[PHP] LightAdmin (toekomstig phpmyadmin alternatief)

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Hey,

Een tijdje geleden heb ik in de meuktracker me onvrede uitgesproken over phpmyadmin dat ik het een pakket vond worden wat veel te groot is voor wat het deed en dat het veel kleiner en lichter kan.. ik ben zojuist (paar uur geleden) begonnen met het maken van een ontwerpje voor het beste (je je moet toch een doel hebben he) phpmyadmin alternatief. Ik heb de naam express wat globaal gehouden zodat er ook nog de mogelijkheid is om dat script uit te breiden voor niet alleen mysql, m aar ook postgresql, access en weet ik wat allemaal nog meer via php gebruikt kan worden.

Voor nu heb ik alleen een ontwerp gemaakt en heb ik in php al wat zitten te experimenteren met het (in mijn ogen) veel betere dropdown menu voor de databases. Ik verwacht dat er ook nog wel dingen zijn waar ik nog helemaal geen rekening heb gehouden maar dat zal hier na een paar reacties vast wel naar voren komen :)

Wat ik voor nu met dit script als eerst wil doen is het ontwerp in html en css zetten waarna ik met de databases en tabellen kan gaan experimenteren.

En natuurlijk ook nog even het idee zoals ik LightAdmin voor ogen heb. Ik ben van plan er een mooie (ja ik wil altijd iets moois hebben..) interface hebben die duidelijk is en gaan vragen bij beginnende mensen open laat. alles moet in 1x duidelijk zijn. Verder moet het veel van de functionaliteiten hebben van phpmyadmin. Ook zal ik proberen om een ajax "edit in place" in te voegen al denk ik dat dat een aardig lastig klusje is..

en bij deze 2 plaatjes met de grafische interface.. er kan vast nog wel ergens wat worden verbeterd, maar zoiets als dit is wel wat ik in gedachten had. Een groot voordeel van deze interface is dat er veel ruimte is voor al die tabellen en kolommen zooi.. nu wordt het lettertype natuurlijk ook niet zo gigantisch groot als dat van phpmyadmin ;) ik denk eerder aan een 10px of 12px lettertype.

het eerste plaatje is het plaatje met het menu uitgevouwen, het 2de plaatje is hetzelfde alleen dan met een ingevouwen menu (logisch lijkt me)

Afbeeldingslocatie: http://img146.imageshack.us/img146/5503/lightadmin4xg.th.png
Afbeeldingslocatie: http://img88.imageshack.us/img88/2065/lightadmin21eo.th.png

Alle commentaar is welkom ALS het ergens op is gebaseerd en op een manier dat ik er ook daadwerkelijk iets aan heb. als jij zegt dat het lelijk is wat ik heb gemaakt vind ik dat best.. moet je er wel bij zetten wat en waarom je het lelijk vindt.

En als laatste.. als er iemand zin heeft om mij met dit project te helpen... graag :) je moet wel php kennis hebben en je weg in classes weten.. mensen die dat niet hebben maar dit ding willen testen zodra er een eerste test versie uit komt zijn ook welkom.

Verwijderd

hmm, het is wel super leuk om meteen een interface te maken, maar als je met een groot project bezig gaat (en dit is toch redelijk groot als je alle opties van phpmyadmin erin kwijt wilt) komt het toch wel een beetje in een veel latere fase..

belangrijker lijkt me om éérst te bekijken welke functies je in je pakket wilt maken, onder verdelen in onderdelen voor de gebruiker.. dan analyseren wat het belangrijkst (en dus meest toegankelijk) moet zijn, en dán pas nadenken hoe je dat in je interface wilt ordenen.. helemaal op de laatste plaats komt de 'skin' van je site

op deze manier krijg je een stuk toegankelijker interface die voor de meeste mensen 'logisch' is, en niet vooral voor jou.. en als je je software een beetje modulair opzet (en daar lijkt het wel op daar je het zowieso oo wilt doen) kun je de interface ook prima tot een later stadium uitstellen).. met dit soort software komt de bruikbaarheid op de eerste plaats, niet jouw grafische skills toch?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2006 01:32 ]

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-02 17:14
Wat ^^ zegt.

Begin niet met je skinning. Ontwerp de applicatie eerst. Bouw gelijk een 'skin' systeem in, zodat je in een latere fase een skin kan ontwerpen. Dit is zeker niet het belangrijkste.

heb je nagedacht over de volgende zaken:
*) Je zult Mysql 3 / 4 / 5 moeten ondersteunen. Al deze versies worden nog gebruikt.
*) PhpMyAdmin is ingeburgerd. Net zoals Php. Het is bijna onmogelijk om een marktaandeel van PhpMyAdmin af te pakken (om het zo te noemen), omdat iedereen het kent.
*) Waarom hack je PhpMyAdmin niet? Zal je werk schelen. Noem het PhpMyAdmin Lite o.i.d. De talen support heb je dan al, de skin (of zal ik zeggen theme) support ook. En zodoende krijg je wat meer ervaring zodat je precies weet hoe je een eigen versie kan schrijven.

Dat is alles wat in mij opkomt.

[ Voor 9% gewijzigd door mrFoce op 08-07-2006 01:52 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Sorry, maar dit soort projecttopics staan we hier maar mondjesmaat toe, en alleen met toestemming vooraf. Voor het showen van spul wat je zelf gemaakt hebt loopt hier een groot topic, en voor voorbeelden van mogelijke features kun je spieken bij phpMyAdmin. En voor werving en sitechecks kun je hier op GoT helemaal niet terecht. ;)

Vooralsnog heb je alleen een stukje layout, en dat is zelfs voor een projecttopic te weinig. Ik doe je topic dan ook dicht. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Dit topic is gesloten.