HDD valt soms uit. Voeding probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Dennisderoo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02-2021
Hallo,

Zo nu en dan valt mijn nieuwe HDD (Maxtor 300GB 7200rpm 16MB cache) uit. Ik hoorde eerder al regelmatig zo'n harde tik.

Nu heb ik hier op het forum gekeken en nu ben ik er achter gekomen dat het aan de voeding of aan het geheugen kan liggen.

Het geheugen is net nieuw. (2x Kingston DIMM 1GB DDR400) Dus dat lijkt met sterk.

De voeding is een 400Watt voeding. Daar is het volgende op aangesloten:
- DVD brander
- CD speler
- Extra FAN
- Neon
- diskette
- Moederbord uiteraard
- 2 HDD's

Wat ik mij heb laten vertellen moet 400Watt daar genoeg voor zijn?

Enige wat ik nog kan bedenken is dat het misschien aan de splitkabeltjes ligt? (ik heb namelijk een aantal voedingskabeltjes moeten splitsen voor mijn FAN en NEON)

Wat raden jullie mij aan? Voeding met hogere capaciteit? (of een met meer kabeltjes zodat ik niet hoef te splitsen, als dat bestaat?)

Bedankt alvast!

Gr. Dennis

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

400watt is denk ik wel genoeg, maar dan moet het wel een goede voeding zijn, dus niet qtech of zo. wat voor merk voeding heb je trouwens?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Dennisderoo
bartgrefte schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 12:36:
400watt is denk ik wel genoeg, maar dan moet het wel een goede voeding zijn, dus niet qtech of zo. wat voor merk voeding heb je trouwens?
Een Phoenix model 300XX

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-02 21:57

JdM

Humbled

Ik zou eerst eens gaan kijken hoeveel spanning die voeding nou werkelijk geeft.
Ook is het niet onverstandig om eens een tijd zonder "overbodige" zut te draaien en te kijken wat er dan gebeurd, trial and error weetjewel ;)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

phoenix :? zegt me niks....
denk dat je beter een 450watt tagan kunt halen, dan zit je zeker goed!

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Dennisderoo
JdM schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 12:41:
[...]
Ik zou eerst eens gaan kijken hoeveel spanning die voeding nou werkelijk geeft.
Ook is het niet onverstandig om eens een tijd zonder "overbodige" zut te draaien en te kijken wat er dan gebeurd, trial and error weetjewel ;)
Die extra FAN lijkt me op dit moment niet overbodig met deze warmte ;)
Ik heb nu mijn neon er afgehaald. Nu is het dus even afwachten.

Het is ook raar want soms gaat het dagen lang goed en dan ineens "plof" hdd uit.
Dit gebeurde dus vanmorgen ook. (het kan niet aan overwarmte liggen etc. want hij stond net aan)

Is het goed mogelijk dat er een storing in een van die splitkabeltjes zit?

• Dennisderoo
bartgrefte schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 12:42:
phoenix :? zegt me niks....
denk dat je beter een 450watt tagan kunt halen, dan zit je zeker goed!
Ja oké, maar moet eerst wel zeker weten of het wel aan de voedig ligt :) Die dingen zijn niet super goedkoop en een nieuwe voeding plaatsen valt ook niet echt onder mijn favoriete klusjes :P

• JdM

JdM

Humbled

Dennisderoo schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 12:46:
[...]

[,,]

Is het goed mogelijk dat er een storing in een van die splitkabeltjes zit?
Gewoon eigenwijs doorvragen joh ;)
Kijk nou eerst eens wat de waarden van je voeding zijn.......

• Dennisderoo
JdM schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 12:48:
[...]
Gewoon eigenwijs doorvragen joh ;)
Kijk nou eerst eens wat de waarden van je voeding zijn.......
Bedoel je dat ik het moet gaan meten met z'n spanningsmetertje of moet ik het tabelletje die op de voeding geplakt is overtypen? :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dennisderoo schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 12:56:
[...]

Bedoel je dat ik het moet gaan meten met z'n spanningsmetertje of moet ik het tabelletje die op de voeding geplakt is overtypen? :)
hij bedoelt hoeveel ampere er geleverd kan worden op de 5 en 12v lijnen, staat meestal op stikker op zijkant voeding

Oscar Wilde

• Dennisderoo
bartgrefte schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:00:
[...]

hij bedoelt hoeveel ampere er geleverd kan worden op de 5 en 12v lijnen, staat meestal op stikker op zijkant voeding
Oke (hier heb ik niet zo veel verstand van namelijk)

Maar dit staat er op (onder DC output)

+3.3V: 20A (210 Watt max)
+5V: 35A (210 Watt max)
+12v: 16A

-5v: 0.5A (9.6 Watt max)
-12v: 0.8A (9.6 Watt max)
+5SB: 2A

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dennisderoo schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:04:
[...]

Oke (hier heb ik niet zo veel verstand van namelijk)

Maar dit staat er op (onder DC output)

+3.3V: 20A (210 Watt max)
+5V: 35A (210 Watt max)
+12v: 16A

-5v: 0.5A (9.6 Watt max)
-12v: 0.8A (9.6 Watt max)
+5SB: 2A
hmm, volgensmij kan je voeding gewoon niet genoeg stroom/vermogen leveren. Denk dat het dus vervangen wordt.

Oscar Wilde

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Probeer de HDD eens in een andere PC als dat mogelijk is. Als de HDD een harde tik geeft kan het zijn dat de HDD kapot aan het gaan is.

HDD's en rare geluiden horen niet echt bij elkaar.

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-02 20:45

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

zelf ook van die problemen gehad door slechte splitkabeltjes :) dus check eerst die :) en controleer met een programma je voltages :) als die stabiel blijven, smijt die splitterkabels buiten :D

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-02 12:36
Ik denk zelf niet dat het de voeding is. Als een harde schijf een tik geeft en dan uit gaat, denk ik eerder dat de schijf aan het overlijden is. Probeer de schijf eens te testen met Powermax

http://downloads.maxtor.c...us/downloads/PwrMaxEn.iso

(iso branden en pc booten met de cd)

Als deze fouten geeft zou ik maar snel data back-uppen en de schijf opsturen voor RMA

• iglesiasdelsol
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Het is toch een beetje gek dat je systeem een tijd probleemloos draait, dan een tikkende en uitvallende harddisk krijgt en dat je dan denkt dat je voeding te weinig vermogen levert?

Grotere kans dat je harddisk dan aan het stukgaan is, he? Ik zou eerst eens een backup maken...

Verwijderd

sommige mensen steken alles direct op de voeding om een bizarre reden (450W voeding nodig? Ben je niet goed wijs? Men shuttle draait vlotjes met een geforce 6800 met een 250W)
Dit klinkt overduidelijk als een harde schijf die aan het sterven is. Best kan je alles beginnen backuppen en een nieuwe harde schijf kopen zodat je hem kan vervangen wanneer dat ding de geest geeft.

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 08:56
Toch zou het zomaar kunnen, zeker met het warme weer. Maar eigenlijk kun je er weinig over zeggen zonder wat meer concrete data (spanning, temps en SMART). Harde tik is meestal een overlijdende HD, maar aan de andere kant is dat wel onlogisch aangezien ie nieuw is (wat niet wil zeggen dat het niet kan natuurlijk) en compleet uitvallen kan toch ook op iets anders wijzen.

[ Voor 44% gewijzigd door Klaus_1250 op 06-07-2006 13:48 ]

• Dennisderoo
Pfoeh dat hoop ik dus niet dat me HDD aan het overlijden is! Backups heb ik gelukkig al gemaakt pas.

Maar nog een ding voor de duidelijk en ter aanvulling:

Die tiks hoorde ik een paar weken terug en toen heb ik een splitkabel veranderd en vanaf toen hoor ik geen tiks meer. Maar door deze verandering valt hij juist af en toe uit.

Dus die tiks gaan niet "samen" maar dat uitvallen is dus in de plaats gekomen van die tiks.

Zoals vanmorgen had het herstarten van mijn pc geen zin, dan vind hij de HDD alsnog niet meer. Ik heb vanmorgen dus mijn NEON eruit getrokken en toen deed hij het weer.

Ik heb zelf het vermoeden dat toen in die "tiks-periode" dat de HDD toen ook uitging maar dan meteen weer aan ging. En dat hij nu uit blijft tot dat ik weer wat met die kabels verander.

Edit:
Op dit moment doet die HDD het dus gewoon en staat de neon uit. Even kijken of het zo goed blijft gaan anders is de adapter van de neon misschien stuk?

Op dit moment ben ik ook Powermax aan het branden, even kijken wat voor resultaat dit gaat leveren straks....

[ Voor 17% gewijzigd door Dennisderoo op 06-07-2006 14:07 ]

• Dennisderoo
Ik heb met Powermax de Basis Quick test gedaan en de HDD is goed volgens dat programma.
Of moet ik nog een andere test doen in dat programma?

• JdM

JdM

Humbled

Download MBM5 ofzo even, kun je je voltlijnen mee controleren. Een stickertje zegt niks ;)

Ik wil wel even melden dat ik er ook niet zeker van ben of het je voeding is, dat is inderdaad een uitspraak die nogal gauw wordt gedaan. Maar niet gekeken is ook niks, dus down dat proggie ff en check je voltages :)

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 08:56
Dus als je NEON aanstaat doet de HDD het niet (goed), en zonder NEON wel (goed)? Volgens mij trekt NEON maar een paar Watt aan voeding, dus het lijkt me onlogisch dat je voeding het dan net niet aankan (voltages uitlezen zal misschien wat meer licht op de zaak werpen). Wat ik me wel kan voorstellen is dat de Neon-verlichting misschien storingen op de voedingskabel veroorzaakt? Is splitten van een voedingskabel die naar de HDD loopt in dat opzicht wel zo verstandig?

[ Voor 75% gewijzigd door Klaus_1250 op 06-07-2006 15:32 ]

Verwijderd

Had ik een maand geleden ook last van, bleek dat mijn voeding het niet meer trok (was dan wel een 250W noname voeding).
Toen maar een Zalman ATX ZM300B-APS 300W gekocht, sindsdien geen problemen.

(4hdd's, 1x 80mm, 1x 120mm fan en een gf4 ti met een P4 2,66Ghz cpu)
Pagina: 1