Toon posts:

WinXp bootable cd maken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bij de aankoop van mijn laptop (Acer aspire) heb ik geen windows-cd bijgekregen, enkel recovery cd's. Deze werken goed, maar toch is het ook handig om windows apart te hebben op cd-rom in het geval de recovery cd's niet meer zouden werken. (door verandering van partities enzo).
Ik heb hier al talloze interessante topics doorgelezen, maar ik kom niet echt tot een conclusie.

Door hier wat rond te neuzen heb ik ontdekt dat de volledige windows installatiebestanden op mijn harde schijf staan, namelijk in de dir i386.
Nu is mijn vraag: is het voldoende om deze map op een cd-rom te branden en zo een bootable winxp te hebben?Maw gewoon de bootvolgorde in de bois omdraaien (cd-rom, hd), mijn zelfgebakken cd erin en installeren maar? Is het dan ook mogelijk de drivers die op de recovery cd's staan op die winxp cd te zetten zodat ik bij een herinstallatie alles bij de hand heb?

De reden waarom ik dit wil is dat ik wil beginnen experimenteren met linux en daar dus partities moet voor bijmaken wat de recovery cd's in de war kan brengen en ik wil toch kunnen terugvallen op iet wat ik ken.

PS: het is een legale versie want de licence key plakt onder mijn laptop ;)

Alvast bedankt

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-03 11:06
Je kan een eigen windows CD maken door de OPK te downloaden bij Microsoft.
Met deze kit kan je een complete bootable windows CD maken.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 15:46:
PS: het is een legale versie want de licence key plakt onder mijn laptop ;)

Alvast bedankt
Dan zou ik eerst eens op zoek gaan naar een versie die je licentie sleutel die onder je laptop plakt accepteerd. Ik heb zelf nog geen versie van Windows gevonden die deze sleutel accepteerde.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Gunner schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 16:46:
[...]

Dan zou ik eerst eens op zoek gaan naar een versie die je licentie sleutel die onder je laptop plakt accepteerd. Ik heb zelf nog geen versie van Windows gevonden die deze sleutel accepteerde.
wat zou dan de bedoeling van deze key zijn? Die kleeft daar toch niet voor niets denk ik?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 16:51:
[...]

wat zou dan de bedoeling van deze key zijn? Die kleeft daar toch niet voor niets denk ik?
Deze sleutel op de bijbehordende sticket met hologram etc is niets meer dan een bewijs dat je een licentie hebt. Microsoft geeft verder geen ondersteuning op OEM licenties en je zal dan bij je leverancier aan moeten kloppen.

In dit geval Acer, en die zal je zeggen om de restore cd te gebruiken, waar een OEM sleutel van hun inzit.

[ Voor 34% gewijzigd door Gunner op 07-07-2006 16:56 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Gunner schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 16:55:
[...]

Deze sleutel op de bijbehordende sticket met hologram etc is niets meer dan een bewijs dat je een licentie hebt. Microsoft geeft verder geen ondersteuning op OEM licenties en je zal dan bij je leverancier aan moeten kloppen.

In dit geval Acer, en die zal je zeggen om de restore cd te gebruiken, waar een OEM sleutel van hun inzit.
Je hebt inderdaad gelijk. Ik heb als test even winnt32.msi gedraaid, daar wordt om de licence key gevraagd, ik vul de key in dat staat op het stickertje en... niet de juiste.

Heb dan de key genomen uit OOBEINFO.INI en daarmee doet ie het wel. Maar nu is mijn probleem nog niet opgelost om een winxp cd te maken...

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-03 14:06
ik zou als ik jou was nlite downloaden en die gebruiken voor een bootable cd
als je nlite hebt geinstalleerd en dan opstart vraagt ie om de map waar de i386 inzit nou dan zou ik die map die jou zegt gebruiken en de rest wijst eigenlijk voor zich bij het programmatje.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip!

Ik heb nu nog 2 kleine vraagjes.
Ik zal eerst een schets geven van de indeling van mijn harde schijf:

C: 27GB (FAT32) de windowspartitie
D: 10GB (FAT32) nu nog een volle partitie die ik nog moet formateren en daar zou linux op moeten
E: 8MB (FAT) die gebruikt wordt door acer voor de recovery cd's

Indien ik nu de D partitie formateer, kan ik daar dan direct linux op installeren of moet ik er nog iets "speciaals" mee doen?

Indien ik de partities nu wijzig (alleen de D partitie, niet de C en E, vermits er nog een /boot en swap partitie moeten gemaakt worden), kan ik dan de recovery cd's nog gebruiken met de achterliggende gedachte dat de recovery cd's alleen maar de C partitie herstellen maar niet de andere partities aanraakt?

Graag een antwoord op deze essentiële vragen voor ik mij aan linux waag :)

Alvast bedankt!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-03 14:09

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Acer gebruikt op alle notebooks een verborgen partitie waar de recovery software op staat. Tenzij je zelf bijvoorbeeld Windows XP er op installeert, zal dit niet fout gaan.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Pagina: 1