Toon posts:

URL koppelen aan DIV

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een simpele lay-out met divjes.
code:
1
2
3
<div>header</div>
<div>content</div>
<div>footer</div>

Nu zou ik graag een URL aan de footer willen koppelen.

Dus het complete Block footer moet een hyperlink worden

Nu heb ik het werkend maar dit is niet valid:
code:
1
2
<a href="http://www.website.nl" target="_blank" title="Kijk op de website.">
<div id="footer">footer</div></a>

Hoe krijg ik dit valid?

Verwijderd

<div id="footer"><a href="http://www.website.nl" target="_blank" title="Kijk op de website.">footer</a></div>

css:
#footer
{
width:700px;
height:100px;
}

#footer a
{
display:block;
width:700px;
height:100px;
}

Niet getest, maar ik denk dat dit wel zou moeten werken, width en height naar voorkeur aanpassen uiteraard :)

Verwijderd

Topicstarter
Joepie werkt perfect en valid bedankt _/-\o_

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-02 17:57
Tot je een ander blok-element in je A-tag probeert te nesten ;) In dat geval zul je moeten uitwijken naar javascript.

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Iets in deze geest:
HTML:
1
<div onclick="window.location = 'http://www.tweakers.net';">

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:13
Rowanov schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 13:29:
Iets in deze geest:
HTML:
1
<div onclick="window.location = 'http://www.tweakers.net';">
Ook meteen het einde voor browsers zonder javascript :P.

Verwijderd

Ik zou overigens voor width: en height: 100%; gaan bij je A-element, aangezien je dan maar één waarde hoeft te veranderen (die van #footer), wanneer je bijvoorbeeld de breedte van je site veranderd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2006 17:37 ]

Verwijderd

Ik niet. Ik zou voor de div geen hoogte opgeven, en voor de link geen breedte. De kunst van het weglaten.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Waarom per sé die div eromheen? je kan die a toch ook gewoon een id meegeven en dan de huidige style dáár aan hangen, een div is toch maar een "leeg" element.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Nee, een div geeft een division aan. Het heeft een semantische waarde, hoewel deze gering is. Wat is immers een "division"? Het is moeilijk te zeggen wanneer iets een losse division vormt en wanneer niet. Ik denk echter dat je in het geval van een footer wel mag zeggen dat het gaat om een nieuwe sectie in de pagina.

[edit]
Dat neemt niet weg dat er natuurlijk veel wordt gediscusieerd over de semantische waarde van de div-tag.

[ Voor 23% gewijzigd door -Lars- op 08-07-2006 21:47 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ja daar heb je weer gelijk in, maar dan zou je ook de a buiten de div moeten plaatsen omdat het gehéle "element" footer een link naar iets anders is. Zoals de TS in eerste instantie ook doet. Persoonlijk geef ik liever de elementen binnen zo'n "semantische division" zelf de semantische waarde.

Door er een div omheen te zetten geef je eigenlijk alleen aan dat dingen bij elkaar horen, maar als je een a eromheen zet geef je dat ook aan. Een div is (samen met span) naar mijn mening het kaalste element dat er is, alleen bedoeld om andere elementen te groeperen. Maar als je er een a omheen zet, groepeer je deze elementen óók al.

Dus, op dit moment word de div slechts gebruikt om:
1. Elementen te groeperen -> kan ook met a (semantisch correct? ik vind van wel)
2. Mogelijkheid tot opmaak te verschaffen -> kan ook met a

Een div zou je alleen moeten gebruiken als elementen geen enkele andere relatie tot elkaar hebben, wat bijna nooit het geval is. Meestal kunnen dingen binnen een dl, ol of ul geplaatst worden, en deze kun je prima opmaken en dezelfde stijl zoals je het met een div zou doen.

Goed, ik moet dat topic van jou eens gaan doorlezen :)

[ Voor 31% gewijzigd door OnTracK op 08-07-2006 22:16 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

De anchor zou je hier niet moeten gebruiken om te groeperen, omdat de anchor een inline element is dat alleen andere inline elementen mag bevatten. Dit is met uitzondering van een anchor, welke nooit in een andere anchor mag voorkomen. In het geval van een footer, kan je er de klok op gelijk zetten dat er een block in voorkomt. Bij een footer lijkt het me niet meer dan logisch om een div te gebruiken.

Dit is dus ook al genoemd door frickY.

[ Voor 8% gewijzigd door Rowanov op 08-07-2006 23:53 ]

Pagina: 1