Toon posts:

Gainward 7800 GS+ , probleem !

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag heb ik de Gainward 7800 GS+ 512 mb AGP mogen ontvangen. Dit moest een verademing worden tegenover mijn "oude" radeon 9800 , maar tot nu toe wil het nog niet vlotten.

Het probleem is als volgt, ik heb de gainward geinstalleerd in mijn pc zoals het in de handleiding staat omschreven. de molex connectors aangesloten ( dit zijn er 2 die via een splitter worden aangesloten op de kaart zelf ) en deze 2 molex connectors zijn ook op aparte rails aangesloten in de PSU. De kaart zit goed in zijn agp slot.

Wat er nu gebeurd is nadat ik de oude ati drivers had verwijdert en nieuwe nvidia drivers via de meegeleverde cd van Gainward had geinstalleerd doet de PC zich helemaal uitschakelen als ik probeer de resolutie op maximaal te zetten of de kleuren op 32 bit zet. Nadat dit gebeurt is kom ik windows niet meer in en blijft de pc zichzelf afsluiten. De enigste manier om dan weer in windows te komen is via veilig modus de drivers van nvidia te verwijderen en de standaar windos driver te gebruiken.

Ik heb ook al geprobeert het probleem te verhelpen door de nieuwste driver van Nvidia zelf te downloaden maar dit mocht ook niet baten. Nu heb ik kort gebeld met Gainward en die zeiden dat het waarschijnlijk een conflict tussen de ati en nvidia drivers was. Oke dit klonk redelijk en dus heb ik windows xp helemaal opnieuw geinstalleerd ( geformateerd etc ) . Maar nadat ik de nvidia driver had geinstalleerd en bureaublad resolutie wilde opschroeven alweer hetzelfde liedje , mijn pc valt helemaal uit en ik moet de psu geheel uitschakelen voordat ik de pc weer kan aanzetten.

Nu lijkt me dit een software probleem maar hier toch een overzicht van m'n hardware:

Proc : amd64 3200+
mb : msi k8t neo
gfx : gainward 7800 GS+ 512 mb
geheugen : 1.5 gb pc3200
2 harde schijven etc
psu : tagan 480 watt ( met aparte vga kaart molex )
4 fans
dvd rom en dvd brander

Ik heb tevens geprobeert het moederbord naar standaard settings terug te zetten maar dit maakte totaal geen verschil. Míjn pc blijft dus zichzelf uitschakelen nadat ik de resolutie wijzig na het instaleren van de nvidia driver.
Het lijkt me geen probleem van m'n PSU omdat deze 480 watt is en volgens de handleidingen en verschillende reviews wat ik van de kaart gelezen heb toereikend moet zijn. Ook heb ik geprobeert de pc op te starten zonder de 4 fans aan te sluiten van de kast , maar dit maakte geen verschil.

Ik hoop dat iemand hier raad mee weet en tips heeft, en bij voorbaat excuses als dit niet in een apart topic behoort.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Heb je al verschillende versies van de ForceWare-drivers geprobeerd?

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:29
Kan zijn dat ik er overheen heb gelezen maar heb je al geprobeerd heel Windows eropnieuw opte zetten. Het kan wel met andere dirvers verwijderen maar is mij nog nooit goed gelukt... Zou even een reinstall doen als ik jou was.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:07
VerkerkSander schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 17:19:
Kan zijn dat ik er overheen heb gelezen maar heb je al geprobeerd heel Windows eropnieuw opte zetten. Het kan wel met andere dirvers verwijderen maar is mij nog nooit goed gelukt... Zou even een reinstall doen als ik jou was.
Offtopic, ja je hebt erover heen gelezen...

Verwijderd

Topicstarter
anton121 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 17:13:
Heb je al verschillende versies van de ForceWare-drivers geprobeerd?
Nee ik heb alleen de driver geprobeert die is meegelevert met de kaart en de nieuwste driver van nvidia zelf. Nu ben ik op wat sites wezen speuren en het blijkt dat de kaarten niet goed werken met agp 2.0 mainboards , nu is de MSI k8t neo waarover ik beschik agp 3.0 dus zou dit ook geen probleem mogen zijn. Toch ga ik zometeen de nieuweste bios erop zetten wie weet dat dit helpt.

Ook zal ik de forceware drivers proberen ( ff speuren naar een linkje van deze ) en bericht geven of ze gewerkt hebben. Verdere suggesties zijn zeer welkom ;(

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
forceware zijn te vinden op www.nvidia.com
oudere staan ook op www.guru3d.com

lijkt wel of je irq conflicten hebt ofzo. Kun je checken op wel irq je videokaart zit en welke nog meer gebruikt worden door deze.

Al getracht je systeem te starten met alle kaarten eruit behalve je videokaart ?

Lijkt me zeker geen voeding probleem. Krijg je een blauw scherm met irq_not_equal_or_less oid ?

[ Voor 68% gewijzigd door Viper® op 07-07-2006 17:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Viper_74 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 17:36:
forceware zijn te vinden op www.nvidia.com
oudere staan ook op www.guru3d.com

lijkt wel of je irq conflicten hebt ofzo. Kun je checken op wel irq je videokaart zit en welke nog meer gebruikt worden door deze.

Al getracht je systeem te starten met alle kaarten eruit behalve je videokaart ?

Lijkt me zeker geen voeding probleem. Krijg je een blauw scherm met irq_not_equal_or_less oid ?
Een blauw scherm met irq_not_equal_or_less oid krijg ik niet, mijn pc springt uit en ik moet m'n psu vervolgens helemaal uitschakelen ( schakelaartje achterkant van de psu ) voordat ik de pc weer kan opstarten.

Heb net de irq's gecontroleerd en er een screenshot van gemaakt :

Afbeeldingslocatie: http://img260.imageshack.us/img260/6199/irq9mp.jpg
Zoals je kunt zien is de irq van de vga kaart niet bezet. Ik heb nu tevens mijn bios geupdate en 2 andere drivers geprobeert maar het wil nog steeds niet baten :( begin toch te twijfelen of de vga kaart wel in orde is.

Op hoop van zegen ga ik nu de nieuwste beta van forceware proberen 91.33.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 19:14 ]

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
kan je hem niet testen in een andere pc? probeer dat is en kijken of het werkt...

http://specs.tweak.to/15535

Verwijderd

Topicstarter
Heb net de nieuwste beta driver van forceware geprobeert maar zodra ik de resolutie doe wijzigen schakelde de pc zich weer geheel uit. Ik wijzig dus de resolutie waardoor het beeldscherm schakelt, en tijdens dit "schakelen" van het beeldscherm valt me pc dus totaal uit. Er zijn nog een paar kleine dingen die me opvallen die jullie messchien wat zeggen.

Wanneer de pc is uitgevallen blijft de power led en hd led om de 5 sec aan uit knipperen.....tevens geeft de monitor kort de melding no monitor singal detected, voordat de pc uitvalt. Tijdens dit knipperen van de led is er geen mogelijkheid om de pc opnieuw op te starten en moet ik de psu dus geheel uitschakelen, zoals ik al eerder heb aangegeven.

Wat ik nog niet vermeld had is dat mijn monitor een Benq FP202W is, en bij de laatste 2 pogingen viel op dat de pc uitvalt als ik widescreen resoluties selecteer. De monitor wordt trouwens wel correct herkend door windows en zou ook geen oorzaak mogen wezen voor het uitvallen van m'n pc.

Het uitproberen van de kaart op een andere pc gaat niet echt lukken omdat ik thuis voor de rest alleen over oudere pc's beschik . Ik hoop dat iemand weet wat het knipperen van de power led betekent of messchien nog andere suggesties heeft. Bedankt voor jullie reacties zover _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 19:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik ben een stap in de goede richting denk ik. Heb opgezocht wat het knipperen van de power led inhoudt en in het handleiding boekje van het moederbord staat :

If the power LED on the front panel flashes every two seconds, this signal tells you that one of the power connection has been protected.

Nu heb ik dus een Tagan voeding 480 watt. op de 12 volt lijn zit 28 A. Op de voeding zit aangesloten :

dvd lezer
dvd brander
floppy drive
mainboard
digitale temperatuur meter front
2 tl lampen ( die kleine casemod dingen subeam ofzoiets )
2 harde schijven
4 case fans
vga kaart met 2 aparte molexen

Nu heb ik beide dvd drives en 2 fans van de voeding afgekoppelt en de 2 tl lampen staan helemaal niet aan , maar toch blijft ie uitslaan als de resolutie of beeldkwaliteit wordt versteld.

Zijn er messchien nog andere manieren om te proberen of mijn psu het niet redt, want als ik de fora's zo lees moet een +25 A 12 v voeding het toch wel trekken.....

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Die Tagan voeding heeft achter bij de aan/uit schakelaar nog een extra switch om hem op "split" of "combined" mode te zetten. Check nog even waar die op staat, en wijzig die instelling eens.

Ik begrijp alleen niet wat je bedoeld met die 2 molex connectoren die via een splitter zijn aangesloten? Met die Tagan zou je die niet nodig hebben en gebruik je direct die aparte voedingslijn met de vierkante connector (daar heb je er twee van).

[ Voor 43% gewijzigd door Chrasher op 07-07-2006 21:19 ]

PSN-id: Chrasher

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:46

Bever!

3

Chrasher schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 21:11:
Die Tagan voeding heeft achter bij de aan/uit schakelaar nog een extra switch om hem op "split" of "combined" mode te zetten. Check nog even waar die op staat, en wijzig die instelling eens.

Ik begrijp alleen niet wat je bedoeld met die 2 molex connectoren die via een splitter zijn aangesloten? Met die Tagan zou je die niet nodig hebben en gebruik je direct die aparte voedingslijn met de vierkante connector (daar heb je er twee van).
dat is alleen bij de nieuwere tagans zo, bij mn ouwe 480w zat dat er niet op iig.
De voeding zou trouwens adequaat moeten zijn, heb een stuk zwaardere rig met een x1900xtx erop werkend gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Chrasher schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 21:11:

Ik heb al een iets oudere tagan voeding, bij mijn voeding is ook niet een extra switch die hem in split of combined mode zet. Tevens beschikt deze voeding over 1 H.D.D / VGA power cable en die is gewoon molex.

En de splitter die bij de gainward kaart zit heeft aan 1 kant de vierkante stekker die jij bedoelt, die op de vga kaart zelf wordt aangesloten en vanuit daar wordt hij gesplit naar 2 gewone molex aansluitingen. Wat ik me nu afvraag is moet ik daadwerkelijk beide molex connectors aansluiten zoals ik al altijd deed of zou de kaart ook met 1 connector voldoen?

Mijn excuses voor de vele vragen maar ik kom niet verder, heb zojuist alles losgekoppelt alleen het broodnodige aangesloten , maar nog steeds valt de pc uit met dezelfde power melding.

Ook is de gainward handleiding niet duidelijk of ik nu wel of niet beide molex connectors moet aansluiten , en omdat het logisch lijkt dat dit wel moet ( waarom maken ze er anders 2 op de splitter?) heb ik ook nog niet geprobeert de kaart met 1 molex aan te sluiten. Messchien dat ik hem hiermee beschadig?

• k1n9_n01z3
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

maar de voltlijnen van je voeding zijn wel goed ? en heb je ook al niet oficieele nvidia drivers geprobeert ? (bijv. NGO)

Steam Inventaris
Big Pimpin' here @ G.o.T.

Verwijderd

Topicstarter
Had een topic op het msi forum geplaatst en daar kreeg ik te horen dat 12 v met 28 A met dit systeem tegen het randje was. Met dit advies op handen ben ik naar de pc boer gegaan en heb ik een Be Quiet_Dark power pro 530 watt gekocht.

En voor zover ik tot nu toe kan beoordelen loopt alles nu perfect ! Deze voeding beschikt over 35 A op de 12 V rail met aparte pci-e aansluitingen en dit blijkt dus te helpen _/-\o_ wat me nu nog rest is ermee gamen en hopen dat hij hierbij niet uitslaat ( ben toch nog een beetje argwanend ).

In ieder geval, bedankt voor jullie reacties :*)

Verwijderd

Toch vreemd moet ik zeggen. Ik heb namelijk ook een Tagan 480 watter, en die draait een heel stuk zwaarder systeem; Een dual Xeon 3,06 met 4 gig geheugen etc. En daarin draait mijn Gainward GS+ prima, ook als alles (dus de Gainward en de CPU's) @ full load draaien, bij lekkere zware benches bijvoorbeeld, of een 3DMark06 run, terwijl mijn Folding@Home clienten ook nog draaien (dat schiet qua score overigens niet op :P).

Mgoed, je probleem is opgelost :)

Fijne kaart hoor die Gainward GS+. Deze kaart bewijst prima dat de praatjes dat "de AGP geen zware kaarten kunnen trekken" niet waar zijn :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2006 10:23 ]

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07 11:50

SG

SG surft naar info hardewaren

Wow heb ook net m'n 7800GS+ ingebouwed. Met die splitter had ik dus ook de bestaande voeding kunnen gebruiken 'n enermax 431Watt. Zou het moeten doen 400 requiered minimaal.

Maar had 'n Coolmaster True power 550 en 'n raptoxx 500 klaar liggen.
Die 550 er in gedaan en hij doet het.

Beter voor zekerheid gaan. :)

[ Voor 10% gewijzigd door SG op 09-07-2006 20:02 ]

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Verwijderd

Mooi dat het is opgelost!

Maar nu even een off-topic vraagje:

Ik heb zelf een Tagan 580W voeding, en heb deze momenteel op Combined staan. Is dit goed, of doe ik er beter aan om hem op Split te zetten. Het manual word ik niet echt veel wijzer van.

Mijn specs:

MSI K9N SLI Platinum AM2
AMD Athlon 64 3800+ AM2 (OC 2650mhz)
MSI Geforce 7900GTX (OC 675/1700)
Maxtor 250gb 7200rpm S-ATA 2
Kingston 2 x 1024 DDR2 667 memory
Benq Dvd brander
1 Neon buisje
3 system fans

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Heb hier ook een Tagan (TG480) en als je de handleiding in het Engels leest dan is "combined" de standaard instelling en "split" de workaround.

Maar sla je nu een aantal bladzijden verder en leest de Duitse versie dan is "split" de standaard en "combiniert" voor het oplossen van problemen. ???? :? 8)7

Heb hem hier zelf op "combined" staan omdat ik de Engelse vertaling meestal geloofwaardiger vind. O-) Maar Tagan is een Duits merk, dus wie weet is de Duitse vertaling de beste instelling. :D
Ach ja, zolang het werkt vind ik het best.

edit:
Oh ja, ik heb hier ook een Gainward Bliss 7800 GS+ (zodat ik nog een beetje on-topic ben).
:P

[ Voor 6% gewijzigd door Chrasher op 09-07-2006 20:40 ]

PSN-id: Chrasher

Pagina: 1