Toon posts:

HDD dood na een knal(etje). Help!

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een unieke topic denk ik.

Je zult het niet geloven, maar ik ben, ondanks alle waarschuwingen en ondanks het feit dat ik het wist, een dom moment gehad en niet de moeite genomen om mijn PC uit te zetten alvorens ik mijn tweede harde schijf, Maxtor DiamondMax Plus 9 van 80GB, ATA/133 die even afgekoppeld was, weer aan te koppelen. Ik dacht dat er niets zal gebeuren.........wel dus!

Op het moment dat ik het voedingskabeltje erin deed, hoorde ik een zacht knaletje en de computer ging meteen uit. Ikke weer nu de schijf koppelen en de pc aanzetten maar de HD wordt niet meer gevonden. Ik heb het onderstaande al zonder resultaat geprobeerd: ;(

- FAQ doorgelezen
- Forum gezocht
- Andere draden gebruikt
- Andere PC gebruikt
- Bios gecheckt, HD wordt niet gevonden
- Mijn primaire HD afgekoppeld en deze alleen gebruikt
- CD+DVD statoins los gekoppeld met alleen nog maar de HD
- Ik denk dat de "friezer" methode niet zoveel zin heeft omdat naar aller waarschijnlijkheid de electronica kapot is.

Wat kan ik nog meer doen? Is mijn data nog erin of al gewist? Kan ik de dure "Data Recovery" omzeilen en de HDs electronica laten repareren? Kan dat? Wat gaat het me ongeveer kosten?

Jullie hulp en suggesties wordt op prijs gesteld. _/-\o_

- P4 3,2Ghz
- 512MB
- 128 ATI Radion
- MSI PT 880 Neo
- 320GB (2x 160GB SATA van Hitachi)
- Enermax 460watt

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Waarschijnlijk is je printplaat kapot, dit kan gebeurd zijn doordat je de stekker er scheef in stak waardoor de 5 of de 12V eerder contact maakte dan de 12 of de 5V.

Je zou een harde schijf van het zelfde type en grootte kunnen gebruiken en daar de printplaat van over kunnen zetten, en zo proberen je data te backuppen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 21:14

WhiteDog

met zwarte hond

Identieke (serienummer) schijf kopen en de PCB eraf halen. Lijkt me niet dat de platters zelf beschadigd zijn. zie je ergens brandschade trouwens? Iemand heeft het ooit gedaan juist om een paar savegames te redeen :)

Data Recovery hoeft niet zo duur te zijn. Als de platters zelf niet stuk zijn kan het wel voor een paar 100 Euro.

EDIT: dit bedrijf heeft iemand ooit op het werk ingeschakeld: http://www.rsedatarecovery.be. Doen het voor 400 € zo te lezen :) [google=hard disk recovery] doet ook wonderen.

EDIT 2: ik ben geen elektronicus maar mss is er gewoon een transistor ontploft ofzo. Iemand met de kennis en tools kan dat repareren voor een paar € :) Eigenlijk zou Maxtor ook moeten kunnen helpen. Die zetten er vast op een kwartiertje een nieuwe printplaat op...

Wat voor belangrijke data ben je kwijt? :)

[ Voor 46% gewijzigd door WhiteDog op 08-07-2006 02:38 ]

Verwijderd

Hmm, doe dit 3x in de maand voor mensen, ik heb zelfs een buget cleanroom in een werkkast thuis.
Ik heb de genoemde schijf printplaat op voorraad,.. kan je die ook sturen als je wilt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik zou niet weten hoe ik aan die printplaatjes of de schijven met precies hetzelfde serienummers moet komen. Ik heb namelijk studie-gerelateerde data erop staan. Daarnaast een heleboel familiefoto's met hele goede herinneringen van inmiddels overleden familieleden.

Resistor je hebt gelijk. Het was een beetje donker en ik heb de steker helemaal andersom, dus op z'n kop proberen in te duwen.

Er zit geen (zichtbare) (brand)schade op.

N1020V ik zal je erg dankbaar zijn als je dit kunt doen. Uiteraard zal ik zelf de verzendkosten betalen.

Voor alle zekerheid de gegevens van mijn HD:

SN: Y30GD5WE
Er staat iets van een code op de schijf: YAR41VWO
Ook nog dit nummer: 6Y080L0030403

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2006 03:04 ]

• SmidsY
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-02 18:15

SmidsY

hallo!?.............

WhiteDog schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 02:29:
Identieke (serienummer) schijf kopen en de PCB eraf halen. )
Kleine correctie, schijf met identiek modelnummer kopen, gelijk serienummer zal je naar alle waarschijnlijkheid niet lukken aangezien ernaar wordt gestreefd deze uniek te houden. Zoals TS aangeeft in zijn laatste post heeft hij de 6Y080L0.

PCB van HDD wisselen is op zich een gemakkelijke ingreep en gezien de situatie van TS geef ik dit een goede kans. Wanneer dit uiteindelijk niet blijkt te werken zal je platters moeten gaan wisselen, dat daarintegen is geen makkelijke ingreep (snel kans op schade en dan nog niet eens de "cleanroom" in gedachten genomen)

Het probleem is gelokaliseerd, het bevindt zich tussen het keyboard en de rugleuning.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 02:55:
Bedankt voor de reacties. Ik zou niet weten hoe ik aan die printplaatjes of de schijven met precies hetzelfde serienummers moet komen. Ik heb namelijk studie-gerelateerde data erop staan. Daarnaast een heleboel familiefoto's met hele goede herinneringen van inmiddels overleden familieleden.

Resistor je hebt gelijk. Het was een beetje donker en ik heb de steker helemaal andersom, dus op z'n kop proberen in te duwen.

Er zit geen (zichtbare) (brand)schade op.

N1020V ik zal je erg dankbaar zijn als je dit kunt doen. Uiteraard zal ik zelf de verzendkosten betalen.

Voor alle zekerheid de gegevens van mijn HD:

SN: Y30GD5WE
Er staat iets van een code op de schijf: YAR41VWO
Ook nog dit nummer: 6Y080L0030403
Ok, ik ga het morgen controleren, stuur me even een PM (kon even niet zo snel zie hoe dat hier moet) met je email adres, dan komt het goed.

Verwijderd

SmidsY schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 03:17:
[...]

Kleine correctie, schijf met identiek modelnummer kopen, gelijk serienummer zal je naar alle waarschijnlijkheid niet lukken aangezien ernaar wordt gestreefd deze uniek te houden. Zoals TS aangeeft in zijn laatste post heeft hij de 6Y080L0.

PCB van HDD wisselen is op zich een gemakkelijke ingreep en gezien de situatie van TS geef ik dit een goede kans. Wanneer dit uiteindelijk niet blijkt te werken zal je platters moeten gaan wisselen, dat daarintegen is geen makkelijke ingreep (snel kans op schade en dan nog niet eens de "cleanroom" in gedachten genomen)
Zeer zeer moeilijk, omdat platters vaak gelijmt zitten tegenwoordig. overgens een beetje clean room is al voldoende aangezien de schijf maar 1x uitgelezen hoeft te worden. daarna mag ie stuk zijn.
(kamer vol stoom zetten en dan laten afkoelen. natuurlijk alles met plastic van te voren afplakken zodat het stof vrij is.)
Geloof me, die schijf kan wel tegen een beetje stof.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2006 04:04 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de FAQ staat ook de printplaat-suggestie genoemd. Daar heb jij blijkbaar overheen gelezen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.