Toon posts:

XP en SATA schijven (maxtor 80GB)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een CD van Windows XP met sp2 er op geintegreerd.
ASUS moederbord TUV4X (PIII 1000Mhz)
Maxtor 80GB SATA (6L080P0) HDD

Eerst dacht ik dat mijn harde schijf kapot was omdat ik windows niet geinstalleerd kreeg maar toen attendeerde de verkoper mij erop dat ik via F6 tijdens de installatie een externe driver moet installeren. Ik herinderde mij het weer dat ik dit ook met mijn WD hdd schijven heb gehad.

Ik ben vervolgens naar de site van ASUS gegaan maar kon daar geen SATA driver vinden alleen voor pci kaarten.

Vervolgens ben ik naar de site van Maxtor gegaan en heb MaxBlast 4 gedownload en op een bootable cd gebrand.

Vervolgens computer gereboot met die CD aangegeven dat ik WinXP met sp1 of hoger wil gaan installeren vervolgens mijn windows xp cd er in gedaan en de computer gedaan en gereboot.
Hij gaat dan verschillende controllers inladen maar of ik nu op F6 druk of niet hij blijft na het laden hangen (dit is het punt waarop hij bij de harde schijf komt met de installatie)
Als ik op F6 druk kom ik niet eens op het punt waar ik een floppy kan selecteren. (op de cd stonden drivers waarvan ik hoop dat ik die nodig heb)

Als iemand mij kan helpen graag!!

EDIT: De CD wan XP is goed hem hem al vaker op andere systemen met succes gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 03:42 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Tenzij die CD helemaal correct gemaakt is qua drivers (zie FAQ, ik ben er niet zo bekend mee) zul je gewoon een floppy moeten gebruiken.

Lijkt me sterk dat je Pentium3 mobo een SATA controller heeft overigens, dus ik denk dat je die drivers ergens anders moet zoeken dan bij Asus :) Tenzij je een los Asus SATA controllertje ofzo hebt natuurlijk.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
OOOH shit daar zeg je iets.
ik ben in de war met ATA 133

hmmmm dit kan nog spannend worden dan.
ik heb geen losse SATA controller

Bedankt voor je post, hoewel dit niet de reactie was die ik wilde horen ;) heeft me dit wel enorm geholpen.

Verwijderd

Topicstarter
Parallel ATA interface: - ATA/133

Als ik de specs opvraag krijg ik dat.
Is dit nu SATA of ben ik echt alles door elkaar aan het gooien?

Verwijderd

De 6L080P0 is de PATA-versie, de 6L080M0 is de SATA I versie en de 6L080E0 is de SATA II versie.

Als je de schijf op het moederbord hebt aangesloten met een een brede kabel en stekker is dit de PATA versie, voor de SATA-versies zul je een aparte controller nodig hebben omdat je moederbord geen SATA ondersteund.

In het eerste geval zou de schijf zonder aparte drivers herkent en gebruikt moeten worden, in dat geval zou je eens naar het geheugen kunnen kijken (een afgebroken installatie kan dan ook door brak geheugen worden veroorzaakt).

In het tweede geval (dus SATA) moet je eens kijken naar de chipset van de controller. In de FAQ staat het e.e.a. over compatibiliteitsproblemen van de Maxtor SATA HDD's met bepaalde chipsets.

Trouwens, ook alle Maxtor ATA 133 hebben compatibiliteitsproblemen met enkele controllers/converters (zoek maar in de FAQ op Maxtor).

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:53

ThaHandy

Discovery Channel

boven Sata
onder IDE /ATA-33/66/100/133

Afbeeldingslocatie: http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/sata.jpg

ziet er naar uit dat er iets anders (hardware) niet mee wil werken met de installatie
start de installatie eens zonder een harddisk om zeker te zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik denk dat Dr. Smith mij de goude tip heeft gegeven.
Ik heb 128mb bijgeprikt die ik van iemand heb gekregen. Dit is mogenlijk het probleem.
Ik heb deze 128mb er nu uitgehaald ik moet zo naar mijn werk toe dus heb helaas geen tijd om het te testen.
Na mijn werk ga ik het testen.

Alvast enorm bedankt voor al jullie adviezen.

PS. Als een moderator deze post leest dan kan hij de S van SATA in het topic titel weghalen. Door die winkelier gooide ik alles door elkaar.

Verwijderd

Topicstarter
het was inderdaad een brakke geheugen uitbreiding.

Bedankt voor deze goude tip.
Pagina: 1