Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[autoradio] Massa's aan elkaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 713 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-10 15:25
hallo,

ik heb een vraagje over mijn pioneer autoradio.
Moet er tussen de massa van de pre-out (tulpstekkertje voor naar je versterker :P ) en de massa van de rest van de radio een verbinding zijn?

Want ik heb een hele zware brom over mijn versterkers en ik ben er dus achter gekomen dat het een zwevende massa is ;)

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Verwijderd

normaal gezien moeten alle massa's verbonden zijn... tenzij ik je post ni echt goe snap.
Je vraagt nu toch of de buitenkant van je tulpconnectoren moeten met de massa van de radio en de auto verbonden zijn?

Kan ook een aardingslus zijn, als je radio op de massa hangt vanvoor in de wagen en de versterker aan massa vanachter in de wagen kan je potentiaalverschil hebben tussen de twee massapunten.

Beste oplossing is beide massakabels op hetzelfde punt aan massa hangen.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 21:24

JdM

Humbled

Volgens mij mogen de uitgangen van je geluidssignaal absoluut niet naar massa, net zo min mag je de massa kant van de speakeruitgang via automassa gooien.
Als dat bij jou wel zo is, zal dat inderdaad gaan brommen jah :)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Naast een tag mag een topic ook nog wel een echte titel hebben hoor :) Ik heb d'r eentje voor je verzonnen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
JdM schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 22:50:
Volgens mij mogen de uitgangen van je geluidssignaal absoluut niet naar massa, net zo min mag je de massa kant van de speakeruitgang via automassa gooien.
Als dat bij jou wel zo is, zal dat inderdaad gaan brommen jah :)
De reden dat je speaker uitgangen van moderne autoradio's niet aan massa mag verbinden is omdat het tegenwoordig bijna altijd brugversterkers zijn. Zo'n versterker heeft geen massa aansluiting maar moet altijd met 2 geisoleerde draden aangesloten worden op de speaker. Het autochassis mag dan dus niet gebruikt worden als elektrische verbinding naar de luidspreker.

De reden dat de TS een brom heeft, heeft hier hoogstwaarschijnlijk niets mee te maken. Waarschijnlijk loopt er een voedingsstroom door de massa van de line-in aansluiting. Dat kun je voorkomen door een galvanische scheiding te maken m.b.v. isolatie trafo's. Ik heb ooit zoiets zelf gemaakt met 2 lijntrafo's uit oude telefoonmodems. In ieder modem zit zo'n transformatortje.

Afbeeldingslocatie: http://img155.imageshack.us/img155/7104/hpim29408xd.th.jpg Afbeeldingslocatie: http://img151.imageshack.us/img151/618/hpim29394en.th.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door joopv op 08-07-2006 11:25 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Dat kun je voorkomen door een galvanische scheiding te maken m.b.v. isolatie trafo's.
Mischien is een kant van de speaker verbonden met de massa. Dat zou je ook kunnen isoleren.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Ik dacht dat een speakeruitgang niet aan massa mocht omdat deze langs beide kanten een "drive" had om zo groter vermogen uit de speaker te kunnen halen.
Een preout lijkt me dan toch iets helemaal anders, waarbij je audiosignaal tov massa verstuurd wordt.

Ik kan natuurlijk gigantisch fout zijn, in welk geval ik me nu rotschaam :+

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Bij de thuisversterkers wordt er gebruikgemaakt van positieve en negatieve spanningen.
Bij een autoradio e.d. komt alleen maar +12V en de massa binnen. Volgens mij zullen de meeste autoradio´s intern geen negatieve spanning opwekken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

geen idee, maar dat versterkt dan net mijn idee van een dubbele drive, als in beide kanten van de speaker die op de helft van de voedingsspanning staan. Stel dan dat je een sinus doorstuurt wordt bij hoogste waarde de ene kant volledig uitgestuurd met 12v en de andere helft volledig 0, en vandaar dat je die niet op massa mag aansluiten.

Een line out daarentegen moet naar een versterker, dewelke een referentieniveau nodig heeft.

Maarja, audio is m'n sterkste kant niet.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
De truuk van autoversterkers is dat ze een push-pull versterker gebruiken, waarbij ze de beide polen van de luidspreker naar 0V of 12V kunnen trekken (en niet een van de polen van de luidspreker massa is). Daardoor kan hetzelfde vermogen gehaald worden als met een +12V en -12V gevoedde conventionele versterker, maar heb je geen massa aan je luidsprekers.

Die pre-out heeft daar echter niets mee te maken, normaal zullen ze het ingangssignaal (uit tuner ofzo) optellen met 6V DC, en dat door een voorversterkertje jagen, en dan (door middel van een condensator) die DC spanning er weer af halen, dat is dan de ingang voor de vermogenversterker binnenin je autoradio, dat lijkt me dan ook het pre-out signaal te zijn, die heeft gewoon de massa van je auto (dan zou je dat ook zo moeten kunnen meten op de pre-out massa, die moet verbonden zijn met het chassis). Die verbinding moet je normaal zelf niet leggen, gewoon de massa en signaal van de pre-out van je radio aan de overeenkomstige ingangen van je versterker hangen, en dat zou moeten werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1