Sinds afgelopen maandag heeft @Home de snelheden van het kabelinternet verhoogd. Zelf heb ik het basisabbo, was 2000/400 kbit/s en is nu dus 4000/600 kbit/s geworden. We hebben hier twee pc's, met internet connection sharing. Tot de verhoging heeft alles altijd prima gewerkt.
De configuratie:
Modem (Motorola) => PC1 (XP) => PC2 (XP)
PC1 en PC2 zijn via twee Realtek kaartjes en een crossed utp cable verbonden, PC1 krijgt het internet binnen via een USB ethernet adapter. Op PC1 staat Internet Sharing aan, Zo heeft dus ook PC2 internet.
Het probleem:
Sinds de snelheidsverhoging heeft PC1 ongeveer 2500 kbit/s down terwijl PC2 wel gewoon tegen de 4000 kbit/s zit. Verder draait op PC1 ook Fedora Core 5, en ook hier krijg ik gewoon 4000 kbit/s down. De upload is wel in alle gevallen gelijk, allemaal tussen de 500 en 550 kbit/s.
Ik heb deze snelheden getest op www.speedtest.nl, maar ook het downloaden van grote bestanden (van bijvoorbeeld speedtest.cistron.nl) leverde hetzelfde resultaat op.
Wat heb ik al geprobeerd:
- Virusscanner (AVG Free) en firewall (ZoneAlarm) uitgezet => geen effect
- Internet sharing uitgeschakeld => geen effect
- Andere netwerkkaart voor internet in PC1 geprobeerd => geen effect
- Meerdere reboots (ook van het kabelmodem) => geen effect
Mijn ideeën zijn op inmiddels, maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien...?
De configuratie:
Modem (Motorola) => PC1 (XP) => PC2 (XP)
PC1 en PC2 zijn via twee Realtek kaartjes en een crossed utp cable verbonden, PC1 krijgt het internet binnen via een USB ethernet adapter. Op PC1 staat Internet Sharing aan, Zo heeft dus ook PC2 internet.
Het probleem:
Sinds de snelheidsverhoging heeft PC1 ongeveer 2500 kbit/s down terwijl PC2 wel gewoon tegen de 4000 kbit/s zit. Verder draait op PC1 ook Fedora Core 5, en ook hier krijg ik gewoon 4000 kbit/s down. De upload is wel in alle gevallen gelijk, allemaal tussen de 500 en 550 kbit/s.
Ik heb deze snelheden getest op www.speedtest.nl, maar ook het downloaden van grote bestanden (van bijvoorbeeld speedtest.cistron.nl) leverde hetzelfde resultaat op.
Wat heb ik al geprobeerd:
- Virusscanner (AVG Free) en firewall (ZoneAlarm) uitgezet => geen effect
- Internet sharing uitgeschakeld => geen effect
- Andere netwerkkaart voor internet in PC1 geprobeerd => geen effect
- Meerdere reboots (ook van het kabelmodem) => geen effect
Mijn ideeën zijn op inmiddels, maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien...?
public void ik()