@ppl, dank dat is een aardig lange post
Ik zal proberen een indruk te geven van het netwerk op dit moment.
Er zijn 2 servers.
Linux voor VPN's en mail/webmail
en een NT4 server welke de volgende functies heeft,
- Domein controller
- MSSQL server (voor Exact)
- Antivirus server
- Backup server
- Print queue server
Zoals je ziet dus niet heel moeilijk.
Verder bestaat het netwerk uit 15 client pc's, wisselend w2k en WinXP Pro.
Op deze werkstations staat bij de meeste Office 97 en nieuwere Office XP.
Taken die hierop uitgevoerd worden zijn nog simpeler.
Er komen aanvragen binnen via de mail, offertes worden getyped en deze gaan weer retour via de mail (kan dus ook makkelijk als PDF, ze hoeven niet aangepast te worden).
Soms moeten hier bijlagen bij, die via een algemene kopieer/scanner op de mail als PDF worden geleverd.
Op 9 van de 15 PC's word Exact gebruikt bij sommige meer dan bij andere.
De Excel sheets die aanwezig zijn, zijn eigenlijk voornamelijk simpele prijslijsten.
Er zijn voor zover ik nu weet geen Excel sheets met wat complexere formules.
Op dit moment beheer ik eigenlijk alles op afstand via VNC als er iets misgaat wat niet veel gebeurd.
De reden voor de nieuwe aanpak,
Er zijn van de 15 pc's een aantal oudere pc's PII 300's etc. die langzaam aan vervanging toe zijn en zoals ik al had gezegt er komen steeds meer werknemers bij, het vervangen van deze PC en het komen van nieuwe zie ik eigenlijk als zonde om hier dure vet clients voor te kopen als je kijkt wat er uiteindelijk mee gedaan wordt.
Ze zijn aan vervanging toe omdat er geklaagt wordt dat ze zo traag zijn ... ( dat krijg je als andere snellere hebben en ze zien dat)
(de pc's zijn vaak niet het duurste maar met WinXP Pro en Office XP erbij stijgt de prijs aanzienlijk)
Verder is mij gevraagt of het niet mogelijk is af en toe van thuis te werken, thuiswerken is een stuk sneller via een Terminal dan het browsen / opstarten en openen via een VPN.
De VPN mogelijkheid die er nu is word nu getest door 1 gebruiker.
Hoe kom ik dan nu bij linux, alles wat hierboven genoemd wordt zou eigenlijk zonder problemen moeten kunnen vanuit Linux welk voordeel meebrengt dat de hardware een stuk voordeliger wordt.
En de software gratis en op afstand werken kan ook prima.
Het remote management wordt nog makkelijker omdat er maar 2 machines zijn die beheerd hoeven te worden. (de windows machine + linux server)
Er is geen virus gevaar meer.
Nieuwe clients zijn binnen enkele minuten geinstalleerd.
Mocht er dus ergens een desktop kapot gaan vervanging draait binnen paar minuten.
Het enige nadeel wat ik tot nu toe in de theory tegenkwam was Exact.
Gelukkig zijn de gebruikers op dit netwerk niet zo achtelijk als waar jullie het over hebben en zouden ze met een korte uitleg hier prima mee uit de voeten kunnen.
De baas vind koste besparing alleen maar goed dus vanuit die hoek verwacht ik ook geen weerstand.
Verder ben ik natuurlijk niet achtelijk en zou de hele setup eerst virtueel testen, en daarna is het zonder problemen ook nog mogelijk te testen met eerst 1 of 2 clients. (software is toch gratis en door die oude PII's via PXE te laten booten blijft de oude config gewoon behouden dus verandert er niks).
PS. @ppl zie deze
Roadmap van XP Unlimited er is nu Domein + Application support het zou een goedkope oplossing kunnen zijn voor het draaien van Exact moet het nog steeds testen natuurlijk
[
Voor 7% gewijzigd door
Reveal! op 26-07-2006 14:03
]