Toon posts:

WinXP boot niet meer - schijf ontoegankelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een oud/defect moederbord (MSI K7T Turbo) een nieuwe (Axper XP-k7S748) gekocht voor een wat ouder systeem (AMD Athlon 1000 Mhz). Echter, na het vervangen krijg ik Windows niet meer werkend; deze gaat 'hangen' (BSOD) nadat het spash-screen van XP verschijnt (dit alles op HD1, om het zo maar even te noemen).

De foutmelding welke hierbij getoont wordt is: 0x0000007B (INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE). Uiteraard gekeken naar andere componenten (nieuw geheugen) en kaarten, maar dit leek het probleem niet te zijn. Vervolgens andere HD (HD2) erin geplaatst waar al een standaard XP installatie op stond welke ook met het vorige (MSI) moederbord werkte. Ook hier dezelfde fout. Hierna ben ik mij gaan realiseren dat WinXP zelf wel veranderingen in hardwareconfiguraties kan detecteren, maar dat het verschil in chips/controllers (VIA bij MSI, en SiS bij Axper) wel eerst correct dient te zijn (denk ik?!) om sowieso met de nieuwe IDE-controller (SiS) de HD te kunnen uitlezen.

Vervolgens voor de zekerheid op HD2 op het systeem met het nieuwe mobo nieuwe installatie van WinXP erop gezet, welke vervolgens wel werkte. Ondertussen ook met een van de hier genoemde tools via opstartdiskette toegang kunnen krijgen tot HD1 (dus geen defecten). Ik kan wanneer ik boot met HD2 nu tevens ook wel toegang krijgen tot de inhoud van HD1 wanneer deze is aangesloten (m.u.v. ge-encrypte bestanden).

Echter, mijn vraag is nu of ik doordat ik wel toegang kan krijgen tot HD1 (via andere XP installatie van HD2) toch automatisch, danwel handmatig drivers e.d. kan instellen op HD1 om met deze toch weer te kunnen booten (zonder opnieuw WinXP te hoeven installeren). Zoekresultaten hiervoor heb ik echter niet kunnen vinden, maar realiseer mij dan ook achteraf dat het wisselen van mobo met verschillende chips vrij naief gedacht was (ik ga er tenminste vanuit dat dat nog steeds de oorzaak is).

Reacties en/of tips mbt dit 'onhandige' probleem stel ik op prijs (dus ook of mijn bevindingen op gebied van VIA/SiS ergens op slaan).

Nymo.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Lijkt me echt praktisch onmogelijk. Het zijn natuurlijk niet alleen files die gekopieerd worden tijdens chipset driver installaties, maar ook veel register settings.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Ik zat zelf te denken aan twee dingen:
  • HD1 in de Bios opnieuw instellen en bootprotectie tijdelijk uitzetten
  • HD1 is destijds beveiligd via 'encrypting' (via de door MSI meegeleverde USB stick)
Het lijkt me wel dat je Windows bestanden kunt kopiëren naar HD1 maar dat dit verder geen gevolgen zal hebben bij het opstarten van HD1. Persoonlijk zou ik liever XP gewoon over HD1 heen plaatsen - iets wat jij niet wilt - en de dan 'vermiste' libraries eventueel opnieuw registreren via REGSVR32.

Verwijderd

Topicstarter
Beiden dan voor reactie alvast.

Gunner, dat realiseer ik mij inderdaad; vandaar ook mijn vraag of dit ook op een andere (niet huidige HD2) configuratie ingesteld kon worden/geinstalleerd, maar klinkt inderdaad niet echt realistisch.
Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 12:27:
Ik zat zelf te denken aan twee dingen:
  • HD1 in de Bios opnieuw instellen en bootprotectie tijdelijk uitzetten
  • HD1 is destijds beveiligd via 'encrypting' (via de door MSI meegeleverde USB stick)
Het lijkt me wel dat je Windows bestanden kunt kopiëren naar HD1 maar dat dit verder geen gevolgen zal hebben bij het opstarten van HD1. Persoonlijk zou ik liever XP gewoon over HD1 heen plaatsen - iets wat jij niet wilt - en de dan 'vermiste' libraries eventueel opnieuw registreren via REGSVR32.
Met BIOS opnieuw instellen en bootprotectie tijdelijk uitzetten zie ik eerlijkgezegd niet zo snel wat je bedoelt (de opties dus) en de encryptie welke ik in mijn eerdere uitleg bedoelde betrof de NTFS-encryptie welke ik op sommige bestanden/mappen heb toegepast.

Daarnaast geef ik ZEER de voorkeur om het geheel zo draaiende te houden met de huidige configuratie van HD1, maar als het niet anders blijkt te kunnen, ben ik wel op een nieuwe installatie aangewezen inderdaad. Wanneer ik dat doe, zie ik overigens niet in welke vermiste libraries ik zou moeten registreren (ik bedoel; de installatie op HD2 verliep verder ook goed en het lijkt mij dat bij de installatie verder de noodzakelijke bestanden worden geinstalleerd en geregistreerd), of ik begrijp jou misschien verkeerd.

--- edit

Wellicht overbodig om te melden, maar het werken in veilige modus werkt dus ook niet; is er een andere mogelijkheid om (wellicht enkel voor het opstarten) toch met de juiste (door windows/of andere tool) drivers te kunnen booten, is welke modus dan ook, om deze nieuwe drivers te laten detecteren/installeren?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 12:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een wijziging in scenario: ik kan de schijf (HD1) nog wel booten op een ouder (PIII 500Mhz) systeem! Kan ik met de drivers welke ik op CD meegeleverd heb gekregen bij het nieuwe mobo de schijf vast kunnen 'voorbereiden' op het nieuwe mobo door ze op het oude (500Mhz) systeem te installeren (event. naast de bestaande; ik weet niet of dit dan als standaard ingesteld wordt, of dat dit bij het booten pas automatisch gedetecteerd wordt)?... of zorg ik er daarmee juist voor dat ik de schijf op geen van beide manieren meer kan booten?

Andere optie welke ik in gedachte had, is meer (microsoft) generieke drivers installeren voor degene welke nu als VIA staan geinstalleerd, zodat WinXP hier op beide systemen mee om zou kunnen gaan. Uiteraard weet ik niet of dat, of mijn vorige optie te simpel gedacht zijn.

Tips zijn welkom :) alvast bedankt

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 14:04 ]

• devils_own
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-02-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 14:03:
Misschien een wijziging in scenario: ik kan de schijf (HD1) nog wel booten op een ouder (PIII 500Mhz) systeem! Kan ik met de drivers welke ik op CD meegeleverd heb gekregen bij het nieuwe mobo de schijf vast kunnen 'voorbereiden' op het nieuwe mobo door ze op het oude (500Mhz) systeem te installeren (event. naast de bestaande; ik weet niet of dit dan als standaard ingesteld wordt, of dat dit bij het booten pas automatisch gedetecteerd wordt)?... of zorg ik er daarmee juist voor dat ik de schijf op geen van beide manieren meer kan booten?

Andere optie welke ik in gedachte had, is meer (microsoft) generieke drivers installeren voor degene welke nu als VIA staan geinstalleerd, zodat WinXP hier op beide systemen mee om zou kunnen gaan. Uiteraard weet ik niet of dat, of mijn vorige optie te simpel gedacht zijn.

Tips zijn welkom :) alvast bedankt
Waarom voer je geen repair uit? Dan laat XP je huidige installatie intakt maar repareert de missende onderdelen. Dit heb ik ook eens gedaan met een moederbord wissel. Dus van Windows xp booten en laten doorlopen en dan niet voor nieuwe instalatie maar voor repair kiezen

[ Voor 3% gewijzigd door devils_own op 07-07-2006 16:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
devils_own schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 16:21:
[...]

Waarom voer je geen repair uit? Dan laat XP je huidige installatie intakt maar repareert de missende onderdelen. Dit heb ik ook eens gedaan met een moederbord wissel. Dus van Windows xp booten en laten doorlopen en dan niet voor nieuwe instalatie maar voor repair kiezen
Daar heb ik wel (even) aan gedacht (ook nav andere topics hier), maar dacht eerlijkgezegd dat dit enkel het systeem repareerde tot en met het laatste goede punt (qua systeemherstel) en daar dan (dus) ook de verkeerde (VIA) drivers voor zou gaan gebruiken. Ik ga nu echter kijken in hoeverre XP mij daarbij opties geeft welke jij noemt, en dus in hoeverre deze daarbij kan helpen.

Toch al bedankt ;)

--- edit

Maar het blijft nog wel de vraag of het moederbord dat jij destijds gewisseld hebt, ook een andere chipset was; van VIA naar VIA wisselen geeft uiteraard niet in zoverre de problemen welke nu wel optreden bij VIA --> SiS...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 16:51 ]

Verwijderd

wat je ook kan proberen is de oude drivers te uninstallen (hd1 aangesloten op p3 500) en dan de schijf in je nieuwe systeem hangen. Of je kanop de p3-500 een Systeemherstel doen naar de eerste dag dat windows erop werd gezet?
Geen flauw idee of het werkt, maar je kan het natuurlijk proberen...
Zelf zou ik echt gewoon een nieuwe schone installatie doen. Dan weet je, als er zich problemen voordoen, dat het niet aan de oude Windows ligt. Of is het een legale windows xp installatie en heb je de key niet meer?
Dit is trouwens meer een Windows Clients topic...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 16:52:
wat je ook kan proberen is de oude drivers te uninstallen (hd1 aangesloten op p3 500) en dan de schijf in je nieuwe systeem hangen. Of je kanop de p3-500 een Systeemherstel doen naar de eerste dag dat windows erop werd gezet?
Geen flauw idee of het werkt, maar je kan het natuurlijk proberen...
Zelf zou ik echt gewoon een nieuwe schone installatie doen. Dan weet je, als er zich problemen voordoen, dat het niet aan de oude Windows ligt. Of is het een legale windows xp installatie en heb je de key niet meer?
Dit is trouwens meer een Windows Clients topic...
Ook bedankt voor je advies, ik hou er zeker rekening mee! Ik vrees alleen dat als de drivers uninstall, dat dat (zoals nu ook het probleem speelt) pas IN windows de nieuwe drivers gedetecteerd/geinstalleerd kunnen worden (heb geen DOS-programmatuur). Dat systeemherstel kan ik nu sowieso maken (en ga ik ook doen) en hoop dat wat devils_own of jij zegt gaat werken; als dat niet lukt probeer ik zeker jouw eerste optie.

Een schone installatie heeft in principe ook mijn voorkeur, maar ik heb door drukte niet al mijn zaakjes zo mooi gescheiden kunnen houden (data/progs/winxp) dus dat is een optie die ik liever niet gebruik, om straks niet (alsnog) meer werk te hebben met alle handelingen welke daarbij komen kijken (ja dat heb ik inderdaad aan mezelf te danken). Legale XP en key heb ik zowaar ;)

Het is door het gevolg van het probleem wellicht meer een Windows CLients topic geworden; de oorzaak ligt echter nog steeds bij de drivers/controllers welke nodig zijn voor dit mobo/IDE.

Verwijderd

Topicstarter
devils_own schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 16:21:
[...]

Ik denk dat jij met repair een andere repair bedoelt dan ik voor ogen heb: bij XP installatie CD bij de keuze tot (R)epair of nieuwe installatie, krijg ik bij repair enkel een reparatie/herstel console te zien waar bepaalde zaken ingesteld kunnen worden; ik zie in de opties welke daar beschikbaar zijn geen mogelijkheden tot daadwerkelijke reparatie van windows door zichzelf.

Mogelijk dat jij het automatische systeemherstel bedoelt aan het begin van de setup (F2)??? ... je hebt daarvoor o.a. een zelfgemaakte diskette van windows voor nodig. Als dat niet de optie is wat je bedoelt, zou je dan kunnen aangeven wat/welke optie het dan is waarmee je het systeem kunt herstellen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 18:29 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je moet de drivers van je IDE controllers even aanpassen, hier de standaard (Microsoft) IDE drivers installeren. Dan in je nieuwe PC hangen, dat zou de truuk moeten doen. Het gaat iig alleen maar om IDE drivers, hier loopt hij op vast.

[ Voor 22% gewijzigd door smvs op 07-07-2006 20:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
smvs, mijn dank is zeer groot _/-\o_ dit was dus de oplossing waar ik naar zocht. Ik had alleen al zo lang geen problemen/nieuwe hardware gehad dat ik de optie om zelf te selecteren bijna over het hoofd had gezien zoals ik noemde bij mijn eerdere reply voor een meer generieke driver |:( want het werkt nu dus gewoon weer goed en ook op het nieuwe mobo (stond op het punt de boel er opnieuw op te gaan zetten)! Thanks a lot ;)

Voor de volledigheid (en voor de zielen welke dezelfde fout als ik bijna maken):
- In configuratiescherm --> Systeem --> Hardware --> Apparaatbeheer
- Onder IDE ATA/ATAPI-controllers --> VIA PCI-IDE Controller (Eigenschappen)
- Stuurprogramma --> Stuurprogramma bijwerken
(--> Niet laten bijwerken, maar is eigen keus)
- Zelf kiezen... --> optie Niet zoeken... kiezen --> kies Standard Dual Channel PCI IDE Controller
Drivers laten installeren en opnieuw pc laten starten en werkt nu met beide controllers; het kan zijn dat je wel eerst nog een keer op het oude systeem moet booten/starten om ook IN WinXP de drivers te laten toepassen, net zoals (andere) nieuwe hardware pas in WinXP zelf gedetecteerd wordt.

Dat het de IDE-controller zou zijn had ik na enige tijd ook door ;) maar het bleef daarnaast nog wel de vraag of ook de andere (VIA-specifieke!) drivers ook nog problemen zouden kunnen geven ivm/bij het updaten, maar deze worden gelukkig binnen WinXP gedetecteerd en ingesteld voor de overeenkomstige SiS-componenten, en vormen geen belemmering voor het booten.

De rest ook bedankt voor hun gedachten in deze kwestie, ik kan nu weer een enigszins rustig weekend tegemoed gaan. :P
Pagina: 1