Spanningsprobleem Volvo 440

Pagina: 1
Acties:
  • 501 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 14:18
Ik ben de enigzins trotse eigenaar van een Volvo 440 1.7i Automaat uit 1990. Beestje heeft sinds de aankoop rond de kerst van 2005 altijd prima gelopen, maar geeft nu een beetje kuren.

Terwijl ik op de snelweg zat is out of the blue het acculampje gaan branden. Eerst heel zwak, maar daarna al knipperend steeds feller. Dat er iets mis was bleek gauw genoeg, want de radio hield er mee op, en de koplampen branden vrij zwak. Voorzichtig naar huis getuft, en inderdaad, de volgend dag wou de auto niet meer starten.

Nu had in nog een nieuwe accu liggen (44 Amp, moet genoeg zijn), deze in de auto gezet, en verrek, het beestje loopt weer... paar rondjes gereden, maar opnieuw hield de radio er mee op na een tijdje, en na de motor afgezet te hebben, wou hij opnieuw niet meer starten.

Nu ben ik op zoek naar wat het dan kan zijn. Ik heb even met de multimeter wat dingen nagelopen die wellicht interresant zijn voor de diagnose. Tussen de polen van de accu staat ruim 12 volt. Als ik meet tussen de B+ op de dynamo en de minpool van de accu is dit ook rond de 12 volt. Er ligt naar mijn idee dus geen kabel los.

Zou de dynamo gewoon rot zijn? Kan ik me eigenlijk niet voorstellen, omdat de wagen pas 75k gelopen heeft... Ik heb laatst wel wat olie over de dynamo geknoeid, zou dat het kunnen zijn? Dit is al wel een paar maanden geleden, en heeft tot vorige week dus geen problemen gegeven.

Thnx in advance, zou toch wel mooi zijn als ik het beestje weer tot leven krijg zonder de garage :)

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-05 14:39

Flotter

Pelipper!

Ik ben geen expert, maar ik zou de dynamo idd verdenken. Bij een draaiende motor met goed werkende dynamo hoort de spanning toch wel een eindje boven de 12 volt te zitten (richting de 14 dacht ik). Dat je op je 'lege' accu met niet draaiende motor wel 12 volt meet is ook te verklaren, bij een onbelaste accu kruipt de spanning weer wat omhoog waardoor ie in jouw geval dus weer op 12 volt komt te staan, maar als je hem dan belast (en vooral het starten van een motor is zwaar), kan ie niet genoeg stroom leveren waardoor de spanning ook meteen weer ernstig zakt.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:53

paQ

ik denk ook dynamo.

meet nogmaals met draaiende motor op de accupolen.
je moet toch echt op de 13,9 ofzo terecht komen.
als je dynamo stuk is, zie je de spanning op dat moment wellicht teruglopen, en wellicht valt de motor zelfs uit zo tegen de 9 V

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
Dan ga ik nu eerst op zoek naar een auto waarvan ik af kan starten. Resultaten volgen... thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

een gereviseerde dynamo kost jeiets van 120 euro denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

100% zeker je dynamo. Die is op, hoeveel km heeft die gelopen? Aub dynamo niet bij volvo zelf komen, die dingen maken ze niet zelf en de prijzen zijn absurd. Zal wel voor een nieuwe, met een 2e hands kun je ook weer over paar maanden de zak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-04 20:12
Het loont om naar de sloop te gaan (autodemontage met een net woord) en daar te kijken naar een dynamo. Vaak hebben ze ruildynamo's liggen. Je levert je eigen dynamo dan zegmaar in als statiegeld en krijgt dan voor korting (vanwege de ingeleverde onderdelen) een gereviseerde mee.

Zo kan je vaak weer jaren rijden voor wat minder geld. Vaak scheelt dit de helfd van de prijs.

If it ain't broke, fix it till it is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-03 10:45

Francis

Kawa Versys 1000

Sloop is idd the place to be, ze hebben gereviseerde dynamos enzo liggen voor weinig met vaak ook nog garantie.
Als ik het verhaal zo lees is het idd het dynamo stuk.

http://www.marktplaats.nl...onderdelen_volvo/c87.html
Is vrij eenvouwdig zelf te vervangen en beetje sloop heeft ze gewoon liggen en geeft korting als je oude inlevert

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 23:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou niet de dynamo zelf vervangen, maar de koolborstels op de dynamo.
Die kan je redelijk eenvoudig loshalen en visueel checken. Teveel ingesleten? Nieuwe erop.

Ze willen ook wel eens vast gaat zitten (want bij 75K horen ze niet op te zijn). Een tikje met een hamer op de koolborstels (zwarte plasticje op je dynamo) kan ervoor zorgen dat ze weer losschieten en weer tegen de sleepringen aankomen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:30
Niet alle dynamo's hebben los vervangbare koolborstels. Ook kan het een kapotte regelaar module zijn (een dynamo levert nooit perfect de juiste spanning, je regelaarmodule zorgt dat ie dat wel gaat doen).
Wat betreft dynamo's van de sloop: de meeste niet-dealer-garages werken gewoon met een ruildynamo programma. Je krijgt gewoon een compleet gereviseerde dynamo met volledige garantie, je oude dynamo gaat retour naar het bedrijf die die dingen levert. De gereviseerde dynamo is niet van nieuw te onderscheiden, die dingen maken ze helemaal schoon, voorzien ze van nieuwe lak en de slijtende delen vervangen ze door nieuwe delen. Zelfde met startmotors, heb vorig jaar een startmotor van 125 euro via het ruilprogramma van dezelfde leverancier op mijn auto gehad. Of ze nog wat kunnen met mn oude versleten en verrot kreng is mij een vraag, maar statiegeld krijg je er iig voor terug :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

_JGC_ schreef op zondag 09 juli 2006 @ 12:40:
Niet alle dynamo's hebben los vervangbare koolborstels. Ook kan het een kapotte regelaar module zijn (een dynamo levert nooit perfect de juiste spanning, je regelaarmodule zorgt dat ie dat wel gaat doen).
Een 440 wel.. :)
Sterker nog; de regelaar zit op de koolborstels.

Als je toch aan het vogelen bent, de minimum lengte van je koolborstels is 7mm bij een bosch dynamo, en 8mm bij een paris-rhone dynamo.

* teacher heeft een 460, en hiervoor een 440 gehad idd... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:30
teacher schreef op zondag 09 juli 2006 @ 22:45:
[...]

Een 440 wel.. :)
Sterker nog; de regelaar zit op de koolborstels.

Als je toch aan het vogelen bent, de minimum lengte van je koolborstels is 7mm bij een bosch dynamo, en 8mm bij een paris-rhone dynamo.

* teacher heeft een 460, en hiervoor een 440 gehad idd... :+
In dat geval, gewoon ff een regelaarmodule halen bij een automaterialenzaak, eropzetten, kijken of het uitmaakt, zo niet -> gewoon terugbrengen en dan alsnog een complete dynamo bestellen met zo'n ruilprogramma. De betere autoshop zal daar niet moeilijk over doen (iig degene waar ik werkte deed daar niet moeilijk, maar ja... die doen ook 35 euro voor een diesel APK, terwijl je daar bij de Euromaster alleen een losse roetmeting voor hebt :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
Owke, iedereen bedankt voor de replies dusver... Ik heb net even gestart van een andere auto (wat ben ik ineens blij met die impulsaankoop van startkabels), Hij loopt ongeveer een minuut, waarna hij vanzelf afslaat, spanning op de accupolen loopt van 9 terug naar 4 volt oid... Moet er wel bij melden dat ik vergeten was de zekering van de lampen los te gooien (Volvo heh... :) ) dus die brandden ook vrolijk... Maar goed, zou niets uit moeten maken... De koolborstels, hoe krijg ik die er uit? Want ik vind het wel de moeite eerst eea te proberen voordat ik die dynamo er uit haal. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

dynamo dus idd :)
spanningsval totdat je motor uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Freggel_United schreef op maandag 10 juli 2006 @ 11:52:
De koolborstels, hoe krijg ik die er uit? Want ik vind het wel de moeite eerst eea te proberen voordat ik die dynamo er uit haal. Bedankt!
Als je voor de motorkap staat, zit de dynamo links (achter je rechterkoplamp :+ ). Voorop zit de poelie en een soort van mini fan, aan de achterkant moet je wezen. Daar lopen draadjes naartoe, die kan je lostrekken uit de stekker.

Bij een paris rhone moet je eerst een kapje lostrekken, de blauwe kabel loshalen van de diode plaat en dan de 2 boutjes lossen. Dan kan je het houdertje er onder een hoek uitvissen.

Bij een bosch is het een kwestie van de stekker lossen, boutjes los en wederom onder een hoekje de houder eruit wurmen.

Kijk dan even of de koolborstels vet zijn; zo ja: check meteen de sleepringen van de dynamo.
Vet = ontvetten dus.

Kijk dan meteen of je een multimeter op de sleepringen kwijt kan.
Meet je een oneindige weerstand? dynamo wijlen.

Als je toch boven je dynamo hangt, kijkt meteen even of de multiriem wel goed gespannen is.

succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
Ik kick dit topic met een goede reden... mijn Volvo doet nog steeds moeilijk :'(

Ik heb de spanningsregelaar (wat tevens koolborstelhouder is) en koolborstels vervangen op de dynamo, en mijn auto heeft twee weken prima gefunctioneerd... tot gisteren...

het lampje met het accu symbool brandt weer, maar nu brandt het feller naarmate het toerental hoger is... erg vreemd... Auto start wel gewoon, alle electra werkt, radio verliest geen presets ofzo, dus er is wel laadstroom. Ik vind het een beetje link om mee door te rijden... heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Diodeplaat naar de kloten lijkt het, vermoed dat door de warmte een mindiode of velddiode slecht contact maakt.

En als de wagen een dynamo heeft zou ik de wagen maar dumpen, dan is die het niet meer waard. Bij een auto met alternator zou ik voor een ruilalternator gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Chevy454 op 31-07-2006 23:47 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
Chevy454 schreef op maandag 31 juli 2006 @ 23:45:
Diodeplaat naar de kloten lijkt het, vermoed dat door de warmte een mindiode of velddiode slecht contact maakt.

En als de wagen een dynamo heeft zou ik de wagen maar dumpen, dan is die het niet meer waard. Bij een auto met alternator zou ik voor een ruilalternator gaan.
Hrm, Dynamo (Alternator, lekker bijdehand :( ) vervangen wordt vervelend... Auto wordt deze week verkocht, en ik wil er niet het probleem van een ander van maken... Nou jah, morgen naar de garagem kijken wat die zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Laatst online: 00:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Als je mij zou kunnen melden welke 440 het precies is (type motor, kenteken) kan ik nakijken wat een gereviseerde dynamo/alternator via Hella kost en wat er eventueel aan losse onderdelen voor te krijgen is.
Je mag het eventueel ook via een DM doen (msn/icq doen het op m'n werk niet, iets met beleid enzo...).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

hmm, vaag, m'n edit doet het niet... dan maar zo...

Een ruildynamo/alternator (is overigens precies hetzelfde, alleen alternator is het nederlandse woord) kost ongeveer 160 euro ex btw (adviesprijs). Voor losse onderdelen moet ik iets meer weten, want ik heb keuze uit een aantal types...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:34:
Een ruildynamo/alternator (is overigens precies hetzelfde, alleen alternator is het nederlandse woord)
Nee, zijn niet hetzelfde. Waarom zie ik dan bij de één een borstel+collectorsysteem en bij de andere sleepringen met koolborstel icm met een gelijkrichter? Het geeft namelijk totaal verschillende oorzaken voor een probleem.

Mensen bedoelen met dynamo een alternator hetzelde maar zijn totaal verschillend van binnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Chevy454 op 01-08-2006 13:59 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

hmm, weer wat geleerd (bij hella worden ze onder 1 noemer gezet, waarschijnlijk doordat artikelen op functie zijn gesorteerd en niet op technische verschillen). Ik kan aan de hand daarvan ook niet zien of het een dynamo of alternator is (tecdoc (wel bekend bij mensen die in een garage of autoonderdelenhandel werken) meldt dat er een dynamo/alternator inzit...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 19:56

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Eeuh...heb je eigenlijk gekeken naar de V-snaar ? of die versleten is of gewoon niet op spanning staat....dat lees ik namelijk nergens terug in je verhaal

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
V-Snaar is in orde :) Dat heb ik bij het eerste probleem al gecontroleerd...

Kenteken weet ik even niet uit mn hoofd... het is een Volvo 440 GL uit 1990, motor is een 1.7 Injection, en mocht het verschil maken, het is een automaat.

thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Misschien kan de "computer" je iets vertellen. JaJa de 440 heeft ook een computer :+

Ergens rechts zit een zwart kastje met wat pinnen en een kabeltje, auto uit, kabel in 1 van de gaten douwen, en de errorcode uitlezen (1 rood ledje geeft het aan). Op google is ergens een schema te vinden, welke errormelding waarvoor staat.

Maarja vaak geeft dat ding fouten aan die er niet zijn of geeft die niks weer, maar omdat het toch iets electronisch is weet je het maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik heb zelf ook een 440 gehad, en kreeg hetzelfde probleem. Bleek dus de dynamo te zijn, maar het kan ook iets simpelers zijn zoals de koolborstels. Check je bekabeling, dynamo en koolborstels dus als eerste.

Gelukkig is het niet gek duur: refurbished dynamo incl inbouwen had me toen iets van 100 Euro gekost. :)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 19:58

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

een tip!

check naast je dynamo je gelijkrichtiger! Dat was bij mijn ouders' Volvo 440GL het probleem, alles was al vervangen tot ik maar 's zelf een kijkje nam en de gelijkrichter doormeette. En daarin zat het probleem. Ook de dynamo was al vervangen en ze hadden ongeveer dezelfde symponen als die van jouw alleen dan wat minder ineens zeg maar...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
Beestje staat nu bij de garage voor kleine beurt... Hoop dat het niet te duur wordt, anders verdien ik nog geen drol aan die wagen... Koolborstels zijn een paar weken geleden vervangen... wat ik nu vermoed is dat ik misschien de diodebrug beschadigd heb bij het terugplaatsen van de spanningsregelaar... we zullen zien :)

Update:

Garage heeft ff gemeten... Komt veel te veel prik uit de dynamo... moet vervangen worden... komt een gereviseerde in... gaat weer knaken kosten :(

[ Voor 20% gewijzigd door Freggel_United op 02-08-2006 19:06 ]

Pagina: 1