Toon posts:

CPU cooler maakt geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen een nieuw systeem. Alles werkt goed, behalve één onderdeel, de CPU cooler. Het is een standaard CPU cooler van AMD die is geleverd bij mijn AMD64 3700+ S939 Boxed.

Het probleem is dat deze cooler 40% van de tijd een irritant, sneltikkend geluid maakt. Dit gebeurt willekeurig. Tijdens het spelen van een zware spel of tijdens het typen in kladblok. De temperatuur is rond de 40C, dus daar is niks mis mee.

1. Wat kan ik doen?

De cooler bestaat uit een fan en zo'n metalen ding dat op een verwarming lijkt. De fan maakt het geluid.

2. Is het mogelijk dat ik alleen de fan losschroef en er een nieuwe opdoe, terwijl ik gewoon die "verwarming ding" erop laat?

EDIT:
Zo ziet het ding er ongeveer uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/img_aop-6400_3.jpg
2. Is het mogelijk om de fan er alleen af te halen en er een ander op te doen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2006 19:13 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:09
Controleer of de fan netjes draait, misschien draait hij ietwat 'scheef' waardoor hij uit balans is. Mocht je hem willen vervangen dan kan dat, als het goed is kun je de fan losschroeven van de sink. Standaardmaten gebruikt op een CPU heatsink zijn 80mm of 92mm, dat kun je nameten ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Thralas op 06-07-2006 19:15 ]

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Als je er al een nieuwe op wil doen, kun je meteen ff kijken voor een compleet nieuwe stille CPU-koeler, zoals een zalman of artic freezer of zo...

Ici kann uw Werbung staan

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-02 12:00
Die verwarming is de heatsink, en het zou eventueel mogelijk zijn om er alleen een andere fan op te zetten, denk alleen dat het beter is om hem dan helemaal te vervangen.
Maar echter, als deze net nieuw, waarom dan niet terugvallen op je garantie?

Verwijderd

Topicstarter
richard_1st schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 19:15:echter, als deze net nieuw, waarom dan niet terugvallen op je garantie?
Dacht ik al over na. Ik heb er wel garantie op.

Ik ben alleen bang om dat hele ding lost te schroeven van de moederbord. Misschien beschadig ik iets. Is er geen guide of zo die ik kan gebruiken?

Verwijderd

"verwarmings ding" LOL :9 B)

Heb jeje kast al open gehad?....misschien dat er een kabeltje in je fan komt....en op die manier lawaai maakt?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 19:21:Heb jeje kast al open gehad?....misschien dat er een kabeltje in je fan komt....en op die manier lawaai maakt?
Ik heb alles goed bekeken maar er zat niks in. Wat ik ook heb uitgevonden is dat wanneer ik de cooler een beetje aanduw richting de heatsink het geluid stopt.

Ik kan die druk er niet op houden met plakband en de schroeven kunnen niet strakker.

• richard_1st
Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 19:20:
[...]

Dacht ik al over na. Ik heb er wel garantie op.

Ik ben alleen bang om dat hele ding lost te schroeven van de moederbord. Misschien beschadig ik iets. Is er geen guide of zo die ik kan gebruiken?
Heb je je pc zo compleet gekocht (lijkt me wel aangezien je bang ben om de cpu koeler eraf te halen)
Maar als je hem compleet gekocht heb dan kan je toch met die pc onder je arm naar de pc-boer gaan waar je hem gehaald heb en hem laten kijken, en de koeler laten vervangen?

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 19:24:
[...]

Ik heb alles goed bekeken maar er zat niks in. Wat ik ook heb uitgevonden is dat wanneer ik de cooler een beetje aanduw richting de heatsink het geluid stopt.

Ik kan die druk er niet op houden met plakband en de schroeven kunnen niet strakker.
waarschijnlijk als je drukt dan haal je de trilling ergens van af.
weet je zeker dat de fan het geluid maakt of komt het door de trillingen van de fan?

Verwijderd

Topicstarter
CodeConnected schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 19:31:
waarschijnlijk als je drukt dan haal je de trilling ergens van af.
weet je zeker dat de fan het geluid maakt of komt het door de trillingen van de fan?
Dat is het denk ik ook. Om de een of andere reden begint de cooler gewoon te trillen en geluid te maken.
Maar als je hem compleet gekocht heb dan kan je toch met die pc onder je arm naar de pc-boer gaan waar je hem gehaald heb en hem laten kijken, en de koeler laten vervangen?
Ik woon in Enschede en de winkel waar ik het systeem heb besteld is in Boxmeer (Limburg).

• richard_1st
Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 19:35:
[...]

Dat is het denk ik ook. Om de een of andere reden begint de cooler gewoon te trillen en geluid te maken.

[...]

Ik woon in Enschede en de winkel waar ik het systeem heb besteld is in Boxmeer (Limburg).
Hmm das niet echt naast de deur nee. Maar als je het zelf niet durft, is er dan geen familie, vriend, kennis oid. die het wel kan en wil doen voor je?

Verwijderd

Je zou eens kunnen kijken of de fan er goed ogpeschroeft is. Even met een schroevendraaier proberen om die schroefjes aan te draaien.

Verwijderd

Waarom neem je de gehele PC niet gewoon onder je arm mee naar de leverancier ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 11:31:
Waarom neem je de gehele PC niet gewoon onder je arm mee naar de leverancier ?
waarom lees je het hele topic niet? :)

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Mocht je toch hulp nodig hebben voor het plaatsen van een andere fan of de oude te verwijderen wil ik je gerust helpen. Kom dagelijks in enschede. Zie sig. voor mail adres O-) En ja die fan kun je zo vervangen door een andere maar dan zou ik als ik jou was zoals in dit topic is aangegeven toch meteen een goede kopen. Zalman b.v. Maar als je een andere 80mm fan hebt kun je die ook zo plaatsen.

[ Voor 48% gewijzigd door MasterMike op 10-07-2006 12:11 ]

Verwijderd

Wat je ook kan doen is even met de 4 schroefjes van je fan spelen welke dus op de heatsink zijn bevestigd. Misschien dat je hierdoor een scheve setting oplost en dat het geratel daarmee is opgelost. Het gebeurd vaak dat niet alle 4 de schroefjes evenredig worden aangedraaid. Je kan hem er ook even afschroeven en daarna er weer op bevestigen. Tis een kleine moeite, kan niets aan stuk gaan en misschien los je het probleem op :) Hoef je iig niet de hele heatsink er af te halen.

Verwijderd

mijn cooler ( een vrij standaard cooler master 80mm ) maakt al sinds ik hem heb ( mei 2002 ;) een geluid alsof t een stofzuiger is. Dus geen geratel maar gewoon alsof er een Tornado in mn kastje zit.
Ik neem aan dat dit niet ligt aan verkeerd monteren maar gewoon aan een luidruchtige fan?
En zo ja, kan ik gewoon alleen mn fan vervangen, ik kocht laatst een Arctic Cooler ofzo ( de laatste socket A zeiden ze omdat socket A antiek is ofzo :S ) ?
Dus dat ik gewoon een fan er op plaats van Zalman ( die ze meestal verkopen als zijnde Case fan ) en dat alles dan werkt.

:)

alvast danku

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zie niet direct een vraag in de post boven me maar ik denk dat je bedoelt of je je fan kan vervangen door een andere. Dat is gewoon mogelijk ja. Fan losschroeven>andere erop en stekker weer op het plugje steken.

Verwijderd

ja, correct, excuses voor de formulering van mijn 'vraag' :D
en dank voor het antwoord, dan zal ik een 80mm fan moeten kopen

Heeft iemand suggesties voor een goeie / stille? :D

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Aanraders zijn Papst en Nexus. Deze zijn wat duurder maar ongetwijfeld stiller dan een Zalman ofzo.
Kijk bij de specs naar het aantal dB's in verhouding met de luchtverplaatsing. Het aantal dB's zijn niet altijd betrouwbaar maar meestal zijn fans onder of in de buurt van de 20 dB vrij stil.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
@roebie
Check of je met een fancontrol programma zoals Speedfan die fan tot stilte kan bedaren :) Scheelt je weer in kosten mocht het lukken.

Socket A is een socket die nu al 2 a 3 platformen achterloopt ( socket 754 > 939 > AM2 ), er zijn nog genoeg mensen die Socket A hebben, dus maak je niet druk ;) Ik moest laatst ook zoeken naar een SocketA cooler en dat kan moeilijker zijn dan je denkt :)

Instagram / YouTube

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
TEAMIKKE schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 08:51:
Aanraders zijn Papst en Nexus. Deze zijn wat duurder maar ongetwijfeld stiller dan een Zalman ofzo.
Kijk bij de specs naar het aantal dB's in verhouding met de luchtverplaatsing. Het aantal dB's zijn niet altijd betrouwbaar maar meestal zijn fans onder of in de buurt van de 20 dB vrij stil.
Nexus is supercheap! goedkoper dan zalman dacht ik... ook lekker stil... verwacht geen superluchtstroom overigens...
Papst is vooral duur... maar heeft betere luchtverplaatsing voor dezelfde stilte

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1