Toon posts:

Volledige integratie MySQL in Visual Studio 2005

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment heb ik een zwaar belaste webservice draaien op een Access database. Dit is tot nu toe probleemloos verlopen, maar het is mijns inziens een kwestie van tijd voordat deze Access database eruit klapt ofwel performance problemen op gaat leveren.

Daarom wil ik overstappen naar een sterke databaseserver. Daarbij zijn er verschillende opties: SQL Server, MySQL, Oracle, Advantage, Firebird, etc. Nu beperkt mijn hosting provider mij tot SQL Server en MySQL. Beide prima. SQL Server alleen (te) duur voor het doel. MySQL biedt echter niet standaard een volledige integratie in Visual Studio 2005. Daarmee bedoel ik de "managed verbindingen" zoals in de Server Explorer en ondersteuning voor de Dataset designer van de omgeving.

Omdat zowel Visual Studio 2005 en MySQL zeer populair zijn ga ik ervan uit dat er verschillende third-party add-ins voor Visual Studio zijn wat dit wel mogelijk maakt. Heer en meester lijkt de MySQLDirect .NET Data Provider van CoreLab (info) te zijn. Deze is niet freeware maar dat is geen primair nadeel. Wel biedt deze veel features die ik totaal niet nodig heb. Mijn vraag is of er meerdere pakketten zijn die aan bovengenoemde eisen voldoen?

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik gebruik de mysql-connector van mysql zelf (http://dev.mysql.com/downloads/connector/net/1.0.html) en die voldoet bij mij prima. Ik heb daarmee de beschikking over dezelfde set classes als met de andere dataproviders.
Tevens biedt mijn hoster SQL server 2005 express ook gratis aan, maar ombouwen naar SQL server heb ik nog geen tijd voor gehad. SQL Server vind ik op zich toch wat krachtiger en prettiger werken hoewel ik het voor mijn eigen site niet direct nodig heb.

Verwijderd

Topicstarter
Die classes werken prima inderdaad, maar daarmee kan je geen gebruik maken van de zeer uitgebreide mogelijkheden die Visual Studio 2005 biedt. Ik noem met name de Dataset Designer waarmee je typed adapters en tabellen kunt maken. Je hoeft dan zelf geen rekening meer te houden met de typen velden en de grootte hiervan, namen van tabellen en kolommen, etc.

Mijn vraag is dus of er naast CoreLab's MySQLDirect .NET Data Provider nog meer libraries zijn die bieden wat ik wil. Ik kan voor MySQLDirect kiezen, maar dan krijg ik erg veel features waar ik in eerste instantie niet op zit te wachten en waar ik wel voor betaal.

• giMoz
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-01 09:10

giMoz

iets met meester...

negerzoen, je moet een database niet willen designen op die manier IMO.
Een database design moet je rustig over nadenken, zelf uit tekenen en daarna eerst bouwen voordat je er een applicatie bovenop zet.
De VS2k5 dataset designer e.d. zijn grappig voor en TODO list en misschien een gastenboek maar voor een serieuze applicatie moet je het toch echt niet willen als je je databse niet redundant wil maken.

Of niet natuurlijk...

Verwijderd

Topicstarter
giMoz schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 09:33:
negerzoen, je moet een database niet willen designen op die manier IMO.
Een database design moet je rustig over nadenken, zelf uit tekenen en daarna eerst bouwen voordat je er een applicatie bovenop zet.
De VS2k5 dataset designer e.d. zijn grappig voor en TODO list en misschien een gastenboek maar voor een serieuze applicatie moet je het toch echt niet willen als je je databse niet redundant wil maken.
Volgens mij bedoel je de structuur van de database designen. Die structuur heb ik al en wil ik ook niet aanpassen vanuit Visual Studio.

Ik bedoel de Dataset designer. Deze genereert zelf classes van DataAdapter en DataTable e.d. aangepast op je tabellen en relaties. Dit minimaliseert het risico op b.v. verkeerde datatypes in parameters omdat je zelf helemaal geen parameters meer gebruikt.