Toon posts:

active partition kan niet aangezet worden voor sata2 disk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
een probleempje:
Ik ben niet in staat windows xp te installeren op een sata2 hitachi harddisk.
Mijn vorige installatie op een ata western digital disk, daar kan ik windows opnieuw op installeren.
Bij de installatie van windows zie ik voor de hitachi: not a valid windows partition.

Nu kan ik met FDISK wel de hitachi zien, en formatteren, alleen kan ik niet de primary partitie op de hitachi active zetten?! Er staat in dikgedrukte letters: active partition can only be set on disk 1 , en disk 1 is dus mijn western digital, de verkeerde disk dus! Op de western digital stond windows al eerder geinstalleerd, het enige wat ik heb gedaan is deze disc een logical drive gemaakt ipv een primary. Toch ben ik niet in staat windows op de hitachi te installeren, of deze schijf active te zetten. In windows setup krijg ik namelijk te zien:

not a valid windows partition

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 17:53 ]

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Koppel de Hitachi even af, installeer windows op de WD, daarna kan je de Hitachi weer aansluiten.

Dan staat Windows gelijk weer goed als C schijf op de WD.

[ Voor 24% gewijzigd door John2B op 07-07-2006 17:55 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Topicstarter
John2B schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 17:54:
Koppel de Hitachi even af, installeer windows op de WD, daarna kan je de Hitachi weer aansluiten.

Dan staat Windows gelijk weer goed als C schijf op de WD.
nee ik wil het liefst mijn os van mijn hitachi booten, omdat deze sneller is. Mijn hitachi is namelijk de schijf die ik niet active mag zetten, met de WD heb ik geen problemen...
ben aan het zoeken hoe ik de active partition van de WD op inactive kan zetten, dit zal helpen want volgens mij mag er maar 1 partitie active zijn...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 18:39 ]

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Dan doe je het toch andersom, koppel de WD af en installeer XP op de Hitachi, daarna WD terug eraan...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 17:28
Je drukt aan het begin van de XP setup wel even op F6 om je SATA2 controller te selecteren?

Vanuit FDISK zul je, vermoed ik, de SATA2 schijf niet kunnen benaderen omdat je controller driver tijdens het booten naar DOS niet wordt ingeladen.

[ Voor 46% gewijzigd door frickY op 07-07-2006 19:42 ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Hoe groot is die hitachi?Heb je je bios ge-update?Ik had ook een "not a valid operating system" toen ik mijn seagate 7200.10 320Gb probeerde te installeren, Bios update verholp dit ;) (was wel een Asus A8n Sli deluxe bordje maargoed het idee is hetzelfde)
Logical drive eraf pleuren trouwens, dat gaat niet werken.

[ Voor 8% gewijzigd door blobber op 08-07-2006 00:52 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Topicstarter
ik wou toch nog even de oplossing hier neerzetten,

De oplossing was inderdaad om alleen de SATA2 harddisk aan te sluiten, hem te formatteren en active te zetten. Daarna windows erop, en pas op het einde de oude harddisk aansluiten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Netjes dat je dat nog even vermeldt :)

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11-2025
Ik heb een vergelijkbaar probleem, met als variant dat ik de nieuwe schijf ook niet active krijg zonder andere schijven er in. De optie "set active" blijft grijs in partition magic.
Ik heb geen diskette station meer (althans, hij blijkt overleden te zijn, te lang onder het stof gelegen :P), dus ik kan niet booten.
Ik heb het ook nog geprobeerd via linux, maar daar ondersteund geen enkel programma deze optie lijkt het.

Ik heb op het moment geen enkele active schijf en windows boot eigenlijk zonder problemen met de oude ATA schijven er bij, maar dat is pas na 2 dagen werk, dus ik vertrouw het zo nog niet helemaal. Wat is de reden dat de optie stug grijs blijft, ook al boot windows vanaf de sata2 disk? (hij boot namenlijk ook met alle schijven er uit).
Pagina: 1