[XP Home] netwerkshare benaderen op XP Prof

Pagina: 1
Acties:

• saxion
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08-2023
Hallo,

sinds gisteren heb ik een nieuwe acer 5612 laptop. Op deze laptop is XP home geinstalleerd en deze laptop maakt wireless verbinding met Asus wl500g router. Op deze router is ook een XP proffesional desktop aangesloten welke shares heeft. Voorheen had ik altijd een laptop met XP proff. en deze kon probleemloos verbinding maken met mijn XP prof desktop.

Het probleem is dat ik mijn XP prof desktop wel kan vinden bij het zoeken naar computers/werkgroepen. Alleen als ik dubbelklip op mijn XP prof desktop geeft hij de melding dat machtigingen niet goed zijn.
-Windows firewall heb ik uitgeschakeld.
- Windows bestanden en printers delen voor Microsoft netwerken staan aan.
-Het is wel mogelijk om vanaf XP prof desktop te pingen naar XP home laptop.
-Het is niet mogelijk om vanaf XP home te pingen naar XP proff.

Ik kom er niet uit..

check de homepage button> ICT portal: techtuts.host.sk

• saxion
Heeft iemand een idee?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je kan niet naar een share verbinden als je een account zonder password hebt, je account username en password zijn wel bekend op de machine waar je de shares probeert te benaderen?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• saxion
Gunner schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 12:04:
Je kan niet naar een share verbinden als je een account zonder password hebt, je account username en password zijn wel bekend op de machine waar je de shares probeert te benaderen?
ik heb op de WIN XP proff. computer waar ik de heb staan de toegangrechten voor Iedereen gegeven. Beide machines hebben geen password voor de account. Is dit nodig?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Zorg dat beide gebruikers op beide machines bekend zijn, en een wachtwoord hebben.

Dan gaat het meestal goed.

In je TS geef je aan verschillende dingen geprobeerd te hebben, maar niets daarvan had te maken met je foutmelding, de machtigingen.
Volgens mij staat er zelfs een stukje over in de FAQ, en er zijn al erg veel topics hierover geweest ;)

Abort, Retry, Quake ???

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

saxion schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 13:05:
Beide machines hebben geen password voor de account. Is dit nodig?
Ja! Anders kom je de hele share niet op! Security enzo! Maar dat had ik ook al in m'n vorige post min of meer gezegd? :?

Als je naar je XP Pro machine wil connecten en je logt in op je home machine met username en wachtwoord "klaasje" moet je ook op je Pro machine deze combinatie hebben aangemaakt als lokale gebruiker.
Remote users cannot authenticate by using an account that has a blank password. This authentication is configured separately.
offtopic:
Het is Professional, niet Proff.

[ Voor 61% gewijzigd door Gunner op 07-07-2006 13:54 ]

• saxion
Gunner schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 13:50:
[...]

Ja! Anders kom je de hele share niet op! Security enzo! Maar dat had ik ook al in m'n vorige post min of meer gezegd? :?

Als je naar je XP Pro machine wil connecten en je logt in op je home machine met username en wachtwoord "klaasje" moet je ook op je Pro machine deze combinatie hebben aangemaakt als lokale gebruiker.

[...]

offtopic:
Het is Professional, niet Proff.
Ok duidelijk, deze antwoorden kunnen natuurlijk ook op een gewone manier worden gezegd. Het is niet nodig om de username/password op te geven op host als IEDEREEN als rechten zijn toege voegd. Dus jouw antwoord klopt niet helemaal volgens mij.

• aZuL2001
Daar heb je gelijk in, alleen is het niet zo slim om standaard "iedereen" die rechten te geven.

Abort, Retry, Quake ???

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

saxion schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 14:19:
Ok duidelijk, deze antwoorden kunnen natuurlijk ook op een gewone manier worden gezegd. Het is niet nodig om de username/password op te geven op host als IEDEREEN als rechten zijn toege voegd. Dus jouw antwoord klopt niet helemaal volgens mij.
Ik baseer mijn antwoord op een recente ervaring. 2 XP Pro machines waarvan iemand met een leeg password op een share wou. Kreeg foutmeling. Toen een willekeurig password op het account gezet op de ene XP Pro machine en ook overgenomen op die andere machine en toen kon het ineens wel.

• saxion
aZuL2001 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 14:29:
Daar heb je gelijk in, alleen is het niet zo slim om standaard "iedereen" die rechten te geven.
ok, dat is ook wel zo maar omdat ik achter een router met firewall zit en het gaat om 2 computers is dit de eenvoudigste oplossing.

• aZuL2001
Euh, laptop, mobiel, zou zo maar eens op een andere lokatie gebruikt kunnen worden.
En dan heb je niets aan jouw router/firewall.

Net zo goed als je iemand met een laptop op bezoek krijgt.
Niet doen (uitgebreide filesharing rechten aan "iedereen" uitdelen) lijkt me veel verstandiger.

Als iemand iets van jouw pc nodig heeft zou je de standaard gedeelde documenten share kunnen gebruiken
Voor bijv een printer kan de groep "iedereen" handig zijn.

Verder niet. (imho)

Abort, Retry, Quake ???

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

saxion schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 14:19:
Dus jouw antwoord klopt niet helemaal volgens mij.
Ik wil hier even op terug komen. Heb even twee XP machines in VM ware gemaakt.

Allebei XP Pro (dat jij één home machine hebt maakt niet uit)
NTFS partitie met share
Gebruiker met leeg password op beide machines bekend

Als ik dus van de ene machine wil connecten naar de andere krijg ik deze melding

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1396fdb0fb8d3fe7a790e61bebe173dc/full.jpg

Wat schetst mijn verbazing als ik een wachtwoord ga instellen op beide machines? Ik kom op de share.

Duidelijk genoeg?

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 07-07-2006 14:55 ]

• saxion
Gunner schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 14:51:
[...]

Ik wil hier even op terug komen. Heb even twee XP machines in VM ware gemaakt.

Allebei XP Pro (dat jij één home machine hebt maakt niet uit)
NTFS partitie met share
Gebruiker met leeg password op beide machines bekend

Als ik dus van de ene machine wil connecten naar de andere krijg ik deze melding

[afbeelding]

Wat schetst mijn verbazing als ik een wachtwoord ga instellen op beide machines? Ik kom op de share.

Duidelijk genoeg?
Ok bedankt voor je bestede tijd alvast. Ik begrijp dat het nu zo werkt bij jou, maar heb je hetzelfde scherm ook als je gaat zoeken naar andere pc in netwerk via netwerklocaties. En vervolgens de andere PC waar de share op staat wil verkennen? Als ik iedereen heb toegevoegd als machtiging zou het toch niet uit mogen maken? Ik kan je oplossing op dit moment niet uitvoeren omdat ik op mijn werk zit maar ik krijg in ieder geval geen dergelijke melding als jou.

Maar als basis; wat heb je nodig om verbinding te maken met een share op XP PC?

[ Voor 3% gewijzigd door saxion op 07-07-2006 15:00 ]

• aZuL2001
saxion schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 14:58:
[...]
Maar als basis; wat heb je nodig om verbinding te maken met een share op XP PC?
De ingebouwde help van XP.

Sorry hoor, maar dit is zo basis, dat je dit zelf of zou moeten weten, of in de (zeer uitgebreide FAQ's hier) zelf opgezocht zou moeten hebben.

Je krijgt de goede info aangereikt, met argumantatie waarom het zo zou moeten, je denkt dat het "beter" kan (is niet erg, daardoor leer je) en dan kom je met zo een basic vraag aanzetten.

[ Voor 27% gewijzigd door aZuL2001 op 07-07-2006 15:09 ]

Abort, Retry, Quake ???

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
-rechter muisknop op de share
-eigenschappen -> tabblad beveiligen
-toevoegen -> Username en password van XP home user
-T&OK
-reboot prof systeem (voor de zekerheid)

Indien mogelijk 'eenvoudige bestandsdeling' uitzetten, niet zo best bedacht in Redmond

Geen Ping, wel Pong

• saxion
aZuL2001 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 15:07:
[...]

De ingebouwde help van XP.

Sorry hoor, maar dit is zo basis, dat je dit zelf of zou moeten weten, of in de (zeer uitgebreide FAQ's hier) zelf opgezocht zou moeten hebben.

Je krijgt de goede info aangereikt, met argumantatie waarom het zo zou moeten, je denkt dat het "beter" kan (is niet erg, daardoor leer je) en dan kom je met zo een basic vraag aanzetten.
Ik bedoel hiermee even duidelijk te maken wat er nodig is, het kan natuurlijk dat ik iets over het hoofd zie op dit moment. Ik wil even structureel mijn "probleem" oplossen. Dit vraag ik ook WIN XP home wel minder netwerk functionaliteit heeft dan XP Prof.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

pong schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 15:14:
Indien mogelijk 'eenvoudige bestandsdeling' uitzetten, niet zo best bedacht in Redmond
Dat moet in mijn optiek sowiezo, MS denkt het eenvoudiger te maken, maar voor de mensen die er langer mee werken wordt het slechts moeilijker.
saxion schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 15:16:
Ik bedoel hiermee even duidelijk te maken wat er nodig is, het kan natuurlijk dat ik iets over het hoofd zie op dit moment. Ik wil even structureel mijn "probleem" oplossen. Dit vraag ik ook WIN XP home wel minder netwerk functionaliteit heeft dan XP Prof.
Dat valt wel mee. Op het gebied van bestands deling is er iig geen verschil.

[ Voor 41% gewijzigd door Gunner op 07-07-2006 15:18 ]

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Het grootste verschil zit 'm in het feit dat een Prof. systeem in een netwerk met domein controller gehangen kan worden en wat geavanceerde backupfuncties heeft.

Geen Ping, wel Pong

• aZuL2001
saxion schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 15:16:
[...]
Ik wil even structureel mijn "probleem" oplossen.
Da's mooi, maar het is hier niet een kwestie van drop mijn probleem en even wachten tot men het voor mij opgelost heeft.

Zelf (echt)moeite doen is wel een vereiste eigenlijk.

Abort, Retry, Quake ???

• saxion
aZuL2001 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 15:24:
[...]

Da's mooi, maar het is hier niet een kwestie van drop mijn probleem en even wachten tot men het voor mij opgelost heeft.

Zelf (echt)moeite doen is wel een vereiste eigenlijk.
Als je verder geen bijdrage levert in dit gesprek hoef je verder niks te zeggen:

Tweakers Policy; Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).

• saxion
pong schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 15:23:
Het grootste verschil zit 'm in het feit dat een Prof. systeem in een netwerk met domein controller gehangen kan worden en wat geavanceerde backupfuncties heeft.
Ok dus ik begrijp dat het met benaderen van netwerkshares verder geen problemen moet geven. Dat is duidelijk. Bedankt.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

saxion schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 15:30:
[...]

Als je verder geen bijdrage levert in dit gesprek hoef je verder niks te zeggen:

Tweakers Policy; Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
Ook Tweakers policy
Het is hier geen helpdesk. We verwachten dan ook dat je voordat je hier komt zelf moeite doet, en op het forum duidelijk kenbaar maakt wat je zelf hebt gedaan, wat je wilt bereiken en wat je daarin tegenhoudt.

Mocht je een topic openen, maak je probleem dan duidelijk middels een goede topictitel en openingsreactie. Als je reageert op een topic, doe dit dan constructief en duidelijk. Een geintje moet kunnen, maar moet niet een heel topic gaan beheersen. Het is overigens al helemaal niet de bedoeling dat je hier de boel even flink op stelten komt zetten.

Lijkt Gathering of Tweakers een beetje te hoog gegrepen: BeginnersWeb is een prima alternatief en legt niet zulke hoge eisen als Gathering of Tweakers. Een prima opstapje naar GoT dus.
Voor de rest denk ik dat wel allemaal genoeg info hebben gegeven om je probleem zelf te kunnen oplossen. Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 07-07-2006 16:03 ]

• saxion
ik krijg de melding bij het benaderen van de shares op XP prof. PC:
"\\NaamComputer\c is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. ..."

Pagina: 1