Moeilijke keuze - advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• ebx
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-01 00:58
Ik schik me heelbinnenkort (volgende week) een digitale camera aan te schaffen, heb er een 4tal op het oog, maar kan moeilijk tot een keuze komen. Ik heb al 10tallen reviews en fora bekeken, maar ik kom er niet uit

Ik ben een echte foto-freak, maar zeker geen pro-gebruiker. Ik ben wel veeleisend op vlak van kwaliteit, foto's onder moeilijke omstandigheden goed krijgen, snelheid (!)

Ik heb reeds enkele jaren met een Fuji F610 (http://www.letsgodigital.org/nl/camera/review/18/page_1.html) gewerkt en ben daar vrij tevreden van. (mss iets te weinig instelmogelijkheden + autonomie kan beter)

Tussen de 6-8 megapixels lijkt me genoeg voor gewoon gebruik.

De keuze's die mij bevallen zijn

- Fuji F30 (369€ - pixmania)

+ Fuji's zijn steeds erg snel
+ Fuji's leveren goede beeldkwaliteit
+ 1/1,7" sensor da's de grootste van alle 4
- ontbreken van een optische viewfinder (gebruik ik graag zeker als de batterij het moeilijk krijgt)
- smalle lens (t.o.v. canon S80)
- dure kaartjes (Xd)

- PANASONIC Lumix DMC-FX01 (339€ - pixmania)

+ Groothoeklens
+ OIS beeldstabilisator (heeft dit veel effect ?)
- ontbreken van een optische viewfinder (gebruik ik graag zeker als de batterij het moeilijk krijgt)
- geen ervaring met panasonic, hoe zit het met de snelheid/kwaliteit

- CANON Ixus 800 (438€ - pixmania)

+ Kwaliteit (ik lees de reviews)
+ Veel presets, handig in dagelijks gebruik
+ beeldstabilisator (heeft dit veel effect ?)
- kleine optische viewfinder (gebruik ik graag zeker als de batterij het moeilijk krijgt)
- smalle lens (t.o.v. canon S80)

- CANON S80 (505€ - pixmania)

+ UberKwaliteit
+ snel + toch 2 megapixles meer dan de andere
+ Groothoeklens (meer beeld op de foto)
+ - optische viewfinder + lensafdekkapje :)
+ krachtige flits
- geen beeldstabilisator (heeft dit veel effect ?)
- is dit geen overkill voor de gewone gebruiker
- sommige reviews geven betere beeldkwaliteit aan voor de (goedkopere) Ixus 800 - klopt dit ?

Verder heb ik ook nog de SONY Cyber-shot DSC-H2 (369€) bekeken, maar een compact camera is toch handiger lijkt me :)

Technische vergelijking zie je op http://www.dpreview.com/r...%2Ccanon_sd700is&show=all (4 side by side)

Ik heb wel graag een optische zoeker, ik werk er zowieso graag mee, maar als je batterij het moeilijk krijgt is hij zeker handig in gebruik !!

bovendien heb ik nog nooit met een toestel met groothoeklens of beeldstabilisator gewerkt en vroeg me af of ik hier veel meerwaarde mag van verwachten ...

momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de S80 van canon, maar graag had jullie advies even ingeroepen (lees dit forum regelmatig en heb er reeds veel nuttige info op gevonden)

bedankt !!!

[ Voor 7% gewijzigd door ebx op 07-07-2006 03:24 ]

[E-B-X]

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 22:02
Als je een camera gaat kopen met optische zoeker omdat je die gaat gebruiken als je accu bijna leeg is, koop dan gewoon een extra accu/batterijen. Ik heb die zoeker op mijn powershot nooit gebruikt, zo klein zijn die dingen vaak.

Ik weet niet wat de kwaliteit van de groothoeklenzen in de DMC-FX01 en S80 is, maar heb je eenmaal met meer dan 35mm (equivalent) foto's genomen dan weet je hoe gaaf dat is. Maar dat ligt misschien ook wel aan het type fotografie wat je doet.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ikzelf zou geen compactcamera meer willen die niet tot de 28mm groothoek komt. Zeker als je binnen fotografeert heb je daar veel meer aan dan met 35mm.
Maar je geeft hier nu een aantal camera's met uiteenlopende prijzen, je zult voor jezelf moeten bepalen welke functies belangrijk zijn en wat je budget is (vergeet niet een tasje, geheugen en batterijen).

Ik zie ook dat je al de goedkopere camera's vergelijkt met de S80, en je voorkeur laat je goed doorschemeren. ;) Ga lekker naar de winkel en voel of die goed in de hand ligt, en dan kopen. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Oxi op 07-07-2006 08:14 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 13:09

Garyu

WW

Puur kijkende naar de plussen en minnen die je hier opschrijft, zou ik voor de panasonic gaan.

De viewfinder is toch al dramatisch klein, en geeft waarschijlijk ook maar 80% van het beeld ofzo weer. Je mag dan thuis nog steeds met de cropmachine je foto's bijsnijden. Tenminste, dat is bij mijn compact zo, en daarom gebruik ik de viewfinder nooit.

Het verschil in sensorgrootte is volgens mij minimaal (1/1.7" vs 1/1.8"?), het effect daarvan is ook klein.

De Panasonic heeft echter
- groothoek! Groothoek is goed. Geen groothoek is slecht. De panasonic heeft groothoek. De Panasonic is goed. ;)
- Beeldstabilisatie, in situaties met weinig licht (of waar je ver ingezoomd hebt) komt dit enorm van pas. Je camera stabiliseert het trillen van je handen, waardoor je relatief lange sluitertijden kan kiezen zonder dat foto's bewogen zijn (bijvoorbeeld 1/25 ipv 1/200ste op 200mm!).
- Verder is het ook nog eens de goedkoopste.

Lijkt mij een erg fijne compact :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future