Toon posts:

Met Cat6 geen verbinding?

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn thuisnetwerk bestaat uit een Samsung-modem (Versatel ADSL2+) die via Cat5e een paar kamers verderop aangesloten is op mijn computer. Ter voorbereiding 'op de toekomst' heb ik de Cat5e vandaag vervangen voor Cat6-kabel. Sindsdien heb ik geen verbinding meer...

De stekkers tot tweemaal toe opnieuw erop gezet en juiste kleurvolgorde geverifieerd met de oude bekabeling (bruin, bruinwit, groen, groenwit, blauw, blauwwit, oranje, oranjewit). Toch gebeurt er weinig. Mijn modem geeft aan dat de kabel correct is aangesloten (lampje gaat branden) maar mijn computer en mijn laptop geven even heel kort het symbooltje voor ip-adres zoeken en vervolgens onmiddelijk (binnen 1 seconde) dat de netwerkkabel niet aangesloten is. Eenmaal in de zoveel tijd zoekt hij heel even opnieuw, zonder succes.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen, wat ik foutdoe of is Cat6 dan blijkbaar gewoon niet geschikt???

Verwijderd

Je gebruikt in ieder geval de verkeerde volgorde van de kleurtjes:

1: oranje
2: oranje/wit
3: groen
4: blauw/wit
5: blauw
6: groen/wit
7: bruin
8: bruin/wit

Verwijderd

Is je volgorde wel goed ? moet er geen twist in zitten ?

bruin, witbruin, groen, wit-blauw, blauw, wit-groen, oranje, wit-oranje ?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Inderdaad, verkeerde kleurtjes volgorde, en verder snap ik sowieso niet waarom je een situatie die schijnbaar prima werkte overhoop gaat halen om je voor te bereiden op de toekomst 8)7

Cat5e is geschikt voor snelheden tot 1 gbit, waarom ga je dan in 's hemelsnaam Cat6 gebruiken tussen je modem en je pc waar een snelheid van maximaal 20mbit gehaald kan worden.

Zoals het aloude spreekwoord luidt: never change a winning team ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Voor de gigabit verbinding (CAT6) zijn beide kanten verschillend gekleurd.
Zie ook de networking FAQ.

Ik weet niet of het verder nog een verschil maakt, maar de kleuren liggen wel in volgorde van CAT5(e) 100 mbit. Ik zou dus verder niet weten wat de fout is. :( Sorry.
Edit: En dan lees ik nog verkeerd ook. Van de middelste vier draden doen de kleuren inderdaad abba patroon.

[ Voor 17% gewijzigd door frankvdtillaart op 07-07-2006 16:04 ]

Happy Blessings <3

Verwijderd

RedSoniq schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 16:02:
Voor de gigabit verbinding (CAT6) zijn beide kanten verschillend gekleurd.
Zie ook de networking FAQ.
Dat is alleen het geval bij cross-cables. Bij een crosscable voor gigabit (cat6) zijn, naast pin 1,2 en 3,6, ook pin 4,5 en 7,8 omgedraaid. Bij een crosscable voor non-gigabit ethernet (cat5 of cat5e) zijn alleen de pinnen 1,2 en 3,6 omgedraaid.

Zie ook de networking FAQ :P

(Dat ook pin 4,5 en 7,8 omgedraaid zitten bij cat6 cross-cables merk je niet als je de kabel gewoon op 100 Mbit gebruikt. Voor 100 Mbit worden namelijk alleen pinnen 1,2 en 3,6 gebruikt.)
Ik weet niet of het verder nog een verschil maakt, maar de kleuren liggen wel in volgorde van CAT5(e) 100 mbit. Ik zou dus verder niet weten wat de fout is. :( Sorry.
Edit: En dan lees ik nog verkeerd ook. Van de middelste vier draden doen de kleuren inderdaad abba patroon.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 16:11 ]

Pagina: 1