Toon posts:

intake fan noodzakelijk bij passieve NB koeling ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik sta op het punt de grootste herriemaker van mijn pc eruit te gooien, nl de standaard Asus Northbridge fan. Nu heb ik een klein vraagje hierover. Aangezien ik de actieve koeling van mijn NB zou vervangen door een passieve koeling (Zalman), vraag ik me af of een intake fan noodzakelijk is ? Dit omdat er toch genoeg airflow moet zijn in de omgeving van het passieve koelblok. Graag jullie mening hierover.

Om een beetje inzicht te krijgen in de temperaturen die in mijn kast heersen :

CPU : gem. 36°C idle, gem. 56°C stressed (gekoeld door een Zalman CNPS7700-Cu)
VGA : temp onbekend (gekoeld door een Zalman VF700-Cu)
NB : gem. 42°C (gekoeld door de standaard Asus NB fan)
Harddisk : temp onbekend (niet gekoeld)

Verder heb ik nog 1 koeler van mijn voeding en 1 outtake fan van 120mm.

Mijn systeem :
- Antec SLK3700-BQE case
- Asus A8N5X mobo
- MSI 6600GT
- AMD Athlon64 3500+

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Jochen

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Neej dat hoeft niet

je hebt een zalman 7700 die blaast ook al langs de NB heen dus die coolt hem ook al automatisch :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat moest ik weten ;) Bedankt voor de reactie.
Nog een klein vraagje misschien. Zal de temp veel dalen of eerder gelijk blijven ? (daar de actieve koeling 5500 rpm bereikt :o )

Jochen

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als je zo'n fan hebt: http://www.becomputers.nl/foto/a8n5x.jpg kom je misschien in aanmerking voor een gratis vervanging van Asus.
Als je deze hebt: http://www.overclockers.r...5/09/15/a8n5x/a8n5x-b.jpg begrijp ik niet waarom je hem niet op een fancontroller aansluit. Dat rockt!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 11:15:
Dat moest ik weten ;) Bedankt voor de reactie.
Nog een klein vraagje misschien. Zal de temp veel dalen of eerder gelijk blijven ? (daar de actieve koeling 5500 rpm bereikt :o )

Jochen
De temp van de NB zou gelijk/Misschien iets stijgen maar dat kan ik van te voren niet vertellen.
maar dat klopt er zit zon Heeel klein coolertje op die moet heel hard draaien om maar Iets lucht te verplaatsen vandaar dat hij 5500 RPM berijkt

Verwijderd

Topicstarter
@ Saturnus : ik heb de 2de en die is al stiller dan de vorige zegt men. Waarom zou ik die fan aansluiten op een fancontroller ? Als ik hem zo stil krijg dat ik hem niet meer hoor gaat de temp van mijn NB toch enorm de hoogte ingaan ?

@ jorisleem : Als de temp gelijk blijft of enkel een beetje stijgt is het OK zeker :9

Verwijderd

Saturnus schreef op zondag 09 juli 2006 @ 11:18:
Als je zo'n fan hebt: http://www.becomputers.nl/foto/a8n5x.jpg kom je misschien in aanmerking voor een gratis vervanging van Asus.
Als je deze hebt: http://www.overclockers.r...5/09/15/a8n5x/a8n5x-b.jpg begrijp ik niet waarom je hem niet op een fancontroller aansluit. Dat rockt!
Een gratis vervanging van Asus?
Ik heb de fan op de 2e foto. Het is zo'n herrie maker, 5500RPM vind ik echt belachelijk. Ik wil hem zelf ook graag vervangen met passieve koeling. Ik heb wel airflow van de case-fan voorin.
En met passieve koeling kun je het beste (Ook al is het maar een beetje) airflow hebben. Met een klein beetje airflow gaat de temperatuur zeker weten een heel stuk omlaag, zoals ik met m'n FX5700 had, van 39 met passief naar 31 met een case-fan voorin.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Die 2e was de vervanging die Asus bood.

@Jochem Chr
De temp. stijgt nauwelijks (tenminste hier) volgens mij niet meer dan 2 graden, en dat terwijl je hem niet meer hoort en je garantie houd.

• no11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-10-2025
Even nog door op die vervanging van die fan.
Deze fan had ik dus ook. Op een gegeven moment wou mijn pc niet meer en dat ding is dus doorgebrand. Onderkant van NB verkleurd maar gelukkig werkt mobo nog goed. Nu heb ik een andere passief koelertje erop gedaan en werkt perfect. Die oude koeler van de NB heb ik, nadat die het niet meer deed verkloot.

Als je een vervanging wilt moet je dan je hele mobo opsturen of is een mailtje/belletje naar ASUS (in emmen toch?) genoeg.

Verwijderd

no11 schreef op zondag 09 juli 2006 @ 18:19:
Even nog door op die vervanging van die fan.
Deze fan had ik dus ook. Op een gegeven moment wou mijn pc niet meer en dat ding is dus doorgebrand. Onderkant van NB verkleurd maar gelukkig werkt mobo nog goed. Nu heb ik een andere passief koelertje erop gedaan en werkt perfect. Die oude koeler van de NB heb ik, nadat die het niet meer deed verkloot.

Als je een vervanging wilt moet je dan je hele mobo opsturen of is een mailtje/belletje naar ASUS (in emmen toch?) genoeg.
Welke passieve cooler heb je hiervoor gebruikt?
Want ik wil deze herriemaker er ook zo snel mogelijk uit hebben?

Of iemand die hier ervaring mee heeft.
Welke koeling kan ik hiervoor gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 20:49 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Ik heb zelf een A8N-SLI moederbord, waar ook die nieuwe cooler van Asus opzit, maar dat kleine kl*re ding draaide op 6250 rpm. Dus toen heb ik een nieuw coolertje van Asus gevraagt, en toen kreeg ik precies dezelfde weer thuisgestuurd. Dus toen heb ik maar aan Zalman NB47J erop gezet (passief), mijn mobo temp blijft ongeveer gelijk met eerst, mischien zelfs lichtjes cooler. Ik heb er 1 80mm casefan voor zitten, maar daar zit nog een HD voor dus echt veel lucht blaast ie niet. Wel heb ik naast die chipset cooler mijn videokaart zitten met een Zalman vf700 -Cu cooler erop, die natuurlijk ook wat lucht erlangs blaast. Maar ik zou dus gewoon een passief dingetje halen.

En ik zou geen fan controller halen, want dan moet je eerst een fancontroller kopen, dan moet je dat klote coolertje op 2000 rpm ofzo laten lopen en heb je er nog last van, en tot overmaat van ramp wordt je mobo dan 3x zo heet, dus zou ik gewoon voor de ZM NB47J gaan die je voor 4 euro kunt kopen bij Alternate. Dan ben je goedkoper uit, heb je een stillere pc, en wordt je chipset niet gelijk een heel stuk warmer.

[ Voor 23% gewijzigd door Avalaxy op 09-11-2006 09:47 ]

Verwijderd

leonpwner1 schreef op donderdag 09 november 2006 @ 09:44:
Ik heb zelf een A8N-SLI moederbord, waar ook die nieuwe cooler van Asus opzit, maar dat kleine kl*re ding draaide op 6250 rpm. Dus toen heb ik een nieuw coolertje van Asus gevraagt, en toen kreeg ik precies dezelfde weer thuisgestuurd. Dus toen heb ik maar aan Zalman NB47J erop gezet (passief), mijn mobo temp blijft ongeveer gelijk met eerst, mischien zelfs lichtjes cooler. Ik heb er 1 80mm casefan voor zitten, maar daar zit nog een HD voor dus echt veel lucht blaast ie niet. Wel heb ik naast die chipset cooler mijn videokaart zitten met een Zalman vf700 -Cu cooler erop, die natuurlijk ook wat lucht erlangs blaast. Maar ik zou dus gewoon een passief dingetje halen.

En ik zou geen fan controller halen, want dan moet je eerst een fancontroller kopen, dan moet je dat klote coolertje op 2000 rpm ofzo laten lopen en heb je er nog last van, en tot overmaat van ramp wordt je mobo dan 3x zo heet, dus zou ik gewoon voor de ZM NB47J gaan die je voor 4 euro kunt kopen bij Alternate. Dan ben je goedkoper uit, heb je een stillere pc, en wordt je chipset niet gelijk een heel stuk warmer.
Heb zojuist de asus NB cooler eraf gehaald maar er zit rondom allemaal plastic bij de chipset en ook veel koelings pasta naast en op de chipset! Kan ik dit allemaal het beste eraf halen en alleen een beetje artic silver smeren op de chipset (en rondom de chipset het plastic en pasta verwijderen) en daar de passieve Zalman koeler erop plaatsen?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Ik weet niet precies wat voor plastic je bedoeld. Ik zal iig even vertellen hoe ik het heb gedaan.

1) Mobo er uit gehaald, en met een tang die 2 weerhaakjes van mij chipset cooling ingeknepen en omhoog gedrukt, waarna ik die cooler zo los trok (hoefde niet te draaien ofzo, ging gemakkelijk).

2) Koelpasta zat op mij core en een beetje op dat zwarte naast de core. Dit heb ik gewoon met keukenpapier zachtjes afgeveegd, totdat alles er goed afwas, en daarna even een nieuw stuk keukenpapier in Gedenatureerde Alcohol (70%) gedipt. Hiermee gewoon even de core mooi glimmend gemaakt, en dat zwarte er omheen nog wat schoon gemaakt.

3) Alcohol van de core gedept met een droog stuk papier, zodat er geen alcohol meer blijft zitten.

4) Pinnetjes van die Zalman even zo gezet dat ik hem precies mooi op mijn chipset kon zetten, en ik dat blokje niet hoefde te draaien.

5) Die nieuwe coolpasta er op gedaan, gewoon ee
n klein beetje tot je hele core bedekt is en net niet meer zichtbaar is (dus echt niet te dik).

6) Koelblokje erop gezet en vastgeklikt op het mobo met die pinnetjes.

That's it :). Ik heb geen plastic oid weggehaald... anders moet je er maar even een foto van maken dan zie ik wat je bedoeld.

foto's:

oude cooler:
http://leon.stoner.nl/mod/IM000761.jpg
http://leon.stoner.nl/mod/IM000762.jpg

met nieuwe cooler:
http://leon.stoner.nl/mod/IM000769.jpg
http://leon.stoner.nl/mod/IM000775.JPG
http://leon.stoner.nl/mod/IM000776.JPG

Helaas geen foto's van de core zonder de cooler erop, maar als je even een foto maakt van jouw situatie dan zie ik ook hoe het zit. Maar ik denk dat het wel lukt met bovenstaande punten. Alleen het goed zetten van die pinnetjes op die Zalman is echt heel lastig, aangezien je ze van tevoren goed moet zetten, en even op je core zetten (zonder pasta dus) om te kijken of die pinnetjes wel precies in die gaatjes van je moederbord vallen, en om te zien of die cooler wel recht zit dat de gehele chipset/core.
Pagina: 1