Apple gebruikers verontrust over widgets

Pagina: 1
Acties:

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Kwam dit net tegen op nu.nl. Het is wel goede voer denk ik voor discussie. Eerst het artikel:
Apple-gebruikers verontrust over widget

Uitgegeven: 6 juli 2006 10:52
Laatst gewijzigd: 6 juli 2006 10:54
AMSTERDAM - Enkele Apple-gebruikers hebben hun verontrusting geuit over een nieuw widget in de recentste update van Mac OS X (versie 10.4.7). Volgens hen maakt deze widget met enige regelmaat contact met de computerservers van Apple, zonder dat de gebruiker hiervan op de hoogte is. Dat meldt CNet woensdag.

Widgets zijn kleine applicaties die de gebruiker handige informatie verschaft over bijvoorbeeld het weer, beurskoersen en nieuws. Mac-gebruikers kunnen deze binnen hun systeemsoftware installeren, mits Mac OS X Tiger of hoger is geinstalleerd. De widgets zijn te vinden onder het zogenoemde Dashboard of met een druk op F12.

Vorige week bracht Apple een nieuwe update uit van het besturingssysteem, dat onder andere enkele bugs repareert. Wie deze update heeft geinstalleerd, heeft ook de Dashboarduitbreiding erbij gekregen: 'dashboardadvisoryd'. Volgens Apple moet deze uitbreiding de computer veiliger maken en neemt het contact op met Apple.com om te controleren of de widgets up-to-date zijn. Apple-gebruikers kunnen de optie niet uitschakelen.

Microsoft

Verschillende Mac-gebruikers zijn bezorgd over het feit dat Apple informatie verzameld zonder hun toestemming en leggen een link met Microsoft. Microsoft werd vorige week door Amerikaanse Windows-gebruikers voor het gerecht gedaagd omdat ze meenden dat hun privacy is aangetast door Microsoft's Windows Genuine Advantage-programma (WGA).

Computergebruikers die een illegale Windows-versie draaien, krijgen door het WGA-programma een melding op hun scherm te zien waarin gemeld wordt dat de software illegaal is. Toen bekend werd dat het programma ook gegevens naar Microsoft zond wanneer er ingelogd wordt, kreeg de softwaregigant een stortvloed aan kritiek over zich heen. De methode zou volgens de aanklagers in strijd zijn met de wetgeving rondom spyware.

Controversie

Naar aanleiding van alle controversie paste Microsoft de functionaliteit aan. In plaats van dagelijks gegevens naar Microsoft te zenden, gebeurt dit nu eens in de paar maanden
Bron

Volgens mij begint apple zo een beetje microsoft praktijken te krijgen. Hoe is jullie kijk hier op? Denk jullie ook dat het die kant op gaat, of zal apple volgende weekeen update uitbrengen om dit ongedaan te maken?

Ik vind dat dit topic beter hier kan ipv NST

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 10:27

Nietzman

Woei!

Ah, was dat 't. Littlesnitch had het al over een Dashboardadvisory die verbinding probeerde te maken, ik heb 'm maar snel de nek omgedraaid.

Maar nee, voor "Microsoftpraktijken" zie ik Apple niet aan, al moet ik eerlijk zijn en zeggen dat Microsoft volgens mij nog niet eens aan die Microsoftpraktijken doet en dat het allemaal een storm in een glas water is. Ik vind het alleen wel een bietje overbodig en irritant, van mij mogen ze het er snel weer uitslopen.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 11:29
Hoewel ik zelf geen Mac gebruik, vindt ik dit niet echt verontrustend.

Deze widget zoekt alleen naar updates, iets wat MS ook al jaren had met de Windows Update.
En daarbij, het is praktisch niet mogelijk om MacOS illegaal te draaien. Ze draaien vrijwel alleen op hardware van Apple, itt MS dat op elke i386 hardware zou moeten draaien.

En deze widget doet niets met je activatie (als je die al had). Het enige wat Apple zou kunnen zien, is dat je een nieuwe(re) versie van hun OS draait.

let the past be the past.

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 13:00
Het is nooit goed om niet duidelijk te melden dat je programma naar huis belt.
Gebruikers houden hier nu eenmaal niet van.
Maar voor de veiligheid van de widget is het wel een handige uitbereiding. Of apple hier ook een verstandige zet mee heeft gedaan is een twijfelachtig geval, op linux en windows zou de maker er niet makkelijk van af komen.

inno

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
@ TS: Welke Microsoft praktijken heb je t over? :?

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
matiasjansen schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 11:55:
@ TS: Welke Microsoft praktijken heb je t over? :?
Microsoft

Verschillende Mac-gebruikers zijn bezorgd over het feit dat Apple informatie verzameld zonder hun toestemming en leggen een link met Microsoft. Microsoft werd vorige week door Amerikaanse Windows-gebruikers voor het gerecht gedaagd omdat ze meenden dat hun privacy is aangetast door Microsoft's Windows Genuine Advantage-programma (WGA).
De zegmaar persoonlijke gegevens van klanten opvragen en analiseren :)

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 13:42

Neus

www.zenaconsult.com

Er is een groot verschil tussen de twee: Microsoft controlleerd of je OS wel legaal is en zo niet, 'zou' het op afstand je PC kunnen blokkeren (dat is tenminste wat ze in de toekomst willen / wouden doen).

Apple kijkt of je widgets up to date zijn. Een soort Software-Update voor widgets.

Zie het probleem niet.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
MiniMan schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 11:59:
Er is een groot verschil tussen de twee: Microsoft controlleerd of je OS wel legaal is en zo niet, 'zou' het op afstand je PC kunnen blokkeren (dat is tenminste wat ze in de toekomst willen / wouden doen).

Apple kijkt of je widgets up to date zijn. Een soort Software-Update voor widgets.

Zie het probleem niet.
Het probleem is dat dit niet gemeld wordt en dat deze functie niet uit te schakelen is.

Verwijderd

sdomburg schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 12:02:
[...]

Het probleem is dat dit niet gemeld wordt en dat deze functie niet uit te schakelen is.
Persoonlijk zie ik het proboleem ook niet zo, ook al word het niet gemeld. Zo lang een update gebruik blijft maken van je persoonlijke instellingen is er toch niks mis mee ? Ik denk dat het juist ten goede komt van de veiligheid, waarin mogelijk onveiligheden eruit gehaald worden.

Verder vind ik het steeds meer een paranoia verhaal worden richting de OS schrijvers. Persoonlijke data word niet opgehaald, dat mag niet. Verder is een key van MS nog steeds hun eigendom en kunnen ze ermee doen wat ze willen. Vind het helemaal niet slecht als illegale kopieen worden uitgeschakeld, omdat daarmee mogelijk de prijs van het OS omlaag kan, meer gebruikers is verlaging van de verkoopprijs.

En als Apple of MS zich wel zouden schuldig maken aan informatie misbruik denk ik dat diegen geen bestaansrecht meer heeft, dat zijn praktijken waar je finaal op afgerekend word. En er zijn er genoeg die sat stukje dus in de gaten houden, of het wel of niet gebeurd.

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 00:42

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Apple's Dashboard Advisory verification software was designed as a security feature, a company representative said. "Apple takes protecting user privacy very seriously. The Dashboard Advisory feature is a security tool that ensures that the correct version of a widget has been downloaded from a third-party site and no personal information is transmitted back to Apple," the company said in a statement.

Dashboard Advisory looks at just widgets, not the rest of the operating system. Widgets available on Apple's Downloads page are actually hosted by the companies that developed the widgets, not Apple. The verification feature is designed to ensure that the widget advertised on Apple's Download page is the same widget that gets installed on a Mac, or to prevent someone from spoofing a link to trick a user into downloading a different program.

A Mac with the latest version of Mac OS, version 10.4.7, sends a HTTP (hypertext transfer protocol) GET command to Apple's servers to verify that the widget is authentic, the company representative said. There is no way to turn off the transmission, which takes place about every eight hours, and the user is not prompted before the transmission is made.
Als het alleen zou draaien waneer je een nieuwe widget installeert, dan zou ik er niet snel meer van denken. Maar bij mij geeft Little Snitch aan dat het contact zoeken gebeurd op hele random momenten (om de acht uur dus). Dashboard staat automatisch aan, maar ik had er al die tijd geen gebruik van gemaakt. Dus waarom niet gewoon de legit widget test uitvoeren bij een nieuwe widget, inplaats van alle widgets om de zoveel tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door Deacon op 06-07-2006 12:32 ]

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 21:38

sjaak

un giorno credi

Met software is het ook zo dat je geen eigenaar van jouw Windows bent, je hebt betaald voor het in bruikleen nemen van het OS. Zo lang er geen persoonlijke data over het lijntje gaat lijkt mij er niets aan de hand. Er zijn steeds meer programma's die tussendoor controleren of er updates zijn, die online geactiveerd moeten worden (waarbij vaak wel persoonlijke gegevens worden verstuurd) of die controleren of hun serienummertje wel legaal is. Inderdaad een storm in een glas water vind ik. :)

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:56

The_DoubleU

Tweaker in München

Het enige wat dit programma doet is een wget naar een url. Dit url bevat een txt bestand met een hash en een lijst van widgets waarvoor updates aanwezig zijn. Het programma leest het txt bestand en zal dan een prompt doen voor updates.
Er wordt dus niks verstuuurd naar Apple, het enige wat je doet is een download van Apple.

Url gevonde: http://www.apple.com/widgets/widgetadvisory
Pagina: 1