Toon posts:

Core 2 Duo Allround systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ter vervanging van mijn oude laptopje will ik graag een desktop gaan aanschaffen. Gebruik is erg divers (office applicaties, foto's en video bewerken, dvd's kijken, internet, downloaden, beetje gamen maar zeker niet hardcore) en daarom zou ik graag horen of ik wat steken heb laten vallen bij het samenstellen, daarnaast zijn enkele zaken me ook niet helemaal duidelijk. Van belang voor mij is dat ik met dit systeem zeker 3 jaar vooruit kan. Overclocken wil ik gaan proberen zodra ik ga merken dat het systeem langzamer begint te worden. Daarnaast zou ik graag een zo stil mogelijke kast willen samenstellen Budget is +/- 1200,=

Na veel te hebben gelezen ben ik hierop uit gekomen:

Antec Sonata II, Zwart € 112,79 mooie stille kast
Intel Core 2 Duo (Conroe), E6400, Socket 775, Boxed € 229,43 100 euro goekoper dan de E6600, en in de toekomst goed over te klokken
Arctic Freezer 7 pro € 16,71 ipv de schijnbaar lawaaige intel koeler
Asus P5B, Retail € 145,25 goed compleet bord van betrouwbaar merk en schijnbaar geschikt voor overklokken
PQI Turbo Memory, 1024 MB, DDR2, PC5400, 667 MHz, 2 x € 83,22 zie onder
Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 94,53 groot en snel genoeg, ik denk nog na of ik misschien 2x 250 van deze versie wil maar ik weet niet zo goed of ik veel voordeel van RAID zal hebben
Asus EAX1600XT SILENT/TVD, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 € 137,10 goed genoeg voor lagere resoluties en zeker voor de wat oudere spellen die ik graag speel
NEC ND-4571, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 36,74 ik heb nog een goede externe brander dus vandaar maar 1 interne
Samsung 940BF, 19 inch, Zilver, zwart € 277,75 gekozen vanwege geweldige kleurweergave en hoge contrast en dus zeer geschikt voor dvd kijken en foto bewerking
Logitech Cordless Desktop S 510, Zwart, zilver € 45,08 gekozen op uiterlijk
Apacer 15-in-1 card reader, Zwart € 11,21 altijd handig voor de fotokaartjes

totaal: 1190,=

Ivm budget kies ik nu voor 1GB geheugen wat eventueel later wordt verdubbeld. Ik weet nu echter niet of ik beter kan kiezen voor 1x1GB of 2x512MB ivm met dual channel. Want als ik dan later upgrade en 4x512 heb las ik ergens dat dat problemen kan geven met de timings? Dus dan liever nu 1x1GB en voorlopig even geen dual channel voordelen?

Is de standaard koeler in deze kast icm met de cpu-koeler voldoende om dit systeem goed te koelen ivm passieve koeling videokaart? Of kan ik beter de optionele 80mm gpu-koeler van Sonata erbij nemen?

Daarnaast lijkt het mij erg leuk om het systeem zelf in elkaar te zetten maar ik heb hier totaal geen ervaring mee, en ik heb nog nergens een goede bouw guide kunnen vinden. Ik wil dit niet om de 35 euro montage kosten te sparen maar gewoon vanwege de uitdaging. Raden jullie mij dit aan? Onhandig ben ik overigens niet, mijn mountainbike heb ik ook zelf gemonteerd.

Ik hoop dat jullie me wat nuttige adviezen kunnen geven.

Verwijderd

ziet er prima uit,
ik zou gewoon eerst 1 GB nemen en niet 2x512 MB vanwege inderdaad de timings die vervelend gaan doen
DDR2 heeft zoiezo al flinke bandbreedte dus prestatie verlies van meer dan 10% eerst zal het niet zijn, het grootste probleem in het begin zal eerder te weinig geheugen zijn ;)

kast koelt goed genoeg, alleen waar koop je hem want ik dacht dat hij gemiddeld 90 euro was :?

in de faq kan je btw een ietwat verouderde guide vinden, maar tis niet moeilijk, gewoon mobo vastschroeven, kaarten inklikken, proc erop, btj koelpasta uiteraard en voeding aansluiten, das het zo een beetje, zorg alleen dat je NIET statisch geladen bent en zorg het lieft dat je geaard bent

trouwens, van die samsung is de kleurweergave echt niet beter dan van de gemiddelde TFT ofzo 8)7
TFT's hebben zoiezo een veel zwakkere weergave dan CRT's en alleen dure eizo's ofzo komen daarbij in de buurt :)

Verwijderd

Over die kleurenweergave: M'n pa heeft een TFT (12ms ofzo, geen game-TFT, die hebben per definitie lagere contrasten), en ik merk vrij weinig verschil tussen zijn TFT (19") en mijn CRT (17"), behalve dat zijn beeldoppervlakte een beetje groter is.

Over dat geheugen: Volgens mij was het zo dat als je meer dan 2 repen erin zet, dat je FSB dan omlaag werd geschroefd. 1*1GB zou dus voordeliger zijn dan 2*512, als je rekening houd met uitbreiding later.

• Limit-NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-01 11:29
Ik vind het wel vreemd dat je voor de X1600XT Silent gaat. Je kan veel beter voor een 7600GT Silent gaan, die presteert aanzienlijk beter.

Verder zou ik een BenQ DW-1655 aanraden, vanwege zijn lovende reviews. Die heeft de NEC ND-4571 niet...

En ik vind het beeldscherm flinke overkill... Ik zou gewoon voor een mooie Acer met maximaal 8ms gaan, dan bespaar je een hele hoop geld.

Verwijderd

FSB omlaag is standaard hogere timings omdat er minder kloktikken zijn ;)

en er is zeker wel een verschil in de kleurweergave, en ik vind dat verschil vrij groot.
een TFT kan maar max 16.7 miljoen kleuren weergeven en de kleuren wijken regelmatig af van het origineel. het laatste is het grootste probleem

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 16:06:
ipv de schijnbaar lawaaige intel koeler
Ik dacht dat de Conroe serie juist niet zo veel gebruikte en dus weinig warmte produceerde, en dan hoeft er minder gekoeld te worden, dus minder lawaaige koeler?
Of laten ze een extreem kleine fan keihard draaien?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 18:13:
[...]

Ik dacht dat de Conroe serie juist niet zo veel gebruikte en dus weinig warmte produceerde, en dan hoeft er minder gekoeld te worden, dus minder lawaaige koeler?
Of laten ze een extreem kleine fan keihard draaien?
over het algemeen geeft intel net genoeg op de goedkoopste manier, dus het zal wel een ***ding zijn

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Bio

mss een beetje offtopic, maar waar zie jij een 940bf zo goedkoop?

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-02 16:11
Hij is zelfs nog goedkoper in de pricewatch ;)

Pricewatch 940BF

Maar die koeler zou ik gewoon nog even laten zitten. De Conroe is juist koel, dus denk dat de stock koeler gene probleem is.

[ Voor 36% gewijzigd door me_mrtn op 08-07-2006 19:22 ]

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-02 19:25

Mach

[END]Avengers

Ik vind het een mooi systeem, sterker nog, nagenoeg het systeem dat ik op mijn verlanglijstje heb staan. Het enige wat ik wellicht zelf nog zou veranderen is een iets betere videokaart. Ik game niet hardcore, maar ik wil wel gebruik maken van de resoluties van een 19 inch, met de daarbij behorende eye-candy.

DUGG

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00
Mach schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 20:28:
Ik vind het een mooi systeem, sterker nog, nagenoeg het systeem dat ik op mijn verlanglijstje heb staan. Het enige wat ik wellicht zelf nog zou veranderen is een iets betere videokaart. Ik game niet hardcore, maar ik wil wel gebruik maken van de resoluties van een 19 inch, met de daarbij behorende eye-candy.
misschien een:

7600 gt

[ Voor 74% gewijzigd door hello_moto op 08-07-2006 22:00 ]

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:44
Als je nu al weet dat je er nog een geheugenreep bij gaat kopen neem dan nu alvast een setje van twee stuks (€165). Je weet dan zeker dat je twee identieke exemplaren hebt.

Je hebt bij het draadloos toetsenbord ook een draadloze muis? Bedenk dat je die laatste vaak moet opladen of batterijen voor moet verwisselen, veel vaker dan het toetsenbord. Als je dat irriteert kun je een draadmuis overwegen.

De P5B Deluxe is stiller want passief gekoeld, helaas wel €50 duurder.

Wat is er OEM aan een nieuwe losse brander?

Die kast vind ik aan de dure kant - vergelijk die met bijvoorbeeld deze deze Arctic van €80.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• GHDpro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:42
Zoals iemand anders al zei, dit systeem ontwerp lijkt erg veel op wat ik ook wil.

Maar effe wat opmerkingen:

- Als je het geld over hebt zou ik idd gewoon nu al voor 2 Gb gaan, dan weet je
zeker dat het geheugen goed bij elkaar past. Zo'n gigantische extra uitgave is dat niet.

- Waarom zou je iemand nog een stock koeler aanbevelen als je voor 20 euro een
koeler kan krijgen die naar zo ik denk een stuk stiller zal zijn? Nu heb ik daar eigenlijk
niet zo veel ervaring mee, maar die Intel koeler lijkt me niet gebouwd voor de stilte...
(maar eerder om zo goedkoop mogelijk meegeleverd te worden...)

- Over dat de P5B "Deluxe" versie stiller is dan de gewone versie omdat die heatpipes heeft:
Sorry, hoor, maar ik zie geen fan op dit plaatje: http://www.asus.com/999/images/products/1178/1178_l.jpg

Dat levert dan wel weer de vraag op waarom de Deluxe versie heatpipes heeft en de
gewone versie blijkbaar aan een koelvin genoeg heeft, maar dat heeft mogelijk er mee
te maken dat ze verwachten dat je met de Deluxe versie gaat overklokken en/of er vettere
hardware (CPU, Video etc) op gaat zetten of zo?!?

- Over de Sonata II kast: heel vaag, aan de prijs te zien wil je bij Azerty bestellen en om een
of andere reden hebben ze blijkbaar die kast 20 euro in prijs verhoogt, dit screenshotje heb ik
namelijk minder dan een week geleden gemaakt: http://s01.imagehost.org/0658/PC.gif
( de prijs die ze eerst hadden klopt beter met pricewatch )

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
GHDpro schreef op zondag 09 juli 2006 @ 02:55:
- Over de Sonata II kast: heel vaag, aan de prijs te zien wil je bij Azerty bestellen en om een
of andere reden hebben ze blijkbaar die kast 20 euro in prijs verhoogt, dit screenshotje heb ik
namelijk minder dan een week geleden gemaakt: http://s01.imagehost.org/0658/PC.gif
( de prijs die ze eerst hadden klopt beter met pricewatch )
Wat zou eigenlijk een snellere kaart zijn een x1600 pro of een 7300gt, deze 2 zijn namelijk azerty dezelfde prijs. De x1600 pro heeft alleen wel een fan. Jammergenoeg heeft Azerty geen gigabyte x1600 pro silentpipe in de prijslijst. Maar welke van de 2 is sneller?

Verwijderd

Dnc1n schreef op zondag 09 juli 2006 @ 07:03:
[...]

Wat zou eigenlijk een snellere kaart zijn een x1600 pro of een 7300gt, deze 2 zijn namelijk azerty dezelfde prijs. De x1600 pro heeft alleen wel een fan. Jammergenoeg heeft Azerty geen gigabyte x1600 pro silentpipe in de prijslijst. Maar welke van de 2 is sneller?
Ga es heel snel Googlen!!

Verwijderd

Topicstarter
@ twixxie: ik ben van plan de spullen bij azerty te kopen, maar ik zie nu inderdaad dat die kast zo ineens een 20 euri's duurder is geworden (hopelijk tijdelijk foutje)

@ l1m1t: de 7600GT silent is idd een stuk beter maar ook meteen een 60 euro duurder. Maar aangezien vele van jullie zeggen dat de monitor die ik heb gekozen niet opmerkelijk veel beter is dan bijv. een 19" Acer, denk ik er nu aan die misschien te nemen en dat prijsverschil dan in de grafische kaart te steken.

Bedankt ook voor de geheugentips, misschien heb ik wel 80 euro extra over voor een extra 1GB reepje, is het systeem ook gewoon meteen in orde

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 07:56:
[...]

Ga es heel snel Googlen!!
Aan het nivea van GHDpro te lezen ga ik er eigenlijk wel vanuit dat hij weet waar hij het over heeft, en een systeem niet zomaar bij elkaar gevoegd heeft, zoniet dan is die x1600 pro ook direct een tip voor hem.
Ik denk namelijk/weet bijna zeker dat de x1600 pro sneller is.
Reviews met de x1600pro en 7300GT heb ik zo snel niet kunnen vinden

• GHDpro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:42
Dnc1n schreef op zondag 09 juli 2006 @ 13:23:
[...]
Aan het nivea van GHDpro te lezen ga ik er eigenlijk wel vanuit dat hij weet waar hij het over heeft, en een systeem niet zomaar bij elkaar gevoegd heeft, zoniet dan is die x1600 pro ook direct een tip voor hem. Ik denk namelijk/weet bijna zeker dat de x1600 pro sneller is. Reviews met de x1600pro en 7300GT heb ik zo snel niet kunnen vinden
Ah nee, echt veel verstand van recente hardware heb ik niet echt. Het enigste dat me duidelijk is geworden van verscheidende opmerkingen en reviews is dat de laatste tijd "NVidea > ATI" is, maar dat geldt natuurlijk niet voor ieder model. In ieder geval wilde ik er dus een NVidea in hebben, en aanvankelijk had ik voor een 7600GT (Silent) gekozen, alleen die leek me toch te duur voor mijn doel (ik speel namelijk haast geen spellen, zeker nauwelijks FP shooters, dus zo'n snelle videokaart heb ik niet echt nodig).

Als je puur van de prijs uitgaat (en ik weet dat die vergelijking best wel eens niet kan kloppen), dan zou je kunnen beredeneren dat: 7600GT (190euro) > x1600 Pro (140euro) > 7300GT (80euro)

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor het kicken van dit topic maar ik heb nog even een aanvullende vraag op mijn TS.

Ik heb namelijk in de product survey en de PCM gelezen dat de Seagate Barracuda 7200.10 schijven erg warm kunnen worden (51 graden) wat de levensduur kan verslechteren. Levert de Sonata II genoeg airflow om deze warmte af te voeren of zou een actieve koeling beter zijn. Iemand ervaring met de combi Sonata II Seagate Barracuda 7200.10?
Pagina: 1