Toon posts:

ASRock 939Dual-SATA2 boot niet + hete northbridge

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
AMD Athlon 64 X2 3800+
ASRock 939Dual-SATA2
NEC DVD rewriter
Western Digital 80 GB
Floppy drive

Vanmiddag in elkaar gezet. Hoe ik de boel ook aansluit of instel (alle drives staan op master - hdd en dvd respectievelijk op ide1 en ide2, etc), ik blijf meldingen krijgen dat ik moet rebooten of een system disk plaatsen. Ik dacht eerst dat het aan de hard disk lag, maar als ik alleen de DVD rewriter aansluit dan gebeurt er ook niks.
Daarnaast verbrandde ik me bijna aan de northbridge toen ik even voelde hoe warm het ding was en heb ik ook nog het idee dat op de plek waar pwr_led1 staat zich een connector zou moeten bevinden, ik zie echter alleen 3 puntjes soldeertin.

Het komt op mij vrij ongezond over allemaal. Is er iemand die kan vertellen of hij een connector heeft bij pwr_led1? En is er misschien ook ergens een duidelijk voorbeeld van hoe je de stekkertjes voor power led, hdd led etc correct plaats? Want die krijg ik ook met geen mogelijkheid aan de praat. :)

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:18

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Wat betreft de stekkertjes; dat zou toch duidelijk in de handleiding uitgelegd moeten zijn. Overigens zal het ontbreken van een powerled-stekkertje geen (boot-)problemen moeten geven ;)
Heb je je IDE-kabel al eens gecheckt? Wellicht dat die een beetje brak is. Houdt er ook rekening mee dat een nieuwe harddisk nog niet geformatteerd is, laat staan dat je er van kunt booten! ;)

Rail Away!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mad Marty schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 00:47:
Houdt er ook rekening mee dat een nieuwe harddisk nog niet geformatteerd is, laat staan dat je er van kunt booten! ;)
Inderdaad, ik denk dat je nog niks op de HDD geïnstalleerd hebt. Zorg dat het BIOS van cd/dvd start, doe de Windows-CD erin, en kijk hoe de installatie verloopt. In het BIOS kun je direct zien of de HDD herkend wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft de stekkertjes; dat zou toch duidelijk in de handleiding uitgelegd moeten zijn. Overigens zal het ontbreken van een powerled-stekkertje geen (boot-)problemen moeten geven ;)
Hmm. Er staat nog wel iets waar ik overheen had gekeken. Erg duidelijk is het niet, maar misschien dat het daar morgen nog mee lukt. :) Dat dat geen bootproblemen veroorzaakt weet ik ook wel, maar een beetje indicatie van wat er gebeurt vind ik toch wel prettig. ;)
Heb je je IDE-kabel al eens gecheckt? Wellicht dat die een beetje brak is. Houdt er ook rekening mee dat een nieuwe harddisk nog niet geformatteerd is, laat staan dat je er van kunt booten! ;)
Ik heb de meegeleverde kabel geprobeerd, en een oude die ik nog had liggen. De harddisk is niet nieuw, vorige week draaide hij nog perfect in een externe 3,5" behuizing. :Y)

Verwijderd

Topicstarter
GlowMouse schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 00:52:
[...]

Inderdaad, ik denk dat je nog niks op de HDD geïnstalleerd hebt. Zorg dat het BIOS van cd/dvd start, doe de Windows-CD erin, en kijk hoe de installatie verloopt. In het BIOS kun je direct zien of de HDD herkend wordt.
Zie boven. :)
CD zit erin en zowel hdd als dvd drive worden herkend door het BIOS.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:18

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 00:58:
[...]

Als er nog geen OS op de disk staat en je hebt een bootable cd in de drive, check dan ook even de bootvolgorde in het BIOS

Rail Away!

• GlowMouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 00:58:
[...]
Zolang de CD niet in de boot sequence staat boven je HDD, zal hij meldingen blijven geven dat je moet rebooten of een system disk plaatsen.
Merk op dat ledjes slechts in 1 richting stroom doorlaten en dus ook slechts op 1 manier kunnen worden aangesloten. Draai je het stekkertje om, doet hij het niet meer. Vaak moet je het stekkertje plaatsen met de tekst naar boven.

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals, het werkt ook niet als ik alleen de DVD rewriter aansluit met een bootable disc. Bootvolgordes ben ik ook mee bezig geweest, resultaat nul komma nul. Het boot gewoon niet. Niet vanaf floppy, niet van hdd of cd.

• GlowMouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 01:05:
Nogmaals, het werkt ook niet als ik alleen de DVD rewriter aansluit met een bootable disc. Bootvolgordes ben ik ook mee bezig geweest, resultaat nul komma nul. Het boot gewoon niet. Niet vanaf floppy, niet van hdd of cd.
Een goede vraag voorkomt het aandragen van dingen die je allemaal al geprobeerd hebt. Zie bijvoorbeeld PMG beleid voor een checklist voordat je een topic opent.
Hoor je de cd/dvd wel opspinnen? Wordt de floppy wel gelezen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken de topics over het openen van topics.

En nee, het doet écht niets. Wanneer word ik geloofd? :)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:41
Als echt niks boot is je bord stuk en moet je'm retourneren. Daar hoef je ons niet voor te raadplegen.

Dat je hier een roep om hulp post doet vermoeden dat er mogelijk nog opties zijn qua aan de praat krijgen, maar dat je niet weet welke of hoe.

Je kunt wel gewoon in de BIOS komen als ik het goed begrijp. ALs je alles aansluit zoals het moet, en vervolgens de bootvolgorde zo stelt dat de CD eerst boot, en je doet je OS-CD erin, dan moet het goed gaan. Zonee, kan je mobo/DVD-drive stuk zijn, dus kun je die evt in een ander systeem proberen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Zo te horen probeer je gewoon te booten van een schijf zonder MBR.

Ontkoppel je harde-schijf en diskette station, en plaats je bootable Windows CD in de CD-rom la.
Start de pc op, en druk op F2 om naar het BIOIS te gaan.
Ga naar het tabblad voor het instellen van de boot-sequence, en zorg dat je de DVD speler (als het goed is het enige vermelde apparaat aangezien je de rest ontkoppelt hebt) bovenaanstaat (doormiddel van het + teken op het numpad).

als je nog steeds dezelfde melding krijgt heb je er waarschijnlijk een windows98 CD ofzo inzitten, die zijn niet bootable. Met een XP cd zou het gewoon moeten werken.

Overigens staat in de handleiding een overduidelijke afbeelding van hoe de powerled, powerbutton, resetbutton, systeemspeaker en hd-led aangesloten moeten worden.

Verwijderd

frickY schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 12:03:

als je nog steeds dezelfde melding krijgt heb je er waarschijnlijk een windows98 CD ofzo inzitten, die zijn niet bootable. Met een XP cd zou het gewoon moeten werken.
Dit klopt niet, orginele W9x cd´s zijn allemaal bootable.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:41
Niet allemaal hoor, ik ben ze ook weleens tegengekomen. Dat kwam pas wat later.

Kan me trouwens niet voorstellen dat 'ie er 98 op zou willen zetten ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• acq
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-03-2023

acq

ing. en dan? :D

Breepee schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 12:30:
Kan me trouwens niet voorstellen dat 'ie er 98 op zou willen zetten ;)
Je zou ook wel goed gek zijn als je dat doet op zo'n bak; dan heb je supersnelle BSOD's ;)

Jochem, het klinkt gewoon alsof je mobo brak is. Zal heus niet de eerste zijn, helaas. Maybe DOA. Test je DVD speler eventueel op een andere bak. Biedt dat ook geen soelaas, dan een doos met een strik erom heen en fijn retour doen (vergeet niet een RMA aan te vragen). Mocht testen niet lukken bij gebrek aan bak, then let me know.

En @ reacties: 'k weet dat je alles wel zo'n beetje getest hebt voordat je het hier post, maar gezien het hoge aantal mensen dat dat niet eerst ff doet, volgende keer gewoon zeggen van kennis is er en dit getest --> ideeen? Ben je er vanaf ;)

Na 5 jaar toch maar eens een nieuwe sig :X | Roze nerdjes; ze bestaan ;P | All we need is one world wide vision - Queen | Novell servers reboot je om 11 uur, logisch toch? |:(

Pagina: 1