[dual monitor] wat te doen...

Pagina: 1
Acties:

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Beste Tweakers,

Ik ben redelijk actief op dit forum, echter bezoek ik voornamelijk het fotografie gedeelte. Ik heb nu echter een vraag die niet direct met fotografie te maken heeft en waar ik na even rondzoeken op dit forum geen passend antwoord op kon vinden. Vandaar dat ik een nieuw topic heb geopend.

Ik zal als eerste mijn werksituatie uitleggen. Tot voor kort werkte ik met twee 15 inch monitoren op één videokaart. Dat werkte redelijk goed, echter ik was niet helemaal tevreden over de kleurweergave van de monitoren. Vandaar dat ik een nieuwe monitor heb gekocht. Omdat (goede) 15 inch monitoren niet te vinden zijn, ben ik beland bij een 19 inch monitor. Maar nu wil ik één van mijn oude 15 inch monitoren blijven gebruiken, naast de 19 inch monitor, maar dan in portrait stand.

En daar komt het probleem. Met de grafische kaart die ik nu heb (een ATI Radeon 9600) kan ik niet één monitor in landscape en één monitor in portrait stand zetten. Wat kan ik nu het beste doen? Mijn huidige grafische kaart vervangen en een nieuwe kopen die dat wel ondersteund (als dat kan) of een extra grafische kaart kopen?
In tegenstelling tot wat gezegd wordt in het sticky onderwerp boven aan dit deel van het forum heb ik geen kaart nodig met een goede 3D performance. Ik gebruik mijn computer 'slechts' voor het bewerken van foto's en daarvoor zijn de eisen voor een grafische kaart - naar ik altijd dacht - een stuk lager dan voor bijvoorbeeld videobewerking of computerspellen.
Wat kan ik nu het beste doen, of uit welke mogelijkheden kan ik kiezen? Mijn huidige grafische kaart zit in het enige AGP slot op mijn moederboard, vrije PCI sloten zijn er nog voldoende. beide monitor ondersteunen zowel DVI als VGA, maar ik zou wel graag één van de monitor als VGA monitor gebruiken, omdat ik mbv een KVM switch ook mijn laptop regelmatig aan een monitor koppel.
Bij voorkeur koop ik - natuurlijk, ook ik ben een nederlander ;) - geen dure kaart, ook omdat dat volgens mij niet echt nodig is. Mocht dat toch nodig blijken te zijn, dan hoor ik dat graag. Maar het liefst hoor ik natuurlijk een goedkope, pasklare oplossing.

Een tweede probleem is, dat de Pivot software, die het ooit wel deed op mijn computer, maar die ik na een herinstallatie niet meer heb geïnstalleerd omdat ik het toch niet nodig had, mijn computer doet vastlopen. Maar wellicht kan ik die vraag beter ergens anders stellen, of zijn er ook grafische kaarten die protraitstand hardware matig ondersteunen?

Bij voorbaat dank.

• Mushjkin
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-02 16:50
Ik denk dat de keuse geheel aan je zelf is.

Keuze 1. je koopt er een 19" bij. en ik vermoed dat je dit op den duur toch wel gaat doen.
keuze 2. je koopt er een pci vga kaartje bij die zijn er nog wel voor een € of 50,-
keuze 3. je benaderd de fabrikant van diverse kaarten of hun kaarten ook Portraitstand ondersteunen
in de door jouw gewenste opstelling.

(\__/)

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
Als het goed is zit in de nieuwste drivers voor je kaart de ATI Rotation feature.

• lateef
bedankt voor de reactie.

wat betreft keuze 1; op het moment heb ik geen 1000 euro (er voor) over om een tweede monitor te kopen. daarnaast is de tweede monitor alleen voor de 'knopjes' en dergelijke, dus daar heb ik niet zo'n grote monitor voor nodig.

keuze 2 voldoet gewoon, dat klinkt iig wel aantrekkelijk.

keuze 3 is ook een optie inderdaad, maar ik dacht, ik probeer het eerst hier.

• lateef
pEeDy16 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 10:55:
Als het goed is zit in de nieuwste drivers voor je kaart de ATI Rotation feature.
bedankt, is dat de driver die ik hier vind?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ikzelf heb ook twee monitoren, waarvan eentje wel in partrait en eendje gewoon op landscape staat.
Het was altijd een heel gedoe om dit goed werkend te krijgen, maar met de nieuwste drivers kan je heel gemakkelijk de monitoren apart draaien. Dit is echter wel met een nVidia kaart.
Volgens mij heeft het ook ermee te maken hoe je de dual-setup hebt ingesteld, op dualview kan je per monitor resolutie e.d. instellen, en bij vertical span kan je dat niet (hoe deze opties bij Ati heten kan ik je niet zeggen).

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-07 19:42
Dit moet gewoon kunnen lijkt me. Het is immers een driver-feature en niet die van de videokaart. Ik heb een x800 xl en die heeft gewoon aparte instellingen voor elk scherm zodat ik eentje in portrait kan zetten en de ander op landscape kan houden. Ik zou dus eerst proberen om je drivers te udpaten.

• Mushjkin
lateef schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 10:57:
bedankt voor de reactie.

wat betreft keuze 1; op het moment heb ik geen 1000 euro (er voor) over om een tweede monitor te kopen. daarnaast is de tweede monitor alleen voor de 'knopjes' en dergelijke, dus daar heb ik niet zo'n grote monitor voor nodig.

keuze 2 voldoet gewoon, dat klinkt iig wel aantrekkelijk.

keuze 3 is ook een optie inderdaad, maar ik dacht, ik probeer het eerst hier.
realiseer je wel dat de mods hier van je verwachtten dat je zelf eerst zoekt.
je bevindingen meld in je topic en dan pas met je vraag komt

(\__/)

• lateef
Mushjkin schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 11:24:
realiseer je wel dat de mods hier van je verwachtten dat je zelf eerst zoekt.
na bijna 900 berichten op GoT denk ik dat ik toch wel ongeveer weet wat er hier verwacht wordt. ik had ook gezocht op dit forum, maar kon niets vinden.

maar alle anderen bedankt, de driver update was inderdaad voldoende! werktbijzonder prettig zo. nogmaals bedankt!

• Mushjkin
lateef schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 12:11:
[...]
na bijna 900 berichten op GoT denk ik dat ik toch wel ongeveer weet wat er hier verwacht wordt. ik had ook gezocht op dit forum, maar kon niets vinden.

maar alle anderen bedankt, de driver update was inderdaad voldoende! werktbijzonder prettig zo. nogmaals bedankt!
mijn opmerking was even ter info,...
no offence verder.
ik kon uit je topic niet opmaken dat je al 900 berichten verder bent.

(\__/)

Pagina: 1