[WC] Twee Reserator vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb een poosje geleden een Reserator 1 Plus aangeschaft en natuurlijk gelijk geinstalleerd, maar ik heb inmiddels 2 vraagjes, als waterkoel-newbie :)

Eerste vraagje is meer een probleem. Toen ik de set had gekocht, had ik er geen northbridge-koeler bij genomen, omdat die toch passief gekoeld is. Nu het ding toch wel de 70 graden nadert, lijkt het me voor de stabiliteit wel fijn om dit watergekoeld te hebben. Maar het probleem is dus dat ik de huidige waterflow moet onderbreken en ik wil liever geen water morsen. Hoe kan ik dus de slangen veilig ontdoen van hun water, zodat ik ze veilig kan loskoppelen?

Tweede is wrs simpel, maar ook hierin heb ik geen ervaring. De Reserator gaat gewoon met een stekker in het stopcontact, en ik vroeg me af of er een mogelijkheid bestaat om de koeltoren aan te laten gaan als ik m'n PC aanzet, en uit te laten gaan als ik m'n PC uitzet. En dan liever niet door keihard de schakelaar op het stopcontact om te zetten, want dat geeft hetzelfde probleem als nu: dat vergeet je af en toe.

Eerste vraagje brandt trouwens wat harder dan het tweede... Maar alle hulp ben ik zeer dankbaar voor :)

日本!🎌

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 08:55
je systeem drainen kan heel makkelijk:

-als je je CPU blok er nou eens vanaf pakt
-'n flesje met 'n trechter binnen hand bereik houdt
-en dan de slang van je CPU blok haalt ;)
-en dan de slang én het blok boven de trechter houden en dan het liefst die slang en die trechter zo laag mogelijk houden (water stroomt omlaag :P)

*edit* dit moet je dus doen met de PC uit, als je knoeit maakt het nog niet zoveel uit .. het is maar water en water verdampt ;) en je kunt het afdrogen. Mocht je wat water morsen zou ik zelf altijd de componenten uit de kast halen en afdrogen met WC papier / keukenrol / handdoek (wat je prefereert :P)

De tweede vraag, je kunt het of door middel van 'n relais doen (kun je zo bij bijvoorbeeld Freezinghardware kopen) of .. zoals ik het doe: een stekkerdoos ;) gewoon je pomp bij je PC in de stekkerdoos en als je je PC aan wil zetten moet je je stekkerdoos ook aan zetten en gaat je reserator vanzelf aan :P

[ Voor 21% gewijzigd door Pilske op 07-07-2006 17:58 ]

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

@ vraag 2:

je kunt een zogenaamde 'Master-Slave' stekkerdoos kopen, zodra de 'master' (je PC dus) power vraagt, krijgt hij pas stroom, en pas als die power heeft, gaan de 'slave' contacten aan...

ik gebruik het zelf voor m'n PC met m'n surround setje en monitoren...

Simplicity is de bom...

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties :)

Pilske, ik had gehoopt op een nettere manier, maar ik ga het maar proberen zo :)

Colan, heeft zo'n stekkerdoos een soort drempelwaarde voor wat "uit" betekent? Want als een PC uitstaat, vraagt hij nog altijd een paar watt voor de powerswitch en bijv WOL en USB devices...

/edit
Ohja, misschien kunnen jullie me adviseren welke volgorde ik het beste kan maken, CPU->Chipset->GPU of CPU->GPU->Chipset? Het gaat over een 4400+, een nForce4-SLI en een X800XT...

[ Voor 30% gewijzigd door _Thanatos_ op 07-07-2006 18:11 ]

日本!🎌

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zou de laatste setup doen.

Ik heb zelf ook een master-slave stekkerdoos en dit is echt super! Pc gaat aan en beeldscherm,versterker,dvd-geval,speakers,pomp enz. gaat allemaal aan. Pc gaat uit en de rest is ook uit. Je kunt de drempelwaarde instellen wanneer hij aangaat. Bij de pc heb ik hem wat hoger staan omdat er meestal nog wel spanning opstaat.

Edit: Die gevallen die je wilt koelen zijn allemaal redelijk warm. Ik denk dat je het voor de stilte moet doen en niet zozeer voor de prestaties.

[ Voor 18% gewijzigd door TEAMIKKE op 07-07-2006 19:04 ]

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 08:55
Ja inderdaad, in ieder geval altijd je GPU als laatste. CPU->Chipset->GPU zou ik er dus van maken ..

GPU als laatste omdat die toch wel warm wordt .. en het ook mag worden

CPU wordt dan het koelst gehouden (zal niet meer dan 1 graad in water temperatuur schelen hoor daar niet van).

Chipset is ook wel belangrijk en zal zo 'n beetje opgewarmd water krijgen, dus dat komt goed

Kan die reserator wel 3 componenten aan ? Of heb ik ergens over een extra radiator heengelezen ?

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Nee hoor, die Reserator heeft echt bizar veel koelcapaciteit, maak je maar geen zorgen :)

Als ik een zware game speel, dan wordt het ding slechts handwarm, dus de northbridge kan er makkelijke bij. Bovendien wordt het ook door Zalman ondersteund.

Maargoed, GPU als laatste. Dat komt slang-technisch ook wat beter uit :)

日本!🎌

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

_Thanatos_ schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 18:09:

Colan, heeft zo'n stekkerdoos een soort drempelwaarde voor wat "uit" betekent? Want als een PC uitstaat, vraagt hij nog altijd een paar watt voor de powerswitch en bijv WOL en USB devices...
de mijne wel (van de LIDL toen, staat nog wel in het Aanbiedingen topic)

[ Voor 3% gewijzigd door Colan op 07-07-2006 19:16 ]

Simplicity is de bom...

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 08:33
mn kammeraad heeft ook de reserator, en volgens mij zit er een boekje bij of iets dergelijks, waar ook instaat dat als je de reserator onder het niveau van je kast plaatst dat het water gewoon uit de slangen loopt, zo kun je ze makkelijk loskoppelen zonder iets te morsen. ook zitten er van die slange afklem dinkjes bij. dus dat alles moet geen probleem zijn lijkt me.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb geen slangklemmen kunnen vinden, en de connectors die in de reserator gaan, hebben een stop, dus de slangen lopen niet leeg. Maar het was uiteindelijk zo simpel: aan de ene kant de waterflow meter loshalen (omdat die eindconnectors met stop muurvast zitten) en aan de andere kant de stop indrukken om lucht erbij te laten. En met een beetje subtiele aanmoediging liep het systeem leeg :)

日本!🎌

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 08:33
wat vreemd mn kammeraad heeft de reserator 1 dus dan zal er voor de plus wel wat veranderd zijn.
Pagina: 1