, is dit zo'n uitzonderlijk geval?

In dat topic wordt gesuggereerd dat een nieuwe kernel het probleem moet oplossen. Ik wil natuurlijk best een nieuwe kernel installeren, op Ubuntu moet dat niet meer zijn dan een debje installeren. Helaas moet ik natuurlijk wel de schijf kunnen benaderen om dit te doen, vandaar dat men op dat forum spreekt over het rebuilden van de installatie cd.

Ik heb ook al Fedora Core 5 geprobeerd, maar die vindt bij de installatie al geen enkele harde schijf. Sowieso ga ik het liefste met Ubuntu werken, of desnoods gewoon Debian. Die laatste heb ik trouwens niet geprobeerd, maar ik neem aan (gezien de aard van de distro) dat deze niet de nieuwste kernel gebruikt.

Het zou dus erg fijn zijn als iemand me een duw in de goede richting kan geven, hetzij een distro die werkt, hetzij een oplossing voor Ubuntu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Hmz, ik geef je groot gelijk als je met ubuntu verder gaat. Ik heb een fileserver met 5 hardeschijven draaien onder ubuntu, waaronder 2 SATAII schijven en het werkt allemaal pico bello. Ik vermoed iets met een bios instelling ofzo. Als Fedora Core 5 het ook niet doet is het iiv niet ubuntu. Kijk eens naar de LBA instellingen in het bios, of naar S.M.A.R.T. settings enzo, mischien dat daar wat dwars zit?

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
Ik kan niks met LBA en andere instellingen doen, aangezien ik in de BIOS heb aangegeven dat ik RAID wil gebruiken. De SATA poorten staan er sowieso niet meer bij in de BIOS en in de setup van de RAID controller kan ik er niks aan veranderen.

Aangezien de hele rommel tijdens de installatie wel herkend wordt denk ik toch dat het probleem in de kernel gezocht moet worden. Ik heb inmiddels een Debian cd'tje gedownload, even kijken wat die doet...

edit:

Debian doet het dus niet. Vindt ook bij de installatie geen harde schijven, net zoals FC5.

[ Voor 11% gewijzigd door rb338 op 08-07-2006 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:00

BoAC

Memento mori

De vt8251 wordt ondersteund vanaf Kernel 2.6.18-r1 door de ahci module. In deze module is vooralsnog NCQ gedisabled omdat deze niet correct werkt (weet ik uit ervaring)
Ook hotswap is nog niet helemaal werkend maar daar wordt nog aan gewerkt :)

Zie oa: VT8251 Linux Support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:10
Ik kan je sowieso aanraden het eens te proberen zonder RAID (ik neem aan dat je een array gemaakt heb in je BIOS?). Met Ubuntu kun je ook makkelijk softwarematig een RAID1 array maken en mijn ervaring is dat Linux wel eens slecht samenwerkt met onboard-RAID.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
Ik heb inderdaad een RAID 1 array gemaakt in mijn BIOS. Bij de installatie van Ubuntu zag ik een optie voor software-RAID, zal er eens naar kijken. Ik vrees, op basis van BoAC's post, dat het wachten is op Edgy waarin waarschijnlijk 2.6.18 wel zal terugkomen. Dan pas kan ik mijn onboard RAID fatsoenlijk gebruiken blijkbaar. Jammer, maar dan probeer ik nu de software oplossing wel :)

edit-
Ik bedenk me net dat die 80 GB schijf, waarop ik Ubuntu wil installeren, niet in de array zit. Maakt het dan iets uit of ik RAID aan of uit heb in mijn BIOS?

[ Voor 19% gewijzigd door rb338 op 08-07-2006 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
nee als het goed is niet

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
Oftewel: met RAID uitgeschakeld zal het hele zooitje nog steeds niet werken?
Ik ga het zometeen gewoon proberen, we zullen zien. Eerst ff voetbal afkijken ;)

edit:

Met RAID compleet uitgeschakeld werkt het ook niet. Het probleem is een beetje dat het hele zooitje morgen naar Duitsland gereden wordt en aangezien het zondag is kan ik niks kopen, dus ik zal het met deze apparatuur moeten regelen.
Ik begin een beetje aan het eind van mijn opties te komen. Hooguit kernel 2.6.17 downloaden en zelf compilen. Dat zou dan moeten gebeuren na de installatie maar voor de reboot, dus chrooten naar het installatiepad... beetje twijfelachtige zaak, maar het proberen waard natuurlijk.

edit2:

Na nog wat extra Google werk kwam ik uiteindelijk bij de workaround die zou moeten werken. Blijkbaar is dit hele verhaal te wijten aan een bug in de 2.6.15 kernel van Ubuntu 6.06, welke er in de beta's nog niet in zat. Dus nu ben ik beta 2 aan het downloaden en dan upgrade ik alles minus de kernel. Zal nog wel even posten hoe het is gegaan, da's handig voor de search :)

[ Voor 85% gewijzigd door rb338 op 09-07-2006 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

post eens een dmesg. Ik heb weleens gehad dat er usb-storage apparaten (kaartlezerz etc) vóór de libata module geladen worden. Hierdoor werd mij harde schijf op sdd geplaats.
En als hij dan sda1 probeert te mounten dan vind hij natuurlijk niks!

In de dmesg log kan je terug vinden wat er precies gebeurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Hi,

volgens mij is dit je probleem,
bij de installatie worden volgens mij alle driver models geprobeerd te laten.
alle drivers worden dan geladen.

er wordt ook een initrd aangemaakt als het goed is, en daar zit je probleem.
of je mist enkele modules in de initrd of ze worden in een verkeerde volgorde geladen.

als je aan het installeren bent moet je voordat je gaat rebooten even naar een ander
console gaan.

doe daar eens lsmod en kijk welke drivers geladen worden.
gebruik je mdraid en/of lvm moeten de modules wel in de goede volgorde geladen worden.

kijk in de /etc/modules en in de /etc/mkinitrd/modules ( /target/../etc/.. )
uname -a geeft je kernel info weer.

ik heb voor mijn raid deze volgorde in de /etc/mkinitrd/modules
"driver van de sata/pata raid controller. " in mijn geval een highpoint driver. de hpt37x2 raid versie.
sd_mod
sg
raid1
md
lvm
ext2
ext3
reiserfs

om een nieuwe initrd te maken doe je
mkinitrd -o /boot/initrd-2.6.XX-XX kernelversie
in mijn geval
mkinitrd -o /boot/initrd.2.6.8-hpt 2.6.8-hpt

succes,
dit is op te lossen maar zal niet zo makkelijk zijn.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 11:10
Ik heb een zelfde chipset en ken het probleem, maar nou allemaal even opletten zoals BoAC hier al zegt:
BoAC schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 21:57:
De vt8251 wordt ondersteund vanaf Kernel 2.6.18-r1 door de ahci module. In deze module is vooralsnog NCQ gedisabled omdat deze niet correct werkt (weet ik uit ervaring)
Ook hotswap is nog niet helemaal werkend maar daar wordt nog aan gewerkt :)

Zie oa: VT8251 Linux Support
Dus: installen met een cutom gepatchte kernel OF installen op een ander media dan sata OF wachten tot er een distro is die de patches mee neemt in de kernel.

Met custom kernel installen heb ik zelf nog niet aangedurft, dus daar kan ik je helaas niet echt mee helpen.
Installen op tijdelijk PATA medium en daarna alles overzetten naar SATA schijf is een prima oplossing, zo heb ik het zelf binnen een paar uur allemaal werkend gekregen. Enige handigheid met grub en eigen kernels compilen is wel vereist.

En anders is het gewoon wachten op mainstream support, ik vermoed dat Ubuntu of Fedora daar wel relatief snel support voor hebben.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
Het is gelukt met Ubuntu 6.06 beta 2. Heb nu in Synaptic de kernel en bijbehorende pakketten gelockt, alles geüpdatet en het draait inmiddels als een zonnetje. Heb wel hardware-RAID uitgeschakeld en de software oplossing gebruikt, maar dat is geen probleem :)

Ik heb dus Ubuntu op de 80 GB SATA schijf geinstalleerd, in de installatie meteen software RAID ingesteld bij de 2 250 GB SATA schijven en het resultaat (/dev/md0) in fstab gemount als /home. Werkt goed!

edit:

Het enige probleem is dat ik van de kernel die ik nu draai geen SMP versie kan vinden, dus volgens mij wordt er nu maar 1 core gebruikt van de cpu. Jammer, maar dat komt dan wel met Edgy :)

Offtopic: Woei 5000e post

[ Voor 22% gewijzigd door rb338 op 10-07-2006 15:59 ]

Pagina: 1