Videokaart te warm met standaard koelblok

Pagina: 1
Acties:

• Wazza
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-01 18:48
Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen geleden mijn broertjes pc een totale upgrade gegeven.
Nu werkt verder alles prima, maar de videokaart (XFX Geforce 7600 GS Extreme) blijkt te warm te worden, is natuurlijk niet volkomen onlogisch met dit weer :).
Op een gegeven moment begon ie artifacts te vertonen, en bleek dus de temperatuur al opgelopen te zijn naar 85 graden.
Het probleem met deze videokaart is dat ie passief gekoeld is, plus dat ie ook standaard overgeclockt is naar 500 mhz ipv 400 (Core) / 450 mhz ipv 400 mhz (Geheugen).
Ik heb hem ook ondergeclockt naar de standaard GS snelheden, en kreeg toen geen last van artifacts, alhoewel te temperatuur te hoog bleef.
Ik heb ook nog de kast losgetrokken en er een ventilator tegen geplaatst, en toen nog even getest op de overgeclockte (standaard fabrieks) instellingen, geen artifacts te bekennen, dus puur een oververhittingsprobleem.
Wat is nu dan de beste manier om deze kaart koel te krijgen, zonder de kaart te modificeren, dus het originele koelblok er op te houden (in verband met de garantie O-) ) ?.
Zijn er ook mogelijkheden om een koeler op het koelblok te plaatsen?, of andere opties om deze kaart toch redelijk koel te krijgen?
Bijkomend probleem is dat mijn broertje zijn pc morgen naar een lanparty wil meenemen, en dan moet het wel goed draaien :) .

Alvast bedankt :) ,

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Het vervangen van de koeling op de videokaart valt gewoon binnen de garantie voor zover ik weet hoor!

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

't is erg heet op het moment maar 85 graden max is normaal gesproken niet te hoog voor je kaart. Niet te zeggen dat hij normaal veel koeler moet lopen maar 85 graden moet hij kunnen hebben.

Maar je zegt het zelf al, je hebt hem overgeclockt dus gewoon terugclocken en wachten totdat het wat koeler wordt hier in NL.

Dus dat je artifacts krijgt vind ik helemaal niet vreemd met een kaart die normaal maar op 400mhz loopt.

• Darth Malak
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Voor zover ik weet zeker niet.
jk_warrior schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 00:58:
Het vervangen van de koeling op de videokaart valt gewoon binnen de garantie voor zover ik weet hoor!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Darth Malak schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 00:59:
Voor zover ik weet zeker niet.

[...]
Je kan de cooler er daarna toch gewoon weer terug op zetten als er iets mis blijkt te zijn? Dan is er toch niks veranderd aan de kaart? Je maakt niks kapot ofzo.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-02 17:08
Ze zien meteen dat de koeler eraf is geweest, en dat brengen ze meteen in verband met onnodige extra koeling. Ze zullen dan voor zover ik weet ook geen garantie meer bieden.
(Nu is het ook niet onmogelijk om tijdens het verwisselen van de koeling een stukje core mee te nemen...)
Ik zou in ieder geval gewoon een 8 cm fan op die videokaart richten. (gewoon met tie rips ofzo ervoor)
Of gewoon die koeling toch verwisselen, heb ik mij ook nog nooit druk om gemaakt..

En als je geen artifacts hebt zonder overclocken, waarom dan nog overclocken? (hitte is misschien niet eens je grootste probleem, dat overclocken kan ook snel problemen geven, zelfs al is de temperatuur binnen de perken)

• Wazza
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-01 18:48
Bedankt voor jullie reacties :)

Darth Malak,

Nee, ik had hem zelf niet overgeclockt, dat heeft XFX gedaan, dit is namelijk een standaard overgeclockt model, de 'normale' GS loopt op 400/400, maar de Extreme versie die ik dus heb staat standaard ingesteld op 500/450, ik heb hem zelf dus teruggedraaid naar 400/400, wat dus lager is dan de fabrieksinstellingen van deze Extreme versie van XFX.

jk_warrior,
Ik weet toch wel zeker dat het modificeren van je videokaart, dus de koeler er af halen, niet onder de garantie valt .

• Dabien
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-11-2025
Door die 'standaard' overclock door XFX staat het merk dan ook bekend om de vele problemen die gebruikers met hun kaarten hebben. XFX verkoopt lekker veel omdat hun kaarten sneller lopen dan die van de concurrentie, maar dit soort problemen komen dus erg veel voor.

Zie bijvoorbeeld dit nieuwsbericht.

Als je de standaard koeling niet wilt vervangen, kun je toch ook gewoon proberen een casefan op dat ding te richten, zodat er fatsoenlijke airflow rond het koelblok ontstaat? Of ben ik nou gek?

[ Voor 13% gewijzigd door Dabien op 07-07-2006 09:39 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ben het eens met Dabien. Je kan macguyver style (lees: tweaken!) een casefan erop monteren, dan is je probleem opgelost. Tijdelijke oplossing is je kastdeur open & een tafel ventilator erop richten.

Andere wat deftigere oplossing: Zalman FB123
jk_warrior schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 00:58:
Je garantie vervalt als je de standaardkoeler demonteert.

[ Voor 31% gewijzigd door aramdin op 07-07-2006 10:07 ]

Instagram / YouTube

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07-2025
officieel wel, maar als je alles heel voorzichtig doet, zodat het niet te zien is als je hem terugzet, dan is er geen haan die daar naar kraait.

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1