[OC] Geheugen gedowngrade?

Pagina: 1
Acties:

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:16

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Hallo,

Ik ben mijn processor aan het overclocken. Dit zijn mijn specs:

Moederbord: Asus P4P800SE
Processor: Intel Pentium 4 2.8 Ghz
Geheugen: 2 × 512 MB Kingston PC3200 in Dual Channel
Videokaart: Club3D Radeon X800RX (AGP)
Voeding: "Yours" (= c/b-merk) 400W
Harde schijven: 1 × IDE 40GB, 2 × S-ATA 160 GB in Raid 0

Het probleem is als volgt:

Als ik in de BIOS van mijn Asus de overclock verander (Onder het kopje "Jumperfree Configuration"), en hem bijv. 20% overclock. Dat mijn geheugen dan (soms) op 266 Mhz in single channel gaat draaien. Dit vind Windows niet zo leuk, en dat gaat vervolgens crashen. Als ik op de standaard instellingen werk is het probleem er niet.

Als hij eenmaal draait is het goed, maar soms moet hij 20 keer opnieuw starten om het geheugen op 400 Mhz te krijgen. Als de computer een nachtje uit heeft gestaan heeft hij het nooit.

De problemen zijn begonnen bij het installeren van de S-ATA harde schijven. Toen had ik het probleem omdat ik mijn andere harde schijf er even uit had gehaald, en de IDE kabel andersom terug had geplugd. Toen kreeg ik hetzelfde (geheugen was raar), maar het omdraaien van de kabel verhielp de boel.

Kan het zijn dat mijn voeding het niet trekt, en zo ja, hoe kan het dan dat hij het soms wel gewoon doet?

Overigen, er is ook een optie om de timings van mijn geheugen te veranderen, dit heb ik _niet_ aanstaan.

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-02 13:11

meddle

:o

Patriot schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 13:52:
Hallo,

Ik ben mijn processor aan het overclocken. Dit zijn mijn specs:

Moederbord: Asus P4P800SE
Processor: Intel Pentium 4 2.8 Ghz
Geheugen: 2 × 512 MB Kingston PC3200 in Dual Channel
Videokaart: Club3D Radeon X800RX (AGP)
Voeding: "Yours" (= c/b-merk) 400W
Harde schijven: 1 × IDE 40GB, 2 × S-ATA 160 GB in Raid 0

Het probleem is als volgt:

Als ik in de BIOS van mijn Asus de overclock verander (Onder het kopje "Jumperfree Configuration"), en hem bijv. 20% overclock. Dat mijn geheugen dan (soms) op 266 Mhz in single channel gaat draaien. Dit vind Windows niet zo leuk, en dat gaat vervolgens crashen. Als ik op de standaard instellingen werk is het probleem er niet.

Als hij eenmaal draait is het goed, maar soms moet hij 20 keer opnieuw starten om het geheugen op 400 Mhz te krijgen. Als de computer een nachtje uit heeft gestaan heeft hij het nooit.

De problemen zijn begonnen bij het installeren van de S-ATA harde schijven. Toen had ik het probleem omdat ik mijn andere harde schijf er even uit had gehaald, en de IDE kabel andersom terug had geplugd. Toen kreeg ik hetzelfde (geheugen was raar), maar het omdraaien van de kabel verhielp de boel.

Kan het zijn dat mijn voeding het niet trekt, en zo ja, hoe kan het dan dat hij het soms wel gewoon doet?

Overigen, er is ook een optie om de timings van mijn geheugen te veranderen, dit heb ik _niet_ aanstaan.
Gebruik dan ook niet de auto overclock functie, maar gewoon manual, dan kun je dividers voor geheugen, pci/agp en voltage gewoon instellen, je kunt de fsb dan ook gewoon zelf verhogen.
Die auto overclock functie is gewoon niet bedoelt om serieus te OCen, dat moet je gewoon handmatig doen.

specs PC

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:16

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Ok. Maar als ik de Manual optie selecteer, dan kan ik de FSB speed (geloof dat die het is, over een paar minuten een edit met daarin de echte naam) niet veranderen. Op enter drukken heeft dan geen zin, de beschrijving is dan 100 - 400 (Max), en de waarde die er staat is 200. Ik zal het nog eens proberen.

EDIT: CPU External Frequency. En editten gaat nu, gaat zo wel lukken geloof ik :) Danku!

[ Voor 15% gewijzigd door Patriot op 08-07-2006 15:57 ]