[Excel] Formule in kolom vervangen door andere formule

Pagina: 1
Acties:
  • 388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Lieden :)

Ik heb hier een Excel sheet, met in 1 van de kolommen een formule. Deze staat niet in alle velden van de kolom, en de velden waar hij niet in staat zijn leeg of bevatten een andere formule. De formule waar het mij nu om gaat is vrij simpel, namelijk:
code:
1
=O20-Q20-R20

Dit zou veranderd moeten worden in:
code:
1
=O20-Q20

Kortom: er moet de waarde van 1 veld minder afgetrokken worden. Ik heb het al met zoeken en vervangen geprobeer, het zoeken werkt op zich, alleen bij het vervangen gaat excel de mist in omdat ie over zijn formules begint te zeuren.
Aangezien het over 1 kolom gaat en het ruim 500 velden zijn die ik anders handmatig aan moet passen, denk ik dat het makkelijker moet kunnen.
Macro's valt voor mij helaas af, heb ik ook geen ervaring in en in het kader van de tool bovenop Excel waar de sheet in gemaakt is kan ik dat ook niet zomaar zonder risico gebruiken. Evenwel wordt alle Excel functionaliteit ondersteund.
Wie weet raad? :)

[ Voor 158% gewijzigd door Lustucru op 07-07-2006 14:20 . Reden: domme prutser die edit ipv quote ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:23
(eventueel eerst een hulpkolom met een indexcijfer)
Sorteren (alle kolommen) op kolom met formules (als dit niet werkt: maak de kolom eerst opmaaktype tekst, dan sorteert'ie op de "="), in eerste cel met formule de goede typen, slepen totaan de laatste en de sortering weer normaliseren (evt. met indexkolom)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

[...] omdat ie over zijn formules begint te zeuren.[...]

Helder! Als Excel begint te zeuren begrijp ik meteen welke melding je krijgt. ;)

Ik neem aan dat die formules niet allemaal naar exact dezelfde velden verwijzen anders zou zoek en vervang geen enkel probleem moeten opleveren. Geef even duidelijk aan waarin de te wijzigen formules overeenkomen en waarin ze afwijken. Omdat je in zekere zin de bestaande formule moet ontleden zou VBA toch het handigste zijn; anders maak je een hulpkolom die je naderhand over de bestaande kolom terugkopieert.

edit:
Oops. Knopjes |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Lustucru op 07-07-2006 14:21 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
@Hierboven: My bad, ben niet zo'n office gebruiker, en het is dat ik het ivm die tool moet ondersteunen anders kwam ik helemaal niet in Excel, laat staat in formules. Dus foutmeldingen voor mij zijn sowieso al niet helder. Desalwelteplus loop ik lang genoeg hier mee dat ik me eigenlijk had moeten realiseren dat iedere melding anders is en ik die dus had moeten geven |:(

Maar ik heb het inmiddels toch maar handmatig gedaan (zat wat spoed achter ;) Bij deze toch nog iedereen bedankt voor het meedenken

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

in het geval dat je in de formule het laatste argument wil laten wegvallen, en het gaat altijd om de r-kolom, en de verwijzing naar kolom r komt niet in de andere formules voor, kan je eenvoudig met vervangen dit wissen. zoeken op -R?, -R??, -R??? en vervangen door niets. maar goed je hebt het al handmatig gedaan ondertussen.