Eén op één verbinding is eigenwijs...

Pagina: 1
Acties:

• ralphje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 14:33

ralphje

Hey, it's me!

Topicstarter
Sinds eergisteren heb ik een wat verouderde laptop in mijn bezit. Het is een Compaq Evo N1050v. Ik heb zelf ook nog een Acer Aspire 5024WLMi en een desktopcomputer. Nu wilde ik de laptops met de volgende verbinding op het netwerk aansluiten, werkgroep WERKGROEP:

Afbeeldingslocatie: http://www.ralphje.nl/persoonlijk/schemamini.png

Op alle computers staat nu XP Pro SP2, allebei geupdate met de nieuwste Windows Updates. Tussen comp1 en comp3 zit een crosslinkkabel (ook geprobeerd in uiterste wanhoop met een straight, maar dat werkte sowieso niet) (even een zijstraatje: kun je met een crosslink je computer ook op een router aansluiten? zo nee, dan heb ik een probleem... :P ). Nu vond ik op Planet.nl dit artikel: Je internetverbinding delen. Het bevatte precies de juiste uitleg die ik nodig had, dus zo geschreven zo gedaan.

Na het opnieuw opstarten van de computer, zag ik in de werkgroep op Comp3 alleen Comp1, Comp2 was nergens te bekennen. De andere computers konden Comp3 ookal niet herkennen:

Afbeeldingslocatie: http://www.ralphje.nl/persoonlijk/zienelkaarwelniet.png
(ik houd van schema's, klopt)

Ik heb vanalles geprobeerd, ongeveer alle instellingen op beide computers zijn veranderd, maar niets werkte. Ja, er werkte wel iets, gisteravond. Toen ik heel blij mijn computer netjes afsloot en vanochtend weer herstartte, was het weer hetzelfde probleem. De instellingen zijn onveranderd, dus heel vaag.

Oh ja, ik heb dus mijn draadloze internetverbinding gedeeld op Comp1. Misschien dat je dat nog niet duidelijk was - omdat je niet naar het Planet-artikel had gekeken. De rest van mijn instellingen vind je hieronder.

Even voor de duidelijkheid: Op Comp3 zit dus nu geen internet, op Comp1 en 2 dus wel, altijd al geweest en nu nog steeds.

Afbeeldingslocatie: http://www.ralphje.nl/persoonlijk/schema.png
^^ Ja ja, ik weet het, de thumbnail staat hierboven... :P ^^

Maar kunen jullie in elk geval even voor mij naar mijn instellingen kijken, want ik vind dit heel erg vermoeiend en zie door de bomen het bos niet meer :O . Als het echt hopeloos lijkt te zijn, fiets ik morgen wel even naar de winkel voor een nieuwe draadloze usb-netwerkkaart ofzo, maar ik heb dit toch het liefst gefixed op deze manier. :P

Alvast bedankt

Geniet, maar surf met mate!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-04 16:29
Comp3 heeft 192.168.0.2 als IP adres met 255.255.255.0 als subnetmasker, die kan dus nooit 192.168.123.254 als DNS server bereiken.

Comp1 en 2 hebben dus wel internet. Probeer op comp3 eens naar buiten te pingen op IP adres.

bijv. ping 66.249.93.104

Als dat wel werkt op comp3 is het dus een DNS probleem. Stel op comp3 dan de DNS servers van je ISP in ofzo.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• ralphje

ralphje

Hey, it's me!

Topicstarter
Nee, helaas; deze ping komt ook niet aan. Maar in dat geval zou de werkgroep toch ook wel werken?

Kan het misschien liggen aan het domeinachtervoegsel? Zo ja, waar kan ik het instellen?

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Ach, je eigen oplossing is het makkelijkst, even naar de winkel voor een PCMCIA wifi kaartje, gewoon de sweex pakken :P

Hoe zit het met een eventuele firewall?
Die kun je wel disablen voor de LAN verbinding denk ik.
En anders ICS toestaan.

Je kunt overigens die crosskabel gebruiken om je laptop op de router aan te sluiten, als je router niet auto-mdi is, dan plug je em gewoon in de uplink :)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-04 03:00
ICS ondersteunt alleen internetverbinding delen. Als je laptop die andere laptop dus als gateway voor internet kan gebruiken betekent dat nog niet dat die client-laptop ook weet dat er verder ook nog een netwerk is. Je kunt met ingewikkelde routeringen gaan werken, maar ik denk dat het zou lukken als je met een VPN-verbinding zou werken. Dan kun je opgeven ook toegang te verkrijgen tot het "netwerk op afstand". Een veel praktischer oplossing is natuurlijk een simpel PCMCIA kaartje te halen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Z-Dragon op 07-07-2006 22:03 ]

^ Wat hij zegt.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Netwerkbrug maken ook een optie?

Bedenk ik me net :P

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• ralphje

ralphje

Hey, it's me!

Topicstarter
Oke, ik merk dus dat ik een kaartje moet halen. Netwerkbrug is niet mogelijk, omdat comp1 dan heel vaag gaat doen; alle verbindingen vallen weg, ook na Herstellen en In-/Uitschakelen. Bovendien is er iets vaags aan de hand op deze (comp1) computer; hij slaat de instellingen niet correct op...

Overigens verklaart dit allemaal niet waarom pings van en naar comp3 nooit aankomen (vergeten te melden in de ts).

Pagina: 1