Toon posts:

Beter HQ 3200x2400 of SHQ 2048x1536?

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste fotografen,

Ik heb een Olympus C760 UZ, een prachtigapparaat.

Maar nu vraag ik me af of ik beter in HQ 3200x2400 of in SHQ 2048x1536 kan fotograferen. Bij beide resoluties kan ik ongeveer evenveel foto's maken. De resolutie moet goed genoeg zijn om afdrukken te maken van 30 centimeter lang. Ik weet dat daarbij ook DPI een rol speelt, kan ik dat in Photoshop omhoogzetten of gaat dat ten koste van de kwaliteit? Moet ik dan PPI op de camera veranderen, kan dat?

Dan nog een vraag:

Ik kwam laatst in een MF stand. Daar kon ik afstanden kiezen om scher te stellen. Maar nu kom ik er niet meer terug. Weet iemand hoe dat gaat?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:52

YellowCube

Wait...what?

de HQ 3200X2400 stand is beter als je grotere afdrukken wilt maken.
Ik weet niet hoe je de afdrukken gaat doen, maar als je ze naar een afdrukcentrale stuurt heeft het in feite weinig zin de DPI waarde op te schroeven, aangezien de centrale op zo'n 200-300 DPI afdrukt.
Klein rekensommetje: stel dat de afdrukcentrale op 200 DPI afdrukt dan wordt je foto:
3200/200 = 16 inch = ongeveer 40cm lang.

De SHQ stand geeft weliswaar een lagere resolutie, maar slaat waarschijnlijk meer informatie m.b.t. de kleuren op. Wil je dus achteraf nog heel veel gaan bewerken in PS (kleuren bijstellen) dan kun je beter deze stand kiezen.

[ Voor 13% gewijzigd door YellowCube op 08-07-2006 15:24 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

mijn olympus c5060 kan interpoleren en maakt dan grote afbeeldingen. Ik denk dat je het beter eens thuis uitprobeert, misschien dat in super high quality je beter zelf kunt interpoleren.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

3200x2400 is 7 megapixel (vermenigvuldig gewoon), 2058x1536 is drie megapixel. Drie megapixel is eigenlijk net voldoende voor een A4 formaat printout, als je de foto aan de muur hangt en er niet 30 cm vanaf gaat staan om te kijken of alle details wel te zien zijn. Gewoon in de slaapkamer aan de muur is absoluut prima te doen.

Met HQ heb je grotere kans op JPEG artefacten (weet je niet wat het is, gebruik Google) en met SHQ heb je daar geen last van. Ik weet niet hoe goed de HQ setting is op de Olympus, maar mij lijkt het dat de kans op artefacten nihil is. Ik heb in mijn kamer een 70x50cm poster op 4 megapixel "HQ" stand genomen met mijn Minolta, en ik krijg er van iedereen complimenten over zonder gezeik. Ik zou dus 7 megapixel HQ nemen.

DPI speelt bij het afdrukken een rol (pixels per oppervlakte) dus daar heb jij niks mee te maken. Jij levert je pixels in bij de drukker, en de drukker kwakt het neer op het formaat van jouw keuze. Daaruit ontstaat je aantal DPI.
Ik kwam laatst in een MF stand. Daar kon ik afstanden kiezen om scher te stellen. Maar nu kom ik er niet meer terug. Weet iemand hoe dat gaat
Ik denk dat de mensen die de handleiding van de Olympus hebben geschreven prima weten hoe dat gaat.

Alors.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verwijderd schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 15:26:
mijn olympus c5060 kan interpoleren en maakt dan grote afbeeldingen. Ik denk dat je het beter eens thuis uitprobeert, misschien dat in super high quality je beter zelf kunt interpoleren.
Da's onzin. Met interpolatie win je 0 kwaliteit of beeldinformatie.

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de reacties!!

Ik denk dat ik dan ga voor de 3200x2400 HQ versie, ik probeer de foto's zo min mogelijk bij te stellen. Af en toe een contrast- en helderheidsverandering, maar daarover ben ik nu, bij 2048x1536 HQ, al dik tevreden. De betekenis van artefacten heb ik gevonden. Daarvan heb ik nu ook geen last. Maar van interpolatie ken ik alleen de wiskunde betekenis. Als die hetzelfde zou zijn, zou dat betekenen, dat de camera/computer de pixels verder uit elkaar zet en vervolgens zelf gaat verzinnen, door aanliggende pixels te bekijken, wat er tussen moet?

Hartelijk dank voor alle hulp!!! :) :)
Stereotomy schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 15:27:
[...]

Ik denk dat de mensen die de handleiding van de Olympus hebben geschreven prima weten hoe dat gaat.
Dat had ik ook gehoopt, maar de handleiding zegt alleen:

Als het de camera niet lukt automatisch scherp te stellen, moet u zelf scherpstellen.

Meer staat er niet

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Het best bewaarde geheim van een forum is altijd de zoekfunctie, van het web Google, en van een electronisch product de website van de fabrikant. :P

http://www.olympusamerica...upport_manuals.asp?id=959

De C760 staat er niet tussen voor Amerika, maar het zal me niet verbazen als het op dezelfde manier gaat als zijn broertjes.

Alors.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Afdrukcentrales werken allemaal op 150 dpi alles wordt daar naartoe teruggebracht dus het beste is zo aan te leveren. Verder is het bij het maken kiezen voor de hoogste eigenresolutie van opname chip het beste.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

maw, je moet kijken in welk formaat je wil afdrukken en daar je resolutie van je foto op aanpassen om PRECIES 150 dpi te halen? :')

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal! Inmiddels heb ik besloten om HQ 3200x2400 te gebruiken, de kwaliteit HQ is goed genoeg voor mij. Als ik het goed begrijp; is 2048 x 1536 pixels de resolutie voor een camera met 3.1 megapixels en 3200x2400 die van een 7.5 megapixelcamera?

Hartelijke groeten en nogmaals bedankt!!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
Frogmen schreef op maandag 10 juli 2006 @ 09:40:
Afdrukcentrales werken allemaal op 150 dpi alles wordt daar naartoe teruggebracht dus het beste is zo aan te leveren.
....
Onzin. Hema 1 uur digitaal service (in Heerhugowaard in elk geval) Print op 200 DPI (liniaal, macro lens, tellen)

200 DPI is niet voldoende voor een scherpe afdruk, ik zal die service dan ook niet meer gebruiken (ik zie de pixels met blote oog)

Elke afdruk toko die 150 DPI print is je geld niet waard, en velen zitten er dan ook boven

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 29-07-2006 10:17 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1