Toon posts:

[2003] Handmatig dfs replica ingeven op client*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben al een uurtje bezig op Google, lees er veel, maar nog geen directe oplossing gevonden en die eisen de gebruikers nu eigenlijk wel ;-)

Net over op AD en nu hebben we het probleem dat onze XP clients naar een DFS replica in bijv. Geneve gaan, ipv naar de gewenste DFS replica in Nederland. Hoe geef ik op de clients aan dat ze alleen naar de Nederlandse DFS replica mogen gaan?

Kan iemand mij verwijzen naar de juiste doku of een duw in de goede richting geven?

Alvast bedankt

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:04
Werkt dat niet gewoon met sites?
Dan bedoel ik dat ie eerst altijd zoekt naar een DFS replica in de eigen site. Welke versie van Windows hebben we het over? 2000, 2003, 2003R2, maakt het zoeken ietsje makkelijker.

Verwijderd

Topicstarter
Server is 2003 SP1, maar weet niet of dat van belang is. Ons probleem is dat inloggen een half uur duurt en dat uiteindelijk stopt/crashed. Als we dan gaan kijken waarom het zo lang duurt, zien we dat er communicatie is met een DFS replica in Geneve, terwijl ik in Amsterdam ook zo'n ding heb staan. Als ie dan niet automatisch de dichstbijzijnde pakt, hoop ik het probleem te verhelpen door de dichstbijzijnde af te dwingen.

Hoe doe ik dat?

• Archie_T
Het is wel van belang aangezien 2000 een slechtere DFS impplementatie had dan 2003. 2003R2 heeft nog betere DFS. Maar dat maakt dus voor jou niets uit.
Als ik het zo zoek en weet zou 2003 gewoon van je AD site configuratie uit moeten gaan, hoe heb je die ingesteld? Staat alles netjes in verschillende sites zodat je client weet naar welke hij toe moet?
Als ik zo even zoek vind ik dit namelijk:
One such enhancement deals with site costing, which exists in both Windows 2000 and Windows Server 2003. When a client accesses a DFS namespace, DFS will connect the client to a DFS root target in the client's site. In Windows 2000, if there are no available root targets in the client's site, the client will randomly connect to another DFS root target in any site.

With Windows Server 2003, if a root target is not available in the client's site, it will randomly look for a target in the next closest site, and so on. This feature, called Closest Site Selection, improves upon site costing by automatically connecting the client to the closest possible DFS target.
van: http://www.quepublishing....sp?p=174367&seqNum=2&rl=1

Vandaar mijn vraag over sites. Ik vroeg me trouwens ook af waarom hij blijft hangen bij het inloggen. Repliceer je de roaming profiles ofzo? Ik heb ooit van MS gehoord dat je niet teveel dynamische data op DFS moet zetten over slow links. DFS heeft namelijk de nare eigenschap je hele lijn dicht te trekken (behalve 2003R2, waar je perfect kan aangeven hoe je de belasting wilt hebben).
Ik hoop dat je er wat aan hebt?

Verwijderd

hmm ja inderdaad klinkt als een config foutje. Lijkt mij dat als de DFS root targets goed zijn ingesteld en als een client de juiste logonserver meekrijgt zou het goed moeten zijn, mits hij dus geen van beide kan vinden en op zoek gaat naar dat alles buiten de deur dan duurt inloggen ook langer etc.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dat ik AD Europees opgedrongen krijg en weinig over de Servers te vertellen heb. Ik krijg alleen de Nederlandse gebruikers aan de telefoon met klachten over een niet werkbare situatie. Aangezien ik niet veel aan de servers kan wijzigen, hoopte ik het probleem voorlopig Client-side op te lossen. Dat de juiste oplossing Server-side is geef ik onmiddelllijk toe.

Het aanloggen gebeurt inderdaad op de root server in Parijs, vervolgens moet ik een aantal scripts ophalen van de DFS replicas. Hier moet natuurlijk de NL replica gekozen worden en niet in de UK of zoiets.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik de replica niet hard kan inkloppen op de Client, maar aangezien ik dat antwoord nog steeds niet gekregen heb ga ik er maar van uit dat het inderdaad niet mogelijk is.

Bedankt voor de input, ik ga verder studeren ;-)

• Archie_T
Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 14:00:
Probleem is dat ik AD Europees opgedrongen krijg en weinig over de Servers te vertellen heb. Ik krijg alleen de Nederlandse gebruikers aan de telefoon met klachten over een niet werkbare situatie. Aangezien ik niet veel aan de servers kan wijzigen, hoopte ik het probleem voorlopig Client-side op te lossen. Dat de juiste oplossing Server-side is geef ik onmiddelllijk toe.

Het aanloggen gebeurt inderdaad op de root server in Parijs, vervolgens moet ik een aantal scripts ophalen van de DFS replicas. Hier moet natuurlijk de NL replica gekozen worden en niet in de UK of zoiets.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik de replica niet hard kan inkloppen op de Client, maar aangezien ik dat antwoord nog steeds niet gekregen heb ga ik er maar van uit dat het inderdaad niet mogelijk is.

Bedankt voor de input, ik ga verder studeren ;-)
Je hebt nog steeds niet verteld wat de sites zijn, als ik het zo hoor beheert dus iemand anders de servers en de DFS shares? Laat die dan even kijken naar de site configuratie. En je hoeft geen gebruik te maken van DFS.. de link verwijst toch gewoon naar een server in Nederland? Pas dan de link aan ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Archie_T op 07-07-2006 14:09 ]

Verwijderd

als de logon server niet goed is lijkt het me logisch dat hij de dfs roots zoekt beginnend bij de logonserver gezien die het dichts bij zou moeten zijn.

logon server is gewoon terug te vinden in het register.. zoek maar is.

wellicht kan je policy matig voor jouw OU de juiste logon server meegeven o.i.d.

groet

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Hoe zit het binnen je organisatie dan met de sites en global catalogs etc etc? Want zonder die info kan je natuurlijk niks zeggen over dit probleem?

Ik zet even je OS 2003 in de titel, omdat dat toch best veel verschilt van 2000 en R2 op het gebied van dfs :P

Je kan natuurlijk ook altijd nog dfs gebruiken om te repliceren, en als je echt niks aan de servers mag doen om de AD goed in te richten een rechtstreekse mapping naar de locatie in Amsterdam ?

[ Voor 28% gewijzigd door sanfranjake op 07-07-2006 21:30 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1