Packet loss vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jedi Lord
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 09:32
Ik ben nu de laatste dagen met Visualroute 5b aan het kijken waar het oa fout gaat, nou dat al wel erg rap de router op mijn subnet bij slownera begint al met packet loss soms 10 maar ook 60%

Maar nu is mijn vraag eigenlijk, in hoevere is virtual route een betrouwbaar progie voor het meten van packet loss?

En doen jullie ook dit soort metingen als je de zooi niet vertrouwd?

Maar iets anders wat mij opvalt is dat de grote internet giganten ook best wel veel last van packet loss hebben, als ik dus in visualroute zie dat amsterdam internet exchange op sommige momenten 30% van mijn ICMP pakketjes niet beandtwoord vindt ik dit zorgelijk, naar ook UUnet heeft daar last van.

Kan ik de resultaten van visualroute nou serieus nemen, of is het een tikje overdreven?, en hoe zit dat nou met die packet loss bij de backbone giganten?

May the Force be with You instead of Bill

• Rukapul
  • Laatst online: 00:08
Yup. Heel handig bij het lokaliseren van problemen. Ik gebruik er trouwens pingplotter voor.

Bij de giganten: die hebben ook vaak problemen. Het kan echter ook zijn dat je provider te weinig bandbreedte heeft ingekocht en dat daardoor een hoop packets gedropt worden.

Heb hier op m'n gateway ook wel eens standaard 20% PL gehad :(. Is nu gelukkig nagenoeg 0% :-)

Let er even op dat soms een bepaalde router een hoge PL heeft maar de routers erna niet meer: dn is het niet erg. Het doorgeven van pakketjes heeft nl. een hogere prioriteit dan het terugsturen van een ICMP reply (ping).

• Jedi Lord
en als ik dus een trace naar een bepaalde host doe, dan krijg ik het volgende.

De eerste 2 hops gaan goed, eigen pc en eigen server.
dan komt de router van sonera daar begint het PL verhasal, maar alle achterligende netwerken genereren naar mijn idee ook telkens packet loss, in visualroute wordt dit weer gegeven met rode cijfers bij de Hop, nou elke onderligende hop heeft een rood cijfertje, volgens mij is dit gewoon freselijk fout.

Maar ingekochte bandbreedte klikt logisch, maar daar kan ik toch redelijk kwaads om worden dat ze dat dan niet ff iets beter regelen.

• Rukapul
  • Laatst online: 00:08
Blijkbaar heb jij al problemen naar je gateway (van sonera) toe.

En ja, tekort aan capaciteit is heel erg. We hebben hier een tijdje gehad dat chello totaal geen capaciteit over had over de oceaan. Rond 20.00 uur stortte de verbinding compleet in. PL van 70% en RTT van zeg 700ms.

Het is comulatief: als je veel packetloss hebt op een bepaald traject dan heb je ook (minimaal) diezelfde PL daarna. De pakketjes kunnen niet naar B (en terug) als ze niet eens voorbij A komen. Dit kun je ook goed zien in de RTT. Deze lopen normaal gesproken op.

• Jedi Lord
dat dan lekker klote, maar soms heb ik een beetje minder PL.

Ik begin een steeds grotere hekel aan slownera te krijgen:(:(

Maar het downloaden van bv. tucows.xs4all.nl gaat nog wel als een speer, maar idd. de oceaan over wordt een beetje minder, terwijl naar tucows.xs4all.nl er ook al PL optreed, PL beperkt uiteraard de hoeveelheid data die je verstuurd en terugkrijgt, zijn er methoden om daar inzicht in te krijgen of zelfs te verbeteren behalve je IPS voor de rechter te dagen?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:26

Wildfire

Joy to the world!

Vergeet niet dat het niet krijgen van ICMP replies geen probleem is. Dat betekent gewoon dat je ping niet wordt beantwoordt, veel routers staan daar op ingesteld. Geen pingreply houdt niet automisch packet loss in...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-03 14:39
Ik ben blij en ook triest met deze post.
Ik zit ook opgescheept met Slownera en verdacht ze ook van een te hoge packet loss, sinds een maand of twee.
Ik zou geen oplossing weten, maar als Jedi Lord bereid is Slownera te confronteren (voor wat het waard is) dan doe ik mee.

Verwijderd

Op zaterdag 27 januari 2001 16:12 schreef Jedi Lord het volgende:
dat dan lekker klote, maar soms heb ik een beetje minder PL.

Ik begin een steeds grotere hekel aan slownera te krijgen:(:(

Maar het downloaden van bv. tucows.xs4all.nl gaat nog wel als een speer, maar idd. de oceaan over wordt een beetje minder, terwijl naar tucows.xs4all.nl er ook al PL optreed, PL beperkt uiteraard de hoeveelheid data die je verstuurd en terugkrijgt, zijn er methoden om daar inzicht in te krijgen of zelfs te verbeteren behalve je IPS voor de rechter te dagen?
nee zeelandnet is lekker |:( :(

Verwijderd

Op zaterdag 27 januari 2001 15:34 schreef Jedi Lord het volgende:
Ik ben nu de laatste dagen met Visualroute 5b aan het kijken waar het oa fout gaat, nou dat al wel erg rap de router op mijn subnet bij slownera begint al met packet loss soms 10 maar ook 60%

Maar nu is mijn vraag eigenlijk, in hoevere is virtual route een betrouwbaar progie voor het meten van packet loss?

En doen jullie ook dit soort metingen als je de zooi niet vertrouwd?

Kan ik de resultaten van visualroute nou serieus nemen, of is het een tikje overdreven?, en hoe zit dat nou met die packet loss bij de backbone giganten?
Als wij een meeltje krijgen met Visual*BLIEB* erin dan gaat ie bijna direct in de /dev/null want die krengen zijn gewoon niet normaal te lezen.
Plus het feit dat ik VisualRoute niet helemaal vertrouw. Ik heb liever de gewone ping, traceroute.

• Jedi Lord
en slakkie wil jij nog vertellen waar jij van mag zijn???

Maar vandaag ff op het werk hetzelfde geprobeerd, nou en dat wat toch een verrassing.
Daar hebben we een LeasedLine met UUnet 256K, dus je zou zeggen minder dan met sonera alleen die LL werkt:):) en niet zo'n beetje ook.

Maar als ik dan een traceroute doe kom ik nergens PL tegen, iets wat er meer op lijkt, dit gaat dus erg in de richting duiden dat sonera te weinig bandbreedte inkoopt, mocht dat zo weten, dan denk ik er stekt over na om sonera maar geen geld meer te geven.

Ik betaal voor 512K bitjes per seconde en niet om er elke sec een XX K aantal weg te flikkeren, nee ik wil dat het aankomt en zeker ook terug.

En wat ze afgelopen weken hebben geflikt, mijn baas had een mailserver en web server draaien (dus een business abbo) en opeens had slownera het in zijn hoofd gehaald om dat maar niet meer toe te staan, en dus dicht al die poorten, wat zijn het ook een kneuzen daar in alkmaar, of zitten ze inmiddels in Rotterdam? wat overigens ook erg wazig is, je kan dus met dat trace gebeuren leuk zien waar je packets heen gaan, allereerst gaat alles naar je wijkcentralle over alkmaar (waar ook het een en ander van hun backbone infra staat) maar nee we sturen eerst alles naar rotterdam, om het dan bij amsterdam internet exchage te brengen, lekker logisch.

En het benaderen van diverse sites in amerika, ga je via zurich of zelf kazagstan, dus de verkeerde kant op, en toen ik dezelfde sites vanaf mijn werk probeerde te benaderen, direct de sloot over, conclusie Slownera heeft ook geen kaas van routen gegeten, die kneuzen moeten wel erg veel cursusen gaan volgen dit is echt diep diep :'(:'(

Verwijderd

Op maandag 29 januari 2001 21:12 schreef Jedi Lord het volgende:
en slakkie wil jij nog vertellen waar jij van mag zijn???
Zoek en gij zult vinden :) Ik geef een hint, ik werk bij een ISP op de Helpdesk
Pagina: 1