Toon posts:

[XP] SPTD.SYS error bij opstarten PC (BSOD) *

Pagina: 1
Acties:
  • 10.499 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste tweakers,

Ik heb het ook op andere forums al geprobeerd maar ben er nog steeds niet uit. Vandaar dat ik nu de echte proffesionals maar in ga schakelen _/-\o_ . Het probleem is als volgt
Bij het installeren van de laatste versie van Daemon tools (v4.0) is het noodzakelijk dat je de SPTD drivers instaleert. Ik wil uiteraard de laatste versie (v1.25 installeren). Echer als ik dit doe en de computer opnieuw moet opstarten (verplicht) dan krijg ik een blue screen (BSOD) met de volgende melding: (en nog een hel verhaal over opstarten in safe mode e.d.)
De enige 'nuttige' info op dit BSOD is:

SPTD.SYS error. Address F779275a base at F777c000, datestamp 449d037b

De enige mogelijkheid is nu opstarten in Safe mode (het laden van sptd overslaan dmv escape) en het bestand sptd.sys renamenm of verwijderen. Daarna start de pc weer normaal op, maar is sptd.sys uiterard niet geinstalleerd.

Ik heb de SPTD drivers ook 'kaal' geprobeerd te installeren (dus niet via de daemon-tools setup) maar dit heeft hetzelde probleem. Op het forum van de leverancier van de SPTD-layer (duplexsecure) heb ik de vraag ook gepost. Daar werd echter gevraagd om een minidump voordat ze het probleem kunnen onderzoeken. Het vreemde(?) is echter dat mijn systeem (ondanks dat alle instellingen hiervoor goed staan!!) geen minidump maakt na het ontstaan van de BSOD (is dat vreemd??)

Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?? :? :?
- Hoe sptd.sys goed installeren?
- Waarom maakt mij systeem geen minidump.

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-11 07:58
Ik zit hier met hetzelfde probleem, ik krijg geen BSOD maar ik zou ook graag een oplossing voor dit probleem vinden.

Wat ik al gedaan heb (oplossingen via google) is in Veilige modus alles wat ook maar sptd.sys erin heeft te verwijderen (ook regkeys). En dan in normale modus weer SPTD installeren, maar het wil gewoon niet werken. Als ik Windows na het opstarten opnieuw op laat starten (verplicht) blijft die hangen voor het inlogscherm :/

Ik heb btw Windows XP Pro X64, misschien dat het hier aan ligt. Ik heb geen flauw idee waar het aan ligt.

Ohw plotseling heb ik ook nog het probleem dat bij oudere versies van DT of Alcohol 120% ook gevraagd wordt om SPTD 1.24 :/ best wel ver****t, nou heb ik dus geen DT of Alcohol 120% ..

Wie heeft hier 'n oplossing voor ?:|

Verwijderd

Topicstarter
Pilske schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 17:49:
Ik zit hier met hetzelfde probleem, ik krijg geen BSOD maar ik zou ook graag een oplossing voor dit probleem vinden.

Wat ik al gedaan heb (oplossingen via google) is in Veilige modus alles wat ook maar sptd.sys erin heeft te verwijderen (ook regkeys). En dan in normale modus weer SPTD installeren, maar het wil gewoon niet werken. Als ik Windows na het opstarten opnieuw op laat starten (verplicht) blijft die hangen voor het inlogscherm :/

Ik heb btw Windows XP Pro X64, misschien dat het hier aan ligt. Ik heb geen flauw idee waar het aan ligt.

Ohw plotseling heb ik ook nog het probleem dat bij oudere versies van DT of Alcohol 120% ook gevraagd wordt om SPTD 1.24 :/ best wel ver****t, nou heb ik dus geen DT of Alcohol 120% ..

Wie heeft hier 'n oplossing voor ?:|
Ik heb tijdens mijn zoektocht iets gelezen over een KB-update icm x64 die problemen geeft.

• Pilske
nou .. ik heb alcohol 120% erop gekregen en een clean install van sptd.sys is ook nog eens gelukt. Ik zal even vertellen wat ik allemaal heb gedaan:

1.) Eerst heb ik alle KBxxxxxx updates van windows eraf gehaald tot de datum dat alcohol 120% niet meer werkte, toen sptd.sys eraf gegooid en geprobeerd alcohol 120% opnieuw op m'n systeem te installeren. Helaas, geen effect.
- Hierna dus alle updates weer geinstalleerd en weer opzoek gegaan, ik kwam bij een site uit waar iemand hetzelfde probleem had. Ik weet de site niet meer maar ik heb wel de uitleg om het op te lossen opgeslagen in een Word documentje (raad ik je ook aan om te doen aangezien je in safe mode zonder netwerk mogelijkheid moet ;) )
Nou zoveel voor het eerste dat ik heb geprobeerd, failure :P

2.) Ik kwam op een website dit tegen:
Okay, here goes:
1. Boot into safe mode (Make sure to press ESC when/if it asks you if you want to load the SPTD.SYS driver!)
2. Go into your "C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERS" and delete the SPTD.SYS -and- the SPTDxxxx.SYS (Where xxxx being a random number that varies from computer to computer).

Okay, now it gets tricky:
3. Open up your Registry Editor and do a search for "sptd".
4. When found, delete them. You will find keys you cannot delete. You have to change the permissions on those keys, to allow administrators (notice the "s" at the end of "administrator") to change them, in order to be able to delete them. (Seems logical, right?).

The method to change permissions:
1. Rightclick the "sptd" key and select "Permissions..."
2. In the "Security" tab that has now opened, you will see the list of users that have access to this registry key and it's sub-keys. Click on "Advanced".
3. In this window you need to make sure that the "Allow inheritable permissions from the parent to propagate to this object and all child objects. Include these with entries explicitly defined here." is NOT enabled.
4. Now select the users in the list you see before you and press "Remove". Now press "Apply".
5. Press "Add..." in that same window.
6. In the "Select User or Group" window you press "Avanced" and after that, press "Find Now".
7. You will now see the list of available users on your computer. Here you select "Administrators", (Still with the "s" in the end of "Administrator"), and press "OK".
8. Okay, back in the "Select User or Group" window you also press "OK". (Notice that there is now a user in the list at the bottom of the window called "<ourcomputername>\Administrators").
9. Now, we're back in the "Advanced Security Settings" window in the "Permissions" tab. Select the "Owner" tab.
10. Select the "Administrators" user and enable the "Replace owner on subcontainers and objects" option. Press "Apply".
11. Select the "Effective Permissions" tab.
12. In this tab you press "Select..." and repeat step 6-8. Now you should see "Administrators" in the "Group or user name:" box.
13. Press "OK".

Back to the main part of the guide:
5. Repeat step 1-13 for every single key you find by searching for "sptd", that you are unable to delete normally.
6. Reboot your Windows into normal (un-safe? :P ) mode and install DT 4.03 following normal installation procedures.
Ik heb werkelijk alles maar dan ook alles met SPTD in de regkey eraf gegooid, behalve iets dat met m'n netwerk drivers te maken had (stond Yukon bla bla bla bij dus m'n netwerk drivers). Hierna heb ik weer geprobeerd om alcohol 120% te installeren via de normale installer, lukte niet. Maar ik merkte wel dat windows niet meer bleef hangen en sptd.sys wel mee opstartte. Dat was al vooruitgang, toen ging ik even verder denken en bedacht ik me dat ik windows xp pro x64 heb en dat de sptd.sys drivers die bij alcohol 120% zitten natuurlijk 32 bit geoptimaliseerd zijn en dus niet goed werken voor x64 systemen.

Dus, weer alles eraf gegooid wat ook maar sptd in z'n naam had (ook weer in het register), en ook in windows/system32/drivers . Hierna opnieuw opgestart, toen op run... en toen heb ik "SPTDinst_x64.exe" add oid uitgevoerd, weer opnieuw opgestart (en windows bleef toen draaien met sptd.sys werkend op de achtergrond dus). Hierna wel nog 'n keer 'n nieuwe alcohol 120% installer gedownload ergens (maakte denk ik niet zoveel uit). En toen alcohol 120% geinstalleerd en tot mijn grote verbazing kreeg ik geen melding om eventjes SPTD 1.24 te installeren :D.

Ik draai nu dus met SPTD v1.25 omdat dat de nieuwste op hun site was (google naar duplexsecure oid dat is hun site, daar staat de nieuwste installer voor ieder OS).

Hopelijk lukt het bij jou ook om het zo op te lossen, ik ga in ieder geval even testen met Alcohol 120% of alles nou weer werkt zoals ik het wil.

Good luck ! (Als je nog iets post van dat dit niet werkt lees ik het nog steeds, vermeld er ook bij wat je gedaan hebt en hoe en of er vooruitgang in zat oid. Ik probeer nog te helpen, aangezien niemand anders op dit forum ook last heeft van dit probleem ..)

Verwijderd

Topicstarter
Pilske schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 15:54:
nou .. ik heb alcohol 120% erop gekregen en een clean install van sptd.sys is ook nog eens gelukt. Ik zal even vertellen wat ik allemaal heb gedaan:

1.) Eerst heb ik alle ) <<<KNIP >>
Hee Pilske,

Bedankt voor de moeite. Ik ga eerst ff in de tuin zitten (de zon schijnt 8) ) en ga vanavond ff testen. Ik laat het zeker nog even weten!!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 18:19:
[...]

Hee Pilske,

Bedankt voor de moeite. Ik ga eerst ff in de tuin zitten (de zon schijnt 8) ) en ga vanavond ff testen. Ik laat het zeker nog even weten!!
Nou, dat was niet zo'n succes.Complete PC ge crashed :-( Alles is nu weer online. Waarschijnlijk een register-instelling teveel aangepast. Ik zat namelijk erg te klot$$$ met de rechten om de sleutels te verwijderen. Ik ga het deze week nog wel een keertje proberen.

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Welke versie van Windows gaat het hier overigens om? Die laat ik dan even in je titel zetten, want BSODs zijn onderdeel van Windows en horen dus in Windows Clients. :)

Signature

• Pilske
Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 07:47:
[...]

Nou, dat was niet zo'n succes.Complete PC ge crashed :-( Alles is nu weer online. Waarschijnlijk een register-instelling teveel aangepast. Ik zat namelijk erg te klot$$$ met de rechten om de sleutels te verwijderen. Ik ga het deze week nog wel een keertje proberen.
Sorry om dat te horen :( die rechten instellen was inderdaad 'n gekloot .. maar ik heb al wel vaker zooi uit m'n register hardhandig moeten verwijderen. Ik moest ook bij sommige subkeys rechten veranderen om die eruit te kunnen gooien enzo misschien dat jij ook zoiets had ?..

Succes in ieder geval nog hoop dat het je verder lukt :/

Verwijderd

Topicstarter
Pilske schreef op zondag 09 juli 2006 @ 12:52:
[...]

Sorry om dat te horen :( die rechten instellen was inderdaad 'n gekloot .. maar ik heb al wel vaker zooi uit m'n register hardhandig moeten verwijderen. Ik moest ook bij sommige subkeys rechten veranderen om die eruit te kunnen gooien enzo misschien dat jij ook zoiets had ?..

Succes in ieder geval nog hoop dat het je verder lukt :/
Zo, even een image terug gezet en ik ben er weer. Ik heb even wat getest. Ik had nog een image van een Windows-lite installatie. Hierop kon ik in 1 keer deamon 4.03 installeren. Het ligt dus niet aan de hardware. Nu wil ik echter niet deze windows-lite gebruiken omdat ik dan alles opnieuw moet installeren :-(
Ik had ook nog een normale image van windows Xp prof SP2. (zonder software verder) Hierop kon ik het ook niet installeren.

Het moet dus iets softwarematig zijn. Mocht ik nog zin hebben dan ga ik vanavond nog maar eens proberen om de registry op te schonen.

c

Verwijderd

Topicstarter
pasta schreef op zondag 09 juli 2006 @ 11:39:
Welke versie van Windows gaat het hier overigens om? Die laat ik dan even in je titel zetten, want BSODs zijn onderdeel van Windows en horen dus in Windows Clients. :)
windows XP prof. NL. SP2 :-)

Alle updates t/m Juni 2006.
Pagina: 1