Ik zit met een probleem, waar ik even geen oplossing voor weet. Ik heb er vaker mee gezeten en wil er nu toch echt eens een oplossing (desnoods een workaround) voor. Liefst zou ik ook willen begrijpen waarom dit fout gaat.
Ik heb een 3 kolom layout welke ik met behulp van CSS vorm. De linker en rechter kolom laat ik floaten naast de middelste kolom. Dit gaat goed. Nu heb ik elementen in de middelste kolom zitten, die soms ook naast elkaar floaten. Het daarop volgende element moet echter onder de bovenste komen. Dat doe ik door te clearen. (clear: both;). Dit geeft een probleem, omdat de elementen daardoor onder de linker en de rechter kolom komen (op dezelfde hoogte als de onderkant).
Ik heb een zo simpel mogelijk voorbeeld gemaakt wat mijn probleem illustreert. (IE gaat niet goed met de floats en in het voorbeeld het ik geen rekening met IE gehouden, dus even in Firefox (of een andere browser
) kijken graag).
De pagina is hier te bekijken.
Als iemand een oplossing en eventueel een uitleg heeft, dan graag. Ik heb al gezocht, maar ik kon niet echt iets vinden dat er op leek.
Ik heb een 3 kolom layout welke ik met behulp van CSS vorm. De linker en rechter kolom laat ik floaten naast de middelste kolom. Dit gaat goed. Nu heb ik elementen in de middelste kolom zitten, die soms ook naast elkaar floaten. Het daarop volgende element moet echter onder de bovenste komen. Dat doe ik door te clearen. (clear: both;). Dit geeft een probleem, omdat de elementen daardoor onder de linker en de rechter kolom komen (op dezelfde hoogte als de onderkant).
Ik heb een zo simpel mogelijk voorbeeld gemaakt wat mijn probleem illustreert. (IE gaat niet goed met de floats en in het voorbeeld het ik geen rekening met IE gehouden, dus even in Firefox (of een andere browser
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
| <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> <html> <head> <title>Float test</title> <style type="text/css"> div#container { width: 800px; border: 1px solid black; } div#left { float: left; width: 200px; border: 1px solid red; } div#right { float: right; width: 200px; border: 1px solid blue; } div#center { margin: 0 202px 0 202px; border: 1px solid green; } div.item { border: 1px solid orange; } div.text { border: 1px solid yellow; } div.image { float: right; border: 1px solid purple; } div.clear { clear: both; } </style> </head> <body> <div id="container"> <div id="left"> Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Proin nibh. Phasellus fermentum bibendum velit. Curabitur facilisis. Quisque vitae libero ut ante sollicitudin nonummy. Nullam id metus vel dui feugiat blandit. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Nulla egestas felis sit amet lorem. Aenean posuere massa sed erat. Fusce porttitor erat eget metus. Vivamus ac nunc. </div> <div id="right"> Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Proin nibh. Phasellus fermentum bibendum velit. Curabitur facilisis. Quisque vitae libero ut ante sollicitudin nonummy. Nullam id metus vel dui feugiat blandit. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Nulla egestas felis sit amet lorem. Aenean posuere massa sed erat. Fusce porttitor erat eget metus. Vivamus ac nunc. </div> <div id="center"> <div class="item"> <div class="image"> [img]"http://www.google.nl/images/firefox/fox1.gif"/> </div> <div[/img] Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Proin nibh. Phasellus fermentum bibendum velit. </div> <div class="clear"></div> </div> <div class="item"> <div class="image"> [img]"http://www.google.nl/images/firefox/fox1.gif"/> </div> <div[/img] Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Proin nibh. Phasellus fermentum bibendum velit. </div> <div class="clear"></div> </div> <div class="item"> <div class="image"> [img]"http://www.google.nl/images/firefox/fox1.gif"/> </div> <div[/img] Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Proin nibh. Phasellus fermentum bibendum velit. </div> <div class="clear"></div> </div> </div> </div> </body> </html> |
De pagina is hier te bekijken.
Als iemand een oplossing en eventueel een uitleg heeft, dan graag. Ik heb al gezocht, maar ik kon niet echt iets vinden dat er op leek.
[ Voor 10% gewijzigd door Michali op 07-07-2006 10:27 ]