Toon posts:

PC wordt veel te warm

Pagina: 1
Acties:
  • 1.086 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

de laatste tijd krijg ik geregeld een hele rare foutmelding in Windows. Er komt dan een rood kadertje bovenin mijn scherm waarin o.a. staat "script error". Tevens is mijn PC nogal traag de laatste tijd.

Toen ik vanmiddag aan mijn kast voelde moest ik gewoon mijn hand eraf halen omdat alleen de kast al zo warm was.... Toen gelijk ff gekeken wat de temperatuursensor aangaf:

CPU: 81 graden
Moederbord: 69 graden

Ik schrok me gewoon de tering om te ze maar te zeggen. Dat verklaart ook gelijk die rare foutmelding en het tragere werken.

Toen ik dat zag, had ik gelijk de zijkant van de kast geopend en mijn Tower Fan erop laten blazen. Inmiddels is de CPU 60 graden en het moederbord 46 (lager gaan die temperaturen nooit).

Ik heb een MSI moederbord en een AMD Athlon XP 3200 +. Ik heb volgens mij echt wel voldoende koeling in m'n PC (Spire CPU-cooler die zeer goed uit de test kwam) en één fan onderin de kast die lucht naar binnen blaast en een grote fan bovenin de kast aan de achterkant die lucht naar buiten blaast.

Tevens zit op mijn ATI Radeon 9800 pro een extra sterke cooler gemaakt en zitten er koelblokjes op de geheugenmodules van die GPU. Op de moederbord-chip zit gewoon een passief koelblok.

Nu vraag ik me af: Hoe is het mogelijk dat alles zo warm wordt in mijn computerkast? Misschien wel omdat de PC niet veel ruimte aan de zij- en achterkant heeft (staat in een bureau) maar ik zie zoveel PC's die in een bureau staan en wel netjes op temperatuur zijn.

Het is een midi tower van het merk Inwin (niet de slechtste dacht ik). Misschien dat het toch aan de kast ligt of misschien ook weer niet....

Weet iemand misschien hoe dit zou komen? Ik kan evt. foto's maken als dat helpt.

Ik wil hier nu eens vanaf aangezien mijn PC altijd al boven de normale temperatuur heeft gezeten. Ik had gelezen dat het MSI-moederbord de temperaturen ergens anders meet (in het warmste stuk), maar dan nog: het is gewoon GLOEIEND heet binnen in die kast (behalve nu met de zijkant los en een tower-fan erop) en de kast zelf voelt, vooral met dit weer, ook heel warm aan.

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2006 16:49 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:08
Mjn beginlijstje zou zijn:
-Stof verwijderen
-Airflow checken (zie FAQ)
-Eens een beetje met speedfan spelen (ik dacht ook in de FAQ)
-en vooral: je beseffen dat dit weer vrij ongebruikelijk is, en geen reden tot paniek (al heb je dat alreeds door geloof ik). Ofwel: Hoe hoe je je PC koel tijdens een hittegolf?: Uitzetten en naar het strand gaan. :P

Verwijderd

Topicstarter
Er zit weinig stof in (laatst nog een keer alle stof verwijderd).
Ik zal eens kijken naar die airflow-FAQ.

Bedankt voor je antwoorden.

• Dabien
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-11-2025
Hmmm, een koeler van Spire is wel leuk en goedkoop, maar mijn ervaringen zijn er ook wat matig mee. Als je CPU zelfs met open kast en towerfan nog steeds 60 graden is, koelt dat ding gewoon niet goed genoeg. Bij mijn ouders had ik hetzelfde, maar dan met een Athlon XP 2600+, die met de Spire ook maar niet onder de 55 graden wilde blijven. die heb ik toen maar vervangen door een Zalman CNPS7000-Cu. Nou wordt ie zelfs stressed niet warmer dan 35 graden. En lekker stil he?

Daar zou ik dus eerst maar eens wat aan doen. Je hoeft natuurlijk geen Zalman te nemen, elke andere serieuze koeler is al prima, maar Spire is gewoon low-end spul.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:58

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Heb zelf een Hyper48 van Coolermaster op mijn CPU zitten, deze wordt nu niet warmer dan 32 graden.
Alleen wel de 92mm (delta) fan van het koelblok geschroefd en er een 92mm zalman opgelegd. Hij is nu goed stilop hoge fanspeeds.

Beetje goede koelers voor je kast zijn NexusTek, Zallman of de Alu serie van Coolermaster. Pabst vind ik te duur, Spire is bagger, dat is alleen leuk als je UV reactive fans wil.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2006 17:06 ]

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:39
Een vriend van mij heeft dezelfde processor met een asus mobo in een centurion kast met naast voeding één in- en één outtake fan. Staat op een zolderkamertje en was 2 zomers zonder problemen gebruikt. Nu (ook paar weken terug met 20 graden) werd hij opeens overdreven warm (cpu 70 graden of meer, mobo wat minder maar ook niet mis) en sloot hij derhalve regelmatig automatisch af.

Er was wel aardig wat stof te vinden in heatsink en fan (gewone stock cooling) en daarbij hebben we de thermalpad (zag er niet al te best meer uit trouwens, hoewel we daarmee weinig ervaring hadden) vervangen door arctic silver 5 pasta en nu gaat het ook met zomerse temperaturen weer vrij goed (ook de kabels hebben we nog wat aan de kant geduwd waar mogelijk). Boven de 60 graden (proc) lukt nog wel, maar echt heet wordt ie niet meer. Moet bij jou ook wel lukken denk ik, hoewel 81 graden toch ietsje hoger is en je misschien nog met standaard koelpasta/-pad zit.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:12
mijn athlon-xp 1600 werd ook altijd 84 graden, maar daar had ie eigenlijk geen problemen mee, rocksolid en geen rare crashes, alhoewel ik moet toegeven dat het wel erg warm is (maar ik had dan ook een el cheapo cooler erop)

Verwijderd

Topicstarter
Zalman past helaas niet, aangezien de voeding zo goed als tegen de CPU-fan aanzit.

Zo'n Coolermast kan misschien, ga ik eens even naar zoeken op het internet.

Ik heb Arctic Silver koelpasta, dus daar kan et niet aan liggen. Alles heeft zoveel warmte af en ik heb zo'n gevoel dat het gewoon blijft hangen.

Ik zal eens kijken naar een vervangende CPU-fan van Coolermaster.

Verwijderd

De temps zijn erg hoog. Hier draait een server barton 2500@3200 met alleen outtake fan. Kamertemperatuur is even hoog als buitentemperatuur, warm dus. Er zit alleen wel een Thermaltake Volcano 12 op en de fanspeed staat op 50%. Temps worden niet hoger dan 38 graden.
Dus idd kijken naar een ander CPU fan lijkt de oplossing.

• Dabien
borft schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 17:10:
mijn athlon-xp 1600 werd ook altijd 84 graden, maar daar had ie eigenlijk geen problemen mee, rocksolid en geen rare crashes, alhoewel ik moet toegeven dat het wel erg warm is (maar ik had dan ook een el cheapo cooler erop)
Huu, als ik dat soort waardes zou zien in speedfan, zou ik acuut een brandblusser aanschaffen. :/

Ik weet nog dat de PC van mijn ouders door NoRRoD standaard was uitgerust met een koeler van Q-Tec. Dat ding maakte een enorme berg herrie, maar zelf in het BIOS was al te zien dat de CPU idle op zo'n 65 graden uit kwam. Waarom maken ze die troep als het toch niet werkt? |:(
Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 17:14:
Zalman past helaas niet, aangezien de voeding zo goed als tegen de CPU-fan aanzit.
Kan de warme lucht wel ergens heen als het de koeler uit komt? Of wordt het door de PSU behuizing direct weer teruggekaatst?

[ Voor 19% gewijzigd door Dabien op 06-07-2006 17:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat dat idd ook een probleempje is; de CPU-kooler zit gewoon tegen de voeding aan (Q-tec dual fan, kut-voeding I know).

Ik ben nu ook een beetje aan et kijken naar een andere kast waar dat niet zo krap op elkaar zit. Zelfs die Coolermaster-cooler past niet; die Spire is 80 x 80 en een grotere cooler past al niet :S

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:05

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 17:14:

Zo'n Coolermast kan misschien, ga ik eens even naar zoeken op het internet.

Ik heb Arctic Silver koelpasta, dus daar kan et niet aan liggen. Alles heeft zoveel warmte af en ik heb zo'n gevoel dat het gewoon blijft hangen.

Ik zal eens kijken naar een vervangende CPU-fan van Coolermaster.
Dat klinkt als een zeer krappe kast. Ik weet niet wat voor voeding in je pc hangt, maar een gemiddelde voeding wordt aardig warm. En als die dan dicht bij je cpu hangt, wordt de omgevingslucht van de cpu ook opgewarmt, wat de koelmogelijkheden benadeelt. Als je een voeding hebt die een enkele ventilator aan de achterkant heeft, en een rooster onderin, dan wordt de warme lucht rechtstreeks je kast ingeblazen. Je zou dan eenvoudig je voeding om kunnen draaien zodat de warme lucht niet meer je kast ingeblazen wordt.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gekeken en de AOpen H600A lijkt me een zeer goeie kast; veel ruimte voor coolers en er zit een 350 watt-voeding in wat me ook wel voldoende lijkt.

Als ik die kast bestel en zo'n Coolermaster Hype 48, dan lijkt het me wel heel wat beter.

Mee eens?

• Dabien
Hmmm, tja, een ruime kast is ook beter voor je airflow, dus dat kan nooit veel kwaad. Alleen loopt het altijd direct weer zo in de papieren als je nieuwe kast wilt kopen.

Nou ja, ik neem aan dat je er wel uit gaat komen. Succes!

(en de hittegolf is ook alweer voorbij, dus straks weer koele lucht om mee te koelen ipv warme lucht) ;)
Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 17:38:
Ik heb gekeken en de AOpen H600A lijkt me een zeer goeie kast; veel ruimte voor coolers en er zit een 350 watt-voeding in wat me ook wel voldoende lijkt.

Als ik die kast bestel en zo'n Coolermaster Hype 48, dan lijkt het me wel heel wat beter.

Mee eens?
De kast is saai, maar functioneel. :P Zolang je je er maar van vergewist dat de onderdelen die je in gedachten hebt, straks ook echt passen. Ik was erg blij dat op mijn nieuwe moederbord de CPU socket iets lager zat dan op mijn oude, waardoor mijn Zalman CNPS9500 LED er nog mooi op paste in mijn chieftec kast.
Maar ik heb ook al eens de voeding iets hoger geplaatst door de bevestigingsgaten in de kast wat ruimer te maken. Daarvóór moest ik bij elke klus de voeding uit de kast verwijderen als ik iets moest prutsen op het mobo. Hopeloos irritant.

[ Voor 58% gewijzigd door Dabien op 06-07-2006 17:47 ]

Verwijderd

Topicstarter

Ik gebruik m'n PC ook echt niet veel met dit weer hoor, maar ik wil gewoon een keer af zijn van die warmteproblemen want daar heeft m'n PC altijd last van gehad.

Die H600A incl. een nieuwe CPU-cooler (die Hype48 ozo) lijkt me een goede oplossing.

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:33
Je zegt ook dat je Artic Silver hebt, maar als je dat er te dik op smeert, werkt het averechts. Dit zou je ook even kunnen checken?

• Dabien
Mr.Inspire schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 17:57:
Je zegt ook dat je Artic Silver hebt, maar als je dat er te dik op smeert, werkt het averechts. Dit zou je ook even kunnen checken?
Nou ja, je zou van iemand die op tweakers.net komt toch mogen verwachten dat hij de regels omtrent het aanbrengen van koelprut wel kent? Of verwacht ik nou weer teveel van de mensheid? :P

Het is me nu nog te duur, maar mijn volgende kast wordt deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/Nexus_Breeze.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/nexus_breeze_ill.gif

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:33
Dabien schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 18:04:
[...]

Nou ja, je zou van iemand die op tweakers.net komt toch mogen verwachten dat hij de regels omtrent het aanbrengen van koelprut wel kent? Of verwacht ik nou weer teveel van de mensheid? :P
Nouja je weet het niet, het zou vast niet de eerste keer zijn, dat zelfs een tweaker eigenwijs of onwetend is ;) Bij AS steekt het in ieder geval wel heel nauw met de hoeveelheid, daarom waarschuw ik maar even.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er een heel dun laagje op gedaan, wat de bedoeling ook is ^_^

Maarre, heeft iemand ervaring met de H600A? Of misschien een andere behuizing die ook iets ruimer is als m'n huidige?

Ik denk dat het wel de H600A wordt, maar er zijn zoveel kasten dat ik toch wel ff begin te twijfelen.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:34
Ik heb zelf de H600B en ben er redelijk tevreden over. Zorg dat je de nieuwe versie hebt, zodat je 1x120mm achterin hebt i.p.v. 2x80mm, scheelt weer in geluid en voert de warmte beter af. Nadeel van die is echter dat je voorin geen fan kunt plaatsen, iets wat bij de 2x80mm uitvoering echter wel kan (met een beetje omleggen van kabels). Heb er ook een gat in de bodem in laten maken, scheelt echt een hele hoop qua temps, zeker aan te raden. Heb je gelijk wat overdruk, zodat er ook geen stof in komt (voor de duidelijkheid: ik heb vloerbedekking en door 3 intake fans (zijkant tegen HDD's, voorkant, onderkant) heb ik overdruk en maar heel weinig stof in mijn pc, terwijl de pc beneden, waar enkel parket ligt, altijd een lading stof ligt doordat er geen intake fan is). Die nieuwe heeft (soms) ook nog bij de vidkaart een raster zitten waar je evt. een fan kunt ophangen.

Wat echter mijn advies is: de Thermaltake Drive Bay Extreme ofzo (met heel veel drivebays), een CM Stacker of zo'n lelijk geval (smaken verschillen ;)) van Thermaltake (Armor series ofzo) die een 120mm intake heeft. Vooral die eerste twee hebben de voorkeur: daar kun je er zoveel in hangen als je wilt in de voorkant en die hebben ruimte zat. De airflow aan de voorkant is mijns inziens het belangrijkst.

[ Voor 20% gewijzigd door The__Virus op 06-07-2006 19:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de tips. Zoals ik al zei zit ik nog zeer sterk te twijfelen en lijkt het me misschien zelfs beter om voor een big tower te gaan. Maar ik ga nu eerst ff die kasten bekijken die jij aangaf :)

• Dabien
The__Virus schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 19:02:Heb je gelijk wat overdruk, zodat er ook geen stof in komt (voor de duidelijkheid: ik heb vloerbedekking en door 3 intake fans (zijkant tegen HDD's, voorkant, onderkant) heb ik overdruk en maar heel weinig stof in mijn pc, terwijl de pc beneden, waar enkel parket ligt, altijd een lading stof ligt doordat er geen intake fan is).
Hmmm, bij mij is het juist mijn intakefan die het stof naar binnen blaast, overdruk of niet... :|

Het enige voordeel van de overdruk is dat er geen stof door je DVD-speler en soortgelijke apparatuur naar binnen gezogen wordt, waardoor het loopwerk vuil wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door Dabien op 06-07-2006 21:25 ]

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:14
XP3200+ met Alcu (maar dat is geen optie voor je)
6800 met Alcu (dat wel)
Goede airflow doet wonderen

Ik weet niet wat voor kast je hebt maar als er geen window inzit kan je prima aan de slag met schilderstape om zoveel mogelijk draden bij elkaar te tapen en in 1 kabelboom te maken. Dit verpest de airflow minder, bij mij hielp het in ieder geval wel.

Met een thermaltake tsunami kom ik op de volgende temperaturen:
CPU: 45
GPU: 50
Mobo: 32
stressed

succes ermee!

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• gigawebs
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-12-2025
Heb je de instellingen in je bios ook gecheckt, of de vcore niet veel te hoog staat ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb ik gedaan, was gewoon normaal 1.65 volt.

Inmiddels bezit ik de AOpen H700A incl. 400 watt PFC-voeding.

Ik ben er zeer tevreden over aangezien de CPU nog niet boven de 60 graden is gekomen, zelfs niet na een paar uurtjes gamen.

Moederbord rond de 50, maar ik denk dat dat de core is van de NorthBride chip ofzo, aangezien het me sterk lijkt dat het in de kast zelf 50 graden is.

Standaard zaten er 2 casefans in, die ik ook beiden heb aangesloten. Daarnaast had ik er zelf nog eentje en daarbij zat ik te twijfelen of ik die helemaal bovenin bij de harde schijven zou plaatsen of onderin aan de voorkant voor intake.

Ik heb em toch maar bovenin gemonteerd, zodat de warme lucht van de harde schijven ook wegkan.

Bovendien zit er een airduct aan de binnenzijkant, die boven de CPU valt en die je langer en korter kunt maken. Hij valt nu net een klein beetje over de CPU-fan.

Wel nice.

• gigawebs
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-12-2025
Ok nice, fijn dat hij het nu weer beter doet :P
Pagina: 1