mobo vervangen PC boot niet

Pagina: 1
Acties:

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
ik heb een SBS server draaien met daarin een MSI 915P Neo2-F moederbord.
dit moederbord vertoont nogal problemen en moet dus vervangen worden.
(PC loopt vast en kan na reset geen HDD vinden, na koude start weer wel. + soms na het booten werkt de onboard LAN kaart niet)

ik heb dus een nieuw moederbord besteld zodat deze er direct in kan.
dit is bijna hetzelfde moederbord namelijk: MSI 915P Neo2-F v2.0.

mijn ervaring is dat je dit gewoon kan wisselen en daarna wat drivers installeerd en dan draaid de installatie weer. (mits natuurlijk dezelfde chipset anders krijg je blauwe schermen :))
moederbord vervangen en boot van HDD en kreeg netjes Windows Server logo te zien. alleen het grijze balkje dat zou moeten bewegen komt niet in beeld, en de PC boot ook niet verder.
veilige modus kan ook niet opgestart worden.
volgens mij zit de PC niet vast, omdat de Num-Lock knop nog wel reageerd en het lampje aan en uit kan schakelen.

na het terugplaatsen van het oude moederbord start de PC weer op. en ik heb geprobeerd alle IDE controlers te verwijderen + USB poorten.
na shutdown nieuwe moederbord er weer in, maar dit had helaas geen effect.
daarna van de intel site de nieuwste chipset drivers gedownload en geinstalleerd, maar dit had helaas ook geen effect.

mijn vraag is natuurlijk hoe ik het moederbord kan vervangen zonder Windows opnieuw te moeten installeren.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Windows repair?

Instagram / YouTube

• dude88
  • Niet online
vergeten te vermelden :o

ik heb met het nieuwe moederbord in de PC ook een installatie gestart en windows laten repareren.
na het bestanden kopieeren start de PC opnieuw op en boot daarna van HDD.
toen bleef de PC ook weer hangen bij het logo, zonder grijs balkje.
daarna oude mobo terug geplaatsen en deze kon de setup wel voorzetten.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 16:01

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik weet niet hoe lang je de server hebt laten staan, maar ik heb 't ook wel 'ns meegemaakt dat 't 'n half uur kan duren eer ie daar doorheen komt. Ik vermoed omdat ie toch 'andere hardware' detecteert en gaat installeren... Dus als je dat nog niet geprobeert hebt... Laat 'm 'n tijd staan.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Verwijderd

Toen ik laatst mijn mobo had vervangen omdat de oude de geest had gegeven moest ik windows opnieuw installeren (+ format C (= boot partitie)). Had ergens in een FAQ gelezen dat als je een nieuw mobo in je kast hangt dat windows dat niet zo prettig vind, dat je met de juiste drivers wel vooruit kon maar dat je dan met een "vuile" windows rondliep.

Ohwja en controleer of al die kleine prielstekkers goed zitten (HDD LED, PLED, POWER, RESET, etc), dat wil ook nog wel eens problemen geven als je die er niet goed in zet, vooral de HDD LED (dan kan je mobo je HDD niet vinden).

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 11:18 ]

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 11:17:
Toen ik laatst mijn mobo had vervangen omdat de oude de geest had gegeven moest ik windows opnieuw installeren (+ format C (= boot partitie)). Had ergens in een FAQ gelezen dat als je een nieuw mobo in je kast hangt dat windows dat niet zo prettig vind, dat je met de juiste drivers wel vooruit kon maar dat je dan met een "vuile" windows rondliep.

Ohwja en controleer of al die kleine prielstekkers goed zitten (HDD LED, PLED, POWER, RESET, etc), dat wil ook nog wel eens problemen geven als je die er niet goed in zet, vooral de HDD LED (dan kan je mobo je HDD niet vinden).
Dat je pc je HD niet kan vinden is echt bull, dat connectortje is voor je HDD LED om je ledje dus te kunnen laten knipperen als er HDD activiteit is. Om je HDD te vinden moet je heb aansluiten met stroom en een IDE* kabel (*put in type)

Dit verkeer gaat meer op in het geval van een ander mobo. In het geval van een zelfde chipset doe ik nooit een herinstall want dat draaid prima (voorbeeld bij zusje draaid al 3 jaar naar vervaning).

Desalniettemin is het wel aan te raden ,zeker voor je SBS, om even een clean install te doen, maarja dat gaat tijd kosten.

Het lijkt alsof dit één rivisie hoger is ? Flash hem anders een terug naar 1.0 en probeer het dan.

[ Voor 17% gewijzigd door Herby op 07-07-2006 11:38 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:51

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 11:17:
Wat een onzin. Dat betekent dus dat alle moederborden die ik hier heb gehad uitzonderingsgevallen zijn? Sowieso zei de TS al dat de HD wel gedetecteerd werd.

• dude88
  • Niet online
magic_nl schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 10:39:
Ik weet niet hoe lang je de server hebt laten staan, maar ik heb 't ook wel 'ns meegemaakt dat 't 'n half uur kan duren eer ie daar doorheen komt. Ik vermoed omdat ie toch 'andere hardware' detecteert en gaat installeren... Dus als je dat nog niet geprobeert hebt... Laat 'm 'n tijd staan.
dat had ik ook al bedacht, daarom heb ik hem al 5 a 10 min aan laten staan (ook naar veilige modus)
overigens was er totaal geen schijfactiviteit, anders had ik wel meer geduld gehad.
langer dan een half uur nog niet gepobeerd.

@HerbyNL
uiteraard zaten de LED's goed ;) mijn ervaring is ook dat dit niet voor problemen zorgt.
het is volgens mij 1 revisie hoger, het oude bord is 10B (1.0B lees ik dan maar :))
het nieuwe mobo is wel wat kleiner. de oude is een mobo op volle grote. de nieuwe is een stukje smaller. (kleur is ook anders :+ )

de rede dat ik een herinstal wil voorkomen is omdat een bedrijf hun software erop heeft gezet, hiermee zijn ze er lang mee bezig geweest... (ja hun eigen software ja...)

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Nieuw mobo=nieuwe windows (uitgezonder bij identieke chipset)

Ga niet repareren, dat duurt lang en het resultaat is doorgaans suboptimaal.

Dus sla alle relevante data op op een andere partitie.

Formateer C:\ en installeer windows overnieuw. Ik snap je bedenkingen wel maar ik vrees dat er weinig anders opzit. Je kan ook die progs backuppen en daarna kopieren naar C:. Nadeel is dat ze dan niet in de registry staan en daardoor werkt ook niet altijd alles. Ik heb dat een keer gedaan bij starcraft. Ik was mijn codes kwijt en kon dus geen reinstall doen. Het werkte echter wel prima hij dacht alleen altijd als ik de CD er instopte dat ik moest installeren. Maar met een snelkoppeling op de desktop kon ik het gewoon spelen.

Specs

• dude88
  • Niet online
wat zijn de mogelijkheden met backup functie van windows (systemstate e.d.?)

kan ik hiermee een backup maken van het systeem en met een nieuwe installatie alles programma's direct terug zetten?
als er namelijk zoiets bestaat op een nieuwe installatie dat zou wel erg helpen :)

volgens mij is de backup funtie van SBS stuk uitgebreider als die van XP Pro

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:51
Volgens mij kun je alleen je instellingen backupen & terug zetten met de Windows backup oplossingen.
Pagina: 1