Rode, pijnlijke ogen door naar mijn beeldscherm te kijken.

Pagina: 1
Acties:
  • 10.357 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Nou, de titel zegt het al.
Ik heb sinds kort, paar maanden nu, opeens last van pijnlijke rode ogen (gesprongen adertjes) als ik achter m'n pc zit. Ik heb hiervoor daar nooit last van gehad.
Ik ben al bij de dokter geweest maar die zegt dat er niks aan de hand, dat het wel allergie zal zijn door het warme weer. Op het feit dat het alleen gebeurd als ik achter het beeldscherm zit wil ze niet ingaan "doe het dan maar wat minder" zegt ze :/

Ik heb een oud Compaq V700 17" CRT scherm die op 85hz staat ingesteld (dat is de max.).
Ik heb al in de search en op google gekeken maar ik kan er niet echt een vaststaand antwoord op vinden. Mijn vraag: zou het helpen als ik een TFT scherm zou aanschaffen.
Ik heb 300 Euro budget voor een pc upgrade en zat te denken aan een nieuwe videokaart, maar als een TFT scherm beter voor m'n ogen is dan ga ik daar denk ik voor. Ik gebruik m'n pc voor gamen, dus dat zou dan een TFT scherm met een lage responsetijd worden.

[ Voor 4% gewijzigd door UltraR-pc op 06-07-2006 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-06 15:14
Ben geen expert maar volges mij hangt er ook veel van de omgeving af + instellingen v/h scherm. Als je in het donker speel voor een scherm met een hoge contract en gamma (dus veel licht) kan je daar ook last van krijgen (enfin, ik toch :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:15
Met dit warme weer heb ik zelf een tafelventilator staan. Hierbij merk ik dat mijn ogen ontzettend droog worden wat in combinatie met lange dagen achter de pc niet al te bevordelijk lijkt naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tojnk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 21:05
misschien knipper je wel te weinig met je ogen als je naar het beeldscherm kijkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:00

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Een CRT schiet "elektronen" tegen een fosfor laag aan waardoor de fosfor oplicht en jouw beeld geeft.
Weet niet zeker of het "elektronen" waren.
En er komen altijd wel wat van die "elektronen" in je oogkas waardoor je netvlies als het ware gewoon wordt gefrituurd (is wel wat overdreven maarja je snapt wel wat ik bedoel).
(Is ook meteen de rede waarom ze je na 1 uur, 15 min pauze willen).

Een LCD/TFT is hiermee dus veel gezonder voor je ogen.

Ik ben zelf ook van plan om een LCD te halen ter vervanging van mijn CRT.

Ga maar eens 4 uur achten een CRT zitten en dan kijken hoe rood je ogen zijn.
En dan 4 uur achter een LCD/TFT en kijken hoe rood ze zijn.
Ze zullen denk k bij de CRT veel geiriteerder en roder zijn dan bij de LCD/TFT.

[ Voor 45% gewijzigd door ErikRedbeard op 06-07-2006 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Knipper je wel voldoende met je ogen?
Veel mensen hebben de neiging naar een beeldscherm te staren, en onvoldoende te knipperen. Daardoor wordt het traanvocht niet zo snel ververst/aangevoerd wat tot droge ogen kan leiden. Dat geeft dan weer irritaties. Ik heb zelf last van hooikoorts, wat zich ook uit in droge ogen. Aangezien ik ook contactlenzen draag, moet ik mezelf soms ook dwingen te knipperen wanneer ik naar een beeldscherm kijk, omdat te weinig traanvocht bij contactlenzen natuurlijk nog lastiger is.
Ik denk dat het type beeldscherm er niet al te veel toe doet. Dat heeft denk ik meer te maken met of je bijvoorbeeld hoofdpijn krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
afstand is ook erg belangrijk, volgens mij is 70cm aanbevolen, speel daar eens wat mee. ook zorgen dat je niet met je ogen 'knijpt' als je bijvoorbeeld achter je monitor een raam hebt waar zonlicht door naar binnen komt. ook niet helemaal in het donker gaan zitten computeren...

succes, ik heb er ook wel eens last van gehad bij m'n tft scherm dus dat lost het niet per se op.
bij 85Hz moet je het scherm dus niet kunnen zien knipperen, als ie dat wel nog doet zou ie misschien interlaced kunnen draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:07
Ik ken niet precies het probleem dat jij hebt met je ogen, maar een feit blijft toch dat TFT's een stuk minder vermoeiend zijn voor je ogen dan CRT's. Het is het verschil tussen het kijken naar een TL-buis en het kijken ìn een electronenkanon. Zelf vind ik mijn overstap van CRT naar TFT, inmiddels zo'n twee jaar geleden, een van de beste keuzes op computergebied die ik heb gemaakt. Waar ik eerst 's avonds laat met half gesloten ogen, soms zelfs bijna tranend, naar m'n beeldscherm zat te kijken kan ik dat nu zelfs na een hele dag alsof ik er net achter kruip. Zoek een mooie TFT en geniet! Een Acer 1916w zou een leuke keus zijn. Hij is behoorlijk goedkoop (even boven de 200 euro), 19" breedbeeld en heeft geen last van ghosting (ik zit zelf achter eentje). Het voordeel van de resolutie van deze monitor (1440x900) is dat die in totaal minder pixels laat berekenen door je videokaart dan een 17" TFT met een resolutie van 1280x1024 (wat dus lichter is voor de grafische kaart waar je dan nog wat langer mee moet doen) terwijl je toch het gevoel van een gigantisch beeld hebt, door breedbeeld.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
Ok, ik zal eens letten op het knipperen met m'n ogen. En m'n afstand tot de pc is zo'n halve meter, ik zal iets verder weg gaan zitten.
Eens kijken of dat wat doet. Ik begrijp wel dat een TFT soieso rustiger is, dus als dit niet helpt zal ik idd maar eens rond gaan kijken naar een leuk TFT game scherm.
Bedankt voor zover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167619

ik heb er al mijn hele leven last van, niet alleen bij schermen maar de hele dag, door een afwijking in mijn ogen komt dat.
wel merk ik dat als ik achter de computer zit het erger is, zeker in een donkere kamer.

met een TFT echter heb ik minder last van mijn ogen dan een CRT, dus een TFT zal zeker wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-03 17:11
Met dit mooie weer moet je ook niet achter je PC gaan zitten.
Ga lekker naar buiten, ga zwemmen, een eind fietsen, biertjes drinken in park bv.

Maar idd, veel knipperen met je ogen is belangrijk. Door te weinig knipperen drogen je ogen uit
waardoor ze geirriteert raken zoals bij jou. Net als de afstand van je ogen en je scherm, erg belangrijk.
Een tft is sowieso rustiger dan een crt, dus lekker overstappen.

Als je € 300 hebt om te besteden zou ik deze kopen: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
crijn schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:21:
Met dit mooie weer moet je ook niet achter je PC gaan zitten.
Ga lekker naar buiten, ga zwemmen, een eind fietsen, biertjes drinken in park bv.
Ik zit niet veel achter m'n pc de laatste tijd, het gebeurd al als ik 10 minuutje er achter zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyh0und
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

ErikRedbeard schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:06:
Een CRT schiet "elektronen" tegen een fosfor laag aan waardoor de fosfor oplicht en jouw beeld geeft.
En er komen altijd wel wat van die "elektronen" in je oogkas waardoor je netvlies als het ware gewoon wordt gefrituurd (is wel wat overdreven maarja je snapt wel wat ik bedoel).

Een LCD/TFT is hiermee dus veel gezonder voor je ogen.

Ik ben zelf ook van plan om een LCD te halen ter vervanging van mijn CRT.

Ga maar eens 4 uur achten een CRT zitten en dan kijken hoe rood je ogen zijn.
En dan 4 uur achter een LCD/TFT en kijken hoe rood ze zijn.
Ze zullen denk k bij de CRT veel geiriteerder en roder zijn dan bij de LCD/TFT.
Dan zouden mijn ogen gefrituurde kooltjes moeten zijn :P

ik game de laatste 2 weken elke dag, minstens 9 uur per dag en ik heb nergens last van (hooguit dat ik wat moe ben omdat ik laat ga slapen :o ), Misschien dat het alleen voor mij geld(t?), maar ik heb echt nergens last van :P

Greyh0und

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30485

Te lang en te geconcentreerd achter een (te klein) scherm in een te donkere kamer spellen spelen heeft inderdaad tot gevolg dat de ogen uitdrogen en vermoeid geraken. Ik durf te wedden dat wanneer je in een goede verlichte kamer achter een rustig scherm met zo nu en dan een pauze een lange brief moet typen, hier geen last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:00

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Greyh0und schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:36:
[...]

ik game de laatste 2 weken elke dag, minstens 9 uur per dag en ik heb nergens last van (hooguit dat ik wat moe ben omdat ik laat ga slapen :o ), Misschien dat het alleen voor mij geld(t?), maar ik heb echt nergens last van :P
Er staat ook bij dat het overdreven is (hier bedoel ik vooral mee dat met een CRT scherm je ogen eerder uit zullen drogen dan bij een LCD/TFT scherm.

Maar zolang je genoeg knippert maakt het niets uit.
Je heb hooguit je ogen sneller moe met een CRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03 09:55
[...]
Je lichaam is al geevolueerd naar een nacht/game cyclus denk ik :)

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Dit is één van de beter bedachte verklaringen waarom mensen last krijgen van hun ogen na langdurig computergebruik, maar het is nog steeds grenzeloze onzin :)

Ik krijg op mijn werk ook last van mijn ogen als ik hard aan het werk ben, terwijl ik daar een prima TFT heb staan. Dat komt doordat de lucht hier droog is en ik, als ik hard werk, soms te weinig met mijn ogen knipper. Dan worden ze droog en geirriteerd. Thuis heb ik daar nooit last van terwijl ik kijk op een crappy 17" CRT'tje.

Een lage refreshrate kan irritant werken, maar het is niet zo dat mensen vroeger allemaal met oogkanker rondliepen omdat ze op 14" en 15" buizen werkten. Bovendien voldoen monitoren al jaren aan allerlei steeds strenger wordende eisen.

Dus, leuk verhaal van die 'friturende electrons' maar dat is niet de reden dat je ogen pijn gaan doen. :)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De compaq monitor die je nu hebt is sowieso aan vervanging toe vanwege de lage kwaliteit. Een monitor gaat meestal twee keer zo lang mee (zes jaar) als de meeste andere onderdelen van je pc. Mijn tip is dan ook: koop niet de allergoedkoopste el-cheapo monitor zoals je compaq destijds was, maar iets met kwaliteit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
Ik denk dat ik idd maar gewoon een TFT monitor ga kopen. Gewoon omdat ik toch wel graag een nieuw scherm wil, als het ook nog tegen m'n rode ogen blijkt te werken is dat mooi meegenomen.
Ik ga denk ik voor de Samsung Syncmaster 730BF of 740BF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06 13:09
nare man schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 15:43:
[...]

Ik krijg op mijn werk ook last van mijn ogen als ik hard aan het werk ben, terwijl ik daar een prima TFT heb staan. Dat komt doordat de lucht hier droog is en ik, als ik hard werk, soms te weinig met mijn ogen knipper. Dan worden ze droog en geirriteerd. Thuis heb ik daar nooit last van terwijl ik kijk op een crappy 17" CRT'tje.

Een lage refreshrate kan irritant werken, maar het is niet zo dat mensen vroeger allemaal met oogkanker rondliepen omdat ze op 14" en 15" buizen werkten. Bovendien voldoen monitoren al jaren aan allerlei steeds strenger wordende eisen.
:)
Dat eerste klopt helemaal volgens mijn inzien, meestal is de oorzaak van de droge lucht dat er een airco staat en die lucht is nu eenmaal wat droger. Ik computer dan nog op een crt'tje (nu even niet vanwege de hitte boven en zit in beneden). Wat ik daar ook merkte is dat tegen licht heel vervelend werkt zeker als het de zon is. Maar op een goede crt kun je makkelijk enkele uren achter werken.

De refreshrate kan inderdaad irritant zijn en dan eigenlijk alleen bij crt, op oude monitoren die nog maar 75Hz ondersteunen merk ik een ligt geknipper maar op 85Hz en 100Hz merk ik niks meer en een tft daar is 60Hz al meer dan voldoende voor rustig beeld.

verdwaalde ict'er op elektro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-04 11:39

Mathizsias

Drizzt

Heb dit ook een tijd gehad op CRT, tot de komst van TFT. Sinds ik tegen TFT schermen aankijk heb ik er geen last van. Verder weinig info, had er simpelweg geen last van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:57
Een TFT is sowieso beter. Maar ga ook eens langs de opticien en laat je ogen opmeten. Ik heb dus 2x cilinder en daardoor had ik dus ook veel last van m'n ogen en gek genoeg alleen bij een beeldscherm. Ik had er last van na computeren en daarna nog eens TV/film kijken. Het was maar een kleine afwijking. Helaas kan ik geen lenzen aan. Maar ik computer nu voortaan met bril en dat werkt prima! Ik heb nergens meer last van, ook niet bij TV kijken (zonder bril).
5mebibyte schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:10:
[...]
De refreshrate kan inderdaad irritant zijn en dan eigenlijk alleen bij crt, op oude monitoren die nog maar 75Hz ondersteunen merk ik een ligt geknipper maar op 85Hz en 100Hz merk ik niks meer en een tft daar is 60Hz al meer dan voldoende voor rustig beeld.
In theorie is 0 Hz al voldoende bij een LCD, alleen dat computert zo vervelend ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Hoedje op 06-07-2006 16:13 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5mebibyte
UltraR-pc schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:08:
Ik denk dat ik idd maar gewoon een TFT monitor ga kopen. Gewoon omdat ik toch wel graag een nieuw scherm wil, als het ook nog tegen m'n rode ogen blijkt te werken is dat mooi meegenomen.
Je weet zeker dat de lucht niet te droog is en je ogen droog zijn, anders kun je wel een nieuw scherm halen maar heb je nog steeds het zelfde probleem.
Edit: er bestaan ook nog zoiets als computerbrillen specialen brillen voor bij het beeldscherm ik weet niet precies wat ze zo doen, maar zal wel met de scherpte te maken hebben, en misschien dat je ogen veel moeten werken om goed te blijven zien en dat je ogen daardoor moe worden, en dis uit gedroogd of iets dergelijks.

[ Voor 25% gewijzigd door 5mebibyte op 06-07-2006 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181142

Wat het óók kan zijn is de luchtvochtigheid. Als je nooit eerder last van rode ogen hebt gehad met dezelfde monitor zou je eens moeten checken door een bak water bij het raam te plaatsen. Als dat helpt zou je eens kunnen kijken voor een Aclimat ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Problemen met je ogen komen ook vaak door staren naar het scherm. Dit gebeurt onder andere snel bij een te hoge resolutie op een te klein scherm. (zoals 1600x1200 op een 17" of 19" CRT)
UltraR-pc schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:08:
En aangezien de resolutie bij een TFT vast staat (bij optimale instellingen) raad ik je aan een 19" model te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Volstrekte onzin. Echt, het slaat helemaal nergens op. Je beeldbuis is vacuum, en dat heeft een reden. Die elektronen komen, ondanks hun forse snelheid, nergens zonder extreem vacuum. Ze botsen direct met ieder molecuul in de lucht wat ze tegenkomen, en na een millimeter normale lucht zul je geen electron 'vrij' rond zien vliegen. Nog even los van de dikke glasplak tussen jou en het vacuum in je beeldbuis. (De werkelijkheid is iets complexer, maar ik zal je niet vermoeien met secundaire emissie, hoogenergetische fotonen en spontane ionisatie.)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
KifArU schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:18:
Problemen met je ogen komen ook vaak door staren naar het scherm. Dit gebeurt onder andere snel bij een te hoge resolutie op een te klein scherm. (zoals 1600x1200 op een 17" of 19" CRT)
Mijn scherm staat op 1024x768, dat zal het dus niet zijn.
[...]

En aangezien de resolutie bij een TFT vast staat (bij optimale instellingen) raad ik je aan een 19" model te kiezen.
Hoezo dat dan precies? 17" moet toch ook prima werken. Ik heb liever een iets kleiner scherm omdat ik het niet zo prettig vind spelen als ik alleen nog maar scherm zie, ik heb altijd graag nog wat ruimte om het scherm heen in m'n blikveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:38

aex351

I am the one

Ik krijg ook last van rode ogen als ik een RPG spel speel, denk doordat je ogen continue gefocused zijn op het scherm. En wanneer je bezig bent met bijvoorbeeld word je meer om je heen kijkt.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5mebibyte
aex351 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 17:43:
Ik krijg ook last van rode ogen als ik een RPG spel speel, denk doordat je ogen continue gefocused zijn op het scherm. En wanneer je bezig bent met bijvoorbeeld word je meer om je heen kijkt.
Dan zullen je ogen niet ontspannen zijn en even kunnen bij komen, dat als gevolg zou hebben uit gedroogde ogen. Wat vaker knipperen en even een breake van een minuutje, ik weet niet of je ogen wat vochtig maken help.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviehouse
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-08-2018
Ik heb hier zelf ook last van. Ik zit achter een crt en ik heb ook gesprongen adertjes in mijn ogen, en vaak krijg ik ook last van vlekken op mijn netvlies.

Ik heb ook slechte ogen, dus eerst lenzen halen...

Maar bij mij helpt het wel om de achtergrond achter je scherm goed te verlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140923

[...]

Gozer... het is een beetje offtopic maar komop het is zomer, en jij zit al 2 weken 9 uur per dag achter je pc !?! Niet lullig bedoeld, het verbaast me alleen erg.

ontopic: het verhaal van ErikRedbear is sowieso onzin, maar dat begrijp je denk ik ook wel. Voor de rest denk ik: waarom test je het niet gewoon even? Je kent vast wel iemand van wie je een tft voor een avondje kan lenen, dat test je het gewoon uit. Waarom moeilijke theoriën bedenken als je het gewoon kunt uitproberen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 140923 op 06-07-2006 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167146

Juist, gewoon uitproberen.
Desnoods ga je 10 minuten in een computerwinkel geinteresseerd naar het scherm staan staren ;)
Heb je contactlenzen of een bril?
En nog een vraagje, heb je het vooral 's avonds, of ook gewoon overdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
Geen bril of lenzen, vroeger wel gehad voor een lui oog, maar dat is genezen verklaard. Kan ook gewoon prima zien, zowel dichtbij als veraf.
Ik heb het ook gewoon overdag, ik ga achter m'n pc zitten en een paar minuten later beginnen m'n ogen te prikken, maar 's avonds is het over het algemeen wel wat pijnlijker dan overdag. Ik zit ook niet extreem lang achter m'n pc hoor. 3 of 4 uur per dag maximaal en nooit langer dan 1,5 uur achter elkaar.

Ik ken eerlijk gezegd niet zo 1,2,3 iemand die een tft scherm heeft, verbazingwekkend nu ik er zo over nadenk, iedereen werkt met crt's en/of laptops in mijn omgeving, zouden laptops als testobject werken?
Anders ga ik idd maar eens in een winkel wat staan staren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5mebibyte
UltraR-pc schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 19:37:
Geen bril of lenzen, vroeger wel gehad voor een lui oog, maar dat is genezen verklaard. Kan ook gewoon prima zien, zowel dichtbij als veraf.
Ik heb het ook gewoon overdag, ik ga achter m'n pc zitten en een paar minuten later beginnen m'n ogen te prikken, maar 's avonds is het over het algemeen wel wat pijnlijker dan overdag. Ik zit ook niet extreem lang achter m'n pc hoor. 3 of 4 uur per dag maximaal en nooit langer dan 1,5 uur achter elkaar.

Ik ken eerlijk gezegd niet zo 1,2,3 iemand die een tft scherm heeft, verbazingwekkend nu ik er zo over nadenk, iedereen werkt met crt's en/of laptops in mijn omgeving, zouden laptops als testobject werken?
Anders ga ik idd maar eens in een winkel wat staan staren :)
Een laptop scherm is gewoon een tft scherm, hetzlefde dus. Alleen zal de hoek en de houding waar achter je er zult zitten en naar kijken wat anders zijn, maar dat was het probleem niet als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goros
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-06 10:00
Het schijnt dat een zwartrand om je scherm (bij een zilverkleurig of wit scherm) ook minder vermoeiend beeld geeft.

als ik weer eens wat geld "over" heb ga ik ook maar eens kijken naar een mooi TFT scherm met een DVI aansluiting ter vervanging van mijn CRT. Ik denk dat het weer een IIyama wordt of misschien een Samsung. ik weet wel dat ik nooit een 940BF zal kopen ivm ghosting.

[ Voor 3% gewijzigd door Goros op 07-07-2006 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-12-2024

TetsuoShima

low energy output

Nou, ik heb niet het hele topic gelezen, dus excuseer als ik iets zeg wat al vermeld was, maar mijn persoonlijke ervaring is zo:

Ik heb tot vorig jaar een 17" crt gehad, die ik op 1152*864@85 draaide. Ik had de gewoonte om in een nogal redelijk donkere kamer achter het scherm te zitten (wel licht aan, maar op een lage stand). Toen heb ik een 19" TFT gekocht, en daarna begon ik last van m'n ogen te krijgen, ervoor echt nooit. Wat bleek bij mij het probleem te zijn. Dit TFT gooit zoveel licht op je af (ja zelfs met de brightness maar op 50%, minder is slecht voor de kleuren) dat in die 'relatief donkere' kamer, mijn ogen daar niet tegen konden. Dus licht hoger gezet in de kamer en probleem opgelost (wel meer last van muggen nu :p ).

Dus als je een TFT koopt, houdt er dan rekening mee dat die dingen veel lichter zijn dan CRT's. De brightness van mijn TFT is trouwens nog relatief laag vergeleken met andere modellen (maar iets van een 150 nits volgens de reviews), dus ik denk dat andere TFT's dit nog erger hebben.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Pagina: 1