[Linux] Probleem ATAPI cd-rom met kernel 2.4.0

Pagina: 1
Acties:

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40
Misschien is het een bug in de kernel, maar hopelijk kan iemand mij helpen om dit probleem op te lossen.

Ik heb 1 gewone ide (UDMA 16) cd-rom drive en 1 ATAPI fikker. Het probleem is nu dat de laatste niet meer werkt onder de 2.4.0 maar wel onder de 2.2.17.

Als ik /dev/cdrom (die verwijst naar /dev/scd0) probeer te mounten zegt ie: /dev/cdrom has invalid major or minor number
Terwijl die het met de 2.2.17 kernel op precies dezelfde manier wel doet.

Bij het opstarten zegt ie gewoon:
SCSI subsystem driver Revision: 1.00
scsi0 : SCSI host adaper emulation for IDE ATAPI devices
Vendor: OTI-975 Model: SOCRATES Rev: 2.0D
Type: CD-ROM ANSI SCSI revision: 02

Dus hij vind hem zonder probleem maar als ik die scsi0 probeer te gebruiken zegt ie: has invalid major or minor number.

Waar zou het probleem kunnen zijn? Hopelijk kan iemand mij helpen want dit is erg vervelend. :(

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Gebruik je toevallig devfs?

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 09:09
Kernel 2.4.0 is volgens mij inderdaad niet helemaal bug-free. Als ik voor de nieuwste ADM-procs kies tijden het maken wil make dep al niet eens en kies je een oude AMD-processor draait de boel wel... 'k heb toch echt een Duron!

Al m'n netwerk-zooi keurig in de kernel gestopt, maar werken ho maar! Zelfs met vaste IP-adressen begint 'ie te zeuren!

Hebben we daar nou een jaar op moeten wachten?

• Pc123
Op zaterdag 27 januari 2001 16:18 schreef vink het volgende:
Gebruik je toevallig devfs?
Devfs? Dat ken ik helemaal niet. Dat klinkt als een bestandssysteem ofzo maar ik heb er nog nooit van gehoord. Ik denk niet dat ik dat gebruik.

Maar het probleem is dat ik de 2.4.0 errug fijn vind werken dus dat ik het jammer zou vinden om terug naar de 2.2.17 te gaan. De 2.4.0 werkt zo lekker snel.

• mavink
Ik vind het allemaal wel meevallen eigenlijk... Als het compileren met "nieuwere" processortypes niet werkt moet je eens kijken of je wel de goeie versies van alle benodigde software hebt. Ik vermoed bijvoorbeeld dat je ouwe binutils gebruikt.

En mbt je netwerk: wordt je netwerkkaart wel netjes gedetecteerd bij het opstarten? Als dat zo is, gebruik je een of ander firewall script? De firewall code is namelijk behoorlijk veranderd.

• mavink
pc123: devfs zit onder filesystems bij je kernel configuratie. Maar als je denkt dat je het uit hebt staan: zie je bij het opstarten wel iets over scd0 langskomen? Het zou namelijk wel eens kunnen dat je ondersteuning voor SCSI-CDROM's uit hebt staan. Volgens mij staat dat namelijk standaard uit.

• Pc123
Ik heb devfs niet in m'n kernel zitten. En scsi0 komt inderdaad langs bij het opstarten. Zie eerste post.

• mavink
Scsi0 had ik al gezien hoor :) Maar wat je postte was dus alleen dat-ie de SCSI-emulator ziet en dat die een cdrom vindt. Alleen daar heb je dus weinig aan als je vervolgens de ondersteuning voor SCSI-CD's uit hebt staan. Dan ziet de kernel een scsi-controller met een onbekend apparaat waar hij niets mee kan.

Als hij de CD ook als zodanig herkent krijg je iets verder in je log iets te zien als /dev/scd0: SCSI CDROM blabla.

• Pc123
Hij zegt verder alleen dit:

hdc: OTI-975 SOCRATES ATAPI CD/R/RW, ATAPI CD/DVD-ROM drive

Maar geen scd0 inderdaad, hoe ga ik dit oplossen, wel vreemd trouwens. Ik heb de kernel rpm's van Mandrake Cooker nu geinstalleerd staan maar de rpm's van de 2.2.17 deden het wel. Moet ik de kernel ff zelf compilen of moet ik het anders oplossen?

• mavink
Je zou eens kunnen kijken of je een module met de naam sr_mod hebt. Als je die kunt insmodden wordt-ie waarschijnlijk wel herkend. Anders moet je zelf een kernel maken waar die inzit.

• Pc123
THANX!!! :) :) :)

Ik kan nu in ieder geval al op de cd-rom komen als ik die module laad, er zijn alleen nog een aantal probleempjes. Hopelijk weet je een oplossing.

-Hoe kan ik ervoor zorgen dat die module automatisch bij het opstarten wordt geladen
-Als ik supermount probeer te gebruiken en naar de cd-rom drive ga probeert ie van de floppydrive te lezen en geeft dan een fout. Ik moet supermount waarschijnlijk dus nog ergens beter instellen maar hoe? Of is er echt iets fout met supermount als ik de cd-rom mount en ie van de floppydrive probeert te lezen.

Bedankt voor de hulp :)

• Pc123
Je hebt voor supermount een speciaal mount commando nodig alleen met de readme van supermount kom ik niet veel verder. Daarmee lukt het niet. Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe supermount werkt?

• mavink
Ik ken dat hele supermount dus niet, maar onder debian moet je de module gewoon in /etc/modules zetten. Dat is een van die dingen die nog weleens verschillen tussen distributies.

• Pc123
Die file heb ik ook, ik zal de module er even bij zetten. Ik ben nog bezig met supermount, het begint al een beetje te werken. Als supermount dan eindelijk werkt zet ik de cdrom-drives in fstab en dan moet het werken. Dan moet ik nog een kernel gaan maken met soundcore erin om m'n aureal kaart aan de praat te krijgen en hopelijk werkt (na heel veel tijd) de 2.4 kernel dan perfect.

• mavink
Ik vind het toch vreemd dat het iedereen zoveel moeite kost om die nieuwe kernel te installeren, de meeste dingen zijn toch min of meer hetzelfde gebleven...

Ik heb van de week nog een servertje geinstalleerd met debian + 2.4 kernel + reiserfs filesysteem (dat laatste maakte het lastig, ik heb van floppies lopen booten :(), en die draaide voor de lunch.
Pagina: 1