Toon posts:

Autosportfotografie in het donker... tips??

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Komend weekend ga ik naar de Nacht van Achtmaal (rallysport) om foto's te schieten... een deel van dit evenement word in het donker verreden. Ik heb een 350D met 430EX flitser. Wie heeft er tips voor mij waardoor ik mooie platen kan schieten?

Groeten, Ralph

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:25
Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 19:21:
Hallo allemaal,

Komend weekend ga ik naar de Nacht van Achtmaal (rallysport) om foto's te schieten... een deel van dit evenement word in het donker verreden. Ik heb een 350D met 430EX flitser. Wie heeft er tips voor mij waardoor ik mooie platen kan schieten?

Groeten, Ralph
Als je kan bouncen: bouncen en nog beter als je kan niet flitsen. Wat voor lens heb je er op?

Verwijderd

Topicstarter
Bouncen, daar ga ik zo een naar zoeken op internet dan...

Ik heb een 18-55 kitlens, en een 70-300 sigma apo.

• Mittnick
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-01 15:58
Hey Ralph, dit gaat erg tricky worden, omdat je eigenlijk niet echt lichtsterke lenzen hebt. waarschinlijk dus hoge ISO-waarden, want met flitsen neem je een hoop 'sfeer' weg, en als je flitst doe het dan door te bouncen.

Heb je een Omnibounce?

't lijkt me een lastige klus..

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
Gigantische iso-waarden, 70-300 op 70mm houden (f/4.0 is het lichtsterkste normale wat je hebt), en bouncen met je flash. Eventueel zonder flitsen wat pannen op hoge iso-waarden.

Wat misschien wel een idee is is om een canon 50mm f/1.8 te kopen?

[ Voor 17% gewijzigd door Henk op 06-07-2006 19:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog geen omnibounce, heb pas sinds gister mn flitser, en ben druk bezig er mee te leren werken... Zo'n ding gaat er in de toekomst zeker wel komen.

Verder staat een wat lichtsterkere lens ook op het verlanglijstje, zodra het budget het toelaat :)

Die hoge ISO-waarden zal sowieso wel nodig zijn ja...

Ik heb wel een geluk: de mooie punten in de rally zijn verlicht, hier zijn zogenaamde publiekspunten van gemaakt. Dit scheelt natuurlijk wel...

Verwijderd

Zet je flashsynchronisatie op tweede gordijn, anders lijkt het alsof de auto's achteruit rijden. Op welke afstand van het parcours sta je?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 20:13:
Zet je flashsynchronisatie op tweede gordijn, anders lijkt het alsof de auto's achteruit rijden. Op welke afstand van het parcours sta je?
Maximaal zo'n meter of 5-8 waarschijnlijk. Heb in het boekje al iets gevonden over die synchronisatie waar jij het over hebt... ik ga dat eens doornemen. Toevallig nog tips over hoe daar mee te werken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 20:18:

Toevallig nog tips over hoe daar mee te werken?
Ik niet, maar ome Metz vast wel. Verder natuurlijk ook het legendarische pannen.

Verwijderd

Topicstarter
Nuttige informatie! :) Heel kort en duidelijk uitgelegd wat het inhoudt. Thnx he!

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 10:15
Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 20:26:
[...]

Ik niet, maar ome Metz vast wel. Verder natuurlijk ook het legendarische pannen.
Maar als je gaat flitsen heeft pannen toch weinig nut? Of zie ik dat nu verkeerd :+

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
Njah, als je flitst zie je misschien nog wel wat van de pan, maar dat is denk ik niet veel.

Verwijderd

Ach daarvoor heeft ome Metz ook een oplossing ;) Of iets dergelijks in ieder geval.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga de verschillende mogelijkheden uitproberen. Thnx voor het advies! En mocht iemand nog iets te binnen schieten, let me know :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 20:26:
[...]

Nice tips! Ga 21e met een vriend van mij naar het circuit in Assen, gaat hij wat rondjes racen :) Mag ik wat foto's maken.. altijd handig zulke panning tips :)

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 20:13:
bij actiefoto's en weinig licht is flitsen op het achterste gordijn wel een beetje tricky aangezien je timing dan erg lastig wordt.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 09:33:
[...]

Nice tips! Ga 21e met een vriend van mij naar het circuit in Assen, gaat hij wat rondjes racen :) Mag ik wat foto's maken.. altijd handig zulke panning tips :)
21ste of 23ste?

Verwijderd

YellowCube schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 09:46:
[...]

bij actiefoto's en weinig licht is flitsen op het achterste gordijn wel een beetje tricky aangezien je timing dan erg lastig wordt.
Wat bedoel je met timing?

Verwijderd

21 juli, op een vrijdag :)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Buiten valt er niets te bouncen want er is niets om tegenaan te bouncen buiten heb je gewoon grote flitser nodig hoge Iso waarde en als er wat licht aanwezig is kan je flitsen met een langzame sluitertijd met flits op het tweede gordijn en pannen moet er wel wat te maken zijn. Succes verder veel proberen en kijken wat werkt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

dat het moment waarop de (in dit geval auto) daadwerkelijk goed vastgelegd wordt verschilt van het moment waarop jij afdrukt (en dus van het moment waarop jij de auto vast wilt leggen).

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1