Vastlopende pc

Pagina: 1
Acties:

• SugoiX
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-01 16:31
Hallo,

De afgelopen weken is er een irritante probleem met mijn pc. De pc loopt vast vooral na het opstarten (maar niet altijd). Bijv. ik wil de browser of windows taaksbeheer openen dan kan het wel enkele minuten duren (ongeveer 5 minuten) voordat het geopend is. Maar als ik bijv. een nummer al aan het luisteren ben met WMP en dan bijv. een programma wil openen dan loopt WMP niet vast.

Dit probleem komt niet elke keer voor, maar wel vaak. Als het gebeurd is het eenmalig. Daarna heb ik totaal geen last meer van. Dus ik dacht dit kan mischien aan mijn zwakke voeding liggen (no name 350W), omdat ik dit nogal vaak lees op GoT. Daarom heb ik nu een nieuwe voeding gehaald van Cooler Master 450W Real Power. Maar de probleem is nog steeds niet opgelost.

Dus keek ik naar mijn bios setting, na mijn grote verbazing zie ik dat de temp. van mijn cpu ~75 graden is. Ook heb ik gelezen dat de temp. sensor niet altijd goed werkt, want ik heb een arctic silence koeler (als het daar aan ligt weet ik echt niet met welke andere koeler wel goed koelt). En ik voel niet echt dat het 75 graden is.

Ik wil dit keer niet mijn geld weer verspillen. Maar is een nieuwe koeler halen nuttig?

Mijn pc spec.
Cooler Master 450W Real Power
Asrock P4VM800
Pentium 4 2,8 Ghz Prescott (arctic silence koeler)
1024MB Geheugen 400 mhz (Cooler Master geheugen koeler)
6600 GT AGP 256 MB
120 GB ATA Maxtor HD
1x front 120 mm Cooler Master intake
1x back 80 mm Cooler Master outake

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Kijk eens of je koeler vol stof zit, dat kan de hoge temperatuur verklaren.

• SugoiX
Bedankt voor de reactie.

Nadat ik de hoger temp. zag. Had ik meteen de koeler schoon gemaakt d.m.v. kwast.

Daar denk ik niet aan te liggen.

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
jij ook al?

kijk eens in taakbeheer wie je cpu onderuit haalt

wat is een amd x2 toch heerlijk >:)

• SugoiX
Kijk de cpu is niet 100% gestress tijdens het vastlopen.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Is je Windows installatie brak? Virussen?

• SugoiX
Ik heb al een keertje met Avast Virus Scanner gescand. Geen virussen. Ook heb ik met spy sweeper gescand om te kijken of het aan de spywares ligt.

• DECOY88
(overleden)
kijk eens bij toepassingen welke niet reageeren

• Stevendefeij
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05 16:59
Probeer eens een keer hitmanpro en een trial versie van NOD32 Avast is redelijk maar niet de beste en spysweeper is dat volgens velen misschien wel maar geen enkel spywareprogramma vind alles.
Hitmanpro2 bestaat uit 8 spywarescanners en nog wat toegevoegde bescherming.

Gebruik je een goed firewall of dat brakke XP s2 ding? Die wil eens wat doorlaten.

75 graden is best hoog maar niet genoeg om voor throttling te zorgen dan zou het eerder richting 90 graden moeten gaan maar als je zonder zware belasting al 75 graden haalt zou ik inderdaad maar eens de koeling gaan controlleren.
DECOY88 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 18:27:
jij ook al?

Dat is wel een goed idee alleen veel spyware verberg zichzelf of zorgt alleen voor fouten die vertragen en niet voor extreem geheugen gebruik of CPU belasting.

[ Voor 50% gewijzigd door Stevendefeij op 07-07-2006 20:15 . Reden: Toevoegingetje 2x ]

Greetings by de force under Linux and one realy powerfull 386 SX 4 MB RAM

Verwijderd

DECOY88 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 18:27:
jij ook al?

Die laatste zin haald je leeftijd behoorlijk omlaag :/

Niets softwarematigs! Je Prescott gaat throttlen. Dat betekend dat de processor terug gaat naar 800 MHz om zichzelf te beschermen tegen een warme langzame dood (bij AMD nog steeds een probleem). Een Presscott (ik heb er ook een gehad) wordt van zichzelf al heel heet. Mijn vermoeden ligt zeer sterk naar de montage van je koeler. Een Presscott moet je heatsink behoorlijk warm krijgen. Een lauwe heatsink en een Presscott, oeps

Dat verklaart je vertragingen. Jouw CPU Throttled bij 70 graden en bij 79 graden is hij dood (dat zou hij nooit mogen halen door bescherming omdat de CPU zich bij 75 graden uitschakeld).

Graag meteen actie ondernemen, je processor lijdt er zwaar onder!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 20:21 ]

• SDJ
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-04 19:23

SDJ

Check ff of het fannetje van je chipset nog draait. Als deze niet draait wordt ie erg warm en krijgt een PC ook vage vastlopers

• DECOY88
(overleden)
Die laatste zin haald je leeftijd behoorlijk omlaag
bij dual core trekt hij de 1e core plat maar de rest gaat op je 2e verder dus dan is maar 1 prog traag :P

even verder ontopic kan je je cpu koeler opnieuw monteren als hij volgens jou geen 75'graden is (dan kan je hem niet langer als 5 sec vasthouden als je mans bent mischien wat langer) mischien dat dat helpt

• MaTriCX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik heb zoiets dergelijks ook al een keer meegemaakt, met een oudere pc. Dat was ook in een zomer. Wat helpt om het uit te sluiten is je kast helemaal open te zetten en er een sterke ventilator op te zetten. Als je pc dan niet meer crashed, kun je er zeker van zijn dat de temperatuur de bottle-neck is.

Dit hielp bij mij toendertijd en heb er direct een andere koeler en twee passieve hd-koelers ingezet.

• Stevendefeij
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05 16:59
Check de case temperatuur, Of er genoeg coolpaste tussen zit en je heatsink goed contact met de CPU maakt, en of je fan normaal draait

@MaTriCX Open maken is een goed idee en er dan een huistuin en keuken ventilator oprichten (alleen om te kijken of het aan de temperatuur ligt)

[ Voor 43% gewijzigd door Stevendefeij op 07-07-2006 20:37 . Reden: foutje ]

Greetings by de force under Linux and one realy powerfull 386 SX 4 MB RAM

• SugoiX
Eerst: Bedankt voor alle reacties, ik ben hoop wijzer geworden.

Tweede: Ik ga mijn koeler opnieuw monteren, moet eerst even uitzoeken hoe ik dat kan doen zonder beschadiging te krijgen. Zodra ik dat gedaan heb, meld ik even de resultaat ...

Verwijderd

SugoiX schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 21:27:
Eerst: Bedankt voor alle reacties, ik ben hoop wijzer geworden.

Tweede: Ik ga mijn koeler opnieuw monteren, moet eerst even uitzoeken hoe ik dat kan doen zonder beschadiging te krijgen. Zodra ik dat gedaan heb, meld ik even de resultaat ...
Prima idee

• SugoiX
Ik heb zonet de cooler eraf gehaald. En opnieuw bevestig. Hij is wel paar graden gedaald naar ~70 graden. Maar wat zijn jullie advies?

Mijn Arctic Cooling Super Silent 4 Pro eraf halen en een nieuwe cooler opzetten? Zoja welke?

Of zijn er nog alternetieve oplossingen?

• DECOY88
(overleden)
zit er koelpasta tussen?
zat hij goed vast?
word het koelblok al een heel stuk warmer?

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Volgens mij is die Arctic Super Silent niet helemaal geschikt om een P4 Prescott koel te houden nee.

Ik zou voor een Zalman 9500 gaan in jouw geval, jammer dat arctic geen freezer pro voor socket 478 heeft...

EDIT

Ik vraag me inderdaad ook af hoe het met je koelpasta en bevestiging zit.

Wat arctic silver 5 scheelt al een hoop. Zit er veel speling op de koeler?

[ Voor 28% gewijzigd door J0J0 op 07-07-2006 22:45 ]

specs

• SugoiX
Ja er zat al koelpasta tussen.

Ja hij zit goed vast.

Hetzelfde als daarvoor. Tuurlijk voel ik dat hij warm is, maar voor gevoel zeker geen 70 graden. Maar het blijft een kacheltje ....

Ik moet echt een goede oplossing voor vinden, want volgens mij lijdt my cpu eronder ...

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
J0J0 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 22:44:
Volgens mij is die Arctic Super Silent niet helemaal geschikt om een P4 Prescott koel te houden nee.
Euhhh.. zoek eens even voordat je reageert :/ De Arctic SuperSilent is namelijk een s478 koeler :Y)

• J0J0
TheZeroorez schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 22:47:
[...]

Euhhh.. zoek eens even voordat je reageert :/ De Arctic SuperSilent is namelijk een s478 koeler :Y)
Lees mijn zin aub onbeholpen hork :P

Er bestaat zoiets als een P4 SOCKET 478 Northwood een P4 SOCKET 478 Prescott en een P4 SOCKET 775 Prescott.

Let vooral op het verschil in opgenomen vermogen van een p4 northwood en prescott ;)

[ Voor 29% gewijzigd door J0J0 op 07-07-2006 22:49 ]

specs

• J0J0
SugoiX schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 22:46:
Ja er zat al koelpasta tussen.

Ja hij zit goed vast.

Hetzelfde als daarvoor. Tuurlijk voel ik dat hij warm is, maar voor gevoel zeker geen 70 graden. Maar het blijft een kacheltje ....

Ik moet echt een goede oplossing voor vinden, want volgens mij lijdt my cpu eronder ...
Als hij voor je gevoel niet zo warm wordt dan zit hij of niet goed gemonteerd of zijn je sensors zijn brak...

Even voor de duidelijkheid: je legt je hand wel op het koelblok in plaats van rond het koelblok voelen?

[ Voor 11% gewijzigd door J0J0 op 07-07-2006 22:52 ]

specs

• SugoiX
J0J0 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 22:44:

Ik zou voor een Zalman 9500 gaan in jouw geval, jammer dat arctic geen freezer pro voor socket 478 heeft...

EDIT

Ik vraag me inderdaad ook af hoe het met je koelpasta en bevestiging zit.

Wat arctic silver 5 scheelt al een hoop. Zit er veel speling op de koeler?
Okay, ik zit zelf te denken of een zalman 9500 en wat koelpasta echt de temp. dramatisch omlaag kunt krijgen ...

Iemand ervaring daarmee?

• J0J0
Het koeloppervlak is bij die Zalman 9500 een stuk groter en hij houdt een p4 prescott ook op acceptabele temperaturen.

Volgens mij kun je wel ervaringen op GOT vinden van mensen met die koeler en cpu.

specs

• SugoiX
Tussen jouw zinnen lees ik dat een zalman 9500 beter presteert dan een arctic op een prescott? Heb ik gelijk? Zoja, dan wil ik wel een zalman 9500cu bestellen. Ik moet het zeker weten, want ik wil niet dat als ik een zalman 9500 binnen heb. Dat het opeens geen verschilt is tussen de beide coolers ...

• J0J0
SugoiX schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 22:59:
Tussen jouw zinnen lees ik dat een zalman 9500 beter presteert dan een arctic op een prescott? Heb ik gelijk? Zoja, dan wil ik wel een zalman 9500cu bestellen. Ik moet het zeker weten, want ik wil niet dat als ik een zalman 9500 binnen heb. Dat het opeens geen verschilt is tussen de beide coolers ...
Nou ik had het over de Arctic Freezer Pro die er niet is voor socket 478.

Ik weet niet precies hoe ze zich verhouden maar als je kijkt naar materialen en grootte dan zullen ze qua prestaties niet ver uit elkaar liggen.

Die zalman presteerd in ieder geval stukken beter dan je huidige Arctic koeler.

[ Voor 7% gewijzigd door J0J0 op 07-07-2006 23:03 ]

specs

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Een gewone INTEL boxed koeler zou al een temp van ~45 a 50graden moeten geven.
Die kosten geen drol.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:16
SDJ schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 20:24:
Check ff of het fannetje van je chipset nog draait. Als deze niet draait wordt ie erg warm en krijgt een PC ook vage vastlopers
Eh, wat als dit moederbord nou geen fannetje op de chipset heeft?

• SugoiX
Is dat niet een beetje riskant om dat te testen? Ben bang dat het straks doorbrand ...

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Om wat te testen? En dat wat doorbrand?

Kom op zeg, een beetje duidelijkheid mag ook wel!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:30
DECOY88 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 20:27:
[...]

bij dual core trekt hij de 1e core plat maar de rest gaat op je 2e verder dus dan is maar 1 prog traag :P
Een prescott heeft dit al jaren :Z noemen ze HT

• SugoiX
Ik heb op de website van Zalman (http://www.zalman.co.kr/product/cooler/9500_LED_478_eng.html) gelezen dat CNPS 9500 er tenminste 3,5mm afstand zit tussen mijn moederbord (p4vm800) en voeding. En ik heb gemeten er zit maar ongeveer 1,0 mm afstand er tussen zit ....

Dus ik denk dat ik een andere cooler moet vinden voor mijn p4 2.8 gh prescott ...

Zijn er nog andere alternetieve coolers die goed koelt?

EDIT

Sorry, dacht het cm waren .. maar het zijn dus mm. Dus moet wel lukken denk ik dan. :9

[ Voor 11% gewijzigd door SugoiX op 08-07-2006 18:42 ]

Verwijderd

SugoiX schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 22:35:
Ik heb zonet de cooler eraf gehaald. En opnieuw bevestig. Hij is wel paar graden gedaald naar ~70 graden. Maar wat zijn jullie advies?

Mijn Arctic Cooling Super Silent 4 Pro eraf halen en een nieuwe cooler opzetten? Zoja welke?

Of zijn er nog alternetieve oplossingen?
->Koeler eraf halen
->CPU heatspreader en heatsink schoonmaken met alcohol 97% of wasbenzine (Niet morsen!)
->Rijstkorrel koelpasta erop
->Goed uitsmeren met je pinpas of een andere (gave) pas
->Koeler er zo recht mogelijk op
->Matig vastdraaien. Dus niet doordraaien, anders krak (truuk, gebruik 2 vingers met draaien)

Hier een AMD3500+ op 55 graden stressed als omgeving is 25 graden

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2006 18:45 ]

Verwijderd

HeldereM schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 11:53:
[...]

Een prescott heeft dit al jaren :Z noemen ze HT
_/-\o_ _/-\o_

• SugoiX
Jongens, ik heb vandaag de CNPS9500 binnengekregen. Dus ook meteen erop gemonteerd. Ik had de oude koelpasta met terpentine eraf gehaald, en wat Arctic Silver erop gezet. Van 70 graden idle .... terug naar 60 graden idle (op de maxiale toeren gezet). Maar 60 graden prescott idle is dat hoog? Want ik had de korreltje koelpasta niet echt geheel uitgesmeerd (wou niet echt meewerken mijn pinpas). Er bleven kleine oppervlakte zonder koelpasta. Verder uitsmeren wou ook niet echt. En een wat extra koelpasta erop doen is mischien een oplossing, maar ben bang dat ik dan teveel erop doe.

Is het een goed plan om het opnieuw te monteren... ?

• _fool
  • Laatst online: 22-05 09:24

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Treedt je probleem nog op? Dat zou ik eerst eens testen voor ik opnieuw ging monteren.

Door de druk op je proc wordt de koelpasta nog beter verdeeld. Het is redelijk lastig om echt een 'luchtbel' in je pasta te krijgen. Dus dat zit denk ik wel goed.

[ Voor 10% gewijzigd door _fool op 12-07-2006 17:38 ]

specs

Verwijderd

SugoiX schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 17:30:
Jongens, ik heb vandaag de CNPS9500 binnengekregen. Dus ook meteen erop gemonteerd. Ik had de oude koelpasta met terpentine eraf gehaald, en wat Arctic Silver erop gezet. Van 70 graden idle .... terug naar 60 graden idle (op de maxiale toeren gezet). Maar 60 graden prescott idle is dat hoog? Want ik had de korreltje koelpasta niet echt geheel uitgesmeerd (wou niet echt meewerken mijn pinpas). Er bleven kleine oppervlakte zonder koelpasta. Verder uitsmeren wou ook niet echt. En een wat extra koelpasta erop doen is mischien een oplossing, maar ben bang dat ik dan teveel erop doe.

Is het een goed plan om het opnieuw te monteren... ?
Monsigneur, 60 graden idle in plaats van 70 scheeld 10 graden!.

Ik zou dat koelertje nu mooi laten zitten want er is een grove verbetering opgetreden en nu zou ik eens je airflow onder de loep nemen. Een Presscott behoeft een zeer goede airflow. Dat betekend het liefst voorin een fan van 80x80mm die de koele lucht de kast inblaast en achterin een 120x120mm fan die de warme lucht van je Presscott direct afvoert.

Heb je weinig zin om veel te verbouwen aan je kast dan zou je de zijkant eraf kunnen halen zodra het binnen >25 graden is.

Mijn AMD3500+ die ik zelf gemonteerd hebt wordt met 1 outtake fan slechts 55 graden stressed. Niet helemaal eerlijk, want ik heb airco en in mijn kamer is het nu 22.5 graden. Daar kan nog makkelijk 10 graden bij als het moet.

Maak eens een tekening met paint hoe de airflow in je kast is en we hebben meer zicht op het probleem. Ook met een Prescott kun je gamen bij 30 graden binnen, alleen gaan we daar even achteraan ;)

Hier heb je een voorbeeld van mijn situatie met paint gemaakt, alleen is de frontfan met succes verwijdert omdat die 120mm techsolo een grote luchtverplaatsing heeft en bijzonder stil is :Y)

Afbeeldingslocatie: http://img240.imageshack.us/img240/1041/desktop2iz.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2006 19:21 ]

• SugoiX
Zo ziet die van mij eruit. Niet zo mooi getekend maar goed....

Helemaal onderaan en voorin de case 120 mm fan intake.

80 mm fan outtake & voeding 120 mm fan outtake ... Mischien moet ik nog een fan erbij halen voor outtake ...

Afbeeldingslocatie: http://img502.imageshack.us/img502/8350/case0cw.th.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door SugoiX op 12-07-2006 23:42 ]

Verwijderd

Zuigt die voeding zijn lucht van onder of boven? Ik vermoed van boven.

Liever toch een 120mm outtake fan regelen (met een goede airflow) als dat enigzins mogelijk is, dat zou alleen al 5 graden kunnen schelen. Dat 80mm fannetje zegt mij niet zoveel. 80mm fannetjes zijn niet echt geschikt als outtake. Bij outtake moet er een grote luchtverplaatsing zijn. Mijn techsolo 120mm fan creëerd een kleine onderdruk in mijn kast zodat koele lucht geforceerd door de door mij gemaakte openingen naar binnen vloeit. Een perfect systeem.

Je hebt ook zwaar presterende 80mm fannetjes, maar daar krijg je heel wat decibellen voor terug.

Ik heb nog een Papst 80mm straalmotor voor je liggen :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2006 12:30 ]

Verwijderd

En?

• SugoiX
De 120mm fan bij de voeding zuigt zijn lucht vanaf de onderkant. Een 120mm aan de achterkant is niet mogelijk bij mijn case. Wel kan ik nog een 80 mm fan plaatsen.

Verwijderd

Vastlopen van mijn PC..(Gelukkig voorbij)

Heb een PCCHIPS moederbord, met een A 462 socket, Athalon XP 2400+ cpu, Cooler tot 3200+, in de zij wand een extra cooler geplaatst doorsnee 12 cm (220 v cooler - 12000 rpm) ,om vastlopen te voorkomen, hij werd eerst tegen de 85 graden celcius, gemeten met SiSoftware Sandra 2007... moederbord tempratuur 57 graden, nu met de nieuwe fan (coolers) gaat alles beter... ook heb ik een tweede cooler op de Voedingsblok gericht, omdat deze ongeveer 90 graden werd, en nu nog geen 65 graden met de extra cooler... heb alleen 220 v coolers gebruik , die niet afhangkelijk zijn van de voedings blok of van het moederbord...maar externe 220 volt gebruiken.... kleine aanpassingen maken op je zijwand van je pc... en het werkt goed... huidige testen betreffende de tempraturr van mijn pc is nu ,

CPU = 38 celcius
Moederbord = 57 Celcius
Voeding = 69 Celcius

Kan nu zonder enige problemen alles doen met de PC zonder dat hij vast loopt, programma draaien, branden, radio luisteren, en ga zo maar door...... CPU levert zijjn gehele capiciteit van 2.01 ghz, bij 736 MB (KINGSTON 256+512 DDR)intern.....misschien ook voor anderen een oplossing als het niet aan het software ligt of aan spyware..... e.d.

DJ Hendrik
Almelo

Verwijderd

SugoiX schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 15:01:
De 120mm fan bij de voeding zuigt zijn lucht vanaf de onderkant. Een 120mm aan de achterkant is niet mogelijk bij mijn case. Wel kan ik nog een 80 mm fan plaatsen.
Dat zou dus voldoende moeten zijn eigenlijk. Ik zou eens flink gaan gamen en kijken wat er gebeurt. Misschien zijn je klachten al reeds voorbij door het monteren van je nieuwe koeler. Je zou nog een extra outtake 80mm fan kunnen plaatsen (ik heb er nog een voor je liggen (92mm), maar die hoor je wel, grote luchtverplaatsing).

Mijn Presscott werdt in de zomer stressed 68 graden bij een omgevingstemperatuur van 25 graden. Dus hij moet dat kunnen hebben. Idle was het dingetje bij mij ook 58 graden. Presscotts zijn niet energiezuinig en kennen geen Cool & Quiet zoals AMD64 CPU's die daadwerkelijk teruggaan naar 1000 MHz terwijl je daar niets van merkt (behalve in Vista, waarbij Aero wat traagjes gaat :P ).

Dus gewoon proberen. Loopt hij weer vast dan nog een 80mm fan erbij en gaat het dan nog mis dan is er iets écht fout in je systeem en denk ik dat jij daar weinig aan kunt doen. Blijf je CPU meten en post hier eens je stressed temps. Tot en met 70 graden is er geen probleem. Presscotts meten in de core!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2006 @ 10:29:
Vastlopen van mijn PC..(Gelukkig voorbij)

Heb een PCCHIPS moederbord, met een A 462 socket, Athalon XP 2400+ cpu, Cooler tot 3200+, in de zij wand een extra cooler geplaatst doorsnee 12 cm (220 v cooler - 12000 rpm) ,om vastlopen te voorkomen, hij werd eerst tegen de 85 graden celcius, gemeten met SiSoftware Sandra 2007... moederbord tempratuur 57 graden, nu met de nieuwe fan (coolers) gaat alles beter... ook heb ik een tweede cooler op de Voedingsblok gericht, omdat deze ongeveer 90 graden werd, en nu nog geen 65 graden met de extra cooler... heb alleen 220 v coolers gebruik , die niet afhangkelijk zijn van de voedings blok of van het moederbord...maar externe 220 volt gebruiken.... kleine aanpassingen maken op je zijwand van je pc... en het werkt goed... huidige testen betreffende de tempraturr van mijn pc is nu ,

CPU = 38 celcius
Moederbord = 57 Celcius
Voeding = 69 Celcius

Kan nu zonder enige problemen alles doen met de PC zonder dat hij vast loopt, programma draaien, branden, radio luisteren, en ga zo maar door...... CPU levert zijjn gehele capiciteit van 2.01 ghz, bij 736 MB (KINGSTON 256+512 DDR)intern.....misschien ook voor anderen een oplossing als het niet aan het software ligt of aan spyware..... e.d.

DJ Hendrik
Almelo
Voorbij, maar tegen welke prijs? Ik heb het idee dat je het probleem nu onderdrukt in plaats van opgelost te hebben. Een PC die zo heet wordt lijkt me niet gezond.

Dat je voeding zo heet wordt betekend dat hij erg hard moet werken. Een beetje voeding kan dat, maar je levert altijd stabiliteit in. Het RM filter zal minder gladde spanningen afleveren als je voeding op vol vermogen draait. Dus je systeem wordt gevoelig voor storingen in het stroomnet (freezes, restarts, BSOD) omdat je voeding minder capaciteit over heeft om spanningspieken/dalen te corrigeren. Daarbij krijgen je elco's het zwaarder te verduren waardoor ze bol kunnen gaan staan. Zo belangrijk is een goede voeding. Meet eens met een multimeter je voltages op een vrije molex tijdens maximale belasting van je PC. Refereer je metingen met de BalusC server.

Mijn systeem heeft 4 fannetjes. CPU, VGA, Outtake en voeding en dat is genoeg om mijn 93 watt vretende AMD64 3500+ beneden de 60 graden te houden tijdens hete dagen en volle belasting. Als tijdens het gamen mijn airco aanspringt gaan de lampen even zwakker branden. Een airco heeft een gigantische aansleepstroom en mijn systeem geeft geen krimp dus is de voeding niet te zwaar belast. Test daar ook eens mee en zet bijvoorbeeld je wasmachine aan tijdens het gamen of een ander zwaar apparaat. De ultieme test voor je RM filter dat luiter bestaat uit een seriele spoel en een shotcut capacitator tussen de uitgangspolen.
Pagina: 1