Ubuntu CD: komt niet verder dan de POST.

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik heb een computer waarop in Ubuntu 6.06 wil installeren, dus ik heb de ISO van ubuntu.com gedownload, met nero op een CD gebrand en een aantal PC's mee geinstaleert en nu dus deze PC.

In het BIOS zet in de CD als eerste bootdevice, doe de CD in de CD speler, zie in de POST voorbijkomen dat ie zowel HDD als DVD speler herkent en vervolgens zie ik in de POST wat de DVD speler doet, eerst iets van searching bootable image (het gaat te snel voorbij om het te kunnen lezen), daarna staat er iets van El Torito bootable image found, daarna iets dat ie de HDD nogmaals herkent, en dan krijg ik een zwart scherm met daarop "ISOLINUX Debian 3.11 16-3-06". Ik kan vervolgens niets intypen ofzo, enige optie is ctrl+alt+del.

Voor het mobo kan ik ook geen nieuwe firmware vinden, de BIOS komt van www.gensw.com maar dat is weer zon vaag bedrijf dat geen firmware op hun site heeft staan. Voor de rest is het mobo van compactpci, en dat komt weer van www.elma.de maar daar vind je ook geen nieuwe updates of iets dergelijks

Het rare is dat het mobo wel op kan starten vanaf een Windows XP CDtje. Wat doe ik fout, of wat doe ik hieraan :?

Dus nog even kort de dingen op een rijtje:
-Mobo boot van XP CD
-Mobo boot niet van Ubuntu CD
-Ubuntu CD heeft gewerkt op andere PC's dus dat lijkt me niet de fout, het moet dus aan het mobo liggen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Heb je al eens een andere Linux geprobeerd? Het zou toch niet bij elke Ubuntu/Linux release fout moeten gaan.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Zet "PnP OS" in je BIOS eens op "No".
Is het proberen waard.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
DeMoN schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 10:06:
Is het proberen waard.
Die optie zit helaas niet in het BIOS :/
zomertje schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 22:49:
Heb je al eens een andere Linux geprobeerd? Het zou toch niet bij elke Ubuntu/Linux release fout moeten gaan.
Ik heb nu Fedora 5 op een dvdtje gebrand en die geprobeert, geen succes alleen :( dit krijg ik op mijn scherm:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/linux_error.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
9F is denk ik een partitie type. net zoals 0B fat32 win95 is enzo. Heb je je hdd op een vreemde manier geformateerd ofzo (zou eigenlijk niet uit mogen maken).

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 17:38
Hangt de dvd/cd drive aan de 'normale' (southbridge) controller?

Heb je al een andere dvd/cd drive (in dezelfde machine) geprobeerd?

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevendefeij
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-01 15:48
Mogelijke verklaringen:

- Is je brander wel goed?
- Heb je heel exotische hardware waar geen linux versie mee op kan schieten?
- Ubuntu controlleert je harde schijf voor SWAP partities heb je een vreemde partitionering / formatering?

Vraag het anders op het ubuntu forum.

Greetings by de force under Linux and one realy powerfull 386 SX 4 MB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of post hier volledige specs van je hardware :)

Zou een doscisi kernel option misschien niet het proberen waard zijn? :z

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 08-07-2006 10:25 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
jealma schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 19:15:
9F is denk ik een partitie type. net zoals 0B fat32 win95 is enzo. Heb je je hdd op een vreemde manier geformateerd ofzo (zou eigenlijk niet uit mogen maken).
Er staat op dit moment WinXP op die disk, die met NTFS is geformat. Dat zou toch geen problemen op moeten leveren, want het lijkt mij dat ubuntu tijdens de setup de HDD kan formatten. Tenzij het echt een gaar file index system is gebruikt misschien, maar NTFS is vrij normaal lijkt me :P
VlasBaard schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 19:27:
Hangt de dvd/cd drive aan de 'normale' (southbridge) controller?

Heb je al een andere dvd/cd drive (in dezelfde machine) geprobeerd?
Waar de drive precies aan hangt weet ik niet, dit is niet echt een gewoon mobo zegmaar. Ik heb vanochtend een andere CD drive geprobeert, samen met een andere HDD en een andere IDE kabel, maar allemaal zonder resultaat, ik kom niet verder dan dat screenshot wat ik hierboven had gepost.
Stevendefeij schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 19:52:
Mogelijke verklaringen:

- Is je brander wel goed?
- Heb je heel exotische hardware waar geen linux versie mee op kan schieten?
- Ubuntu controlleert je harde schijf voor SWAP partities heb je een vreemde partitionering / formatering?

Vraag het anders op het ubuntu forum.
-De CD die ik had gebrand werkte wel op andere PC's, dus volgens mij zit dat wel goed.
-Exotische hardware? Dat is het zeker! Maar het rare is dat ik dus wel eerst WinXP erop had gezet om te kijken of de ethernetcontroller supported was (uiteraard niet), ik heb toen kennelijk wat in het BIOS zitten kutten en nu wil de CD van linux niet meer opstarten. Ook de cd van WinXP komt niet verder dan "Druk op een toets als u van de CD op wilt starten" of iets dergelijks.
-Ik heb het nu geprobeert met een HDD, met een andere HDD en zonder HDD, dus dan lijkt het mij dat ie met 1 van die opties het wel moet werken :?
dion_b schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 10:25:
Of post hier volledige specs van je hardware :)

De specs van de hardware weet ik niet echt, ik heb geen mobotype ofzo. Wel een paar plaatjes:

BIOS: (click voor highres)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/bios/klein/DCP_6991.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/bios/klein/DCP_6992.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/bios/klein/DCP_6993.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/bios/klein/DCP_6994.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/bios/klein/DCP_6995.JPG

Het mobo:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/bios/DCP_7010.JPG

Dat aangesoldeerde stuk is waarom dit mobo weggegooit werd: de connector naar het tweede printplaatje was stuk, maar een handige tweaker soldeert daar gewoon een paar draadjes aan en het mobo werkt weer. Aan het tweede printplaatje zit de PS/2 connector, op het mobo zelf alleen de USB/UTP/DVI connector.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/bios/DCP_7006.JPG
Dit is de chipset dus, klik voor highres

Overigens heb ik ff gegoogled naar doscisi, maar wtf is dat :? ik krijg 6 hits ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

'doscsi' is een argument die je bij het booten van CD kunt meegeven om SCSI-drivers te laden (dat wordt vaak niet per default gedaan omdat sommige obscure SCSI drivers met obscure Ethernetdrivers conflicteren).

Ik heb even geen Ubuntu of FC bij de hand, maar op een Gentoo of Debian bootCD krijg je bij het eerste booten een regel waar je op Enter drukt voor default boot, maar waar je dus iets anders in kunt vullen voor extra opties.
code:
1
gentoo doscsi
Is dan de commando die ik bedoel. In jouw geval vast"
code:
1
ubuntu doscsi

Verder is je tweede pic mooi duidelijk _/-\o_ - simpele i810E chipset (met nota bene Engineering sample van de ICH, zie de 'SECRET' :o ). De i810 IDE-controller is uiterst standaard, dus zou het geen problemen mogen geven, alleen vraag ik me af waar je je HDD aansluit. Als ik het zo zie is er een CompactFlash slot aan de IDE interface van de ICH gemonteerd. Die pinnen onderin rechts zouden een IDE interface kunnen zijn, maar misschien ook niet.

Sluit je je HDD daarop aan of ergens anders?

Sowieso zijn de HDD opties van BIOS erg afwijkend. Wat je evt zou kunnen proberen is om een andere boot option mee te geven aan de kernel waarmee je de BIOS detectie van hardware negeert (bij diezelfde regel F2 voor opties ;) )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

The Widow Maker schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 21:07:
In het BIOS zet in de CD als eerste bootdevice, doe de CD in de CD speler, zie in de POST voorbijkomen dat ie zowel HDD als DVD speler herkent en vervolgens zie ik in de POST wat de DVD speler doet, eerst iets van searching bootable image (het gaat te snel voorbij om het te kunnen lezen), daarna staat er iets van El Torito bootable image found, daarna iets dat ie de HDD nogmaals herkent, en dan krijg ik een zwart scherm met daarop "ISOLINUX Debian 3.11 16-3-06". Ik kan vervolgens niets intypen ofzo, enige optie is ctrl+alt+del.
Ok, dat is de bootloader van de CD, dus die wordt iig van de CD geladen. De bootloader gebruikt de BIOS om verdere nodige onderdelen van de cdrom te lezen, en dat lijkt fout te gaan. Het probleem zit hem hier dus hoogstwaarschijnlijk in de CD, de CD-drive, de bootloader, of (mijn gok) de BIOS. Linux zelf is er nog niet eens bij betrokken :)
DeMoN schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 10:06:
Is het proberen waard.
Die optie zoals ik hem ken gaat over het toedelen van IRQs aan PCI devices. Met "yes" is het OS daar verantwoordelijk voor, met "no" doet de BIOS dat. Er waren inderdaad gevallen waarin dit problemen leverde en waar de BIOS het beter kon doen, maar dat probleem is hier niet van toepassing ;)
dion_b schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 10:25:
Waarschijnlijk niet, want de kernel komt niet eens aan de beurt :P

Wat mogelijke oplossingen/workarounds:
  • Probeer wat andere distributies/OSen/bootcds om een patroon te ontdekken
  • Probeer de diskette van onderaan http://syslinux.zytor.com/iso.php (bootdisk die het El Torito bootgedoe van cdroms voor zijn rekening neemt)
  • Haal de harddisk eruit, hang hem in een andere computer, installeer daar Ubuntu, en hang de harddisk terug
  • Installeer een distributie die installatie vanaf diskettes ondersteunt
  • Probeer een installatie van USB-storage, als dat ondersteund is (enigszins onwaarschijnlijk, gezien de leeftijd en ietwat vreemde BIOS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Heb je al een keer geprobeerd om je bios te resetten?
Eerst met de optie "Reset CMOS to factory defaults with date and time unchanged" en als dat niet helpt, met een harde BIOS reset op het mobo (er moet ergens een jumper voor aanwezig zijn om een harde reset uit te voeren (batterij eruit gaat niet lukken zie ik, want die zit vast gesoldeerd...))

Hardware, en dan met name de chipset zou opzich geen probleem mogen zijn.
Overigens kan het niet willen booten wel met de kernel van de live cd te maken hebben. De eigenlijke kernel wordt welliswaar nog niet gestart, maar wel de initfs die rechtstreeks gebasseerd is op de kernel.

Maar ik denk dat een volledige BIOS-reset veel zou kunnen oplossen...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1