Toon posts:

[MySQL 5.0] Kiezen tussen InnoDB - MyISAM

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik werk met een grote database die een paar tabellen van grote omvang bevatten (tot 130 MB). Nu is de storage engine hiervoor MyISAM. Nu heb ik een stukje gelezen over InnoDB en dit lijkt me interessanter: Zo kunnen er foreing key constraints aangelegd worden en ik kan ook commit en rollback gebruiken, wat ook zeer handig is voor me. Nu weet ik niet of er andere nadelen zijn bij het gebruik van InnoDB ten opzichte van MyISAM. Zo nee, ga ik voor InnoDB.

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
MyISAM heeft Full-index search ondersteuning d8 ik.

En op grotere databasees is innoDB erg traag.

Portfolio

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-02 16:25
Volgens mij was / is het zo dat MyISAM wat sneller is dan InnoDB, maar zolang de performance goed genoeg is zou ik voor InnoDB kiezen.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik trouwens bij MyISAM ook commit en rollback gebruiken dan?

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-02 20:01
Je kunt alle mogelijkheden van alle storage engine's van MySQL hier bekijken. Bijvoorbeeld de restricties van InnoDB.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

130MB is niet groot hoor :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 22:50

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Volgens mij ondersteunen MyISAM DB's in versie 5.0 inderdaad geen Foreign Keys. Dat is volgens mij pas vanaf 5.1 beschikbaar gesteld voor dat DB type.

Voor de rest zou ik de genoemde links door Sybr_E-N even doornemen, dan moet je er wel uitkomen :) Het is echt afhankelijk van de toepassing. Daarnaast vind ik 130 mb voor thuisgebruik wél groot, echter op m'n werk is dat weer een kleintje. Het moge duidelijk zijn dat 'groot' afhankelijk is van de toepassing van de DB, nietwaar? ;)

Als je dus van plan bent veel full text searches te gebruiken ben je beter af met MyISAM, maar anders zou InnoDB nog wel eens een optie kunnen zijn vanwege de extra functionaliteit. Afhankelijk dus van de toepassing kan InnoDB wel iets langzamer zijn dan MyISAM, maar dat geldt evengoed andersom.

[ Voor 34% gewijzigd door Cloud op 07-07-2006 14:50 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat ik niet even kan testen of elke query nu supertraag gaat. Maar ik kan dus wel proberen met een InnoDB engine aan de slag te gaan?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-02 16:25
Tuurlijk. Het switchen tussen storage engines is in MySQL met een simplel ALTER TABLE statement zo gebeurd, en je kan ook probleemloos weer terug switchen.
code:
1
ALTER TABLE blaat ENGINE = InnoDB;

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 14:50:
Tuurlijk. Het switchen tussen storage engines is in MySQL met een simplel ALTER TABLE statement zo gebeurd, en je kan ook probleemloos weer terug switchen.
code:
1
ALTER TABLE blaat ENGINE = InnoDB;
Warning: Do not convert MySQL system tables in the mysql database from MyISAM to InnoDB tables! This is an unsupported operation. If you do this, MySQL does not restart until you restore the old system tables from a backup or re-generate them with the mysql_install_db script.

Nee, dit is niet aan te raden lees ik

• Shadowman
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 14:53:
[...]

Warning: Do not convert MySQL system tables in the mysql database from MyISAM to InnoDB tables! This is an unsupported operation. If you do this, MySQL does not restart until you restore the old system tables from a backup or re-generate them with the mysql_install_db script.

Nee, dit is niet aan te raden lees ik
waarom niet?

Het gaat daar om de tabellen in de mysql-database, niet om de tabellen in je eigen database.
Pagina: 1