Xp - Ubuntu dualboot

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Hallo
Ik ben echt een super n00b als het gaat om linux, maar ga toch maar is een poging waagen B) .
Nu heb ik ook windoos draaien op de c: schrijf en wil ik Ubuntu 6.06 op mijn d: schrijf.
Maar hoe krijg ik deze als dualboot?
Heb al een keer geprobeerd alleen toen kon ik mijn d: hardeschrijf niet meer vinden :/ .
En ik wil nu dus weer een nieuwe poging doen 8) .
Dus weet iemand michien hoe ik dualboot aan de praat krijg?
Alvast hartelijk dank

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-02 13:57
mooi want dat wou ik nou net ook weten :P

• dewil1990
kan je ook dual boot met maar 1 harde schijf ? ben hier ook een noob in mar ik wil het toch even weten.

edit sorrie dat ik de edit knop niet gebruikte ben pas nieuwe op het forum.

[ Voor 28% gewijzigd door dewil1990 op 08-07-2006 17:56 ]

• Jaeger
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-04-2020
Wanneer je Ubuntu 6.06 installeert, wordt ook GRUB geinstalleerd, dat is een bootloader die zorgt dat je kunt kiezen tussen XP en Ubuntu.
In windows kun je inderdaad je D schijf dan niet meer zien omdat linux een ander bestandsysteem gebruikt, geen NTFS of FAT32.

En ja..een dualboot kan ook met 1 schijf :*)
Maar weet waar je aan begint en lees eerst goed door hoe en wat.
Als je niet uitkijkt kun je de boel naar de knoppen helpen.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-02 20:45

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

^^ Met hem.....

Als je echt zo nieuw bent met linux, dan is het waarschijnlijk verstandiger om een (reserve) harde schijf te gebruiken voor je Linux (Ubuntu) install!

Vergeet alleen niet om je windows schijven af te sluiten.

Verder zijn over dual boot bakken genoeg topics te vinden op www.ubuntuforums.org. Om maar een zijstraat te noemen.

Powered By C8H10N4O2

Verwijderd

kun je linux ook op een partitie zetten, zodat de rest van de schijf nog wel door windows gelezen kan worden?

• dewil1990
ik probeer linux iig eerst eff op een oud pctje hebbe we toch nog een staan :P

• Jaeger
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-04-2020
Misschien is het ook wel slim om eerst gewoon een beetje te experimenteren zonder Ubuntu echt te installeren. Bij Ubuntu 6.06 start ubuntu eerst op in de LIVE mode en daarna kun je op install klikken.
Maar voor je hem echt installeert, kun je dus eerst wat uitvogelen.
Er zijn overigens voor ubuntu genoeg websites met informatie.
Op www.ubuntu.com kun je al wat informatie vinden en met google kun je ook genoeg informatie vinden, ook voor beginners.

Verwijderd

ik heb al een paar weken ubuntu boven op mijn oude computer staan. vind het zeker wel fijn werken, jammer dat je de meeste spellen er niet op kunt spelen. Maar nu wil ik hem beneden op de computer zetten, omdat de rest van de familie er niet mee overweg kan (en willen het ook niet leren :'( ).

Ik heb al enkele forums bezocht, maar kan niets vinden over aparte partities en dual boot

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Kluk-Kluk schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 18:08:
^^ Met hem.....

Als je echt zo nieuw bent met linux, dan is het waarschijnlijk verstandiger om een (reserve) harde schijf te gebruiken voor je Linux (Ubuntu) install!
Heb ook een hardeschrijf speciaal voor linux.
En met de Live cd is het heel erg traag en als het niet bevalt is het heel makelijk weer te verijderen B) .

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

scorpie

Supra Addict

dualboot ubuntu was te moeilijk? :?

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• MilaNL
  • Laatst online: 04-02 21:11
Je kunt ubuntu niet op D:\ installeren, omdat D:\ een NTFS partitie is, en ubuntu gebruikmaakt van ext3, en niet van NTFS. Je moet dus een stuk op je harde schijf helemaal leeg hebben (dus ook geen partitie, echt leeg). En dan ubuntu installeren die installeert automatisch op het lege stuk.

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-01 12:34
De allereerste hit op google neemt je stap voor stap mee door het installatieproces incl screenshots. Wat kan je nog meer willen? 8)

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Verwijderd

MilaNL schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 18:43:
Je kunt ubuntu niet op D:\ installeren, omdat D:\ een NTFS partitie is, en ubuntu gebruikmaakt van ext3, en niet van NTFS. Je moet dus een stuk op je harde schijf helemaal leeg hebben (dus ook geen partitie, echt leeg). En dan ubuntu installeren die installeert automatisch op het lege stuk.
Sorry hoor, maar als je NTFS partitie geen "belangrijke data" meer bevat kun je die toch gewoon formateren naar EXT3? Heb je imo geen leeg stuk van je HDD voor nodig zonder partitie. Met de partitioner die op de Live cd staat moet je dat makkelijk lukken.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hier zijn serieus oceanen aan informatie over te vinden, zowel over dual booten op 1 schijf als met meerdere schijven, en die oceanen aan informatie zijn ook prima te vinden via google of elke willekeurige ubuntu-site.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.