A7N8X Deluxe of XP2800+ overleden?

Pagina: 1
Acties:

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:43
Ik heb een probleem met mijn PC sinds vanmiddag; het ding had zo'n 24 uur aan gestaan (warm op de kamer, PC draaide Azureus), en toen ik vanmiddag erachter ging zitten reageerde het hele systeem uiterst traag. Ik heb maar eens geherstart, maar hij bleef hangen voor het bios (geen BIOS biep). Opnieuw starten leverde de melding dat het BIOS gereset moest worden. Reset gedaan, mijn settings opnieuw ingevoerd, herstart, maar opnieuw bleef het ding hangen. Om de 10 seconden zijn er twee zachte tikjes van het moederbord te horen.

Na wat geknoei kwam ik erachter dat het ding zwaar onderklokt wel wilde starten, d.w.z. FSB op 100Mhz. Op mijn eigen setting van 177Mhz lukte dat niet. Op 166 kwam ik wel voorbij het BIOS maar ging het fout tijdens de start van Windows. Op 133Mhz kom ik wel in Windows, alwaar een hoop andere ellende plaats vindt: BSODs op o.a. win32k.sys, Azureus dat spontaan crashed, FireFox dat spontaan crashed, en random Windows fouten.

Ik vermoed dat CPU of mobo de geest heeft gegeven door de hitte; het systeem draait nu met kast open en de CPU is rond de 45 graden, maar de problemen houden aan. Welk component is de dader en hoe bevestig ik dat?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:41

Zenix

BOE!

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Dit al gedaan?

Ik heb zelf ook dat mobo, maar zelf nooit dat probleem gehad.
Draai memtest om te kijken of je geheugen goed is, zoja dan weet je in iedergeval dat het daar niet aan ligt. En dan ga je verder.
Wat voor voeding heb je?

[ Voor 24% gewijzigd door Zenix op 08-07-2006 01:02 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso is de enige totaal sluitende manier om te testen het proberen van CPU op ander mobo en/of ander CPU op dit mobo, maar ik veronderstel dat je daar niet direct in de gelegenheid toe bent (anders had je het al gedaan ;) )

Wat je nog kunt doen is om de L1 en L2 cache uit te zetten. Hier wordt je PC uiterst traag van, maar daarmee kun je wel de CPU cache uitsluiten. Verder spelen met de mem divider - misschien is de geheugencontroller niet meer zo goed, dan gaat het met 100 FSB 133 mem ook fout.

Mijn instinct zegt dat CPUs ofwel werken, danwel niet werken, niet half, dus ik zou mobo verdenken, maar anderzijds kun je zonder echt andere componenten te proberen niet zeker zjin...

Oslik blyat! Oslik!

• Dr. Strangelove
Geen reserve CPU bij de hand, na het weekend pas.

Verder geëxperimenteer wijst uit dat verhoging van de Vcore het probleem vergroot:

MP op 12,5 in alle gevallen;

Standaard situatie was 177mhz bij 1,80v. Dat levert geen boot op, alleen de twee 'plopjes'.
100 bij 1,65: boot, fouten in Windows
133 bij 1,65: boot fouten in Windows
133 bij 1,80: boot, crash bij starten Windows
147 bij 1,65: boot, crash bij starten Windows
167 bij 1,65: boot, crash bij starten Windows (eerder dan bij 133)
167 bij 1,80: geen boot

Voeding is een 440W Antec, jaar oud. Eerder kapot gegaan, vervangen door een nieuwe exemplaar (het huidige). Belasting is gereduceerd, er hangt nu slechts één HD aan.

Laatste update: Nog wat rondgespeelt. PC draait nu op 133Mhz, Vcore 1,65v. Sinds de herstart 20 minuten geleden stabiel: geen fouten meer in Windows, Azureus crashed niet. Ik ben benieuwd wat de experts uit deze data concluderen... zondagavond gaat er een XP2200 in.

[ Voor 35% gewijzigd door Dr. Strangelove op 08-07-2006 01:47 ]

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:16
Heb je gekeken of er niet toevallig condensatoren op het moederbord kapot aan het gaan zijn? Vorige week had ik met mijn pc stabiliteitsproblemen bij hoge cpu load (ook een XP2800+). Bij mij bleek het probleem te zijn dat er een viertal condensatoren niet meer helemaal lekker waren. Ze stonden een een beetje bol aan de bovenkant en leken wat te lekken. Na het vervangen van het moederbord draait mijn systeem weer volledig stabiel.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd, als VCore verschil uitmaakt klinkt het nogal als een fout in de voltage regulator (die MOSFETs, spoeltjes en condensatoren vlak boven CPU)

Oslik blyat! Oslik!

• Dr. Strangelove
Condensatoren zien er goed uit... zegt niet alles natuurlijk. PC heeft de hele nacht zonder error gedraaid trouwens, maar bij gebruik begint hij snel traag te worden: langzaam laden van browser windows, openen van Azureus window, updates van de DL/UL snelheden...

Morgen prik ik er een andere CPU in. Als dat niks uitmaakt wordt het een nieuw Socket-A bordje. Deze heeft krap drie jaar lang vrijwel elke dag 6 uur dienst gedaan, het mag zullen we maar zeggen.

Edit: Volgende clue: de +5V lijn zit volgens het BIOS op een fors lage 4,38V. Of dit correct is weet ik natuurlijk niet, maar ik zal ook maar een vervangende voeding regelen om te kijken of dit het probleem is. Dat zou wel treurig zijn, binnen 30 maanden twee dure Antec voedingen die de geest geven...

[ Voor 25% gewijzigd door Dr. Strangelove op 08-07-2006 12:48 ]

• Dr. Strangelove
Treurig maar waar: Vervanging van de één jaar oude Antec PSU door een 6 jaar oude no-name 250W PSU heeft alle problemen opgelost. Nieuwe voeding dus. Een Antec? Dacht het niet :(

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 12:45

Xof

Auw, misschien veel stroomwisselingen in huis?

Of je het zo zeer naar Antec kan schuiven weet ik niet.. het blijft een FSP group voeding natuurlijk :)

[ Voor 136% gewijzigd door Xof op 10-07-2006 02:00 ]

• Dr. Strangelove
Ik weet niet wat je bedoelt met stroomwisselingen, maar behalve een paar gloeilampen die nog wel eens kapot gaan is deze voeding het enige stuk electronica dat de geest heeft gegeven de afgelopen vier jaar...

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:41

Zenix

BOE!

Neem anders een tagan, die werkt altijd goed bij mijn a7n8x deluxe rev2 wel een 480W versie. Zelfs zonder geaarde stopcontact :>

• Dr. Strangelove
Ik heb een 520W OCZ Modstream genomen... krijgt veel goede reviews. Helaas is duurzaamheid een van de lastigst te testen punten, maar ook een belangrijke. Toevallig genoeg is mijn vervangende Maxtor S-ATA schijf ook net weer kapot gegaan met een click of death. Beide artikelen gelijktijdig aangeschaft 30 maanden terug, beiden een keer kapot gegaan, beiden vervangen onder garantie, beiden gelijktijdig weer kapot. Geen Antec meer, geen Maxtor meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-07-2006 00:44 ]

Pagina: 1