Toon posts:

Waarom beneden 0 koelen..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje bezig met proberen mijn pc iets harder te laten lopen als normaal. Ik heb mijn eigen watercooling gebouwd, getest en opnieuw gebouwd x 3. Is fantastisch werk, houd me lekker bezig, opzoek naar koperen latten, fittingkjes, rubbertjes etc. Heb onderandere een xp1800 en xp2000 palomino core en 3 mobootjes gemold in mijn zoektocht naar het sneller laten lopen van mijn proc.

Op dit moment heb ik een duronnetje, 1800mhz applebred core. Samen met een nf7-m mobo kon ik er best een beetje mee testen. Op dit moment draai ik 2500mhz met het beestje, kan helaas niet de proc unlocken via l1 dus is puur verhogen van fsb en voltage. Deze draait op 1.9 volt. 13,5 x 185mhz.
Ik wil niet stil zitten en zoek naar een nieuwe uitdaging. Elke keer als ik een oud koelkastje zie staan bij grofvuil krijg ik de kriebels. Koelen onder nul, man dat zou toch geweldig zijn.

Eigenlijk wil ik er ook aan beginnen om een koelkast te slopen en een chiller van te maken. Heb er heel wat over gelezen, lijkt me erg moeilijk maar zeker de moeite waard om te proberen. Maar wat ik mij afvraag is wat nou eigenlijk echt het verschil maakt met normale watercooling.

Als ik mijn voltage op 1,9 volt heb staan en mijn fsb verhoog kan ik mijn proc niet hoger krijgen als 2500mhz. Aan mijn geheugen ligt het niet, dat kan 200mhz aan is namelijk pc3200. Temps zijn prima, graadje of 40 idle. Als ik mijn voltage nog wat hoger zet, max gedaan op 2,1 kom ik mijn bios niet eens in. Ik zie dan een blauwe streep, wel zelfde kleurtje als mijn bios :)

Wat ik mij afvraag is of het wel zou lukken met subzero cooling. Kan me haast niet voorstellen maarja. Of is het zo dat de echte hardcore clockers speciale mobootjes halen met procjes die wel deze snelheden kunnen halen. Doen jullie het via multiplier en laat je de fsb met rust. Net zoals het verhogen van de timings om maar een zo hoog mogelijke mhz te halen met de cpu. En worden de pc´s verder nog gebruikt om te gamen ofzo, of is het klokken totdat hij boem zegt :?

Veel vragen, en misschien hoort dit wel in een ander topic. Maar goed, ik zoek weer eens naar antwoorden snap het allemaal nog niet zo goed O-)

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 17:28

DaWaN

'r you wicked ??

Overklokken met subzero is meer een sport/hobby om een benchmark zo snel mogelijk uit te draaien. Met DI of LN2 ga je niet gamen. Prom's kunnen daarintegen wel 24/7 voor gamen gebruikt worden.
Dat je NF7-M niet stabiel is op 2,1V kan meerdere oorzaken hebben, ik weet het zo snel niet wat de oorzaak daarvan is.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Misschien niet helemaal het antwoord wat je wil hebben, maar is een XP-M CPU niet wat ?

Je NF-7 is voor zo'n CPU erg geschikt. De MP van de CPU is unlocked zodat je gewoon 200MHz FSB kan draaien en dan lekker met de MP omhoog gaan.
De meeste XP mobile's doen makkelijk 2600MHz, ik heb zelfs wel eens 2900MHz gezien met waterkoeling.
Die XP-M CPU's zijn nog redelijk goed 2de hands te vinden voor minder dan 100 euro.

Ik denk dat als je CPU temp nu niet boven de 45 komt dat ie onder 0 ook niet echt harder zal gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 07-07-2006 22:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat voor setup hebben jullie dan dat die subzero cooling nodig is.. :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 00:02:
Maar wat voor setup hebben jullie dan dat die subzero cooling nodig is.. :?
Hij zegt net van het is voor sport en hobby.. en voor de stats.. Dat vinden doc-ers mooi..

Zoals een voetballer voetbalschoenen draagt van ( voorbeeld ) de aktiesport en niet vna de henk ten hoor.. Maar kun je op voetbalschoenen van henk ten hoor niet voetballen? Natuurlijk wel.. Alleen is de kwaliteit en het pats gehalte daarvan behoorlijk laag..

Edit: alleen hoe begin je aan koelkast koeling.. ik kan het nergens vinden zonder 100x image kruisjes op het rekest te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2006 00:11 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

1) Koelkasten koelen niet of nauwelijks onder nul
2) De installatie in een koelkast of diepvriezer heeft niet genoeg koelvermogen om een processor te koelen. Een processor zit qua warmteontwikkeling al snel boven de 100w, een grote vrieskist levert effectief misschien 70w aan koelvermogen.

En je grootste vijand als je gaat koelen onder kamertemperatuur: condensvorming
Google eens wat of zoek hier wat topics op over waterchillers en phase-change, je moet wel weten waar je mee bezig gaat.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 00:08:
[...]

Hij zegt net van het is voor sport en hobby.. en voor de stats.. Dat vinden doc-ers mooi..

Zoals een voetballer voetbalschoenen draagt van ( voorbeeld ) de aktiesport en niet vna de henk ten hoor.. Maar kun je op voetbalschoenen van henk ten hoor niet voetballen? Natuurlijk wel.. Alleen is de kwaliteit en het pats gehalte daarvan behoorlijk laag..

Edit: alleen hoe begin je aan koelkast koeling.. ik kan het nergens vinden zonder 100x image kruisjes op het rekest te krijgen.
Nou, ik denk dat ik ook maar naar de aktiesport ga, ook al is het dan zinloos, lijkt me toch weer mooi om al die domme koppen van vrienden en familie te zien als ze in de gaten krijgen waar ik mee bezig ben. Dat een koelkast niet genoeg is had ik gelezen ja. Lijkt me een moeilijke weg te gaan om een goeie subzero koeler te maken, maar ook een uitdaging.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:05

Epsilon

Je kan "koelkastkoeling" gewoon kopen in de winkel. verder zijn er een aantal mensen op GoT die ze maken voor een vergoeding (Jort en Unknown_road bijvoorbeeld).

[rml][ Phase-change] Prom killer[/rml]

Dit is een van mijn avonturen naar serieuse sub-zero temperaturen. :)

Verwijderd

Maar.. zon standaard phase change systeem is allemaal leuk en aardig..
Alleen mag je dan wel een zak met geld hebben liggen ofniet?

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:19
Check de V&A van tweakers, heb voor een goede prijs een chiller kunnen kopen die alleen zelf opnieuw moet isoleren.

Je moet geluk hebben dat iemand voor weinig z'n (wat oudere chiller) weg doet voor een leuke prijs.

Verwijderd

Staan soms leuke dingen tussen @ V&A, waterchillers en prom's. Je moet maar geluk hebben als mensen er een leuke prijs voor vragen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil niet lullig overkomen ofzo, maar als ik de reakties zo lees over waarom mensen een chiller nemen..Ik krijg het gevoel dat een chiller niet echt nodig is. Dat watercooling op een gegeven moment een proc niet meer goed genoeg kan coolen kan ik mij voorstellen. Als je over de 2 volt op een proc zet word ie best wel warm. Maar waarom dan direct tot onder 0 coolen. Reakties hier geven mij ook het idee dat het eigenlijk een beetje overdreven is. Uiteraard super leuk, ga er zelf zeker een bouwen (eerst wooden case bouwen), maar als je een rad bijv in een klein koelkastje legt die je zo bij de blokker kan halen krijg je ook al hele mooie temps. Maar goed...waren de reakties van de "echte diehard clockers"?
Nogmaals, waarom zover onder nul? En kopen van iemand anders vind ik al helemaal niks.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 05:30:
Ik wil niet lullig overkomen ofzo, maar als ik de reakties zo lees over waarom mensen een chiller nemen..Ik krijg het gevoel dat een chiller niet echt nodig is. Dat watercooling op een gegeven moment een proc niet meer goed genoeg kan coolen kan ik mij voorstellen. Als je over de 2 volt op een proc zet word ie best wel warm. Maar waarom dan direct tot onder 0 coolen. Reakties hier geven mij ook het idee dat het eigenlijk een beetje overdreven is. Uiteraard super leuk, ga er zelf zeker een bouwen (eerst wooden case bouwen), maar als je een rad bijv in een klein koelkastje legt die je zo bij de blokker kan halen krijg je ook al hele mooie temps. Maar goed...waren de reakties van de "echte diehard clockers"?
Nogmaals, waarom zover onder nul? En kopen van iemand anders vind ik al helemaal niks.
Dan snap ik deze reactie weer niet helemaal.

Het principe is toch heel simpel? Hoe meer je koelt, hoe sneller je de processor kunt laten lopen. (binnen bepaalde grenzen.. Als je te ver afkoelt, dus zeg onder de -100, dan veranderen de eigenschappen van de processor waardoor hij niet meer werkt). En het is gewoon een sport om een systeem zo ver mogelijk over te klokken dus een koeling die zo laag mogelijk gaat.
En ja, daar zitten ook nadelen aan, dus vaak worden dit soort systemen voor benches gebruikt en 'normalere' systemen voor 24/7 gebruik.

En bedenk ook dat je hier inderdaad in DOC post, waar het dus om extreme overclocking gaat. Een zalman of thermaltake koeler op je cpu zetten en een beetje je busspeed verhogen in de bios kan iedereen wel..

Verwijderd

een van de redenen waarom het werkt is dat je minder signaal degradatie krijgt op de paden tussen de transistoren. De hoeveelheid signaal degradatie hangt voornamelijk af van 2 factoren, temperatuur en schakelsnelheid. namelijk vanwege dat hogere temperatuur de weerstand van de paden hoger maakt en als je schakelt op 1 HZ heb je een stuk grotere kans dat je verzonden bitje ook daadwerkelijk zonder ruis aankomt dan dat als je schakelt op 6Ghz. Krijgt een cpu te veel fouten bitjes binnen dan zal die eerst vanwege de branch predicition iets trager worden en nog meer fouten bitjes en hij schakelt zichzelf uit of een programma crashed etc.

Stel je bent aan het clocken met luchtkoeling en je hebt je cpu zo snel lopen dat je signaal verpest wordt. Als je nou die luchtkoeler vervangt voor -100 dan is de weerstanden van de paden zoveel minder dat het signaal er weer tamelijk netjes uitziet en kan je dus weer hoger clocken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 12:34:
een van de redenen waarom het werkt is dat je minder signaal degradatie krijgt op de paden tussen de transistoren. De hoeveelheid signaal degradatie hangt voornamelijk af van 2 factoren, temperatuur en schakelsnelheid. namelijk vanwege dat hogere temperatuur de weerstand van de paden hoger maakt en als je schakelt op 1 HZ heb je een stuk grotere kans dat je verzonden bitje ook daadwerkelijk zonder ruis aankomt dan dat als je schakelt op 6Ghz. Krijgt een cpu te veel fouten bitjes binnen dan zal die eerst vanwege de branch predicition iets trager worden en nog meer fouten bitjes en hij schakelt zichzelf uit of een programma crashed etc.

Stel je bent aan het clocken met luchtkoeling en je hebt je cpu zo snel lopen dat je signaal verpest wordt. Als je nou die luchtkoeler vervangt voor -100 dan is de weerstanden van de paden zoveel minder dat het signaal er weer tamelijk netjes uitziet en kan je dus weer hoger clocken.
Kijk, nou snap ik er iets meer van. Ik ga ervan uit dat je op de meeste moederborden een voltmod moet doen om genoeg voltage te leveren om de processor zo hard te laten lopen. Hoeveel volt gaat er dan op een cpu dat hij zo extreem warm word?

Verwijderd

Topicstarter
Twynn schreef op maandag 10 juli 2006 @ 08:54:
[...]

En bedenk ook dat je hier inderdaad in DOC post, waar het dus om extreme overclocking gaat. Een zalman of thermaltake koeler op je cpu zetten en een beetje je busspeed verhogen in de bios kan iedereen wel..
Joh, je meent het... _/-\o_

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Mijn Pentium D 920 deed op waterkoeling 2x4200MHz (werd stressed iets van 45 graden). Nu met Phasechange draait ie op 2x4600MHz op hetzelfde voltage. (stressed -21 cpu temp)

Afbeeldingslocatie: http://img102.imageshack.us/img102/9383/screen7af.th.jpg

Die-hard Brexiteer

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 13:56:
[...]

Kijk, nou snap ik er iets meer van. Ik ga ervan uit dat je op de meeste moederborden een voltmod moet doen om genoeg voltage te leveren om de processor zo hard te laten lopen. Hoeveel volt gaat er dan op een cpu dat hij zo extreem warm word?
gaat meer om de stroom die er door loopt eigenlijk. vcore is de gate spanning van de mosfets. meer vcore en de weerstand van de N mosfets krijgen nog lagere weerstand bij openen en daardoor loopt er meer stroom. Hoe hoog je vcore wilt hebben verschilt per situatie/processor, als je wat screen shots van mensen bekijkt zie je daarbij ook hun vcore staan.
Pagina: 1