Drivers nodig voor een draadloos toetsenbord muis?

Pagina: 1
Acties:
  • 363 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07 19:31
Beste,

Een ogenschijnlijk simpele vraag maar een lastige voor leveranciers. Ik zoek een draadloos toetsenbord + muis die zonder drivers gewoon werken onder windows 2000.

Het geval wil dat dit toetsenbord universeel uitwisselbaar moet zijn tussen verschillende PC's waarop geen additionele drivers geinstalleerd mogen worden.

Ik heb werkelijk geen idee of je voor zo'n keyboard en muis een driver moet installeren? Een gewoon toetsenbord en muis werkt zonder drivers.

Kan er hier iemand (uit ervaring) zeggen of dit een standaard iets is?

Mijn oog was gevallen op de Desktop Logitech Cordless Delux optical

Afbeeldingslocatie: http://img.clubic.com/photo/00036124.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hier heb je geen drivers voor nodig. Wordt gewoon herkend. :)
Net zoals een gewoon USB keyboard of muis. Het enige verschil is dat er geen draadje tussen keyboard/muis en PC zit. Wel tussen ontvanger en PC. Maar da's dus USB.

[ Voor 58% gewijzigd door Microkid op 07-07-2006 08:21 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:00
Dat lijkt me toch vrij voor de hand liggend, de meeste draadloze toetsenborden en muizen hebben een bijbehorende ontvanger waar gewoon een usb en/of ps/2 aanlsuiting zit die je in de pc drukt. De computer ziet ze dus als een normale apparaten, en heeft dus geen andere drivers nodig dan een bedrade apparatuur. Hoogstens dat je om gebruik te maken van extra software kan installeren. Dit geldt dus niet voor apparaten die via bluetooth werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 12:03
geen drivers nodig. Enkel als je de extra multimedia toetsen wil gebruiken. En een aantal standaard knoppen daarvan, zoals volume, en eject-cd enzo, die werken zelfs zonder driver ook al. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn logitech set(jes) worden gewoon herkend, de enige reden waarvoor je de software nodig hebt van de fabrikant is voor de MultiMedia e.a knoppen. Scrollwheel werkt tegenwoordig ook zonder extra drivers.

edit:
echo :p

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 17:39

Croga

The Unreasonable Man

Hoewel mijn bovenstaande confreres gelijk hebben in het feit dat de drivers van de fabrikant zelf over het algemeen niet nodig zijn, zijn er voor alle USB devices wel degelijk drivers nodig. Deze drivers zitten echter over het algemeen al standaard bij Windows 2000 ingebakken.

Je merkt het echter wel doordat de eerste keer het toetsenbord aansluiten een kleine wachttijd tot gevolg heeft waarin Windows de juiste drivers activeert. Dit kan enkele seconden duren.

Daarnaast zijn de meeste multimedia knoppen ondertussen ook standaard ondersteund (in Windows XP in ieder geval). Alle knoppen op mijn Microsoft Natural Keyboard (de "oude", de 4000 en de 2000) worden standaard ondersteund zonder extra software. Ook de Logitech varianten hebben dit tegenwoordig.

Zelfs de extra knoppen op mijn Logitech G5 en G6 muizen worden standaard ondersteund (back, forward, volume knoppen) met uitzondering van de Mail en IM knoppen op de G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07 19:31
Jongens bedankt voor jullie snelle reacties. Het leek me ook wel sterk , echter zit er standaard inderdaad overal een cd met software meegeleverd. Wat deze software precies inhoud staat er niet bij. Het vermoeden dat dit dus drivers o.i.d. waren besloot mij deze vraag te stellen.

Aangezien ik zelf geen ervaring heb met wireless keyboards (ik prefereer een draadje eraan) had ik geen pasklaar antwoord voor deze vraag :) ..

Bedankt waarde tweakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even toevoeging aan de post van Croga - niet alleen USB devices hebben drivers nodig, *alle* devices hebben drivers nodig, ook toetsenborden met PS/2 of DIN connectoren - maar goed, die zitten net zo goed ingebakken als de USB HID-drivers die je voor USB nodig hebt.

Precies hoe zwaar dit weegt hangt af van hoe strak de permissions zijn op deze bakken. Als er geen additionele drivers geinstalleerd mogen worden, maar wel reeds in de install geleverde gewisseld mogen worden, heb je met zowat geen enkele nu op de markt zijnde toetsenbord of muis (al dan niet bedraad) een probleem. Als daarentegen ook dat niet gaat, dus dat het *echt* dezelfde moet blijven, dan is het eigenlijk vrij simpel:

Pak een USB-versie van dit bord met de meegeleverde USB->PS/2 verloopstuk. Als je komt op een PC met een USB-keyboard, dan met USB inpluggen, kom je op een geval met PS/2 keyboard, dan met verloopstuk inpluggen (uiteraard niet als bak aanstaat, PS/2 is niet hot-pluggable) :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1