Toon posts:

[XP] Beschadigde bootsector?

Pagina: 1
Acties:
  • 725 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Onder het motto "doe nog eens wat als je afgepeigerd terugkomt van je vakantiejob", staat er weer een pc'tje extra onder het bureau. Het gaat hier om een nogal oud beestje, een PIII van 450 mhz, geschoeid op een Aopen AX6BC-moederbord. De harde schijf in dit geval is een Quantum Fireball van 13 gieg.

Het probleem dat zich voor doet is dit:

na de POST en bij het booten vanaf de HD komt er een spontane reset voor. Dit leek me eerst niet al te moeilijk op te lossen, gewoon even CHKDSK draaien vanuit de Windows Recovery en klaar. Eventueel wat gestoei met de MBR als het echt nodig was... Nu bleek dat mijn Windows XP-cd met geslipstreamde SP2 hierop niet wou booten. Na wat ge-google (sinds kort een officieel werkwoord in het Engels, maak dat mee) bleek dat een BIOS-upgrade eventueel soelaas zou bieden. Na het flashen naar versie 2.59 was dit ook het geval.

Eenmaal in de recovery console blijkt het administrator-paswoord niet te kloppen. Enfin, na dit gedisabled te hebben kwam ik er uiteindelijk netjes in. Bij het aanpassen hiervan kwam er wel de melding dat de MBR niet helemaal gaar was. Dan maar even FIXBOOT toegepast, wat niet hielp. FIXMBR evenmin merk ik zojuist. Kan de HD fysiek beschadigd zijn? De windows-directory wordt alleszins nog gevonden.

Volgens de search worden de meeste problemen opgelost met bovenstaande opdrachten. Helaas (en typisch) hier niet. Zie ik iets noodzakelijks over het hoofd, mis ik iets of is het al niet meer te redden nu?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2006 22:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
even een subtiel kickje... het is voor iedereen precies te warm :)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:49
chkdsk? Vindt die wat? Die geeft er melding van als de bootsector verrot is (beschadigde sectoren).

Verwijderd

Topicstarter
Nee, en dat vind ik het gekke. Volgens CHKDSK is ie volledig in orde, alleen doet ie het niet :+ Het is juist alsof de HD gewoon niet insteekt, alhoewel hij gerapporteerd staat in het BIOS en gevonden wordt met WIndows Recovery

• The__Virus
Je kan hem niet toevallig in een andere pc proberen? En een low-level format uitvoeren?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan hem eventueel wel in de mijne plaatsen, maar ik zie daar niet direct het nut van in. Een checkdisk uitvoeren in een andere pc zal niet veel helpen lijkt me toch? En een format zie ik als het laatste redmiddel. Liever niet als wel dus :)

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 20:12
En je hebt natuurlijk allang een tooltje van de fabrikant gepakt om die schijf fysiek te testen ? Wat is daar de uitslag van ?

Verwijderd

Topicstarter
Een vastloper, gek genoeg. Heb zojuist nog even powermax gedraaid, beide testen geven geen fouten. Echt beschadigd lijkt hij dus niet te zijn. Zou een andere boot loader soelaas kunnen bieden?

• The__Virus
Draai eens Memtest, ik begin geheugenproblemen te vermoeden, als die programma's vastlopen :X.
Pagina: 1