[iCal] Party/evenementenagenda's

Pagina: 1
Acties:

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik ben net ff wat aan het experimenteren met de importeer functie van iCal, en ik zie er de potentie wel van in. Op de Apple-site zijn al veel kalenders te vinden waar je je op kunt abonneren, maar deze zijn veelal Amerikaans. Zo kun je releases van DVD's in de gaten houden via iCal, en iTunes nieuws.

Wat ik erg gaaf zou vinden is als je je bijvoorbeeld ook kunt abonneren op een kalender met alle evenementen die plaatsvinden in Nederland, of abonneren op een Partyagenda. Weet iemand zo een uitwisselsite waar je dit kunt doen? Het zou me verbazen als nog niemand op dit idee was gekomen.
Ik heb uiteraard zelf al enige research gedaan, en kwam op icalx.com uit. Heb me geregistreerd, maar ik kan niet ontdekken hoe ik nou kalenders kan zien of browsen. Kennelijk is het alleen mogelijk als je de naam al weet oid.

Het lijkt mij ideaal: Even iCal openen om in 1 oogopslag te zien wat er te beleven valt dit weekend. Of, zoals nu in de zomervakantie, waar in Nederland nog gave festiviteiten zijn te vinden.
Anders moeten we zelf maar wat opzetten ofzo :P.

Verwijderd

Ik weet niks, maar als we echt iets gaan opzetten wil ik best zorgen voor de hosting en een deel van de scripting ;)

• Acolyte
Verwijderd schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 12:33:
Ik weet niks, maar als we echt iets gaan opzetten wil ik best zorgen voor de hosting en een deel van de scripting ;)
Beiden niet echt nodig: icalx.com biedt al hosting aan en scripting is totaal niet nodig: iCal can do the job. Hij exporteert het als .ics bestand, publiceert dit op internet en iedereen die geabonneerd is daarop ontvangt de updates automatisch. Geen scripting dus :). Maar zelf opzetten is een tijdrovende klus. Je moet namelijk helemaal in de scene zijn en tijd willen steken in het bijwerken van die agenda. Ik zie dat persoonlijk niet zo zitten, heb genoeg te doen.

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Nou, wat je zou kunnen doen natuurlijk is vragen of er een XML van bijv. de Partyflock agenda beschikbaar is en die omzetten naar een .ics bestand. Alleen is het dan maar de vraag of je dat wel wil, aangezien de Partyflock agenda best wel uitgebreid is.

Misschien zou je een selectie daarop kunnen maken en omzetten naar iCal. Beetje het zelfde heeft als http://www.worldcup2006-matchschedules.com/ waar je kan kiezen op poule, ploeg, speelstad etc. etc.

Ik zou hier ook wel het nodige in willen ondersteunen....

• Acolyte
Tja een filter of iets dergelijks kan natuurlijk altijd. Je kunt in iCal ook ontelbaar veel agenda's aanmaken dus voor elk soort festiviteit een aparte agenda moet niet onmogelijk zijn.
Wat ik mij afvraag is of en zo ja hoe we die xml data dan moeten omzetten. En vervolgens importeren in iCal, en daarna publiceren op het net... Dat zijn nogal wat vertaalslagen. Uiteraard niet onmogelijk.

Maar zoiets bestaat dus nog nergens? Verbaast me heel erg...

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

lijkt me ook wel een leuk alternatief, doet iCal geen xml??

You don't need eyes to see, you need vision

• Red

Red

Blue

Ik heb me er nog nooit zo in verdiept, maar volgens mij is het .ics formaat gewoon gebaseerd op XML. De context ziet er in ieder geval hetzelfde uit. Alleen het probleem waar je volgens mij tegen aanloopt is (bijv. Partyflock als voorbeeld te nemen) de standaardisatie op een agenda. Want als je de Partyflock agenda bekijkt zie je dat sommige feesten op 3 verschillende manieren worden geschreven. En aangezien ik hou van een schone iCal, is dat niet echt praktisch.

In ieder geval wat documentatie over .ics & iCal agenda's:
de complete specificaties van ics: http://www.ietf.org/rfc/rfc2445.txt
iCalendar files on MacOSX: http://developer.apple.co...tions/icalendarfiles.html

Zoals gezegd, lijkt het me best een uitdaging. Alleen zijn er aan de content kant niet zo heel veel 'bronnen' waar je uit kan putten, toevallig PartyFlock maar de rest zou ik niet zo 1,2,3 kunnen opnoemen.

• Acolyte
Red schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 18:07:
[...]
Want als je de Partyflock agenda bekijkt zie je dat sommige feesten op 3 verschillende manieren worden geschreven. En aangezien ik hou van een schone iCal, is dat niet echt praktisch.

[...]

Zoals gezegd, lijkt het me best een uitdaging. Alleen zijn er aan de content kant niet zo heel veel 'bronnen' waar je uit kan putten, toevallig PartyFlock maar de rest zou ik niet zo 1,2,3 kunnen opnoemen.
Op Partyflock zie ik anders weinig tot geen dubbele namen, of je moet het al hebben over meerdaagse evenementen, daar keek ik niet zo naar. Het zijn er namelijk best wel een boel, inderdaad :P. Maar als je xml hebt kun je dat makkelijk filteren op dancestyle of locatie of iets dergelijks. Dus van die enorme bult is makkelijk een stapeltje te maken denk ik zo. Ik zie alleen weinig mogelijkheid tot het opslaan in xml of rss. Dit zouden we dan moeten aanvragen bij de webmaster ofzo.
Die documentatie over iCal is me echt te ingewikkeld :P. Dan voel ik nog meer voor de 3 vertaalslagen... Een uitdaging is het zeker, en ik ben niet te beroerd om mee te werken, maar dan ook echt meewerken...

• Red

Red

Blue

Geef me van "kalender met alle evenementen die plaatsvinden in Nederland, of abonneren op een Partyagenda" een goed voorbeeld en ik ga kijken of er een vertaling naar iCal van gemaakt kan worden (zonder dat ik het natuurlijk ga zitten overtikken). Heb net de hele middag ongeveer zitten lezen, verdiepen en het is wel degelijk mogelijk. Noem dan alleen geen partyflock want die biedt geen XML / RSS aan....

Het liefst een site met een XML-feed.... werkt wat beter dan RSS.

[ Voor 10% gewijzigd door Red op 08-07-2006 19:39 ]

• Acolyte
Red schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 19:39:
Geef me van "kalender met alle evenementen die plaatsvinden in Nederland, of abonneren op een Partyagenda" een goed voorbeeld en ik ga kijken of er een vertaling naar iCal van gemaakt kan worden (zonder dat ik het natuurlijk ga zitten overtikken). Heb net de hele middag ongeveer zitten lezen, verdiepen en het is wel degelijk mogelijk. Noem dan alleen geen partyflock want die biedt geen XML / RSS aan....

Het liefst een site met een XML-feed.... werkt wat beter dan RSS.
http://www.dan.nl/ <-- FF geeft wel RSS feeds, maar ik weet niet hoe ik die kan uitlezen...
http://www.festivalinfo.nl/rss/FestivalinfoFestivalRSS.xml :)
http://www.innosite.nl/Lifestyle/Gasten/Xmlfeed/Xmlfeed.aspx
http://www.partyvision.nl/rssfeed_agenda.asp
http://www.partyhall.com/ <-- geen rss, maar toch het vermelden waard vanwege de vele entries.. Miss even een mailtje sturen?
http://www.musicfrom.nl/rss/concerts_rss_komende25.xml

Hier kun je voorlopig wel wat mee denk ik ;)
(Niet dat ik zo in die sites zit, maar ff wat googlen leverde dit lijstje in een kwartier al op)

• Acolyte
*Kick*
Ik heb mijn zoektocht nog niet opgegeven. Ik heb inmiddels via iCalShare een PHP script op de kop weten te tikken die RSS-feeds om kan zetten naar het vCal formaat, maar het probleem is dat ik het niet uitgepakt krijg. Ik heb hem weten te achterhalen via Version Tracker en MacUpdate, maar de maker van het script heeft zijn site uit de lucht gehaald lijkt het wel.

Kleine toevoeging:
Er is een ander Python script die het omgekeerde doet: iCal naar RDF formaat. Niet geheel wat wij willen, maar iemand die verstand heeft van Python zou er evt even naar kunnen kijken om te zien of het omkeerbaar is...?

Hierbij dus het verzoek tot een internationale zoektocht naar dit PHP-script of een Python expert. Hiermee kunnen we een heel eind verder komen, aangezien veel sites een RSS feed aanbieden, zoals te lezen valt in mijn vorige post.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:16

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Om nog even op de orginele vraag terug te komen, op http://juun.nl/ical heb je een evenementenagenda voor de provincie Zeeland, maar aangezien je volgens je profiel in Groningen woont heb je daar zelf waarschijnlijk niet zoveel aan.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Acolyte
Johnny schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 23:08:
Om nog even op de orginele vraag terug te komen, op http://juun.nl/ical heb je een evenementenagenda voor de provincie Zeeland, maar aangezien je volgens je profiel in Groningen woont heb je daar zelf waarschijnlijk niet zoveel aan.
Nee, maar voor de zeeuwen onder ons zijn nu dolbij denk ik :9

• Acolyte
Jeej, finally some results. Inmiddels is het scriptje weer wijdversprijd op Google te vinden, maar eerst was het echt een schaars item. Ik doel op het originele script van Noel Jackson, RSS2iCal.
Ik heb hem weer terug kunnen vinden, en weer tot leven gewekt. Het script is onder andere hier als textfile en hier als kant en klare PHP te vinden.

Hoe het werkt? Heel simpel. In het input field dient men de link naar de RSS file in te voeren, waarna vervolgens een preview van het iCal bestand kan worden bekeken of kun je je gelijk abonneren op de feed. Hoe dit gebeurt is werkelijk briljant. Als het script op een online host staat, of op een lokale host die verbonden is met het Internet, dan kun je elke subscription behandelen als een iCal calendar subscription. Auto-refreshable dus :)

Nu is het dus zaak om een mooi lijstje aan te maken met allemaal nuttige en coole feeds van overal op het web. In een van mijn vorige posts had ik al een beginnetje gemaakt met interessante feeds. Maar er moeten er natuurlijk nog veel meer komen. Hopelijk ook gevarieerdere feeds, niet alleen maar hardcore feestjes, niet alleen maar bioscooppremieres, enzovoorts.

Wat me wel is opgevallen is dat ik in het begin niet heb ingezien hoe chaotisch je calender wordt als alle events worden geïmporteerd op dezelfde dag. Niet meer te overzien, vooral die '25 laatste' van hierboven is een ramp. Kennelijk zijn er zoveel geregistreerde evenementen of concerten op 1 en dezelfde dag dat het werkelijk al je andere events overschaduwd. Natuurlijk is dit achteraf vrij logisch te verklaren, Nederland is wat dat betreft redelijk groot en kent dus ook veel evenementen, stond er alleen eerst niet zo bij stil :P. Misschien moeten we dus ook een manier vinden om ze te filteren op relevantie (voor jezelf). Of maximaal 5 events per dag over laten nemen ofzo.

edit:

Moet je wel de linkjes erin zetten als je ze ook zodanig aanprijst...

[ Voor 5% gewijzigd door Acolyte op 03-11-2006 23:45 ]

Pagina: 1